گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها  قسمت سوم 13 – بهمن -95
دشت‌های تهران در هر سال ۳۶ سانتی‌متر فرونشست را تجربه می‌کنند که طبق گفته‌های وزیر نیرو کم‌شدن منابع آب‌های زیرزمینی می تواند این خطر را جدی تر کند. لذا لازم است که در شرایط فعلی برای این مهم تدابیری لحاظ شود.
 به گزارش ایسنا، ۱۵ سال است که ایران با مساله‌ی خشکسالی دست و پنچه نرم می‌کند و علی‌رغم اینکه متوسط بارش به طور میانگین در سال ۲۵۰ میلی‌متر به ثبت می‌رسید، اما در چند سال اخیر این عدد به ۲۰۴ میلی‌متر کاهش پیدا کرده است. همچنین درگذشته بیشتر بارش‌ها به صورتت برف و در شرایط فعلی به صورت باران انجام می‌شود که این مساله نیز تاثیرات زیادی در خشکسالی کشور داشته است.
علاوه بر این افزایش جمعیت و مصرف نیز موجب ایجاد خشکسالی و بحران آب شده به عبارتی باید گفت که منابع آبی در حال کاهش و میزان مصرف در حال افزایش است. از سوی دیگر نیز باید به این مساله توجه کرد که در حال حاضر ۵۵ درصد از کل آب مصرفی کشور از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.
گفتنی است که طی سال‌های اخیر ۱۱۰ میلیارد مترمربع از ذخایر آب استاتیک مصرف شده است که اگر بخواهیم این میزان را جبران کنیم باید ۵.۷ میلیارد مترمکعب کمتر از میزان برداشت فعلی از آب‌های استاتیک داشته باشیم. علاوه بر این نیز باید میزان مصرف از ذخائر دینامیک را پنج میلیاردد مترمکعب کاهش دهیم و تنها در این شرایط می‌توانیم به سطح ایستایی دست یابیم.
طبق اعلام مسوولان آبی کشور برای انجام این کار باید چاه‌های غیرمجاز متوقف شوند و نظارت‌های کشت و بازرسی نیز بیشتر صورت گیرد. همچنین لازم است تاسیساتی ایجاد شود که بتوان روز به روز و ساعت به ساعت منابع زیرزمینی را کنترل کرد.
 
چیت‌چیان وزیر نیرو در خصوص فرونشست‌های دشت تهران بر این باور است که مسئله فرونشست زمین به دلیل مصرف بیش از حد آب‌های زیرزمینی یک پدیده شناخته شده و یکی از خطراتی است که ایران را تهدید می‌کند که البته این مسئله تنها مختص دشت‌های تهران نمی‌شود.
به گفته وی تنها چاره این مسئله اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی است اما من به صراحت می‌توانم اعلام کنم که اگر طرح تعادل‌بخشی متوقف شود و برداشت در چاه‌های غیرمجاز ادامه یابد، قطعا مسئله فرونشست می‌تواند به تجهیزات شهری آسیب‌های جدی وارد کند.
وزیر نیرو با بیان اینکه با توجه به تصمیم شورای عالی آب اجرای طرح تعادل‌بخشی سرعت خوبی پیدا کرده که انتظار می‌رود بتوانیم نتایج خوبی را نیز از این طرح اتخاذ کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر اعتبار وزارت نیرو برای طرح احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی نسبت به گذشته ۱۴ برابر افزایش یافته است و اگر می‌خواهیم بحران آبی در کشور را از بین ببریم باید در ابتدا یک اتحاد بین سازمان‌های مختلف صورت بگیرد.
مساله آب امروز از یک مشکل معمولی فراتر رفته و به یک بحران تمام عیار تبدیل شده است، حل این بحران از یک دستگاه ساخته نیست و باید برای این بحران گسترده که تمام شوون اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد یک بسیج همگانی صورت بگیرد.
ژان مارک اِرو، وزیر امور خارجه فرانسه بعد از ظهر امروز با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، علی شمخانی در این دیدار با استقبال از گسترش روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشوردر فضای پسا برجام برضرورت تسریع در رفع موانع باقیمانده به ویژه در بخش مبادلات بانکی تأکید کرد و اظهار داشت: تداوم برجام در گرو پایبندی طرفین براجرای تعهدات بوده و فاصله گرفتن از این روند با هر بهانه ورویکردی ،موجب شکل گیری واکنش متقابل خواهد شد.
