سرمقاله روزی نامه جمهوری " فرهنگ مناظره"

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی 2 شنبه 11 اردیبهشت ماه سال 1396
سرمقاله  روزی نامه جمهوری " فرهنگ مناظره"
فرهنگ مناظره مربوط به کشورهای دمکراتیک است که آزادی بیان وعقیده ومطبوعات وانتخابات آزاد درآن وجود دارد . ضمناً دارای قانون اساسی تدوین شده مترقی باتفکیک قوا وچارچوب ووظایف واختیارات هرنهادحکومتی  است . همچنین رهبر وسایر مسئول شان هم مقابل قانون وهم اجرای خدمات شهری وقول های داده شده انتخاباتی به شهروندان وفادار و پای بندند . به ویژه موقع تبلیغات حزبی و تشکیلاتی رقابتی انتخابات وقتی مناظراتی بین نمایندگان برگزار می شود . نه رعایت ادب  واخلاق و احترام نسبت به همدیگر اعمال می شود که هر داوطلب با برنامه ودفاع ازآن وارد مناظره و گفت وگو می شود  و آزادانه وبطور مستند ازهم دیگر انتقاد می کنند .
بهرحال پس ازبرگزاری انتخابات  بازندگان به فرد برنده تبریک می گویند واگر چنانچه شکایات واعتراضی داشته باشنداز طریق قانونی مطرح و پیگیری می شود ومعترض متهم به فتنه وبیب صیرت ونفوذی وجاسوس بیگانع نمی شود . همچون  رژیم غیرمتعارف ووارونه ولایت فقیه که رژیمی بی بدیل درتاریخ است .چون یک رهبر انتصابی همه کاره  دارد  که  ازترفند بادست پس زدن وبا پا پیش کشیدن استفاده می کند .چون ابتدا شرایط رأی دادن راترسیم می کند که چگونه باید باشد وبه چه نامزدی باید رأی داده شود .ازطرف دیگر برای توجیه کاری مدعی می شودمن نمی گویم به چه نامزدی رأی دهید .تازه رقابت ها همراه بااتهام وتوهین وشعارهای تبلیغاتی دروغ و.... است .در نهایت تقلب هم می شود و....  چون نه انتخابات که دوئل مجور کسب قدرت برای انباشت ثروت است.


مردم ایران از مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری خاطره خوشی ندارند. در سال 88 یکی از افراد مناظره کننده تا توانست به رقبای خود اهانت کرد، دروغ گفت، غیبت کرد و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را نیز زیر سئوال برد و متاسفانه با او برخوردی نشد و بعد از آن اقدامات خلاف، به مدت چهار سال دیگر بر این کشور حکومت کرد و شد آنچه نمی‌بایست می‌شد...
مناظره‌ای که روز جمعه گذشته میان شش نامزد ریاست جمهوری صورت گرفت، هر چند تفاوت‌های اساسی با مناظره‌های سال 88 داشت ولی باز هم نشانه‌هائی از رفتارها و گفتارهای خلاف شان نظام جمهوری اسلامی در آن دیده و شنیده شد که مایه تاسف عموم گردید. به همین دلیل، این مناظره نیز در شان نظام جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی و انقلابی نبوده و باید تلاش شود مناظره‌ها به صورتی انجام شوند که مناسب این نظام و این ملت بزرگوار باشند.
مناظره اسلامی و مبتنی بر اخلاق و کرامت انسانی آنست که هر یک از نامزدها به دیگری بگوید شما دارای شایستگی‌های زیادی هستید و خدمات خوبی ارائه داده اید و من از شما به سهم خودم تشکر می‌کنم و ضمناً این موارد را هم پیشنهاد می‌کنم و از شما می‌خواهم برای بهتر شدن وضعیت جامعه و رشد و ارتقاء سطح خدماتتان به این پیشنهادات و انتقادات خیرخواهانه هم توجه کنید. طرف مقابل یا مخاطب نیز از گوینده این سخنان تشکر کند و از انتقادهای وی استقبال نماید و به او بگوید از شما به خاطر پیشنهادهایتان تشکر می‌کنم و تلاش خواهم کرد به آنها عمل نمایم.
این روش، می‌تواند الگوی مناسبی برای عموم مردم کشور باشد و به آنها درس چگونه سخن گفتن با دیگران را بیاموزد و جامعه را به طرف صلاح و سداد ببرد. انتظار از رجال سیاسی کشوری که هم انقلابی است و هم اسلامی این است که چنین باشند و با حفظ حرمت همدیگر، نقدها و پیشنهادهای خود را در کنار بیان نقاط مثبت ارائه نمایند. چنین روشی، هم موثر است، هم فرهنگ ساز است و هم به سلامت جامعه و انتخابات و آشنا شدن مردم با نامزدهای ریاست جمهوری کمک می‌کند.
متاسفانه درحال حاضر با اینکه 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی گذشته، حتی بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری کشور ما، که به عنوان داوطلبان بالاترین مقام اجرائی کشور باید الگوی اخلاق و تعامل صحیح با همدیگر باشند، چنین نیستند بطوری که مناظره‌های آنان به یک جنگ لفظی خلاف مصالح نظام و آزاردهنده برای مردم تبدیل می‌شود. باید عقلای قوم درصدد بررسی علل این وضعیت غیرقابل قبول برآیند و برای آن چاره جوئی کنند تا چنین صحنه‌هائی تکرار نشود و شان نظام جمهوری اسلامی و مردم انقلابی رعایت شود، ضمن اینکه خود مناظره از نظر شیوه برگزاری و سوالات مطرح شده در آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد و سطح و محتوای آن ارتقاء یابد.
قطعاً یکی از عواملی که می‌تواند این مشکل را حل کند، وجود احزاب واقعی و ریشه‌دار است، احزابی که به صورت مقطعی و فصلی و فقط برای حضور در انتخابات به وجود نیامده باشند. احزاب ریشه‌دار و هدفمند می‌توانند با بررسی نیازهای واقعی جامعه به برنامه ریزی دراز مدت بپردازند و با تربیت نیروهای قوی، آنها را همراه با برنامه‌های جامع و ناظر به نیازهای واقعی جامعه به صحنه اجرائی کشور وارد نمایند. اگر نامزدهای ریاست جمهوری با چنین پشتوانه‌ای به صحنه بیایند، نیازی به پرخاش، تهمت، دروغ گوئی، نسبت‌های ناروا و رفتارهای عوام فریبانه نخواهند داشت. آنها با ارائه برنامه‌های خود می‌توانند نظر مردم را جلب کنند و رای بیاورند و زمام امور اجرائی کشور را به دست بگیرند.
امید آنکه بزرگان جامعه اسلامی و انقلابی ما از هم اکنون درصدد بررسی ریشه‌های وضعیت نابسامان مناظره‌ها برآیند و با همت بلند برای رفع نواقص بکوشند و فرهنگ مناظره را به سوی اسلامی شدن هدایت کنند تا در آینده‌ای نزدیک مردم ما شاهد مناظره‌هائی در شان نظام جمهوری اسلامی باشند و بتوانند به انتخاب اصلح دست یابند.