گزیده ها قسمت چهارم


گزیده ها  قسمت  چهارم  13 خرداد -97
رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران از آمادگی بزرگ‌ترین شرکت معدنی روسی برای همکاری در پروژه‌های معدنی ایران خبر داد.
بهرام شکوری در گفت‌وگو با خبرآنلاین، درباره اعلام آمادگی بزرگ‌ترین شرکت معدنی روسیه برای همکاری با ایران، اظهار داشت: شرکت روسی UMMC یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی روسیه است. البته معدن یکی از رشته‌های کاری آنها است، اما در حوزه معدن به خصوص در فلزاتی همچون مس، روی، سرب، طلا، نقره، زغال‌سنگ و عناصر نادر خاکی فعالیت زیادی دارند.
وی افزود: این مجموعه 2 درصد از تولید مس، 1.5 درصد روی و 2.3 درصد زغال‌سنگ دنیا را تامین می‌کند.
رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در پاسخ به این پرسش که این شرکت روسی در گذشته در حوزه معدن در ایران فعالیت نداشت؟ عنوان کرد: این شرکت قبلا در حوزه معدن در ایران فعالیت نداشت و بیشتر دنبال واگن و لکوموتیو برای ناوگان حمل‌ونقل کشور و خط مترو بودند.
شکوری با اشاره به مذاکراتی که با شرکت روسی برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن صورت گرفته است، تصریح کرد: ایمیدرو علاقه‌مند شده است هم در حوزه مس و هم در حوزه اکتشافات و آموزش و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های معدنی روس‌ها وارد شوند.
وی با ذکر این نکته که پروژه مهدی‌آباد سه دهه خوابیده بود و عملا فعالیتی در آن صورت نگرفته بود، متذکر شد: اما در عرض یک‌سال پیشرفت کار خوبی داشت و تمام زیرساخت‌ها و مطالعات آن انجام گرفت، تجهیزات کارخانه سفارش داده شد، نزدیک به 400 هزار تن سنگ‌شکن اروپایی وارد معدن شد و تا الان بیش از 30 میلیون تن باطله‌برداری صورت گرفته است.
رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ادامه داد: همه این اقدامات براساس استانداردهای جهانی انجام شده بود و شرکت‌های قدرتمند خارجی نیز حضور داشتند.
شکوری در پاسخ به این پرسش که میزان سرمایه‌گذاری شرکت روس در ایران مشخص است؟ عنوان کرد: میزان سرمایه‌گذاری مشخص نشده است. البته ما پروژه مهدی‌آباد را برای سرمایه‌گذاری روی میز گذاشتیم و قرار شد در این خصوص مطالعاتی صورت گیرد. از سوی دیگر، هر چه اطلاعات بیشتری از این پروژه به‌دست ما برسد، برای آنها ارسال می‌کنیم و بنا شد گزارشی را برای هیات مدیره و سهامدارانشان بدهند و بعد از آن جلسه‌ای دیگر داشته باشیم و در آن جلسه بگویند در این پروژه مشارکت خواهند داشت یا خیر.
وی یادآور شد: اگر نظرشان روی مشارکت روی پروژه باشد، آن زمان اعلام می‌کنند میزان سرمایه‌گذاریشان چقدر خواهد بود.
رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به خروج آمریکا از برجام، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که روسیه نیز تقریبا شرایط ما را دارد و مشمول تحریم‌های آمریکا است، در نتیجه خروج برجام برای روسیه اثری نمی‌تواند داشته باشد؛ مگر این‌که معادلات سیاسی تغییر کند.
شکوری متذکر شد: پوتین، رییس دولت روسیه نیز به شرکت‌های خود اعلام کرده که با ما فعالیت داشته باشد.
رئیس انجمن علمی روانپزشکان
رئیس انجمن علمی روانپزشکان گفت: آزار جنسی در ۹۰ درصد مواقع توسط خانواده، بستگان، دوستان و آشنایان رخ می‌دهد. و تنها ۱۰ درصد آن توسط غریبه‌ها صورت می‌گیرد.
رئیس انجمن علمی روانپزشکان گفت: آزار جنسی در ۹۰ درصد مواقع توسط خانواده، بستگان، دوستان و آشنایان رخ می‌دهد. و تنها ۱۰ درصد آن توسط غریبه‌ها صورت می‌گیرد.
