ظریف: من و آقای عادل الجبیر سالهاست یکدیگر را می شناسیم

 ظریف: من و آقای عادل الجبیر سالهاست یکدیگر را می شناسیم / اولویت ایران رابطه خوب با همسایگان است 11 مرداد - 96

آیا ظریف اعتراف می کند سابقه ی  این آشنایی برمی گردد به زمانی که عادل الجبیبر سفیر عربستان در واشنگتن بود وسپاه قدس از طریق یک باندمافیایی موادمخدر مکزیکی و یک عضو سپاه قدس مقیم آمریکا طرح ترور وی ازطریق انفجارد ررستوران درو اشنگتم داشت که طرح لو رفت و عضو تروریستی  سپاه قدس دستگیرو مجاکمه و محکوم به زندان شد.
تهران - ایرنا – محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دست دادنش با همتای سعودی را امری طبیعی در جلسات بین المللی توصیف کرد و گفت: من و آقای عادل الجبیر سالهاست یکدیگر را می شناسیم و با هم سلام علیک داریم. ضمن آن که اولویت ما همواره رابطه خوب با همسایگان بوده است.
وزیر امور خارجه در حاشیه آخرین نشست هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: در جلسات بین الملی در سازمانهای بین الملی این اتفاق ها طبیعی است غیر از جایی که مانع رسمی وجود داشته باشد. در چنین جلساتی افرادی که حضور دارند با یکدیگر برخورد دارند مخصوصا در جلسات بین المللی که تعداد افراد در یک سطح محدود است .
وی افزود: شرکت کنندگان با هم در میهمانی غذا هستند. البته ما در میهمانی غذای کشورهای غربی به دلیل ملاحظات شرعی شرکت نمی کنیم ولی در کشورهای اسلامی مشکلی نداریم.
ظریف گفت: اتفاقی که دیروز افتاد در مراسم مهمانی ناهار وزیر خارجه ترکیه بود. بنده با اقای عادل الجبیر سالهاست که یکدیگر را می شناسیم و با هم سلام علیک داریم ، مجددا سلام علیک کردیم. به هرحال جمهوری اسلامی گرچه با بسیاری از سیاستهای دولت عربستان سعودی مخالفت دارد اما سیاست ما همواره بر این بوده باید با همسایگانمان رابطه خوب داشته باشیم.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما هیچ گاه دنبال 'نداشتن رابطه با همسایگان' نبودیم اظهار داشت:کماکان هم سیاست ما این است که رابطه بر اساس احترام متقابل وعاقلانه باشد، در منطقه برای مردم منطقه مزاحمت ایجاد نشود وبرخورد مناسب با آنها صورت بگیرد.
ظریف اضافه کرد: سیاستهای ما همواره این بوده ولی این به معنای آن نیست که ما در داشتن رابطه با همسایگان مشکلی داریم. اتفاقا تاکید ما در سیاست خارجی است. اولویت ما همواره همسایگان ما بودند و در دولت دوازدهم هم ابر اولویت ما همسایگان خواهند بود.
رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی دیگر درباره مقابله با راهکارهای خصمانه دولت و کنگره آمریکا در قبال ایران گفت: احتمالا اولین برخوردی که خواهیم داشت تصویب مصوبه اقدام متقابل مجلس شورای اسلامی است که مجلس شورای اسلامی مذاکرات و بررسی های اولیه را انجام داده است .
وی افزود:وزارت امور خارجه از ابتدای کار همراه مجلس بوده و الان هم همانطور همکاران من اعلام کردند ما موافق اقدام مجلس هستیم.
ظریف همچنین در خصوص اقدامات دیگر در این خصوص گفت: ماده 36 و 37 جای خود را دارد و بجای خود استفاده خواهد شد اما کمیسیون مشترک و رسیدگی به مشکلات توسط کمیسیون مشترک ضرورتا منحصر به اعمال ماده 36 نیست و از آن مسیر هم استفاده خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه گفت:مسیرهای دیگری هم داریم اقدامات دیگری هم هست هم اقدام حقوقی هم اقدام سیاسی و هم اقدام توسط سازمان انرژی اتمی که همه اینها طراحی شده و انشاءالله به موقع به مرحله اجرا گذاشته می شود.
ظریف در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص توفیقات دستگاه دیپلماسی در دولت یازدهم گفت:مهمترین کاری در حوزه سیاست خارجی انجام شده پایان دادن به ایران هراسی و تبلیغاتی بوده که علیه جمهوری اسلامی از سوی صهیونیست ها و از سوی آمریکایی ها شکل می گرفته برای اینکه ایران را به عنوان تهدید نظم و امینت منطقه ای و بین المللی مطرح و ایران را از معادلات منطقه ای و بین المللی حذف کنند.
