از سرخه تا پاستور

 از سرخه تا پاستور   10 آذر - 97
سرخه زادگاه روحانی دراستان سمنان و پاستور مکان  ریاست جمهوری است.
سمنان - ایرنا - اهالی شهرستان سرخه ساده زیستی، مردم داری و مرجع مردم بودن را اصلی ترین ویژگی های خانواده ای می دانند که فرزندشان این روزها در منصب رئیس جمهوری خادم ملت شده است.
به گزارش ایرنا، بعد از ظهرهای تابستان و ظلّ آفتاب، سکینه خانم حیاط خانه را آب و جارو می کند و زیراندازی را روی تخت گوشه حیاط می اندازد تا اهالی خانه زیر سایه درخت زیتون و انار با یک قاچ از هندوانه ای خنک و شیرین و قرمز که حاج اسدالله آن را از مغازه نزدیک عطاریش خریده است، کنار هم بنشینند، همین ساده زیستی و همرنگی با مردم است که نسلی را پرورش می دهد که در منصب های کلیدی، ایران اسلامی را یاری می رسانند.
بوی نم باغچه های آبیاری شده، افتادن فرشی روی ایوان و گاهی روی تخت چوبی زیر درختان، بوی خاک و آب و گل، دنبال کردن صدای استکان و نعلبکی تا از چای لبریز شود، قصه های پای کرسی و رفتار و کردار بزرگ خاندان برای رفع مشکلات مردم، این ها بخشی از خاطرات خانه قدیمی پدر فردی است که روزی رئیس جمهور شد.
خانه ای که امروز با یک قفل کوچک بسته شده است ولی کیست که نداند فرزندی در این خانه پرورش یافته و بالیده که نقش مهمی در پیشبرد اهداف نظام اسلامی دارد.
مشغول گفت و گو با همسایه قدیمی خانه مرحوم حاج اسدالله فریدون بودیم که پیرمردی حدود 70 ساله وارد کوچه بن بست شد و کلیدی در دست داشت و به سمت خانه حاج اسدالله رفت و قفل در را باز کرد.
این پیرمرد دوست داشتنی که گویا از سال های خیلی دور باغبان باغچه خانه بوده، مهربان بود ولی اجازه ورود به خانه و عکاسی را به ما نداد و بعد از اینکه وارد خانه شد با عذرخواهی و خنده در را بست.
همسایه ها که از اهالی قدیمی محل بودند همه از بزرگ منشی خاندان حاج اسدالله فریدون پدر بزرگوار دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری یاد کردند و از تدین و مردمداری آن مرحوم و بزرگواری دکتر روحانی برای ما گفتند.

**
خاندان فریدون مردمی و تکیه گاه مردم بودند
ساکن 20 ساله کوچه ای که خانه پدری دکتر حسن روحانی در آن قرار دارد و صاحب خانه رو به رویی خاندان فریدون است، گفت: حاج آقا فریدون، پدر دکتر روحانی، اصالتا مرد شریف و از معتمدان بزرگ سرخه بود، درستکاری و صداقت ایشان زبانزد بود.
عبدالله مهربان با اشاره به این که حاج آقا فریدون در مشکلات و مسایل معنوی کمک یار مردم سرخه بود، افزود: از دوران گذشته وی به مردمی بودن شهره بود و فرزندانش هم افراد مورد اعتماد مردم هستند.
وی یادآور شد: آن خاندان در محیط سرخه در قبل و بعد از انقلاب به گونه ای بودند که تکیه گاه مردم محسوب می شدند.
همسایه قدیمی خانه پدری دکتر روحانی با اشاره به اینکه از نظر روش زندگی، مرحوم فریدون و فرزندانش زندگی ساده ای داشتند و منش مردمی دارند، افزود: گذران زندگی مرحوم فریدون از مسیر ساده ای بود که با پاکی و صداقت همراه بود که آرامشی برای خاندان وی ایجاد کرده بود.
مهربان تاکید کرد: اگر کمکی به مردم می کردند سعی داشتند کسی متوجه آن نشود و به حفظ حرمت انسان ها بسیار تاکید داشتند.

