روحاني: كشورها مگر ديوانه شده اند با آمريكا مذاكره كنند؟!

اوین نامه ی کیهان 8 آبان - 96
در صحن علني مجلس؛ روحاني: كشورها مگر ديوانه شده اند با آمريكا مذاكره كنند؟!

 گزینه برداری کردن از سخنرانی اخیر روحانی درمجلس ارتجاع که در دفاع دو نامزد  پیشنهادی  دو پست  نیرو و علوم کابینه و کسب آرای تأیید شدن شان بود و  ناچار شد طوری موضع گیری علیه آمریکا  کند که خلاف  مواضع  4 سال گذشته وی می باشد . برای همین  این تناقض گویی روحانی تبدیل  به مچ گیری اوین نامه ی کیهان  علیه روحانی شده است .
البته مچ گیری متوجه نشده که ناشی گری کرده است .برای اینکه ترکش تیتر زدن  "  در صحن علني مجلس ارتجاع ؛ روحاني: كشورها مگر ديوانه شده اند با آمريكا مذاكره كنند؟! " شامل حال خامنه ای هم می شود .
برای اینکه روحانی پس ازر ئیس جمهور شدن با خامنه ای دیدارکردپس ازآن درگفت وگو با خبرنگار یک شبکه آمریکایی درتهران گفت که درمذاکره باآمریکااختیار تام دارد . سپس وقتی مذاکره به برجام منجر شد خامنه ای به دفعات اقرار کرد که ازبرجام حمایت کرده است . بنابراین اعتراف دیوانگی روحانی به خامنه ای هم سرایت می کند.

رئيس جمهور که براي دفاع از وزراي پيشنهادي نيرو و علوم به مجلس شوراي اسلامي رفته بود طي سخناني در صحن علني اظهار داشت : به بعضي از کشورهاي شرق آسيا پيغام مي دهند که با ما مذاکره کن، اين کشورها مگر ديوانه شده اند که با شما مذاکره کنند. شما علناً مذاکره ديروز را زيرپا مي گذاريد.
    
حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهور صبح ديروز در صحن علني مجلس و در جلسه بررسي برنامه و صلاحيت وزيران پيشنهادي علوم و نيرو، اظهار داشت: اسلام ، قانون و شرايط امروز کشور به ما اجازه نمي دهد که در مسائل جزئي رو در روي هم بايستيم، اگر هم اختلافات جزئي دو سال پيش جايز بود و مکروه، امروز بايد بگويم حرام است و گاهي گناه کبيره
    
    
اصل وفاي به عهد فراملي و فراديني است
    
روحاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به شرايط پيش آمده در اثر تخلفات پياپي آمريکايي ها، گفت: در طول تاريخ همواره يکي از راه هاي تعامل دولت ها و ملت ها بستن عهدها و پيمان ها با يکديگر بوده و اين بخشي از تاريخ گذشته کشور ما و همه جهان است؛ اصل وفاي به عهد، فراملي و فراديني بوده و اصلي است که همه انسان هاي عاقل و با تدبير داراي هر مذهب و ديني که بودند به عنوان يک اصل مهم به آن احترام گذاشتند.
    
رئيس جمهور، وفاي به عهد را معياري براي تمدن يک ملت و قانوني بودن و حرکت صحيح يک دولت، برشمرد و تصريح کرد: اگر دولتي وفاي به عهد نکرد، اعتبار خودش را در افکار عمومي به حراج گذاشته است. اگر دولتي مثل دولت آمريکا عنوان کند که بر يک تعهد مهم بين المللي، متعهد نيستم و استدلالش هم اين باشد که سر دولت قبلي کلاه رفته پس تداوم مسئوليت دولت ها چه مي شود، کما اينکه هر دولت ديگري در هر کشوري نيز مي تواند همين ادعا را داشته باشد.
    
روحاني با بيان اينکه اين تعهد، تعهد يک ملت با ملت و دولت با دولت و يک نظام با يک نظام است، افزود: اگر آمريکا يک رژيم هم باشد اين تعهد يک رژيم در برابر يک نظام بزرگ به نام جمهوري اسلامي ايران است نه تنها ايران حتي 5 کشور ديگر يک تعهد بين المللي است که در برابر اين تعهد، متعهد به اجراي آن بوده و بايد به آن عمل کند.
    
    
با زبان عمل مي گويند اهل مذاکره نيستيم
    
رئيس جمهور متزلزل بودن روي پيمان قبلي و دعوت براي مذاکره بعدي را داستاني مضحک خواند و افزود: بعضي ها مي گويند تعهدي که قبلاً با هم بستيم اين فعلاً قرص و محکم نباشد، متزلزل باشد، بياييم راجع به موضوع ديگر با هم مذاکره کنيم؛ اين يکي از حرف هاي خنده دار تاريخ است، يک کسي عهد و پيماني مي بندد و مي گويد پاي پيمان خودم تا آخر ايستادم و به دقت عمل مي کنم و اجرا مي کنم، جايزه من اين است که راجع به موضوع دوم صحبت کنيم. و اين قابل بحث است؛ اما کسي که همان تعهد اول را زير پا مي گذارد، دارد با زبان عملش اعلام مي کند که من اهل مذاکره نيستم.
    