به گزارش ایلنا، رسولیان (رئیس انجمن علمی روانپزشکان) گفت: شیوع آزار جنسی کودکان ۲۰ درصد است که طبیعتا شیوع آن در دختران بیشتر و در پسرها کمتر است، اما بیش از ۹۰ درصد آزارهای جنسی توسط خانواده، بستگان، دوستان و آشنایان رخ می‌دهد. به همین جهت می‌گویم که این یک الگوی شایع است.
او در ادامه گفت: در همه آمارهای جهانی اعلام شده است که تنها ۱۰ درصد از آزارهای جنسی توسط غریبه‌ها رخ می‌دهد. اغلب خانواده‌ها این ترس را دارند که این اتفاق توسط غریبه‌ها رخ دهد و کودکان و نوجوانان توسط افرادی که نمی‌شناسند، مورد سوءاستفاده قرار گیرند و به بحث داخلی و سوءاستفاده توسط نزدیکان توجهی ندارند.
رسولیان بیان داشت: سوءاستفاده جنسی نسبت به پسرها کمتر است، در مجموع حدود ۲۰ درصد دختران و ۸ درصد پسران مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند که بخش قابل توجهی از این سوءاستفاده‌ها توسط مردان صورت می‌گیرد. این دلیل نمی‌شود که بگوییم سوءاستفاده توسط زنان صورت نمی‌گیرد اما درصد آن در مردان بالاتر است. در مواردی که سوءاستفاده توسط زنان صورت می‌گیرد، انگیزه‌های جنسی در آن کمتر است. بیشتر به شکل یک خشم است که به این صورت ابراز می‌شود.
او در ادامه گفت: باید بدانیم؛ کسانی که کودک‌آزاری می‌کنند ویژگی شخصیتی خاصی ندارند، ۲۰ درصد افراد جامعه آزار جنسی را تجربه کرده‌اند این تجربه می‌تواند در حد یک متلک و تماس بدنی در خیابان هم باشد؛ یعنی تجربه‌های این ۲۰ درصد به عمق تجاوز نیست. وقتی تا این میزان این مسئله شایع است، به این معناست؛ فردی که این کار را مرتکب می‌شود، ویژگی شخصیتی خاصی ندارد. نکته بعد این است که گاهی آزارگران برای دفاع از خود، رضایت قربانیان را مطرح می‌کنند. اصلا در این موارد رضایت کودک و نوجوان مفهومی ندارد وقتی یک فرد ضعیف‌تر از شخص آزاردهنده باشد اصلا این مساله نباید مطرح شود.
رئیس انجمن روانپزشکان ایران تاکید کرد زمانی که دو مرد در خیابان به یک دختر متلک می‌گویند و یا بدن او را لمس می‌کنند با توجه به فرهنگ مردسالارانه‌ای که در کشور ما وجود دارد ممکن است، اسم آن را آزار جنسی نگذارند. فرد طرف دیگر قضیه را نمی‌بیند، فقط به این فکر می‌کند که توانسته این کار را انجام دهد. بنابراین بحث‌های فرهنگی جدی‌ای در این رابطه وجود دارد. شایع‌ترین مصداق آزار جنسی، ازدواج کودکان و نوجوانان پیش از بلوغ عقلی است. یعنی فرد بلوغ جسمی دارد، اما آمادگی روحی و روانی برای ازدواج را ندارد. این یکی از شایع‌ترین آزارهای جنسی است. فرد ازدواج می‌کند و باید رابطه جنسی داشته باشد اما هیچ آمادگی‌ای برای آن ندارد، اما متاسفانه اصلا به آن به عنوان آزار نگاه نمی‌شود.
فلاحت پيشه: مثلا وزارت آموزش و پرورش، بانك‌ها و حتى برخى از سازمان‌هاى خصوصى وعده ساخت و ساز در اين مناطق را داده بودند اما هيچ كدام اجرايى نشد
رویداد 24 نوشت: حشمت الله فلاحت پيشه نماينده مردم اسلام آبادغرب در مجلس شوراى اسلامى، با اشاره به آخرين وضعيت مناطق زلزله‌زده، گفت: حقيقتا موضوعى كه وجود دارد اين است كه مسئله مردم زلزله‌زده كرمانشاه رو به فراموشى است و بسيارى از مشكلات در اين منطقه كماكان وجود دارد.