**
رئیس جمهوری مثل دکتر روحانی دیگر پیدا نمی شود
ابراهیم فدوی، همدوره و همبازی دکتر حسن روحانی، با اشاره به اینکه رئیس جمهوری مثل دکتر روحانی دیگر پیدا نمی شود، تاکید کرد: منتظر باشید که دوران پس از ریاست جمهوری دستاوردهای این دولت مشخص می شود.
وی با اشاره به اینکه دکتر روحانی فرزند پدر و مادری بی نظیر و متدین بود، افزود: والدین دکتر روحانی متدین، مورد اعتماد و از بزرگان سرخه بودند.
وی خاطرنشان کرد: آنها که خیر کشور را می خواهند می دانند که دکتر روحانی چه میزان دلسوز کشور و مردم است، ولی برخی گویا متوجه منافع کشور نیستند.
فدوی با اشاره به اینکه از کودکی با دکتر روحانی در مسجد ولی عصر سرخه در یک صف نماز می خواندیم، افزود: رئیس جمهوری مانند دکتر روحانی با این پشتوانه درست و پاک نظیر ندارد.
این شهروند سرخه ای تاکید کرد: رئیس جمهوری که در یک سبک زندگی همراه با ساده زیستی تربیت شود، به فکر مردم خواهد بود و دکتر روحانی نماد واقعی این مساله است.

**
روحانی دائم به والدین سرکشی می کرد
همسایه روبرویی خانه پدری دکتر روحانی در سرخه با اشاره به اینکه دکتر روحانی همواره به والدین خود ارادت داشت، گفت: بیشتر سرکشی های منظم مربوط به دوران پیش از ریاست جمهوری دکتر روحانی است.
مهربان با بیان اینکه مردم به این خانواده از زمان های دور ارادت دارند، تاکید کرد: این خانواده ابدا اهل تشکیلات و داشتنِ خدمه نبودند و تنها یک نفر از سال های دور برای رسیدگی به باغچه در خدمت این خانواده بود.

**
مردم مهیای استقبال از رئیس جمهوری
محمدتقی ادهم، از اهالی سرخه که از قضا از مسوولان این شهرستان هم هست، به ایرنا گفت: مردم آماده استقبال از دکتر روحانی هستند، از مسوولان شهر مطالبه دارند که کجا در استان استقبال انجام می شود و چه اقدامی باید انجام بدهند.
وی بیان کرد: مردم مهیای استقبالی باشکوه برای پیشوازی از دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری هستند، ستاد استقبال ستادی مردمی است و مسوولان فقط تسهیل کننده هستند.
ادهم با اشاره به برخی مطالبات مردمی از مسوولان، گفت: مطالبه اصلی مردم تامین آب پایدار است و در گام دوم توسعه برنامه ریزی شده شهرستان سرخه است که در برنامه مسوولان قرار دارد.
وی با اشاره به خاطره خوش نسل های مختلف از خاندان فریدون در سرخه، اضافه کرد: این خانواده از خاندان های اصیل و مرجع این شهر است.
وی با اشاره به اینکه دکتر روحانی از ابتدا در خانواده ای ساده زیست در سرخه رشد کرد و تربیت شد، افزود: خانه پدری دکتر روحانی به شکلی ساده و همانند دیگر مردم بود و پدر بزرگوارش بخشی از خانه خود را به بنیاد شهید و امور ایثارگران هدیه کرد.
ادهم تاکید کرد: دکتر روحانی در انتصاب ها و به کارگیری نیروی انسانی تنها به شایستگی افراد دقت داشته و دارند و برخلاف خیلی از شیطنت ها، از نزدیکان دکتر روحانی در هسته اصلی دولت شخص خاصی نمی بینید.
این شهروند سرخه ای افزود: مشی دکتر روحانی قانونی و روش مند است و از باندبازی ها دور هستند.

