دادگاه عالی استرالیا تقاضای 2 ایرانی را نپذیرفت

دادگاه عالی استرالیا تقاضای 2 ایرانی را نپذیرفت13 اردیبهشت – 96

کوالالامپور- ایرنا - دادگاه عالی استرالیا روز چهارشنبه پس از شکایت 2 ایرانی از دولت استرالیا، رای به نفع دولت داد و اعلام کرد دولت همچنان این قدرت را دارد تا پناهجویانی را که به دلایل پزشکی و مسائل دیگر به این کشور وارد کرده اند، بازداشت کند.

به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه 'ای.بی.سی' استرالیا اعلام کرد موضوع این پروند توسط یک مادر و دختر ایرانی که سال 2014 برای درمان به استرالیا وارد شده بود، مطرح شد.
این مادر و دختر ایرانی ابتدا سال 2013 در بازداشتگاه جزیره 'کریسمس' اقامت داشتند، اما در نهایت به جزیره 'نائورو' انتقال داده شدند.
وکلای این دو ایرانی اعلام کردند که طبق قانون اساسی استرالیا قدرت بازداشت دولتی تنها شامل کسانی می شود که با روادید وارد این کشور شده و یا در حال اخراج از استرالیا هستند.
دادگاه عالی استرالیا اعلام کرد که هیچیک از شرایط شامل این مادر و دختر ایرانی نمی شود، زیرا آنها به دلیل اقامت در این جزیره نه در جستجوی روادید بوده اند و نه فرایند اخراج شدن از استرالیا را می گذراندند.
دادگاه عالی استرالیا اعلام کرد که این دو شخص با هدف غیرتنبهی قانونی بازداشت نشده اند.
دولت استرالیا با این عنوان که حق بازداشت چنین افرادی را دارد، از این دادگاه خواسته بود به این چالش به طور کلی پایان دهد.
این دادگاه نیز در نهایت با پذیرش اینکه بازداشت این افراد کاملا قانونی انجام شده، با خروج آنها از استرالیا موافقت کرد.
از اواخر سال گذشته تاکنون به این دو فرد اجازه داده شده بود در بیرون از بازداشتگاه زندگی کنند.
استرالیا پناهجویانی را که سعی کرده اند وارد این کشور شوند به مراکزی در جزایر نائورو و 'مانوس' در پاپوآ گینه نو منتقل و از اسکان آنها در استرالیا ممانعت می کند.
با توجه به آخرین آمار اداره مهاجرت استرالیا،861 تن از مردان پناهجو که ده ها ایرانی در بین آنها هستند در بازداشتگاه مانوس در پاپوا گینه نو زندگی می کنند و در این بازداشتگاه تاکنون چند تن از جمله 2 ایرانی جان خود را از دست داده اند.
کشورهای غربی و استرالیا با سیاه نمایی از ایران و بهشت نمایی خود باعث مهاجرت گروهی از ایرانیان شده اند که این افراد اکنون با چالش های مختلفی روبرو هستند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی