گزیده ها قسمت پنجم

گزیده ها قسمت  پنجم  8 اسفند -96
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: رعایت قانون و حقوق شهروندی برای کسانی که حتی قانون را زیر پا گذاشته‌اند نیز الزامی است و ضرورت دارد تا ضابطین و پلیس آموزش دیده باشند و این موضوع را از طریق وزیر کشور پیگیری کردم.
به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی در ارتباط با اخباری مبنی بر ضرب و شتم دستگیر شدگان جریان موسوم به «دختران خیابان انقلاب» گفت: رعایت قانون و حقوق شهروندی برای کسانی که حتی قانون را زیر پا گذاشته‌اند نیز الزامی است. ضرورت دارد تا ضابطین و پلیس آموزش دیده باشند و این موضوع را از طریق وزیر کشور پیگیری کردم.
او با اشاره به ضرورت توجه به حقوق اقلیت‌های دینی و تلاش‌هایش برای حل مساله سپنتا نیکنام، گفت: امیدواریم در این پرونده به نتیجه‌ای که همه پیگیر آن هستند، برسیم چون روند طولانی شد شورای عالی استان نیز ورود کرد تا تعیین تکلیف شود .پیگیری‌های ما هم ادامه دارد.
مولاوردی در رابطه با اخباری که سایت مشرق منتشر کرده و بر مبنای آن عنوان شده است اکانت جعلی توییتر که او به مراتب وجود آن را تکذیب کرده توسط خودش کنترل می‌شود گفت: فقط می‌توانم ابراز تاسف کنم که به ذهنشان چنین تحلیلی می‌رسد، این اکانت با استفاده از اسم و عکس من خیلی ها را به اشتباه انداخته است.
او گفت: ما اقدامات قانونی در این رابطه را انجام دادیم و این موضوع را از طریق پلیس فتا در دادگاه پیگیری می کنیم.
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی هشدار داد خرید ارز از دلالان ارزی و اشخاص حقیقی و حقوقی غیر مجاز به منزله قاچاق ارز محسوب شده و دارای ریسک بالایی است و برابر با مقررات با آنان برخورد خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، کلیه تقاضاهای واقعی ارز توسط صرافی‌های منتخب بانکی و مجاز متناسب با شرایط بازار پوشش داده می‌شود، لذا متقاضیان ارز از مراجعه به دلالان و سوداگران پرهیز کنند.
مدیر اداره صادرات این بانک با تشریح وضعیت کنونی بازار ارز گفت: پیرو تمهیدات اتخاذ شده، شاخص ارزی از تاریخ ٢٤ بهمن تاکنون از میانه کانال ۴۹.۰۰۰ ریال به انتهای کانال ۴۴.۰۰۰ ریال کاهش یافته است.
صمد کریمی تاکید کرد: بررسی‌های میدانی بانک مرکزی نیز حاکی از آن است که با توجه به تامین ارز اسکناس دلار آمریکا، یورو و حواله های ارزی، صرافی‌های منتخب بانکی و صرافی‌های مجاز نسبت به پوشش تقاضاهای ارزی اقدام کرده اند. در این خصوص لازم به توضیح است که صرافی‌های مجاز خریدار ارز می‌توانند روزانه تا سقف ۱۰۰ هزار دلار آمریکا و ۱۰۰ هزار یورو به صورت اسکناس از صرافی‌های منتخب بانکی خریداری و نسبت به فروش آن به متقاضیان اقدام کنند. ضمن اینکه آنها می توانند در صورت فروش به موقع، نسبت به خرید بخش‌های بعدی ۱۰۰ هزار تایی اسعار مزبور و تزریق در بازار ارز کشور اقدام نمایند.
وی خاطر نشان کرد: صرافی‌های منتخب بانکی نسبت به فروش اسکناس خرد دلار آمریکا و یورو به اشخاص حقیقی و حقوقی طی روزهای کاری از ساعت ۱۱ تا ۱۶ اقدام می‌ کنند، از این رو خانوارها و صاحبان کسب و کار نیز می‌توانند جهت تأمین نیازهای ارزی واقعی و مسافرتی خود به صرافی‌های منتخب بانکی مراجعه کنند.
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر تمام تقاضاهای واقعی ارز توسط صرافی‌های منتخب بانکی و مجاز متناسب با شرایط بازار پوشش داده می‌شوند، از این رو به منظور پایداری ثبات در بازار ارز کشور، ضرورت دارد اشخاص حقیقی و حقوقی برای تأمین ارز خود مطابق با "مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها" فقط به صرافی‌های مجاز فوق‌الذکر مراجعه و از تأمین ارز به واسطه دلالان و سوداگران ارزی پرهیز کنند، چرا که خرید ارز از دلالان ارزی و اشخاص حقیقی و حقوقی غیر مجاز به منزله قاچاق ارز محسوب شده، دارای ریسک بالایی است و برابر با مقررات با آنان برخورد خواهد شد.
کارلوس کی‌روش بعد از جام جهانی‌ روسیه به طور قطع با نیمکت تیم ملی ایران خداحافظی می‌کند. این خبری بود که روز گذشته به دست‌مان رسید و بدین ترتیب، می‌توان شایعات اخیر را قطعی دانست.
به گزارش خبر ورزشی، فدراسیون فوتبال ایران تمایلی به تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش ندارد و بی‌شک مهدی تاج در این‌باره می‌تواند بیشتر و بهتر توضیح دهد. سرمربی تیم ملی آخرین باری که در برنامه 90 حاضر شد از این گفت که می‌خواهد بعد از جام جهانی‌ روسیه اولویت اول را خانواده‌‌اش بگذارد و هر جا کار کند، آنها را کنار خود داشته باشد.
