«کالدونیای جدید» مستعمره بودن را ترجیح داد

 کالدونیای جدید» مستعمره بودن را ترجیح داد14 آبان – 97
تهران - ایرنا - مردم مجمع الجزایر کالدونیای جدید در اقیانوس آرام که از سال 1853 تحت قیمومیت دولت فرانسه بود دیروز در یک همه پرسی به عدم خروج از قیمومیت فرانسه رای دادند.
همه پرسی که از ساعت 8 صبح (1 و 30 دقیقه بامداد به وقت تهران) یکشنبه 13 آبان آغاز و تا 6 عصر (11 و 30 دقیقه به وقت تهران) ادامه یافت، در 284 صندوق در پایتخت این مجمع الجزایر 'نومو' و استان های آن برگزار شد.
از جمعیت 270 هزار نفری کالودونیا در این کشور بسیار دور افتاده از کشور متروپل در جنوب شرق آسیا در شمال شرق استرالیا در اقیانوس آرام 175 هزار نفر واجد رای دادن بودند که از این تعداد 86 درصد پیشتر نام نویسی کرده بودند و سرانجام با مشارکت 73،68 درصدی پای صندوق های رای آمدند و از این تعداد 60 درصد با انداختن برگه «نه» در صندوق‌ها، مخالفت خود را با جدائی این سرزمین از فرانسه و استقلال آن اعلام کردند.
این درصد 15 درصد بیش از انتخابات استانی سال 2014 بود و در واقع مشارکت به قدری بالا بود که برخی از صندوق ها تا 1 ساعت بیش از وقت تعین شده نیز مشغول رای گیری بودند.
در واقع 36 درصد از این رای دهندگان معتقدند که کالدونیا باید هرچه زودتر مستقل شود، اما امسال زمان مناسبی برای کسب استقلال از فرانسه نیست.
در عین حال تا به امروز 36 درصد این جمعیت نیز هیچ اعتقادی به استقلال ندارند.
این مجمع جزیره از سال 1853 تا کنون 165 سال است که مستعمره فرانسه است و براساس قراردادی که در سال 1998 (1377) میان ساکنان کالودونیا با نماینده دولت فرانسه امضا شد قرار است در صورت تمایل اکثریت مردم آن در هر یکی از همه پرسی ها از استقلال خودشان برخوردار شوند که در این امر در این همه پرسی محقق نشد.
در همه پرسی سال 1989 (1366 بود که 98 درصد از ساکنان آن به عدم استقلال از فرانسه رای داده بودند. البته در آن انتخابات جنبش استقلال خواهی کالدونیا، آن همه پرسی را تحریم کرده بود.
این افراد در دهه 190 بارها اعتراض خود را به شکل های مسالمت آمیز و غیر مسالمت آمیز نسبت به وابستگی به فرانسه اعلام کردند.
با این وجود پیش بینی می شود این نتیجه موجب بروز تنش هایی میان جمعیت سفید پوست مهاجر و قوم کاناک این کشور نیمه مستقل باشد که 39 درصد جمعیت آنرا در بر می گیرند.
در واقع کالدونیا مجمع‌الجزایری دراقیانوس آرام است که فرانسوی‌ها آن را به زور تصاحب کرده و به قلمرو خود افزودند، چرا که این سرزمین برای فرانسه اهمیت اقتصادی زیادی دارد، زیرا دارای معادن ارزشمند نیکل است.
در واقع یک چهارم کل ذخایر نیکل جهان در کالدونیای جدید وجود دارد و فرانسه به همین دلیل پنجمین صادرکننده این فلز درجهان محسوب می‌شود. از نیکل به ویژه در برای تهیه فولاد استفاده می‌شود.
این مجمع‌ الجزایر از نظر راهبردی نیز برای فرانسه مهم است، زیرا همواره به عنوان پایگاهی برای مقابله با برتری‌ جویی چین در منطقه اقیانوسیه مورد استفاده فرانسه قرار گرفته است.
استقلال ‌طلبان کالدونیا که سرزمین خود را «کاناکی» می‌خوانند، سیاستمداران فرانسوی را به اعمال نفوذ و تبلیغ برای رأی نیاوردن استقلال متهم می‌کنند اما با این حال به نظر می رسد بیشتر ساکنان این منطقه خواستار آن هستند که همچنان در حاکمیت فرانسه باقی بمانند.
موافقان استقلال کالدونیای جدید بر این باورند که فرانسوی‌ها در هنگام اشغال سرزمین آنها به زور متوسل شده و اقدام به «نسل‌کشی» کرده‌اند لذا باید دو همه پرسی دیگر در سال های 2020 و 2022 در این مجمع الجزایر برگزار شود.
براساس این نظر سنجی، 52 درصد از کاناک ها به استقلال رای دادند که 59 درصد مرد و 45 درصد زن بودند.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پیشتر از رای دهندگان خواسته بود به 'فرانسوی بودن ' خود ادامه داده و با استقلال این منطقه مخالفت کنند.
وی دیروز ساعت 11 به وقت پاریس یک نطق عمومی در باره این همه پرسی از کاخ الیزه ایراد کرد و فرانسه را «آخرین کشور اروپایی حاضر در اقیانوس آرام» نامیده است.
فرانسه سالانه 1.5 میلیارد دلار در اختیار این منطقه قرار می دهد اما از درآمدهای اصلی آن فروش نیکل، گردشگری است.
در واقع براساس برآورد باستانشناسان بومیان این جزیره موسوم به کاناک ها 3 هزار سال قبل در این جزیره ساکن بودند اما با سفر فرمانده جیمز کوک فرانسه به این مجمع الجزایر در سال 1774، او آنها را کالدونیا نامید.
در طول 4- سال از 1878 تا 1917 جنگ های متعددی میان بومیان بی سلاح و استعمارگران تا دندان مسلح فرانسوی در این مجمع الجزایر رخ داد که هزاران بومی را به کام مرگ برد.
گزارش: علی نصیری