نقشه اروپا براي فرار از اجراي تعهدات


اوین نامه کیهان 10 آبان - 97
نقشه اروپا براي فرار از اجراي تعهدات
گزارش اوین نامه كيهان از سريال اتهامات تروريستي

توطئه جديد كشورهاي اروپايي در اتهام زني و پرونده سازي هاي عجيب و غريب عليه ايران نشان مي دهد كه اروپايي ها همان گونه كه انتظار مي رفت، به دنبال راه فراري هستند كه با دستاويز و بهانه اي از اجراي تعهدات برجامي خود شانه خالي كنند، چرا كه عملا حاضر به تقابل با آمريكا بر سر ايران نيستند.
سرويس سياسي- شامگاه روز دوشنبه رئيس سازمان امنيت و اطلاعات دانمارك با حضور در يك نشست خبري بدون ارائه هيچ مستنداتي، ضمن متهم كردن ايران به دست داشتن در حمله به يك شخص دانماركي ادعا كرد كه اين حمله عليه رهبر گروهك تروريستي الاهوازيه انجام گرفته است.
 وي در ادامه اتهام زني هاي خود عليه ايران مدعي شد كه ما با يك سازمان اطلاعاتي ايراني كه براي حمله در خاك دانمارك برنامه ريخته است، طرف هستيم. ما نمي توانيم اين را قبول كنيم و اين كار را نخواهيم كرد.
وي همچنين اعلام كرد كه پليس دانمارك در بيست و يكم اكتبر، يك شخص نروژي با اصالت ايراني را دستگير كرده است و پليس نروژ نيز با پليس دانمارك بر سر آنچه كه «حمله ترتيب داده شده در خاك دانمارك» خوانده شده، در حال همكاري است.
«آندرس ساموئلسن» وزير خارجه دانمارك نيز سه شنبه شب در يك نشست خبري اين ادعاي پليس دانمارك را تكرار و اعلام كرد كپنهاگ سفير خود در تهران را براي مشورت
فرا خوانده است. «ساموئلسن» همچنين گفت كه دانمارك در تلاش خواهد بود تحريم هاي جديدي در چارچوب اتحاديه اروپا عليه ايران اعمال كند.
وزارت خارجه دانمارك هم عصر سه شنبه در بيانيه اي اعلام كرد «مرتضي مراديان» سفير جمهوري اسلامي ايران را براي نشست با مدير دفتر سياسي اين وزارتخانه احضار كرده است.
سخنگوي وزارت خارجه ايران سه شنبه شب ادعاهاي دانمارك را «مغرضانه» خواند و انتساب عمليات ادعايي به جمهوري اسلامي را قويا تكذيب كرد. «بهرام قاسمي» طرح اين ادعاها را «در ادامه توطئه ها و دسيسه هاي دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ايران و اروپا در شرايط خاص و خطير كنوني» توصيف كرد.
اين اتهام عجيب دستگاه اطلاعاتي و وزارت خارجه دانمارك به جمهوري اسلامي ايران، در ادامه تحركات به شدت مخرب و مشكوك كشورهاي اروپايي براي پرونده سازي عليه جمهوري اسلامي ايران طي چند ماهه اخير صورت گرفته است
نكته قابل تامل اعلام حمايت و ذوق زدگي وزير خارجه آمريكا از اين اقدام ضدايراني دانمارك بود. «مايك پمپئو» در توئيتي از اين اقدام دانمارك استقبال كرده و آن را تبريك گفت!
ميزباني و حمايت از گروهك هاي تروريستي
چند كشور اروپايي ضمن ميزباني و حمايت از گروه هاي تروريستي ضدايراني، در چندماه اخير اقدام به اخراج و بازداشت چند ديپلمات ايراني كرده اند. ميزباني نشست منافقين و برخورد با ديپلمات هاي ايراني نيز دقيقا يك روز قبل از سفر روحاني به اتريش و ظريف به فرانسه اتفاق افتاد و از سر تعمد و توهين بود
11 تيرماه 97، همزمان با سفر آقاي روحاني به اروپا، پليس بلژيك اعلام كرد كه دو بلژيكي ايراني تبار را به اتهام تلاش براي حمله «تروريستي» به مقر سازمان منافقين در پاريس، بازداشت كرده است. پليس بلژيك مدعي شد دو شهروند بلژيكي ايراني تبار كه ادعا شده قصد سفر به فرانسه و حمله به همايش منافقين در پاريس را داشته اند، دستگير و در خودروي آنها يك بمب كشف كرده است.