در واقع او شرط اصلی برای تمدید قراردادش را در تلویزیون اعلام کرد اما فدراسیون فوتبال یک گام هم در این زمینه برنداشته و کاملاً پیداست ترجیح می‌دهد بعد از جام جهانی‌ روسیه، سکان تیم ملی را به مربی دیگری بسپارد. کی‌روش هم که متوجه این موضوع شده، از همین حالا مذاکراتش با تیم‌های مختلف را شروع کرده تا پس از پایان کارش در ایران، با تیم جدیدی استارت بزند.
کی‌روش در جام جهانی‌ برزیل هم پس از بازی بوسنی در رختکن از ملی‌پوش‌ها خداحافظی کرد تا فضایی تلخ به وجود بیاید و بازیکنان با چشم‌هایی پف کرده از رختکن خارج شوند. پس از آن با فشار افکار عمومی کفاشیان مجبور شد کارلوس را حفظ کند چراکه دولت هم خواهان تمدید قرارداد این مربی بود. این بار اما قصه فرق می‌کند.
به نظر می‌رسد دولت هم با وجود مشکلات مالی ترجیح می‌دهد زیاد وارد این ماجرا نشود و کار را به خود فدراسیون فوتبال بسپارد. از فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد تاج و ساکت حتی نقشه نیمکت بدون کی‌روش را هم کشیده‌اند. تا این لحظه برانکو ایوانکوویچ گزینه قطعی نیمکت تیم ملی است و پس از کی‌روش، تاج سکان هدایت ایران را به او می‌سپارد. البته بعضی از استقلالی‌ها اعتقاد دارند شفر می‌تواند گزینه بهتری نسبت به برانکو باشد و هیچ بعید نیست نتایج خوب استقلال در ادامه فصل، تاج را از انتخاب برانکو منصرف کند.
با خداحافظی کی‌روش اما به احتمال زیاد اتفاقات دیگری هم در تیم ملی می‌افتد. از همین حالا شنیده می‌شود در صورت پایان کار او، چند بازیکن تیم ملی هم به صورت رسمی خداحافظی می‌کنند. بعضی از این بازیکنان می‌توانند در تیم ملی بمانند و به کارشان ادامه دهند ولی به نظر می‌رسد کار حرفه‌ای با کی‌روش آنها را به جایی رسانده که بعد از او نمی‌توانند با مربی دیگری در تیم ملی کار کنند. کارلوس در این سال‌ها توجه ویژه‌ای به ملی‌پوش‌ها داشت و آنها بارها و بارها در مصاحبه‌های خود گفتند او برای‌شان مثل پدر بود.
کی‌روش با مصدومیت بازیکنان هیچ‌گاه آنها را فراموش نمی‌کرد و حتی در سخت‌ترین شرایط کنارشان بود. کاری که کارلوس برای مهرداد پولادی کرد، کاری بود که شاید هیچ مربی دیگری انجام نمی‌داد. کارلوس نزدیک به دو فصل مراقب او بود تا مصدومیتش تمام شود و بازگردد.
مهرداد هم وقتی برگشت تبدیل به بهترین بازیکن ایران در جام جهانی‌ برزیل شد. کی‌روش همواره برای گرفتن حق بازیکنان هم با فدراسیون فوتبال مبارزه می‌کرد و برای آنکه بهترین امکانات در اختیار تیم ملی قرار بگیرد، با آدم‌های مختلفی جنگید. به همین دلیل در نبود او، طبیعی است بعضی بازیکنان نتوانند با شرایط جدید کنار بیایند و از تیم ملی بروند.
صادق زیباکلام با اعلام خبر اخراجش از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد، تاکید کرد که از این دانشگاه به علت اعلام نکردن این موضوع به وی و مطرح نکردن دلیلی برای آن به وزارت کار شکایت خواهد کرد.
صادق زیباکلام در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام خبر اخراجش از دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: من عضو پاره وقت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در دانشکده حقوق و علوم سیاسی به مدت 10 سال بودم که اخیرا اخراج شدم و چیزی که جالب است این است که به من این موضوع را اعلام هم نکردند که اخراج شدم.
وی توضیح داد: من وقتی حقوق بهمن ماه را دریافت کردم متوجه شدم که حقوق مربوط به عضویت در هیات علمی پاره وقت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد واریز نشده است و آنجا بود که متوجه این موضوع شدم. البته چون این تصمیم در اواسط ترم گرفته شده بود من درسم را در این دانشکده تا پایان ترم ادامه می‌دهم اما به صورت حق‌التدریس کارم را ادامه خواهم داد و تبعا دیگر از سال آینده آن حقوق حق‌التدریس را ندارم.
این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به سوالی در زمینه علت اخراج وی از دانشگاه آزاد، اظهار کرد: می‌دانم که دانشگاه آزاد با کسری بودجه مواجه شده چرا که متقاضیان حضور در این دانشگاه کمتر شده است و تبعا ممکن است در این زمینه دست به تعدیل اساتید دانشگاه هم بزنند اما سوالی که برای من به جد مطرح است این است که آیا اخراج من از این دانشگاه بخشی از جریان اخراج اساتید دگراندیش از این دانشگاه است یا خیر؟
وی در پایان با تاکید بر اینکه علت اخراج من از دانشگاه آزاد اعلام نشده است، تاکید کرد: به دلیل اینکه این موضوع را به من اعلام نکرده‌اند می‌خواهم علیه دانشگاه آزاد به وزارت کار شکایت کنم البته دانشگاه آزاد وقتی صحبت از رعایت قوانین دولتی می‌شود، می‌گوید یک دانشگاه خصوصی است حال باید مشخص شود که بالاخره دانشگاه آزاد یک دانشگاه حکومتی است یا نه.