جان كري: ايران در توافق هسته اي همه امتيازات را پيشاپيش داده است

اوین نامه ی کیهان  10 مهر -96
جان كري: ايران در توافق هسته اي همه امتيازات را پيشاپيش داده است

 سربازجوشریعت نداری همچون شیوه برخوردی با زندانی سیاسی داشته است که می دانسته اطلاعات دارد ولی به بازجو نداده است و هرطوری شده باید باشلاق وزیر شکنجه وادار به اعتراف کردن شود. با مدافعان برجام  چنین رفتار می کند تادرنهایت برجام به بن بست برسد تاپاسداران به توانند بدون موانع ومحدودیت با سرعت هرچه تمام تر به دنبال دست یابی به سلاح هسته ای اقدان کنند.
بنابراین برای اینکه برتوی سر ظریف زده باشد که درمذاکره با گروه 5+1 که سرانجام منجر به برجام شد امتیاز داد .لذا دراین رابطه به عنوان شاهد وفاکت ، گفته ای  ازجان کری را تیتردرشت صفحه اول اوین نامه اش کرده که چنین گفته است:  "جان كري: ايران در توافق هسته اي همه امتيازات را پيشاپيش داده است"

وزير خارجه سابق آمريکا در يادداشتي که روزنامه واشنگتن پست آن را منتشر کرده، نوشت؛ ايران در توافق هسته اي(برجام) پيشاپيش همه امتيازاتش را پرداخت کرد.
    «
جان کري» وزير خارجه سابق آمريکا در يادداشتي به انتقادات درباره توافق هسته اي ايران و گروه 1+5 پاسخ داده و نوشته است نظارت هاي بي سابقه بر برنامه هسته اي اين کشور هرگز منقضي نمي شوند.
    
کري در يادداشتي در روزنامه واشنگتن پست نوشت: در صورتي که آمريکا با عدم تاييد پايبندي ايران به برجام راهش را از آژانس بين المللي انرژي اتمي، 6 طرف ديگر [در اين توافق] و جمع بندي وزارت خارجه خودمان جدا کند، سرنوشت اين توافق طبق مفاد قانون «بررسي توافق هسته اي ايران» به دستان کنگره خواهد افتاد.
    
او نوشته، چنين تصميمي نه يک همه پرسي درباره «دونالد ترامپ»، رئيس جمهور فعلي آمريکا يا «باراک اوباما»، رئيس جمهور سابق اين کشور، بلکه تصميمي درباره امنيت آمريکا خواهد بود
    
کري نوشته به عنوان سناتوري که به ده ها توافق کنترل تسليحاتي راي داده معتقد است که ملاک قضاوت درباره چنين توافق هايي بي نقص بودن آنها نيست، بلکه اين است که آمريکا با وجود آنها در وضعيت بهتري قرار دارد يا خير
    
او نوشته است: وقتي که من اولين بار در سپتامبر ۲۰۱۳ وزير خارجه ايران را ملاقات کردم، ايران به چرخه کامل سوخت هسته اي دست پيدا کرده و زرادخانه اي از اورانيوم که قابل غني سازي براي ساخت ۱۰ تا ۱۲ بمب بودند ساخته بود و در سطحي که اندکي پايين تر از سطح تسليحاتي بود، غني سازي مي کرد.
    
کري، همچنين خاطرنشان کرده که «تحريم هاي فلج کننده عليه ايران» سرعت حرکت ايران از يکصد سانتريفيوژ به هزاران دستگاه را متوقف نکرده بود. او نوشته است: تنها مذاکره مي توانست اين برنامه را متوقف کرده و آن را به عقب برگرداند.
    
     
حفظ نظام تحريم ها در برجام!
    
مقام سابق آمريکايي در پاسخ به انتقاداتي مبني بر اينکه چرا در برجام اشاره اي به اختلافات با ايران در موضوع هاي غيرهسته اي مطرح نشده نوشته است: دنيا، تنها در يک موضوع متحد بود: توانمندي هسته اي ايران. در صورتي که ساير موضوعات را اضافه مي کرديم نمي توانستيم نظام تحريم ها را حفظ کنيم يا به مواضع واحد برسيم. اما باورمان اين بود که حل ساير اختلافات با تهران، اگر در آن واحد درگير مناقشه با يک حکومت هسته اي نبوديم، آسان تر مي بود.
    
وزير خارجه سابق آمريکا در پاسخ به اظهارات مقام هاي دولت ترامپ مبني بر اينکه برجام امتيازات را پيشاپيش به ايران اعطا کرده نوشته است: «چه دستاوردي داشتيم؟ بر خلاف برخي گزارش ها، اين ايران بود که مجبور بود پيشاپيش، [امتيازاتش را] پرداخت کند. قبل از برخورداري ايران از اولين دلار تخفيف تحريم ها، آژانس تاييد کرد که اين کشور ۹۷ درصد از ذخاير اورانيوم خود را نابود، قلب رآکتور اراک را تخريب و غني سازي اورانيوم در سايت فردو را متوقف کرده است و بيش از ۱۳۰۰۰ سانتريفيوژ را برچيده، و برنامه اش را در معرض نظارت شديد قرار داده است.
    
