دست برتر طالبان و ناشکیبایی ترامپ دست برتر طالبان و ناشکیبایی ترامپ


دست برتر طالبان و ناشکیبایی ترامپ 11 مرداد -97
 همانگونه که تازگی  افغانی های منتقد افشاگری کرده اند پاسداران همکاری نزدیک با طالبان درافعپغانستات  دارند و سلاح تحویل شان می دهند  همچنین در مورد حمله  ای که اخیراً در تاجیکستان شد مشخص  شد متهم درایران آموزش نظامی  دیده بود . بنابراین دست برتر ادعایی طالبان  ناشی از همکاری پاسداران  با طالبان  است .
تهران-ایرنا- دیدار مستقیم نمایندگان طالبان و آمریکا در قطر درحالی فاش شد که از نگاه تحلیلگران بی صبری «دونالد ترامپ» در کنار گسترش دامنه قدرت طالبان می تواند بر نتیجه نهایی گفت وگوها تاثیرگذار باشد.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، در چند روز اخیر رسانه های جهان خبرهایی را در زمینه انجام مذاکرات مستقیم میان مقام های کاخ سفید با نمایندگان طالبان افغانستان در قطر منتشر کردند.
باوجودی که مقام های ایالات متحده از اظهارنظر در مورد این دیدار خودداری کرده اند اما گروه طالبان افغانستان وقوع گفت ‌وگوهای مستقیم را تایید کرد و هدف آن را نیز یافتن راهکاری برای مذاکره بیشتر و زمینه سازی در جهت پایان دادن به جنگ 17 ساله در این کشور بیان داشت.
این گونه به نظر می رسد در این دیدار که هفته گذشته در دوحه برگزار شد، «آلیس ولز» معاون مدیر کل وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، مسئولیت هیات نمایندگی آمریکا در ملاقات با طالبان را برعهده داشته است.
روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به ابراز رضایت دو طرف از روند مذاکرات، هدف اصلی آن را توافق دو طرف بر سر چگونگی ادامه مذاکرات عنوان کرد. به نوشته این روزنامه هیئت 4 نفره طالبان حاضر در این مذاکرات، دیدار را بسیار مثبت و در فضایی دوستانه ارزیابی کرده است.
شبکه خبری «یورو نیوز» نیز در این زمینه عنوان داشت: طالبان تاکید دارد این نشست «مذاکرات صلح» نبود و تنها در مورد برگزاری مجموعه نشست ‌های رسمی در آینده تصمیم‌ گیری شد. به همین دلیل دو طرف توافق کرده اند تا به زودی دوباره دیدار داشته باشند تا راهی را برای پایان دادن به درگیری ها پیدا کنند.
خبرگزاری «رویترز» نیز با بیان این نکته که تاکنون دیدارهای مستقیم در سه مرحله میان دو طرف برگزار شده است، افزود: یک مقام مذاکره کننده از سوی طالبان گفته است که تنها درخواست آمریکا از آن ها در گفت وگوهای اخیر حفظ پایگاه‌ های نظامی واشنگتن در افغانستان بوده است.
براساس این تحلیل، گفت وگوها تاکنون سازنده ارزیابی شده است و دو طرف بر ادامه آن تاکید دارند. در همین راستا در نخستین گام، دو طرف در مورد مبادله اسرا به توافق دست پیدا کردند.
تارنمای روزنامه پاکستانی «اسکپرس تریبون» هم این دیدار را حاوی پیام های بسیار مثبتی ارزیابی کرد که امید به آینده را افزایش می دهد. طالبان پیش از این در ظاهر تمدید آتش بس عید فطر را نپذیرفت اما ارتباطات خود را حفظ کرد و اکنون دولت افغانستان از بررسی آتش بس دوباره در عید قربان سخن به میان آورده است.
با این حال به نوشته این روزنامه، اگرچه تبادل زندانیان مورد توافق دو طرف قرار گرفته است اما نمایندگان طالبان تاکید کردند «صلح تنها در شرایطی در افغانستان حاصل می شود که همه نیروهای خارجی از این کشور خارج شوند».
مذاکرات اخیر اولین دیدار دو طرف از سال 2015 تاکنون است. آن زمان مقام های افغانستان و طالبان به همراه نمایندگانی از چین و ایالات متحده در پاکستان با هم دیدار کردند.

