کواکبیان: نباید منافع فردی در کشور مقدم باشد

 کواکبیان: نباید منافع فردی در کشور مقدم باشد 11آذر-97
همیشه مصطفی کواکبیان بافریاد زدن درحال جوک گویی با چاشنی وارونه گویی است.
تهران - ایرنا - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که روحیه کار و مسئولیت اجتماعی باید در همگان ایجاد شود، گفت: در کشور نباید منافع فردی بر منافع جمعی مقدم باشد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مصطفی کواکبیان عصر شنبه در همایش مسئولیت اجتماعی شرکتی و فرهنگ سازمانی و تاثیر آن بر تعاملات اقتصادی، به اهمیت مسئولیت اجتماعی در جامعه اشاره کرد و افزود: تک تک آحاد مردم بر اساس فرهنگ دینی و آموزه های اسلامی در اجتماع مسئولیت دارند و مسئولیت پذیری برای همگان است.
وی با تاکید بر این که تک تک مردم نقش رهبری و زمامداری را در جامعه دارند، اظهار داشت: فرهنگ مسئولیت پذیری و مسئولیت اجتماعی و پاسخگو بودن در کشور ما بالا نیست که این موضوع جای تامل زیادی دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: ما در بحث مسئولیت اجتماعی برخلاف ادعاها، شعارها و مباحثی که مطرح می‌شود با نقصان مواجه هستیم.
کواکبیان با بیان این که روحیه این کار باید در همگان ایجاد شود، تاکید کرد: در کشور نباید منافع فردی بر منافع جمعی مقدم باشد. برخی افراد در بحث رانت‌خواری اطراف خود، بستگان و فرزندان خود را در نظر می‌گیرند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که این شیوه ها ما را به نتیجه نخواهد رساند، تاکید کرد: ما یک تاخیر جدی در این زمینه داریم.
کواکبیان ادامه داد: اگر روحیه منافع جمعی بر منافع فردی در ما وجود داشت، قطعاً هم افزایی ایجاد می‌کرد و اگر از نظر، مشورت و فکر دیگران برخوردار می شدیم، تمام امورات ما بسیار بهتر پیشرفت می‌کرد.
وی به عوامل رشد فرهنگ مسئولیت اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: رهبران و زمامداران اجتماعی باید در این زمینه الگو باشند و این مسئولیت ها را بر دوش دیگران نیندازند تا دیگران پاسخگو بوده و آنها همیشه مطالبه‌گر باشند.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: افرادی که دارای مسئولیت بالایی هستند و زمام امور بیشتری در اختیار دارند باید در زمینه مسئولیت اجتماعی تلاش کرده و جدیت داشته و خود در قبال مسئولیت ها پاسخگو باشند.
کواکبیان حاکمیت قانون در جامعه و کشور را از جمله عوامل رشد فرهنگ مسئولیت پذیری دانست و گفت: باید ببینیم که چقدر برای تحقق شفافیت و صداقت عمل می‌کنیم. حاکمیت قانون یکی از نکات بسیار مهمی است که می تواند فرهنگ پایدار مسئولیت اجتماعی را به ارمغان بیاورد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره طرح موضوع شفافیت در مجلس خاطرنشان کرد: 200 نماینده این طرح را امضاء می کنند در حالی که 59 نفر به آن رای می دهند.
وی عدالت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را مهم ترین ابزار برای جا انداختن تفکر مسئولیت پذیری و مسئولیت اجتماعی دانست و اظهار داشت: کسی که بر قله ثروت، قدرت و مکنت نشسته است خود را در سطح پاسخگویی نمی‌داند و آن کسی که در سطح پایین جامعه است، انگیزه ای برای حمایت از منویات جامعه ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس به شکاف های طبقاتی، نسلی، جنسیتی و قومیتی اشاره کرد و ادامه داد: باید به سطحی از عدالت برسیم تا مسئولیت اجتماعی جا بیفتد.
کواکبیان به موضوع آموزش هم اشاره کرد و اظهار داشت: ما در بحث جامعه و کشور نیازمند آموزش به خصوص آموزش در موضوع حقوق شهروندی هستیم.
وی با اشاره به موضوع همه پرسی در حقوق شهروندی، تاکید کرد: در بسیاری از مسائل عمده کشور و نظام خیلی قائل به همه پرسی در موضوعات مختلف نیستیم.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: سیستم تشویق و تنبیه یکی از پایه های بسیار مهم برای ارتقای مسئولیت اجتماعی است و اگر نباشد ما به جایی نخواهیم رسید.
کواکبیان یادآور شد: اگر کسانی که مسئولیت پذیر هستند بخواهند در قعر جامعه باشند و آنها که مسئولیت پذیر نیستند بخواهند در صدر قرار بگیرند، در این صورت هیچ خاصیتی اجتماعی پیش نخواهد آورد.
وی به طرح استیضاح وزیر امور خارجه هم اشاره کرد و گفت: 'اگر دکتر ظریف می گوید در کشور پولشویی وجود دارد، به جای تشویق وی، او را استیضاح می کنیم و می گوییم بیخود گفتی، تو چکاره هستی که این ها را می گویی.'
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: فرهنگ تشویق برای کسانی که بر روی نقاط آسیب پذیر جامعه دست می گذارند و آن را برجسته می کنند، حتما باید وجود داشته باشد و کسانی که این آسیب ها را ایجاد می کنند، حتما باید تنبیه شوند