وی با اشاره به اقدام‌های تروریستی انجام شده در فرانسه که کشته شدن شهروندان بیگناه این کشور را بدنبال داشت،ضرورت برخورد همه جانبه با مقوله تروریسم را یاد آور شد  و افزود: اتخاذ رویکردهای دوگانه در مقابله با تروریسم و تفکیک تروریسم به خوب و بد ،فرجامی جز گسترش موج خشونت و جنایت بدنبال ندارد.
وی یادآور شد: لازم است با تلاش مشترک و واقعی جامعه بین‌الملل در خصوص قطع منابع مالی، انسانی،رسانه‌ای و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی در سراسر جهان گام‌های عملی برداشته شود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتقاد از فعالیت آزادانه گروهک تروریستی منافقین در کشور فرانسه ضمن یادآوری جنایت‌های کم‌سابقه آنان در به شهادت رساندن مسولین عالی‌رتبه و شهروندان عادی جمهوری اسلامی افزود: رفتارهای جنایتکارانه منافقین و همکاری مستقیم آنان با صدام حسین در جریان جنگ تحمیلی هرگز از حافظه ملت ایران پاک نشده و هر نوع حمایت از این گروهک تروریستی موجب انتقال پیامهای غیر دوستانه به جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
وی با تشریح چارچوب‌های همکاری ایران، روسیه و ترکیه برای طراحی و اجرای ابتکارات سیاسی در بحران سوریه که موجب استقرار موفق‌ترین آتش‌بس طی 6 سال گذشته و گفت‌وگوی مستقیم دولت و مسلحین گردید، اظهار داشت: راه حل سیاسی و گفت‌وگو باید به عنوان راهکار غیرقابل اجتناب حل مجموعه بحران‌های منطقه‌ای مورد توجه قرار گرفته و جایگزین نظامی‌گری وبهره‌گیری ابزاری از تروریسم برای اعمال اراده‌های سیاسی شود.
وی دستآوردهای سیاسی اخیر در سوریه  را حاصل استقرار وفعالیت دولت قانونی  در این کشور عنوان کرد و افزود: اگر برخی طرف‌ها کماکان به دنبال کنار گذاشتن رییس‌جمهور قانونی سوریه و شکل‌گیری خلاء قدرت در این کشور باشند و یا با طرح موضوعاتی چون ایجاد مناطق امن و یا حائل در مسیر تجزیه این کشور گام بردارند، عملاً به تقویت تروریسم و استمرار بحران در منطقه کمک کرده‌اند.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با قابل تقدیر خواندن اقدام دولت فرانسه در برگزاری کنفرانس پاریس که در مخالفت با شهرک سازی رژیم صهیونیستی و پایان دادن به محاصره غزه انجام شد اظهار داشت: محدودسازی و مقابله با اشغالگری و جنایتهای رژیم صهیونیستی نیازمند وارد کردن فشار بین‌المللی است و اروپا باید با ارایه پیام های روشن و محکم به وظیفه خود در این خصوص عمل کند.
وی افزود: تجربیات دهه‌های اخیراین پیام را به جامعه جهانی منتقل کرده که تنها مسیر بازگشت آرامش به سرزمین‌های اشغالی اعطای حقوق واقعی مردم فلسطین است.
وی با اظهار نگرانی از تشدید اقدامات نظامی و کشتار مردم بیگناه یمن از سوی ارتش عربستان سعودی، ضمن انتقاد شدید از بی‌تحرکی و سکوت کشورهای اروپایی و اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال این جنایت‌ها افزود: برخی کشورهای اروپایی با تداوم فروش سلاح به عربستان سعودی و بی تفاوتی در قبال کشتار مردم بیگناه و تخریب زیرساخت‌های یمن، عملا شریک جنایات کم‌سابقه سعودی در این کشور فقیر شده وخود را در برابر استیضاح افکارعمومی جهانی قرار داده‌اند.
ژان مارک اِرو وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی در خصوص سفر به جمهوری اسلامی ایران و دیدار و گفت‌گو با مقامات عالی کشورمان اظهار داشت: در فضای پسا برجام چشم انداز روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و فرانسه بسیار روشن است.
وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به رفت و آمدهای مستمرو متقابل مسولین و فعالان اقتصادی ایران و فرانسه طی یک سال گذشته روند بازسازی زیر ساختهای توسعه مناسبات اقتصادی میان دو کشور را بسیار مناسب عنوان کرد و افزود: تحویل گیری اولین هواپیمای ایرباس سفارش داده شده از سوی ایران نشانه روشنی ازهموار شدن مسیر همکاریهای اقتصادی میان دو کشور است.
