گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها قسمت چهارم 11 اردبهشت -96
خبر ويژه 
جهانگيري چشم سعودي ها را گرفت
اظهارات مغالطه آميز معاون اول روحاني در مناظره، دل از رسانه هاي آل سعود برد!
رسانه هاي وابسته به دربار آل سعود، مانند العربيه و الشرق الاوسط ضمن استقبال از سخنان جهانگيري درباره حمله به سفارت عربستان، اين بخش از سخنان وي را برجسته کرده و نشانه حقانيت جنايتکاران سعودي دانستند. الشرق الاوسط مدعي شد جهانگيري با همين سخنانش در زمينه ادعاي همکاري عاملان حمله به سفارت عربستان با قاليباف، نگاه ها را ربود(!) اين روزنامه نوشت: «در اولين مناظره انتخاباتي ايران، قاليباف سياست هاي دولت فعلي در سطح مديريت بحران هاي کنوني از جمله بحران بيکاري را به چالش کشيد اما در مقابل جهانگيري به نقش قاليباف در پي ريزي حمله به مقر نمايندگي سياسي عربستان در آغاز ژانويه 2016 اشاره و تاکيد کرد که اين حمله بر تلاش دولت جهت ايجاد فرصت هاي شغلي از راه فعال کردن توريسم تاثير منفي گذاشت. جهانگيري گفت ايران 700 هزار توريست سعودي را که سالانه رهسپار مشهد مي شدند، به خاطر حمله به سفارت کشور عربستان از دست داد
    
اظهارات توام با بي اخلاقي و بي انصافي جهانگيري در حالي عنوان شد که رژيم آل سعود با ارتکاب جنايتي بزرگ، ۵۰۰ حاجي ايراني را مظلومانه به شهادت رسانده بود اما دولت روحاني هيچ اعتراض و واکنش جدي به موضوع نشان نمي داد.
خبر ويژه 
كدام 700 هزار شغل؟حداكثر 113 هزار شغل!
آمارهاي رسمي مرکز آمار حکايت از ايجاد 113 هزار شغل در سال دارد و هم رئيس مرکز آمار خبر از ايجاد 490 هزار شغل در سال در دولت تدبير داده است اما دولتي ها همچنان مدعي ايجاد 700 هزار شغل در سال هستند.
    
به گزارش مشرق، در حالي 4 سال دوره فعاليت دولت روحاني سپري شد که هيچ کدام از وعده هاي انتخاباتي دولت براي حل معضل بيکاري محقق نشده و شمار بالاي بيکاران بيانگر اين موضوع است که دولت در بحث اشتغال زايي ناموفق عمل کرده است. عدم توجه دقيق دولت به آمارهاي بازار کار تا جايي است که حسن روحاني اوايل 95 دستور تک رقمي شدن نرخ بيکاري را تا پايان اين دولت داده بود که اين دستور تنها روي کاغذ باقي ماند و محقق نشد. براساس نتايج طرح آمارگيري نيروي کار سال 95 که توسط مرکز آمار ايران منتشر شد، نرخ بيکاري در سال جاري با افزايش 1/4 درصدي، 12/4 درصد و تعداد بيکاران 3 ميليون و 203 هزار و 398 نفر اعلام شد.
    
اوايل فروردين ماه سال جاري بود که عيسي منصوري، معاون توسعه کارآفريني و اشتغال وزير کار در آستانه انتخابات مدعي شد که اين دولت در چهار سال گذشته سالانه 700 هزار شغل و در مجموع 2/8 ميليون شغل ايجاد کرده است، اين در حالي است که اميدعلي پارسا، رئيس مرکز آمار ايران در زنجان گفت: دولت تدبير و اميد از ابتداي سال 92 تا انتهاي سال 95، به طور متوسط سالانه 490 هزار شغل در کشور ايجاد کرده است.
    
اين در حالي است که گزارش هاي مرکز آمار ميزان اشتغالزايي دولت تدبير را کمتر از ميزاني که علي پارسا ادعا دارد نشان مي دهد. در تابستان سال 92 که روحاني دولت را تحويل گرفت، جمعيت فعال کشور 24 ميليون و 754 هزار نفر، جمعيت بيکار 2 ميليون و 563 هزار نفر و کل جمعيت شاغل کشور 22 ميليون و 191 هزار نفر بوده است.
    