**
مردم سرخه دکتر روحانی را دوست دارند
حسینعلی عربی شهروند سرخه ای مقابل حسینیه شهدای این شهر به خبرنگار ایرنا می گوید: مردم سرخه دکتر روحانی را دوست دارند.
وی با اشاره به اینکه دکتر روحانی مانند پدر بزرگوارش در گذشته برای این شهر زحمات زیادی کشید، افزود: همچنان دکتر روحانی مرجع مردم هستند و مشکلات مردم از طریق نزدیکان به دکتر روحانی منتقل می شود.
عربی خاطرنشان کرد: خیلی از خدمات شهری سرخه مدیون حمایت های دکتر روحانی است، مردم وظیفه دارند استقبال شایسته ای از وی داشته باشند.
وی با ذکر خاطره ای از سفر چندروزه و مشترک دکتر روحانی و آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهر سرخه در سال 1371، افزود: واسطه ملاقات باشکوه مردم سرخه با آیت الله هاشمی دکتر روحانی بود و باعث رضایت و خشنودی مردم شد.

**
دکتر روحانی افتخار سرخه است
پیرمرد آفتاب نشین سرخه ای که لهجه غلیظی دارد و به سختی فارسی می تواند صحبت کند، از سفر چند روز آینده دکتر روحانی به سرخه خوشحال است، می گوید: دکتر روحانی افتخار مردم شهر سرخه است.
اسماعیل جلال گفت: مردم سرخه ارادت ویژه ای به چهره مهم شهرشان یعنی دکتر روحانی دارند و به خوبی از اهمیت این شخصیت باخبر هستند.
وی اضافه کرد: این خاندان از گذشته های دور مورد وثوق مردم بودند و امروز نیز فرزند برومند آن یعنی دکتر روحانی از خادمان مهم جمهوری اسلامی است.

**
اطلاع رسانی از عملکرد دولت ضعیف است
حسین فدوی که مسیر دکان عطاری مرحوم حاج اسدالله فریدون را نشان مان می دهد، سرزنده و چابک تر از ما جلوتر قدم برمی دارد و به چند در بسته اشاره می کند که عطاری خاندان فریدون بوده است.
او بیان کرد: در این عطاری مرحوم فریدون هم جسم مردم را درمان می کرد و هم به خاطر اینکه مورد اعتماد بود، به مشکلات مختلف آنان رسیدگی می کرد.
وی با انتقاد از اینکه درباره ویژگی ها و دستاوردهای دولت دکتر روحانی به خوبی تبلیغ نمی شود، گفت: اطلاع رسانی درباره عملکرد این دولت باید تقویت شود.
فدوی خاطرنشان کرد: پیش از ریاست جمهوری دکتر روحانی بیشتر از احوال شهرش مطلع بود، بعد از ریاست جمهوری به طور طبیعی بیشتر مشغول حل و فصل مشکلات کلان کشوری شد.
سرخه شهرستانی در مسیر تهران به مشهد و در فاصله 25 کیلومتری مرکز استان سمنان زادگاه حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران است.
دکتر روحانی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری به استان سمنان سفر خواهد کرد.
سخنرانی مردمی در جمع مردم شاهرود، شرکت در اجلاس سراسری نماز و حضور در شورای اداری استان سمنان از جمله برنامه های رئیس جمهوری است.
همزمان با سفر کاروان تدبیر و امید به استان سمنان ، جمعی از وزرای کابینه روحانی نیز برای افتتاح و آغاز عملیات اجرای ده ها طرح مختلف به شهرستان ها سفر خواهند کرد.
روحانی پیش از این در فروردین ماه 95 همراه با کاروان تدبیر و امید به استان سمنان سفر کرده بود.