وی با قدردانی ازبرخورد فعال جمهوری اسلامی ایران با توافق نامه برجام و اجرای به موقع تعهدات گفت: مسیر پیش رو به طور قطع تامین کننده منافع دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی است.
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: آزمایش موشکی جدید در ایران اگر اتفاق هم افتاده باشد، نقض قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل نیست.به گزارش ایسنا، سرگئی ریابکوف و معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه درگفت وگو با خبرگزاری اینترفکس به ادعای یک مقام آمریکایی مبنی بر انجام یک آزمایش موشکی بالستیک در ایران واکنش نشان داد.
ریابکوف تاکید کرد: چنین اقداماتی اگر هم اتفاق افتاده باشد نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که در تایید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تصویب شد، نیست.
این مقام روس همچنین گفت که مسکو تاکنون صحت انجام این آزمایش را تایید نکرده است.
شورای امنیت سازمان ملل در پی ادعای این مقام آمریکایی و در پاسخ به درخواست واشنگتن برای بررسی فوری این مسئله، اعلام کرد که یک جلسه اضطراری برای رسیدگی به موضوع برگزار خواهد کرد.
یک مقام آمریکایی شب گذشته مدعی شد که ایران برای اولین بار از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا روز یک‌شنبه یک موشک بالستیک در منطقه‌ای در نزدیکی شهر سمنان، واقع در شرق ایران آزمایش کرده که پس از 630 مایل (یک هزار و 10کیلومتر) منفجر شده است.
شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید با این ادعا که ایران با شلیک موشک تعهداتی را که بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان دارد، زیر پا می‌گذارد، گفت: ما مطلعیم که ایران موشک شلیک کرده است و در حال بررسی آن هستیم تا ببینینم ماهیت دقیق آن چیست.
مقامات آمریکایی در حالی این ادعا را مطرح می‌کنند که تاکنون این خبر از سوی هیچ مقام رسمی در ایران اعلام یا تایید نشده است و اگر هم این آزمایش صحت داشته باشد، مقامات ایرانی بارها در پاسخ به واکنش‌های مداخله جویانه غرب و آمریکا در این زمینه تاکید کرده‌اند که برنامه موشکی ایران بخشی از تلاش‌های کشورمان برای ارتقاء توان دفاعی خود در برابر تهدیدات است و طبق قوانین بین‌المللی هر کشوری حق دارد تا از خود در مقابل خطرات دفاع و محافظت کند.
اما غرب و آمریکا تلاش می‌کند تا با طرح این ادعاها و اظهارات مداخله جویانه علیه کشورمان، ایران را تحت فشار قرار دهد تا به اهداف خود دست یابد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به انتقادها نسبت به ادعای آزمایش یک موشک بالستیک جدید در ایران که از سوی آمریکا و شورای امنیت اعلام شده است، گفت: دولت آمریکا در زمان مذاکرات و در چارچوب برجام به طور رسمی اعلام کرده است که موضوع موشک جزئی از برجام نیست.
وی گفت: در قطعنامه 2231 عبارتی درباره موشک بالستیک است که ایران موضع خود را در همان زمان تصویب قطعنامه در آن مورد اعلام کرد.
ظریف ادامه داد: در قطعنامه 2231 به موشک‌ بالستیکی اشاره شده است که برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده است و این نوع موشک‌ها نباید مورد آزمایش قرار گیرند. ما همان موقع هم اعلام کردیم موشک‌های ما با قابلیت‌ حمل سلاح نیستند و برای حمل کلاهک‌های متعارف طراحی و ساخته می‌شوند.
وی تاکید کرد: ایران به عنوان کشوری که بیشترین هزینه را از تروریسم بین‌المللی و تجاوز کشورهای خارجی پرداخت کرده است و سابقه تاریکی از نحوه عملکرد جامعه بین‌الملل در تجاوز هشت ساله عراق به ایران در ذهن دارد دفاع از خود را به اجازه طرف‌های دیگر موکول نمی‌کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه علیه کشور دیگری از سلاح استفاده نکرده است مگر در دفاع از خود. ما هیچ وقت آغازگر جنگ نبوده‌ایم اما در مقابل حملات کشورهای خارجی با شجاعت و به اتکا مردم از خود دفاع می‌کنیم.