همچنين، طبق گزارش رسمي مرکز آمار ايران در پايان سال 95 يعني پس از 42 ماه جمعيت فعال کشور به 25 ميليون و 791 هزار نفر رسيد که از اين ميزان 3 ميليون و 203 هزار نفر بيکار و 22 ميليون و 588 هزار نفر شاغل بوده اند، يعني در اين دولت به طور خالص طي سه سال و نيم تنها 397 هزار شغل ايجاد شده است.
    
براين اساس، دولت تدبير در اين سالها به طور خالص ماهانه 9450 و سالانه 113 هزار شغل ايجاد کرده نه 700 هزار شغل. در حالت کلي ادعاي ايجاد 700 هزار شغل هم به روايت آمار مرکز آمار و هم به ادعاي رئيس مرکز آمار درست نيست.
11 نامزد شوراها درسيستان و بلوچستان به دادسرا رفتند
دادستان عمومي و انقلاب زاهدان گفت: 11 نامزد پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در سيستان و بلوچستان به دليل تبليغات زودهنگام به دادسرا احضار شدند.    حجت الاسلام علي موحدي راد افزود: 6 نامزد شرکت در انتخابات شوراي شهر در زاهدان، 2 نامزد در خاش و سه نامزد در زابل بعضي از عکس ها و پوسترهاي تبليغاتي خود را در فضاي مجازي منتشر کردند که به دليل اين تخلف به دادسرا احضار شده اند.    وي اضافه کرد: فرصت تبليغات نامزدهاي پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا از 21 ارديبهشت ماه آغاز و تا ساعت 8 صبح روز 28 اين ماه اتمام مي رسد.    وي افزود: علاوه بر تشکيل پرونده به اين افراد اعلام کرديم که عکس ها و پوسترهاي خود را از فضاي مجازي بردارند و از ادامه تخلف آنان جلوگيري شده است.
    
دادستان عمومي و انقلاب زاهدان اظهار داشت: تاکنون هيچ موردي از تخلف تبليغاتي در ستادهاي نامزدهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در سيستان و بلوچستان مشاهده نشده است. تبليغات نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري از اول ارديبهشت ماه آغاز شده است.
    
دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا همزمان 29 ارديبهشت ماه در سراسر کشور برگزار مي شود.
    
وي افزود: در مجموع صلاحيت 330 نفر از داوطلبان نامزدي پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستاي سيستان و بلوچستان در هيئت هاي اجرايي و نظارت رد شده است.
تیراندازی در خیابان دولت تهران با یک کشته
مرکز اطلاع رسانی پلیس آگاهی از تیراندازی مرگبار زنی جوان به سمت همسر عراقی‌ خود در خیابان دولت خبر داد.به گزارش ایرنا از این مرکز، حوالی ساعت دوازده حادثه تیراندازی در خیابان دولت به سامانه 110 پلیس اطلاع داده شد که به دنبال آن ماموران پلیس در محل حاضر شده و بررسی‌های خود را آغاز کردند.براساس این گزارش در این حادثه مردی 42 ساله به نام موسی که از اتباع کشور عراق بود، به دلیل شلیک گلوله، جان خود را از دست داد.همزمان با دستور مقام قضایی تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار داده و با انجام تحقیقات پلیسی و بررسی دوربین‌های مداربسته متوجه شدند که دختری جوان به وسیله یک اسلحه به سمت این مرد شلیک کرده است.در تحقیقات مشخص شد که ضارب همسر ایرانی این تبعه عراقی و متولد سال 1373 بوده که در خانه‌ای در محله دروس حضور داشت که ماموران پس از اخذ مجوز قضایی این فرد را حوالی ساعت 16 دستگیر کردند.زن جوان در اعترافات اولیه به قتل این مرد اعتراف کرد و در بازجویی‌ها مشخص شد که متهم همسر این مرد عراقی بوده و پس از آشنایی در سلیمانیه عراق با یکدیگر ازدواج کردند اما مدتی بعد به اختلاف برخورده و متهم به ایران بازگشته است.در تحقیقات مشخص شد که مقتول به شکل غیرقانونی و در حالی که یک قبضه اسلحه کمری به همراه داشته وارد کشور شده و با همان اسلحه کمری نیز به قتل رسیده است.در تحقیقات اولیه انگیزه این فرد اختلافات خانوادگی عنوان شده است