**
تعجیل ترامپ و فرصت طلبی طالبان
اگرچه دیدار مستقیم طالبان با مقام های آمریکایی امری فوق العاده محسوب می شود اما بررسی دلایل علاقه مندی کاخ سفید به انجام آن در کنار پیامدهایی چنین تحولی دارای اهمیت است.
پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 ایالات متحده با حمله نظامی افغانستان را به اشغال خود درآورد. گفته می شود واشنگتن از آن زمان تاکنون بیش از 1.07 تریلیون دلار (1070 میلیارد دلار ) در این کشور هزینه کرده است.
تارنمای روزنامه انگلیسی «دیلی میل» نیز نوشت: دولت آمریکا در گفت وگو با طالبان تلاش می کند پس از 17 سال جنگ به توافقی با این گروه متعصب دست پیدا کند. هراس اصلی دیپلمات های آمریکایی آن است که ترامپ آستانه تحمل خود را در قبال مسائل افغانستان از دست بدهد و تصمیم بگیرد همه نیروهای آمریکایی را از این کشور خارج کند.
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود به طور صریح به مذاکره مستقیم اشاره نکرد اما اعلام داشت «خانم آلیس ولز در دوحه دیدارهایی را داشته است. ایالات متحده در همکاری نزدیک با دولت افغانستان در حال بررسی همه مسیرها در فرآیند صلح است». این بیانیه هرگونه اظهارنظر در زمینه شرایط سیاسی آینده را به نظر طالبان و دولت افغانستان منوط کرده است.
تارنمای خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» نیز بر این اعتقاد است با وجود آغاز مذاکرات مستقیم آمریکا و طالبان اما به تدریج مراحل سخت این گفت وگوها فرا می رسد. با وجود انجام چند دیدار هنوز هم شانس واقعی برای صلح و خروج آمریکا از کشور جنگ زده افغانستان بسیار اندک است.
به نوشته اسپوتنیک اگرچه در این مذاکرات محورهای متعددی بیان شد اما اصلی ترین موضوع مورد توجه دو طرف، اهمیت خروج نیروهای نظامی ایالات متحده برای گروه طالبان است. با اینکه خروج نیروهای خارجی درخواست بسیار مهمی است ولی کارشناسان غربی مدعی هستند خروج ایالات متحده و ناتو از افغانستان ممکن است این کشور را در دوره های گذار مسالمت آمیز دچار چالش کند.
تارنمای شبکه «ای.بی.سی نیوز» در تحلیل این شرایط عنوان داشت که ناشکیبایی دونالد ترامپ،ایالات متحده را به مذاکرات صلح در افغانستان وادار ساخت. حال این تهدید وجود دارد که طالبان از موضع قدرت وارد مذاکره شود و بخواهد امتیازهای بیشتری را کسب کند. برای جلوگیری از وقوع این امر دیپلمات ها و مقام های نظامی ایالات متحده به سمت گفت وگوهای صلح علاقه مند شده اند و مذاکرات مستقیم با طالبان را در دستور کار خود قرار داده اند.
این گزارش افزود: تحولات کنونی جدی ترین تلاش دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در افغانستان است و در شرایطی رخ می دهد که طالبان در عرصه نظامی تاحدودی قدرت خود را بیشتر کرده و دامنه قلمروی خود را در مناطق غیرشهری توسعه بخشیده است. وضعیت به گونه ای شده است که نیروهای نظامی مورد حمایت ایالات متحده در افغانستان از عقب راندن طالبان ناتوان شده اند.
به گزارش این شبکه تلویزیونی، مقام های آمریکایی امیدوار هستند بتوانند همچون توافق آتش بس سه روزه در ایام عید فطر، فرصتی پدید آید تا توافق صلحی پایدارتر به امضا برسد. به گفته یک دیپلمات آمریکایی «این خطر وجود دارد که طالبان بوی ضعف طرف مقابل را استشمام کرده باشد». به همین دلیل مقام های دولتی افغانستان نگران هستند که شکست واشنگتن در دستیابی به یک توافق صلح با طالبان، به این گروه فرصت بدهد تا از یک ابرقدرت امتیازات بیشتری را کسب کند.
پژوهش**9130**1552