روحاني با بيان اينکه آمريکايي ها اعلام مي کنند که ما اهل مذاکره و تعهد و پيمان نبوده و اصول اخلاقي و بين المللي را نمي شناسيم، خاطرنشان کرد: اين معنايش اين است که اگر کشوري در اين مسير قرار گرفت ديگر هيچ کشوري نمي تواند به آن اعتماد کند و اين در حالي است که امروز آمريکايي ها به بعضي از کشورهاي شرق آسيا پيغام مذاکره مي دهند که با ما مذاکره کن ؛ مگر ديوانه شدند که با شما مذاکره کنند؛ شما مذاکره ديروز را علني زير پا مي گذاريد و به مذاکره امضا شده اي که به تاييد شوراي امنيت سازمان ملل رسيده بي اعتنا هستيد.
    
رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه آمريکا بايد با اين شيوه اي که در پيش گرفته، آينده مذاکره و تعهدات خودش را نسبت به کشورهاي ديگر براي هميشه کنار بگذارد، افزود: ايران در موضوع هسته اي به تعهدات خودش عمل کرده است اما آنها مي گويند ايران چرا از لحاظ دفاعي و نظامي توانمند و قدرتمند بوده و چرا کشورهاي منطقه به ايران احترام مي گذارند؛ اين مشکل شما آمريکايي هاست که با حضور در منطقه امنيت عراق و ثبات و امنيت افغانستان را برهم ريختيد؛ با آوردن تروريست ها در منطقه امنيت سوريه و لبنان را بهم ريختيد؛ شما تروريست ها را پرورش داديد.
    
    
آمريکا مي خواست عراق را تجزيه کند 
    
روحاني اظهار داشت: آمريکايي ها کشوري که به کمک مردم عراق و سوريه رفته و يار ملت هاي ديگر بوده اند را مداخله گر مي نامند، در حالي که خودشان مي خواستند عراق را تجزيه کنند و اين ملت و ارتش عراق و ملت ايران و کشورهاي منطقه بودند که نگذاشتند تماميت ارضي عراق خدشه دار شود.
    
رئيس جمهور خطاب به سياستمداران آمريکا گفت: اگر بناست شما نسبت به اين مسايل اعتراض کنيد، ما از شما مي پرسيم آيا ملت ايراني که حامي کشورهاي مظلوم در برابر تروريسم و تجزيه طلبي بوده، رفتارش خوب نيست و شما که امنيت را بهم زديد، داعش را به وجود آورديد و طالبان و ديگرگروه هاي تروريستي را ساختيد، منافقين را پناه داديد، به ملت ايران در طول تاريخ ظلم کرديد، سکوي نفتي ملت ايران را زديد، قبول نداريد کشور متجاوز هستيد؟ آيا سکوي نفتي ميدان جنگ بود و در آن هواپيما و تانک وجود داشت که آن را مورد حمله قرار داديد؟ شما در داستان طبس وارد خاک ايران شده و به کشور ما تجاوز کرديد؛ هواپيماي مسافربري ما را مورد حمله قرار داديد و بارها بي ادبانه ملت ايران را تروريست خوانديد.
    
روحاني با تاکيد بر اينکه ملت ايران بارها در طول تاريخ با تروريسم مبارزه کرده است، گفت: ملت ايران منافقين تروريست و ديگر گروه هاي تروريستي را از اين کشور بيرون رانده و داعش و تروريست هاي تکفيري را در عراق و سوريه به زانو در آورده است.
    
    
هر سلاحي از هر نوعي نياز داشته باشيم توليد مي کنيم
    
رئيس جمهور با اشاره به اينکه آمريکايي ها به تلاش ها و سلاح ما ايراد مي گيرند، خاطرنشان کرد: ما براي دفاع از خود، تماميت ارضي و ملت مان، هر سلاحي از هر نوعي نياز داشته باشيم، در ساختن و توليد و انبار کردن آن و در زمان لازم استفاده از آن ترديد نخواهيم کرد.
    
روحاني تاکيد کرد: شما بدانيد ما موشک را ساختيم، مي سازيم و خواهيم ساخت و اين با هيچ يک از مقررات بين المللي در تناقض نيست؛ با قطعنامه 2231 در تضاد نيست. ما راه دفاع ، منافع و امنيت ملي مان را با همه قدرت ادامه خواهيم داد و بدخواهان و دشمنان بايد بدانند هر نقض عهدي بکنند به ضررشان خواهد بود و جمهوري اسلامي ايران پاسخ قاطعي را به آنها خواهد داد. مذهب و ديني به عنوان يک اصل مهم به آن احترام گذاشته اند. يک معيار براي تمدن يک ملت، يک معيار براي قانوني بودن و حرکت صحيح يک دولت وفاي به عهد است.