طبق گفته دستگاه هاي اطلاعاتي بلژيك، دو نفر ديگر نيز در فرانسه و آلمان در ارتباط با اين حمله ادعايي دستگير شدند كه فردي كه در آلمان دستگير شده، يك ديپلمات ايراني است كه در سفارت ايران در اتريش مشغول به كار است.
بازداشت و پاس كاري «ديپلمات ايراني» در اروپا 
9 آبان ماه، دادگاه منطقه بامبرگ آلمان اعلام كرد كه ديپلمات ايراني بازداشت شده «اسدالله اسدي» نام دارد و عضو هيئت نمايندگي ايران در اتريش است. دادگاه بامبرگ در ادعايي حيرت انگيز مدعي شد به اين علت كه اين ديپلمات ايراني در تعطيلات به سر مي برده و در كشور محل ماموريتش يعني اتريش حضور نداشته است، بنابر اين فاقد مصونيت ديپلماتيك است و مي توان او را محاكمه كرد! در نهايت اين دادگاه، موافقت خود را با استرداد اين ديپلمات ايراني، كه خلاف همه اصول ديپلماتيك و استانداردهاي جهاني بازداشت شد، به بلژيك صادر كرد.
پرونده سازي و اخراج ديپلمات هاي ايراني از هلند 
15 تيرماه سال جاري، خبرگزاري رويترز به نقل از سخنگوي سازمان اطلاعات و امنيت هلند (AIVD) خبري منتشر كرد كه به سرعت بر روي خروجي خبرگزاري داخلي و خارجي قرار گرفت. «2 نفر از وابستگان سفارت ايران در تاريخ 7 ژوئن (17 خرداد) از هلند اخراج شده اند و متاسفانه اطلاعات بيشتري در اين زمينه نمي توانيم ارائه دهيم.» اين جمله اي بود كه هولبرت بريده مير، سخنگوي «سرويس اطلاعات و امنيت هلند» بيان كرد و بهت و حيرت افكار عمومي و همچنين محافل سياسي و رسانه اي را برانگيخت و اذهان همگان را با پرسش هاي متعددي مواجه كرد.
در پي اين اتهام زني، سرويس امنيتي هلند در اقدامي عجيب و خلاف عرف ديپلماتيك (قبل از برگزاري هر دادگاهي) سفير ايران را فراخواند و اتهام قتل اين دو تروريست را شفاها به سفير اعلام كرد و خواستار خروج فوري دو ديپلمات ايران از اين كشور شد. نكته قابل تامل و تاسف بار آنجاست كه سازمان اطلاعات هلند علاوه بر انتساب اتهامات به جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد كه سفارتخانه و وزارت امور خارجه حق رسانه اي شدن اين موضوع را ندارند و بايد ديپلمات هاي ياد شده را (بدون هيچ گونه دليل و مدركي) به عنوان «عناصر نامطلوب» معرفي كند تا نام آنها در ليست سياه سازمان ملل نيز ثبت شود
هجوم پليس به مركز فرهنگي شيعي در فرانسه
10 مهرماه دولت فرانسه اعلام كرد كه دارايي هاي دو شهروند ايراني و آنچه دارايي ها وزارت اطلاعات ايران در فرانسه خوانده شد را به واسطه پرونده كذايي «بمب گذاري در مقر منافقين» در پاريس، مسدود كرده است
11مهر نيز ده ها تن از نيروهاي پليس فرانسه به يك مركز فرهنگي شيعي در اين كشور يورش بردند، برخي را بازداشت كردند و رفتاري توهين آميز و تهاجمي از خود بروز دادند. اتهامي كه فرانسه به اين مركز فرهنگي و فعالانش وارد كرد نيز در نوع خود جالب بود؛ فعاليت فرهنگي و رسانه اي عليه اسرائيل! رژيم آپارتايد اسرائيل روزانه فلسطيني ها را سركوب و سلاخي مي كند و كشوري كه مدعي مهد دموكراسي است، به يك مركز فرهنگي در خاك خود به اتهام حمايت از مظلومان فلسطيني و اعتراض به جنايتكاران صهيونيست يورش مي برد. همان فرانسه اي كه ميزبان قاتلان 17 هزار ايراني است و به هر بهانه اي جمهوري اسلامي ايران را متهم به نقض حقوق بشر و حمايت از تروريسم مي كند
دروغپردازي ماكرون
روز 20 آبان، مصاحبه اي از «امانوئل مكرون»، رئيس جمهور فرانسه، با خبرگزاري فرانس 24 منتشر شد كه در آن مكرون تلاش كرد بر موج اختلافات جناحي داخل ايران سوار شود و باز اتهام تلاش براي حمله به مقر منافقين را به جمهوري اسلامي ايران بچسباند. او در بخشي از اين مصاحبه گفت: همان طور كه مي دانيد [حكومت ] ايران در مواردي دسته بندي ها و اختلافات خودش را دارد. براي همين نمي توان گفت كه آيا دستور [بمب گذاري] از بالا آمده بود، يا از اين دستگاه امنيتي يا آن يكي نهاد!