فلاحت پيشه ادامه داد: مشكل اول عدم امهال وام‌هاى مردم زلزله زده است كه يك ظلم آشكار به مردم است. مردم اين منطقه پس از زلزله همچنان با مشكلات مالى مواجه هستند و طبق قانون وام‌هاى آنها تا دوسال بايد امهال شود. مسئولانى كه به منطقه آمدند نيز اين موضوع را اعلام كردند. اما پس از سال نو به يكباره بانک‌ها اعلام كردند مردم باید اقساط وام‌هايشان را پرداخت كنند، اكنون نیز مردم با ٦الى ٧قسط عقب افتاده كه بايد پرداخت كنند مواجه هستند. بانك‌ها تمامى اقساط عقب مانده به همراه جريمه را از مردم می‌خواهند و حتى ضامن‌هاى آنها را به بانک احضار كرده‌اند.
عضوكميسيون امنيت ملى تصريح كرد: قرار بود كه به خانه‌هاى خراب شده در شهر و روستا وام بازسازى و ده مليون تومان وام بلاعوض تعلق بگيرد. كارشكنى‌هاى بسيارى از سوى بنياد مسكن صورت گرفت. به طور مثال در منطقه اسلام آباد غرب و دالاهو برخى از مديران از مردم پول ميگرفتند تا كارشان را راه بيندازند و تبانى‌هاى بسيارى از مصالح ساختمانى تا پيمانكاران شكل گرفته است. مردم مناطق زلزله زده تمام دارايى‌هايشان زير آوار مانده است و اكنون نيز با كارشكنى‌هاى بنياد مسكن مردم در اين فصل سال با مار و عقرب و بسيارى از مشكلات ديگر مواجه هستند.
فلاحت پيشه تصريح كرد: مثلا وزارت آموزش و پرورش، بانك‌ها و حتى برخى از سازمان‌هاى خصوصى وعده ساخت و ساز در اين مناطق را داده بودند اما هيچ كدام اجرايى نشد. حتى يك بيمارستان در منطقه اسلام آبادغرب توسط وزير بهداشت كلنگ زنى شد اما تاكنون هيچ كارى صورت نگرفته است، اين رفتارها طبيعتا ضربه زننده به اعتمادعمومى مردم است و من به شخصه به عنوان نماينده مردم در اين خصوص اعلام جرم خواهم كرد.
اين نماينده ادامه داد: موضوع بعدى، بحث كمك‌هاى مختلفى است كه براى مردم آمده است كه قرار بود يك اطلاعات و برآورد دقيقى از كمك‌هاى رسيده به اين منطقه را اعلام كنند و با توجه به عدم توجه به اين موضوع نشان مي‌دهد كه سوءاستفاده‌هايى در اين مسيرشده است. مجمع نمايندگان استان قرار است بعد از ماه رمضان قرار است جلسه‌اى را برگزار كنند تا وعده هاى داده شده براى مناطق زلزله زده را برآورد كنند.
ایمانی: احمدی نژاد کسی نیست که از صحنه سیاسی کشور به کل کنار بکشد و خود را بازنشسته کند. او مترصد است ببیند تا فضا چه زمانی اجازه می دهد بنابراین قطعا دوباره به صحنه خواهد آمد.
یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: احمدی‌نژاد فردی نیست که ساکت بنشیند، در کنجی برود و سال‌ها انتظار بکشد تا بعد ببیند چه زمانی می‌تواند به صحنه بیاید. واقعا جامعه خیلی وقت است از احمدی‌نژاد عبور کرده، حتی جامعه از جریان‌های سیاسی رایج هم عبور کرده است، چه رسد به احمدی‌نژاد.
ناصر ایمانی درباره علت سکوت این روزهای محمود احمدی نژاد به خبرآنلاین، گفت: بقایی و مشایی اعضای تیم فکری، نقطه اتکا و مورد اعتماد و اطمینان احمدی نژاد بودند. هر دوی آنها الان از دسترس خارج هستند و این مسئله احمدی نژاد را دچار کمبود ایدئولوژی و استراتژی کرده است.