کري در بخش ديگري از يادداشت خود در واشنگتن پست به انتقادات رژيم صهيونيستي و مقام هاي دولت ترامپ درباره انقضاي برخي محدوديت هاي برجام پاسخ داده است.
    
او نوشته است: تقريباً تمامي توافقات در زمينه کنترل تسليحات شامل محدوده هاي زماني هستند و به همين دليل هم هست که بسياري از آنها بعد از اعتمادسازي ميان طرفين به حصول توافق هاي بعدي منجر مي شوند.
    
وي مي افزايد: ما آسوده خاطر بوديم زيرا سقف مربوط به ذخائر اورانيوم کم غناي ايران تا سال ۲۰۳۰ دوام مي آورند.
    
کري مي نويسد: ما همچنين آسوده خاطر بوديم زيرا نظارت بي سابقه و تدابير راستي آزمايي که ما به آنها دست پيدا کرديم هرگز منقضي نمي شوند
    
وزير خارجه سابق آمريکا هشدار داده لغو توافق هسته اي با ايران، اوضاع را به ماقبل برگردانده و باعث منزوي شدن آمريکا، نه ايران، خواهد شد
    
او نوشته است: غيرمنطقي است که با تمرکز وسواسي روي گسترش احتمالي برنامه هسته اي ايران در يک دهه بعد از توافقي که امروز کارگر است خارج شويم، آن هم وقتي که اگر ما توافق را باطل کنيم، چنين توسعه اي مي تواند همين فردا به وقوع بپيوندد. به نقطه اي که قبلاً قرار داشتيم، با شرايطي به مراتب بدتر که در آن آمريکا منزوي است، نه ايران، عقبگرد مي کنيم.
    
جان کري خاطرنشان کرده که وزراي خارجه کشورهاي اروپايي به او گفته اند در صورت ماندن آمريکا در برجام با اين کشور براي مقابله با آنچه ساير «رفتارهاي نادرست ايران» خوانده شده، همراهي خواهند کرد.
    
    
تضمين امضاي کري!
    
جان کري- دي ماه 95- در يادداشتي که به مناسبت نزديک شدن به روزهاي پاياني حضور در کابينه آمريکا نوشته بود، تاکيد کرد: «مذاکرات با تهران براي عقب نشاندن ايران از برنامه هسته اي به نتيجه رسيد و حالا دولت بعدي آمريکا بايد ضمن ادامه اعمال فشار بر ايراني ها، براي عقب نشاندن برنامه موشکي ايران تلاش کند».
    
گفتني است عليرغم کارنامه سياه آمريکا در اجراي تعهدات بين المللي و نقض عهدهاي مکرر در تعهدات مختلف و عهد شکني هاي مکرر پس از برجام ، مقامات ارشد دولت و اعضاي تيم مذاکره کننده هسته اي همچنان از لزوم اعتماد به قول آمريکايي ها سخن مي گفتند و روزنامه هاي زنجيره اي نيز که ماموريت بزک برجام و چهره خبيث آمريکا را داشتند با ذوق زدگي خاصي تاکيد مي کردند که بايد به قول آمريکايي ها در اجراي برجام اعتماد کرد. براي نمونه، روزنامه زنجيره اي شرق- دي ماه ۹۴- در تيتر يک نوشت: «اطمينان تهران از اجراي برجام، امضاي کري تضمين است».
    
    
احتمال خروج ايران از برجام
    «
محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه در مصاحبه با شبکه «الجزيره» گفت: اگر واشنگتن تصميم بگيرد از توافق هسته اي خارج شود، خروج از برجام يکي از گزينه هاي ايران خواهد بود.
    
ظريف افزود: اگر آمريکا به تعهدات خود در قبال توافق هسته اي پايبند باشد، در موضع بهتري قرار خواهد گرفت.وزير خارجه کشورمان همچنين در مصاحبه با دو روزنامه انگليسي گفت: حدس مي زنم «دونالد ترامپ»، رئيس جمهور آمريکا در گزارش ماه اکتبر تاييديه پايبندي ايران به برجام را صادر نخواهد کرد.
    
ظريف در مصاحبه با دو روزنامه «فايننشال تايمز» و «گاردين» گفت در صورت فروپاشي برجام، ايران الزامي به پايبندي به محدوديت هاي مندرج در اين توافق هسته اي نخواهد داشت.وي تصريح کرد که گزينه هاي ايران [در صورت خروج آمريکا از برجام] بستگي به اين خواهد داشت که بقيه جامعه بين المللي چگونه با آمريکا برخورد کنند.
    
وزير امور خارجه تاکيد کرد: ترامپ متن، روح و همه جوانب توافق هسته اي را نقض کرده است.
    