وی خاطرنشان کرد:بحمدالله در چهار سال گذشته شاهد بودیم که نه تنها ایران در معادلات منطقه ای حضور پیدا کرد بلکه الان معادلات منطقه ای حول محور ایران شکل گرفته و به نظر من یکی از توفیق هایی بوده که هم به دلیل سیاست خارجی منسجم و هم به دلیل حضور بسیار تعیین کننده جمهوری اسلامی در سطح منطقه شکل گرفته است.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه خوشحالیم که ایرانیان خارج از کشور رابطه بسیار نزدیک تری با جمهوری اسلامی پیدا کرده اند گفت:من بسیار از این پدیده خوشحال هستم که ما در کشورهای خارجی چه در استانبول در نزدیک خودمان چه در لس آنجلس یکی از دورترین نقاط از ایران به هر حال آنجا چهار ساعت مردم در صف انتخابات ایستادند که رای بدهند.
ظریف اضافه کرد:این نشان دهنده همبستگی ایرانیان در سطح جهان است و این را از توفیقات بسیار مهم دولت یازدهم می دانم امیدواریم با لطف خدا راهنمایی و هدایت مقام معظم رهبری و درایت و شجاعتی که ریاست جمهوری داشتند همکاری همه مردم را بیشتر داشته باشیم.
رییس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت:آمریکا تلاش کرده که ایران را از بهره برداری کامل از برجام محروم بکند و من فکر می کنم با سیاست مدبرانه ای که ایران دنبال کرده -و این سیاست سیاست نظام ما هست-در واقع اروپایی ها دارند خود را از این سیاست جدا می کنند و این بسیار تحول مهمی است.
وی خاطرنشان کرد:می بینید که توافق توتال زمانی اتفاق افتاد این تلاش ها به اوج خود رسیده بود ولی توتال به ایران آمد .مشکلات دیگر هم داشتیم که طبیعی هم است مقداری زمان می برد چون مقدار زیادی زمان برد تا اینکه ایران از اقتصاد جهان جدا کردند و برای بازگشت مجدد ایران و بازگشت بانکهای ما به صحنه بین المللی هم زمان لازم است.
ظریف اضافه کرد: الان این زمان را به دست اوردیم و داریم به نتیجه می رسیم ولی نکته بسیار مهم این است که علیرغم همه این فضا سازی ها که در آمریکا در حال شکل گیری است، همکاری اقتصادی با ایران به سمت گسترش است و این نشان می دهد که ما درست عمل می کنیم.
وزیر امور خارجه ادامه داد: من فکر می کنم با ایجاد تغییرات ساختاری در وزارت خارجه در دولت دوازدهم و توجه متمرکزتر به موضوع اقتصاد در ساختار وزارت خارجه ، بتوانیم تلاش کنیم در زنجیره ارزش جهانی حضور جدی تری داشته باشیم.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این امر یعنی اینکه تولید کنیم برای صادرات و حضور در بازارهای بین المللی و جذب سرمایه و فناوری کنیم و در حوزه های مختلف بتوانیم یک بخش فعال از اقتصادی جهانی باشیم و این حتما کمک می کند به اهدافی که مقام معظم رهبری برای امسال مطرح کردند که سال تولید و اشتغال است.
وی همچنین در خصوص حضور هیات هایی از کشورهای مختلف در مراسم تحلیف ریاست جمهوری و پیام این حضور گفت: پیام این حضور این است که ایران کشوری نیست که بشود با آن برخورد حذفی کرد. ایران بخش فعال و سازنده از روابط بین الملل است . امیدواریم در دوازدهم حضور فعالتر و سازنده تر داشته باشیم.
وزیر امور خارجه همچنین درپاسخ به این سوال که آیا دیدار شما با عادل الجبیر ارتباطی با سفر مقتدا صدر به عربستان داشت ، گفت: فکر میکنم که سیاستی که دولت عربستان در عراق دنبال می کند ارتباطی با این ملاقات نداشت.این ملاقات یک سلام علیک معمولی سیاسی بود.
وی خاطرنشان کرد: البته هماطور که تاکید کردم ایران هیچ گاه سیاستش دوری از همسایگان نبوده و همیشه سیاست ما این بوده با همسایگانمان بهترین رابطه را داشته باشیم .اگر همسایگان این آمادگی را داشته باشند و دنبال این نباشند که تنش و تشنج در منطقه وجود داشته باشد حتما ایران را به عنوان یک همکار و همراه خوب و کشوری منافعش در ثبات و امنیت منطقه است خواهند دید.
وی تصریح کرد: کشور ما منافعش در این است که منطقه ما منطقه قدرتمندی باشد؛ منطقه ای باشد که برای تامین امنیت به خارجی ها نیاز ندارد بلکه می تواند امنیت درون زا و مبتنی بر خواست مردم داشته باشد.
ظریف گفت:اینها خواست های جمهوری اسلامی ایران است و هر چه سریعتر برخی همسایگان بتوانند خود را با این واقعیات روز هماهنگ کنند ما روزهای بهتری در آینده خواهیم داشت.
خبرنگار: داود مرادپور
انتشار: کتایون لامع زاده