ظریف افزود: امیدواریم موضوع برنامه‌های دفاعی موشکی ما خارج از برنامه و قطعنامه 2231 بهانه‌ای برای بازی‌های سیاسی دولت جدید آمریکا نباشد.
30 پست و پایگاه امدادی در مسیر راهپیمایی 22 بهمن

کتابدار با اعلام این که بیش از 30 پست و پایگاه در روز 22 بهمن در طول مسیر راهپیمایی مستقر می‌شود، گفت: در مسیر راهپیمایی خدمات امدادی و درمانی به شهروندان ارائه می شود.
وی از استقرار تعدادی چادر در مسیر راهپیمایی 22 بهمن خبر داد و گفت: این چادرها برای استراحت سالمندان و برای اقامه نماز آن‌ها برپا می شود.

تهران در انتظار طرح خادم
کتابدار درباره طرح خادم که قرار است از سوی معاونت آموزش، پژوهش و فن آوری جمعیت هلال احمر در تمام کشور اجرا شود، گفت: این طرح مخفف عبارت خانواده آماده در مخاطرات است و به منظور ایجاد آمادگی بین مردم و خانواده‌ها در سطح کشور در مقابل مخاطرات احتمالی انجام می‌شود.
وی افزود: هدف در اجرای طرح خادم این است که تا سال 1400 به 24 میلیون خانواده در کشور آموزش‌های لازم در این زمینه را ارائه دهیم.
کتابدار با بیان اینکه در این طرح پیش بینی شده که تا پایان سال جاری، 40 هزار خانواده را در تهران آموزش دهیم، گفت: در طرح خادم ما به سراغ مردم می‌رویم و آموزش‌های چهره به چهره را درباره مخاطراتی که ممکن است در تهران یا شهرهای دیگر به‌ وجود آید را ارائه می‌کنیم.
وی در توضیح طرح خادم گفت: در طول اجرای طرح خادم باید 12 بار به در منزل هر خانوار مراجعه کنیم و در یک بازه زمانی محدود آموزش‌های لازم را ارائه دهیم و نقاط امن خانه را شناسایی کنیم.
کتابدار تاکید کرد: در این طرح اولویت ما آموزش به خانواده‌هایی است که در مناطق پر مخاطره زندگی می‌کنند و این 40 هزار نفر را در شهرهای تهران، شهریار، شهر ری و پاکدشت در فاز اول آموزش می‌دهیم.

هلال احمر در امدادرسانی پلاسکو وظیفه پشتیبانی داشت
کتابدار درباره عملیات هلال احمر در ساختمان پلاسکو گفت: هلال احمر در چنین حوادث و سوانحی موضع پشتیبانی دارد و به عنوان پشتیبان اورژانس و آتش نشانی عمل می‌کند.وی افزود: در روز حادثه پلاسکو، 20 دقیقه بعد از حادثه در جریان قرار گرفتیم اما اقدامی انجام ندادیم تا اینکه سازمان آتش نشانی با ما تماس گرفت و از ساعت 9 صبح 30 دی ماه استقرار اولیه در پلاسکو را انجام دادیم.
وی با اعلام این که هلال احمر در مرحله اول یعنی پیش از فروپاشی ساختمان 20 آمبولانس را در محل پلاسکو مستقر کرد و مرحله دوم نیز در زمینه آواربرداری کمک‌هایی را انجام می‌دادیم، گفت: در این خصوص با تدبیر شهردار تهران آواربرداری از رو انجام شد.

سگ های زنده یاب
کتابدار همچنین اظهار کرد: جمعیت هلال احمر در زمینه دستگاه‌ها و سگ‌های زنده یاب کمک کرد و 18 قلاده سگ و هشت دستگاه زنده‌یاب را در محل مستقر کردیم که متاسفانه به رغم فعالیت زیادی که انجام شد،فردی نجات پیدا نکرد البته در این عملیات به علت سموم مختلفی که در منطقه پخش شده بود عملا سگ‌های زنده یاب کار چندانی انجام ندادند و حتی دو قلاده از سگ‌ها نیز مجروح شدند.
وی درباره فعالیت دستگاه‌های زنده‌یاب گفت: هر گاه نیاز بود این دستگاه‌ها را به کار می‌انداختیم اما سیگنال مشخصی که منجر به زنده بودن افراد شود، دریافت نشد.