احیای صمیمیت قدیم

 احیای صمیمیت قدیم   11اسفند-96
تودرون خانه چه کردی که برون خانه آیی.
 بیش از7 سال است که کروبی وموسوی  درحصر خانگی به سر می برند و خاتمی ممنوع التصویر شده است و پیشنهاد حصر احمدی نژاد هم مطرح است . رفسنجانی از طریق استخر حذف گردید . روحانی مورد شدیدترین تهدید وانتقاد وتوهین واتهام قرار دارد . شما بگویید این ادعا بیش ازحد مسخره نیست  که  ادعای صدور احیای صمیمیت ازمدل قدیمی اش شده است ؟
تهران- ایرنا- سفر ظریف در راس سیاسی، تجاری و اقتصادی به کشورهای حوزه بالکان و شرق اروپا از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.
علی‌اکبر فرازی سفیر پیشین ایران در کشورهای اروپای شرقی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: به گمان من چنین سفری باید پیش از این انجام می‌شد. دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای اجرای سیاست بهبود روابط با همه کشورهای جهان، از جمله کشورهای اروپایی، باید نگاه ویژه و خاصی به منطقه بالکان و شرق اروپا داشته‌باشد. متاسفانه در گفتمان سیاسی ما این برداشت وجود دارد که ما هر گاه از روابط با اتحادیه اروپا یاد می‌کنیم، مناسبات‌مان با همه کشورهای قاره اروپا را مورد اشاره قرار داده‌ایم. اما واقعیت این است که برخی کشورهای اروپایی عضو اتحادیه نیستند و حتی وقتی از روابط با اتحادیه اروپا به عنوان یک کل صحبت می‌کنیم، روابط با 28 کشور عضو این اتحادیه به صورت جداگانه نیز اهمیت مجزایی دارد.

بنابراین روابط ایران با کشورهای شرق اروپا، شامل روابط دوجانبه با برخی کشورهایی می‌شود که هنوز به عضویت اتحادیه اروپا در نیامده‌اند و برخی از کشورها که با وجود ارتباط با ایران از طریق مجموعه اتحادیه اروپا، ظرفیت‌های جداگانه‌ای برای رابطه دوجانبه دارند.

اکنون نوبت آن رسیده است که وزارت خارجه با نگاه ویژه‌ای به مناسبات با شرق اروپا و بالکان نگاه کند. روابط ایران با شرق اروپا از گذشته‌های دور همواره مستحکم، صمیمانه و بدون مشکل بوده است و امروز با سفر وزیر امورخارجه کشورمان به شرق اروپا و منطقه شبه‌جزیره بالکان، فرصت تازه‌ای برای گسترش و بهبود روابط دوجانبه با کشورهای این منطقه فراهم شده است. شرق اروپا دارای ظرفیت‌های زیادی برای جمهوری اسلامی ایران است، هم در حوزه روابط فرهنگی و هم در حوزه روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی.

ایران به لحاظ فرهنگی هیچگاه اختلاف‌های عمیقی با حوزه شرق اروپا نداشته و به لحاظ سیاسی نیز این کشورها همواره مواضع مستقلی داشتند و دست کم با شعارهای استقلال‌طلبانه ایران، تعارض نداشتند. ظرفیت‌های عظیم پنهان در شرق اروپا و حوزه بالکان وجود دارد. ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای شرق اروپا، ظرفیت‌هایی مکمل یکدیگر هستند. افول روابط تجاری ایران با شرق اروپا طی دو دهه گذشته، باعث تاسف فراوان است. مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و کشورهای شرق اروپا، دو دهه پیش حجم بزرگی از روابط اقتصادی ایران و اروپا را تشکیل می‌داد. اما متاسفانه امروز شاهدیم که حجم روابط تجاری و اقتصادی با برخی از کشورهای منطقه شرق اروپا به یک دهم سال‌های دهه 70 رسیده است.

اینکه حجم مبادلات ایران با چهار مقصد وزیر امورخارجه، یعنی صربستان، بلغارستان، کرواسی و بوسنی، مجموعا به کمتر از یک میلیارد دلار رسیده است، امری بسیار تاسف‌آور است، این یک ضرر دو جانبه چه برای ایران و چه برای کشورهای شرق اروپاست. امروز شاهدیم که این کشورها اعلام آمادگی کرده‌اند و با آغوش باز پذیرای گسترش دوباره مناسبات تجاری با ایران هستند، اکنون نوبت ما است که از فرصت سفر محمدجواد ظریف استفاده کنیم و تجار ایران و بخش خصوصی ایران تجارت با شرق اروپا را رونق دوباره ببخشند. بخش خصوصی و تجار ایرانی نباید ساکن و بدون تحرک نظاره‌گر روابط سیاسی باشند، بلکه با استفاده از فرصت روابط سیاسی و دیپلماتیک، بخش خصوصی و تجار ما فعالانه باید به شناسایی و مطالعه ظرفیت‌ها، نیازها، کمبودها و تولیدات کشورهای شرق اروپا بپردازند. ما در زمینه‌هایی مانند صنعت و معدن، حلقه‌های مفقوده‌ای داریم که می‌توانیم از طریق همکاری با شرق اروپا و بالکان آنها را تکمیل کنیم.