وی افزود: احمدی نژاد در یک سال اخیر اقداماتی مانند بست نشینی در حرم عبدالعظیم حسنی، برگزاری تجمعات در امامزاده صالح و نامه نگاری ها را انجام داد اما بازخورد مورد انتظارش را از جامعه دریافت نکرد. بنابراین به هر دلیل بهتر می بیند، سکوت کند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به محتوای نامه های احمدی نژاد اظهار کرد: او در نامه‌نگاری‌های اخیرش مطلبی را دائم تکرار کرد و نوشت «به زودی اتفاقات بزرگی می افتد و این وضعیت تغییر خواهد کرد». این روزها شاید احمدی نژاد منتظر وقوع آن اتفاقات است. فکر می کند مسئولیت اصلی خود را انجام، هشدارهای لازم را داده و اتمام حجت کرده است بنابراین کنار نشسته و منتظر است.
وی ادامه داد: البته احمدی نژاد فردی نیست که ساکت بنشیند، در کنجی برود و سال ها انتظار بکشد تا بعد ببیند چه زمانی می تواند به صحنه بیاید. مانند آنچه در سال های 70 رخ داد و جناح چپ کاملا از صحنه سیاسی کشور کنار کشید و حتی فعالیت های تشکیلات خود را منحل کرد و وقتی در سال های 75 و 76 دید آهسته و آهسته فضای اجتماعی دوباره دارد مساعد می شود فعالیت سیاسی را از سر گرفت. اما آقای احمدی نژاد چنین رویکردی را دنبال نمی کند.
ایمانی یادآور شد: احمدی نژاد کسی نیست که از صحنه سیاسی کشور به کل کنار بکشد و خود را بازنشسته کند. او مترصد است ببیند تا فضا چه زمانی اجازه می دهد بنابراین قطعا دوباره به صحنه خواهد آمد.
وی درباره حکمت عدم برخورد دستگاه قضایی با رفتارهای نامتعارف احمدی نژاد بیان کرد: احمدی نژاد 8 سال رئیس جمهور و مقام دوم این کشور بود بنابراین مسئولان عالی رتبه در شورای عالی امنیت ملی و دستگاه قضایی مقداری ملاحظه او را می کنند تا کار به جایی نکشد که لازم باشد با او برخورد قضایی شود؛ اما این ملاحظه تا یک زمانی است و بی انتها نخواهد بود. باید دید حرکات او چه طور پیش می رود.
این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: البته احمدی نژاد این درک را دارد که اگر بی‌گدار به آب بزند شاید برخورد قضایی قریب الوقوع خواهد بود. او زمانی فکر می کرد، محال است دستگاه قضایی به سراغ نزدیکانش یعنی مشایی و بقایی بیاید و آنها را دستگیر کند اما آمد. بر اساس همین تفکر هم آنها بی پروایی هایی را انجام می دادند. الان فقط شخص آقای احمدی نژاد مانده اما اگر بخواهد کار به جای باریک بکشد، درباره احمدی نژاد هم هیچ محدودیتی به لحاظ برخورد قضایی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه امکان دارد احمدی نژاد منتظر تهدید خارجی باشد، افزود: اگر خطری خارجی کشور را تهدید کند -که خیلی احتمالش بعید است- تصور نمی کنم جامعه به این نتیجه برسد که «در مقابل تهدیدات خارجی فقط احمدی نژاد می تواند بایستد» چون ایستادن مقابل تهدید خارجی مساوی در حوزه کاری جریانات نظامی است. احمدی نژاد اصلا رابطه خوبی با هیچ کدام از نهادهای نظام به ویژه نهادهای نظامی ندارد که حالا بخواهد برای زمانی مسئولیت کشور را به عهده بگیرد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه مردم نیز به خوبی می دانند احمدی نژاد پایگاهی میان نیروهای نظامی ندارد، یادآور شد: زمان احمدی نژاد خیلی وقت است به پایان رسیده است. حتی اگر همچنان برخی دستگاه های حاکمیت نظر خوشی به احمدی نژاد داشته باشند که اصلا ندارند. فکر نمی کنم او به آن معنا پایگاه بین مردم داشته باشد که بر اثر تهدید خارجی بتواند اقبال جامعه را کسب کند و در انتخابات ریاست جمهوری رأی بیاورد. واقعا جامعه خیلی وقت است از احمدی نژاد عبور کرده، حتی جامعه از جریان های سیاسی رایج هم عبور کرده است چه رسد به فردی به نام احمدی نژاد.