ظريف افزود: اگر آمريکا تمايل دارد که بازرسي هاي شديد براي هميشه در ايران حفظ شوند، بايد به اجراي توافق ادامه داده و مطمئن شود که ايران پروتکل الحاقي را تصويب خواهد کرد.
    
وي تاکيد کرد که مسائل منطقه اي ايران ارتباطي با توافق هسته اي ندارند. وي با اشاره به مقابله ايران با گروه تروريستي داعش تصريح کرد که ايران از درستي نقشي که در منطقه و در کشورهايي نظير عراق، يمن و سوريه بر عهده گرفته، اطمينان دارد. وزير امور خارجه ادامه داد: ما در موضع درست قرار داشتيم، آمريکايي ها در انتخاب مواضعشان در منطقه در موضع غلط قرار داشتند.
    
    
جريمه ۶۳ ميليون دلاري
    
يک قاضي آمريکايي روز جمعه ايران را به پرداخت 63 ميليون دلار غرامت به يک ايراني-آمريکايي که براي 4/5 سال در ايران بازداشت بوده، محکوم کرد.
    «
تلن هاول»، قاضي دادگاه منطقه اي واشنگتن در اين حکم اعلام کرد ايران بايستي مبلغ مورد نظر را به امير حکمتي، از اعضاي سابق نيروي دريايي ارتش آمريکا بپردازد.
    
امير ميرزايي حکمتي که داراي تابعيت دوگانه ايراني و آمريکايي است بين سال هاي 2001 و 2005 به عنوان عضو نيروي تفنگداران دريايي ايالات متحده خدمت کرده بود. وي در تابستان سال 2011 هنگام سفر به ايران توسط ماموران وزارت اطلاعات ايران بازداشت شد.
    
وي بعد از محاکمه در دادگاه به اتهام همکاري با دولت متخاصم آمريکا مجرم شناخته شده و به تحمل 10 سال محکوم شد. او سرانجام، 26 دي ماه سال 1394 در جريان مبادله زندانيان ايران- آمريکا آزاد شد.
    
وکيل حکمتي بعد از آزادي، با تسليم دادخواست به دادگاهي در واشنگتن حکومت ايران را با ادعاي بازداشت و حبس غيرموجه موکل خود تحت پيگرد قرار داده و خواستار دريافت خسارت از تهران شد.
    
    
اظهارات ضد ايراني مقامات آلماني
    «
پيتر ويتيگ» سفير آلمان در واشنگتن در مصاحبه با « ان پي آر» اعلام کرد کشورش نگراني هاي مشترکي با دولت آمريکا درباره فعاليت هاي منطقه اي و برنامه موشکي ايران دارد.
    
ويتيگ گفت: در صورت خروج آمريکا از برجام، ايران فعاليت هاي هسته اي خود را از سر خواهد گرفت و نظام منع اشاعه هسته اي در دنيا تضعيف خواهد شد.
    
وي در ادامه ضمن اشاره به رايزني آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با ترامپ درباره برجام گفت: صدراعظم، اين نکته را به صراحت اعلام کرد که ما نگراني هاي مشترکي با آمريکا درباره فعاليت هاي مخرب ايران در منطقه، آزمايش هاي موشکي اين کشور و نقض حقوق بشر و غيره داريم و مي توانيم درباره آنها بحث کنيم.
    
ويتيگ گفت: من فکر مي کنم ما بايد با همکاري يکديگر جلوي اين چالش هاي ايران را بگيريم، اما بر اساس نگاه داشتن توافق هسته اي.
    
گفتني است «زيگمار گابريل» وزير امور خارجه آلمان-بهمن ۹۵- در اظهارنظري گستاخانه از رويکرد آمريکا در قبال ايران حمايت کرده و تحريم هاي جديد تصويب شده عليه تهران از طرف واشنگتن را قابل درک ارزيابي کرد. چندي پيش نيز سه کشور اروپايي- انگليس، فرانسه و آلمان- همراستا با آمريکا، آزمايش موشک ماهواره بر سيمرغ توسط ايران را محکوم کردند. در آخرين اقدام نيز، سخنگوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا مدعي شده است که آمريکا به تعهدات خود ذيل برجام پايبند بوده است.
    
    
آژانس، مرجع داوري
    «
ميخائيل اوليانوف»، رئيس دفتر کنترل تسليحاتي و عدم اشاعه وزارت خارجه روسيه در واکنش به لفاظي هاي دولت آمريکا درباره «برجام» گفت که مرجع داوري درباره اعلام پايبندي ايران به اين توافق هسته اي آژانس بين المللي انرژي اتمي است نه مسکو يا واشنگتن.
    
همچنين وزارت خارجه روسيه اعلام کرد دليلي براي اينکه آژانس بين المللي انرژي اتمي درخواست بازرسي از مراکز نظامي ايران را مطرح کند، وجود ندارد.