بخش خصوصی ما با هماهنگی دستگاه سیاسی خارجی و دولت باید بیش از گذشته در این کشورها حضور داشته‌باشد و بتواند چه برای فروش کالاهای ایرانی در بازارها این کشورها و چه برای تامین کالاهای بازار ایران از تولیدات این کشورها، فعالانه اقدام کند. گذشته از فرصت تجاری و اقتصادی، بحث سیاسی و دیپلماتیک در روابط ایران و شرق اروپا اهمیت دارد. درست است که گاهی در بعضی مواضع این کشورها، به خصوص کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا هستند، ناگزیر از مواضع کلی اتحادیه اروپا پیروی می‌کنند، اما هر جا کشورهای شرق اروپا فرصت بیان مواضع مستقل خودشان را پیدا کرده‌اند، حتی اگر موضعی متفاوت نسبت به دولت جمهوری اسلامی ایران داشته‌باشند، باز هم هیچگاه به تلخی یا تندی برخی دیگر از کشورهای اروپایی و ایالات متحده امریکا موضع‌گیری نمی‌کنند.

کشورهای شرق اروپا، دوستان قدیم و ثابت قدم ایران هستند، امروز که بعد از گذشت 3 دهه از فروپاشی بلوک شرق این کشورها دچار تحولات درونی شده‌اند و رویکرد بازار آزاد را پی گرفته‌اند. رویکرد کنونی این کشورها نسبت به کشورهای دیگر اروپایی نوپاتر است و به همین دلیل می‌توان این منطقه را «اروپای جوان» نامید. ما باید بعد از دهه‌ها مناسبات سیاسی با کشورهای منطقه شرق اروپا، باید نگاه‌مان را با تحولات آنها تطبیق دهیم و با آغوش باز، فصل جدیدی در روابط‌مان با اروپای جوان باز کنیم. قرابت فرهنگی این کشورها با ایران، باعث می‌شود که نگاه جامعه و دولت‌های این کشورها به تجار با بازرگانان ایرانی، نگاهی توام با سوءظن نباشد و قطعا ما هم باید دیدگاه بازی نسبت به تجار و سرمایه‌گذران این کشورها داشته‌باشیم. فراموش نکنیم که بسیاری از صنایعی که در ایران پایه‌گذاری شده‌اند، ریشه در شرق اروپا دارند و با سرمایه‌گذاری‌ها و صادرات فناوری این کشورها در ایران جا افتاده‌اند.

امید من این است که سفر وزیر امورخارجه کشورمان، این پیام را به شرق اروپا و بالکان بدهد که ایران با سیاست مستقل خود آماده همکاری‌های بیشتر با این کشورهاست و امیدوارم که نمایندگان بخش خصوصی بعد از بازگشت از این سفر چمدان‌ها را به امید سفر بعد در کمدها نگذارند، بلکه فعالانه برای یافتن شرکای تجاری جدید در این کشورها فعالیت کنند. نکته‌ای که در مورد روابط سیاسی ایران با اروپا مطرح می‌شود، میزان نفوذ امریکا و تاثیرگذاری ایالات متحده بر مناسبات دیپلماتیک و تجاری ایران با این کشورهاست. واقعیت این است که نمی‌توان همه کشورهای شرق اروپا را به یک چوب راند و همه را در یک مجموعه فکری قرار داد. برخی از کشورهای در این منطقه نسبت به برخی دیگر مواضع مستقل‌تری دارند و گروه تاثیرپذیری بیشتری از غرب و به خصوص امریکا دارند. به هر تقدیر واشنگتن همواره تلاش می‌کند که سیاست خارجی ایران را با همه کشورهای جهان دچار مشکل کند و به ایران‌هراسی دامن بزند. اما همه این کشورها به یک اندازه از واشنگتن تاثیرپذیر نیستند.
*
منبع:روزنامه اعتماد،1396،12،10
**
گروه اطلاع رسانی**9131