روز 4 آبان (چند روز پيش)، نيز رويترز مدعي شد كه يك ديپلمات ايراني در پاريس، به واسطه ارتباط با طرح «بمب گذاري در مقر منافقين» توسط دولت اين كشور اخراج شد. اين در حالي بود كه نه دستگاه ديپلماسي فرانسه و نه دستگاه ديپلماسي ما هيچ گونه توضيحي در اين باره نداد.
انفعال وزارت خارجه و گستاخ تر شدن اروپايي ها
اما انفعال عجيب و حيرت آور وزارت خارجه كشورمان كه اقدامات آن در قبال اين اتهام زني هاي سنگين، تنها محكوميت هاي فرماليته و نه چندان موثر ظريف، عراقچي و بهرام قاسمي بود، منجر به آن شده كه دولت فرانسه به جاي پاسخگويي درباره ميزباني چند دهه اي خود از يك تشكيلات تروريستي و جنايتكار به نام سازمان منافقين، در جايگاه طلبكار بنشيند و دولت دانمارك نيز به جاي آنكه طبق عرف و قوانين بين المللي، سران گروهك تروريستي كه رسما مسئوليت حمله وحشيانه تروريستي در اهواز را به عهده گرفتند، تحويل جمهوري اسلامي ايران دهد، حال مدعي شده و ايران را به تلاش براي حمله به رهبران يك گروهك تروريستي و جنايتكار متهم مي كند!
به نظر مي رسد كه خوش باوري دولتمردان كشورمان به پروژه موهومي به نام «كانال تجاري با اروپا» يا همان «برجام اروپايي» باعث شده كه دستگاه ديپلماسي ما آشكارا چشم بر شرارت ها و خباثت هاي اروپايي ها عليه كشور ببندند و موجب تحريص و تحريك بيشتر آنها به سناريوسازي عليه منافع ملي ايران شوند. اين در حالي است كه از «طرح» اروپايي ها براي ادامه برجام و باز نگه داشتن كانال هاي تجارت با ايران، تا به امروز، هيچ دستاورد عملي بيرون نيامده و آنها عملا و رسما در حال كشتن وقت و سر دواندن دولت ايران هستند.
اواسط هفته فاينشنال تايمز در گزارش خود در همين رابطه به نقل از ديپلمات هاي اروپايي نوشته بود كه هيچ يك از كشورهاي اروپايي بويژه فرانسه، آلمان و انگليس به عنوان امضا كنندگان برجام حتي حاضر نيستند ميزبان مقر اين ساز و كار جديد مالي باشند. اين در حالي است كه خبرگزاري رويترز هم در گزارش اخير خود اعلام كرده بود اين كانال مالي يا ساز و كار اتحاديه اروپا با هدف عبور از تحريم هاي آمريكا، تا سيزدهم آبان به شكل «نمادين» آماده مي شود اما عملياتي شدن آن تا اوايل زمستان سال جاري طول مي كشد.
همين اميد واهي دولت ايران به اروپا موجب شده كه استراتژي نگاه به شرق هم وضعيت خوب و مطلوبي نداشته باشد و بعضا شركاي شرقي دلخوري هاي عميقي از دولت ايران پيدا كنند.
متاسفانه همان گونه كه انتظار مي رفت و قراين نشان مي دهد، اروپايي ها به دنبال راه فرار هستند كه با دستاويز و بهانه اي از اجراي تعهدات برجامي خود شانه خالي كنند و همين تعهد نيم بند و ظاهري را هم به ايران نداشته باشند، چرا كه عملا حاضر به تقابل با آمريكا بر سر ايران نيستند و مي توان توطئه جديد آنها در پرونده سازي عليه ايران را در همين چارچوب تحليل كرد.
گفتني است يك مامور سابق سازمان سيا نيز در گفت و گو با شبكه آي 24 رژيم صهيونيستي در مورد ادعاي دانمارك عليه ايران بطور تلويحي گفت كه اروپا بدنبال خروج «آبرومندانه» از برجام است و در اين مسير به همراهي افكار عمومي اروپا نيازمند است. بازداشت و اخراج ديپلمات هاي ايراني از اروپا و مورد اخير دانمارك نيز در همين راستاست.