توزیع گوشت، آش نخورده و دهان سوخته

 توزیع گوشت، آش نخورده و دهان سوخته 9بهمن-97
به چه روزی ملت افتاده اند چون باید برای دریافت سهم گوشتی یخ زده درصف طویل به ایستند.
ساری- ایرنا- توزیع مقدار اندک و در عین حال نامناسب گوشت قرمز با نرخ دولتی در مازندران نه تنها این ماده غذایی پروئینی را به مستحقان نرسانده، بلکه صدای اتحادیه قصابان را هم در کنار شهروندان در آورده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، انتظار مردم بویژه اقشار کم درآمد برای دریافت گوشت قرمز با نرخ دولتی از پاییز امسال با افزایشی شدن ناگهانی نرخ این ماده غذایی سرباز کرد و اطلاع رسانی های گسترده رسانه ای و وعده و وعیدهای مسئولان هم به این انتظار دامن زد.
با این وصف بررسی ها نشان می دهد در مازندران میزان توزیع گوشت قرمز دولتی نه تنها با وعده های مسئولان تناسبی ندارد، بلکه حتی سهم اندکی در رفع نیاز خانوارهای واجد شرایط و مستحق نداشته و نتوانسته تاثیری هم بر بازار عرضه و تقاضای این محصول بگذارد. نتیجه این شد که طرح توزیع گوشت قرمز دولتی مشکلی را که حل نکرد هیچ، بلکه مشکل جدیدی هم ایجاد کرد و آن گمانه زنی در باره ' وجود دست های پشت پرده برای هدایت گوشت های دولتی به سمت رستوران ها ' بوده است.
این موضوع را رییس اتحادیه قصابان مازندران اوایل هفته جاری مطرح کرد ولی پیش از آن هم شهروندان مازندرانی در تبادل اطلاعات روزانه بر این باور بودند که گوشت قرمز دولتی بیشتر به افرادی می رسد که دارای دوست و آشنا و روابط در مراکز عرضه باشند. به اعتقاد این شهروندان که همواره با مصداق هم همراه بود بعضی از خانوارها در یکی دو مرحله عرضه گوشت قرمز در فروشگاههای زنجیره ای تا 15 کیلوگرم گوشت دریافت کردند ولی قاطبه خانوارها حتی از زمان و مکان عرضه گوشت هم اطلاعی نداشتند.
** 90
گرم، سهم هر خانوار
بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران طی 6 ماه اخیر 150 تن گوشت قرمز با نرخ دولتی در استان توزیع شد که از این میزان 20 درصد به مراکز درمانی و پادگان ها و مجموعه های دیگر اختصاص یافت، 20 درصد سهم شرکت های تعاونی و فروشگاههای زنجیره ای شد و 60 درصد بقیه با مکانیسم خاص سهمیه شهروندان شد.
مازندران بر اساس آخرین شرشماری حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت در قالب حدود یک میلیون و یکصد هزار خانوار دارد که با این حساب و کتاب سهم هر خانوار در 6 ماه خیر از گوشت قرمز نرخ دولتی کمتر از 90 گرم بوده است.
شاید توزیع گوشت قرمز با نرخ دولتی در مازندران را بتوان مصداق ' آش نخورده و دهان سوخته ' دانست، چرا که توزیع این میزان گوشت قرمز نه تنها هیچ تاثیری بر قیمت بازار و تعادل بخشی به آن نداشت، بلکه شرایط نامناسب توزیع سبب شد تا به دست افراد مستحق نرسد و شرایطی را رقم بزند که هر روز و هر هفته شهروندان بخش زیادی از وقت خود را به آزمودن شانسشان در گرفتن گوشت قرمز نرخ دولتی در فروشگاههای زنجیره ای یا دیگر مراکز توزیع صرف کنند.
دریافت گوشت قرمز دولتی به خاطر فاصله قیمتی زیاد با نرخ بازار جذابیت زیادی برای شهروندان دارد و به همین دلیل هم وقت گذاشتن برای گشتن پی این نوع گوشت برایشان به صرفه است، ولی دست خالی برگشتن مکرر سبب می شود تا احساس خسران کرده و به تئوری توطئه در وجود دست های پنهان برای هدایت گوشت ها به رستوران ها یا ناتوانی مسئولان در تامین نیاز بازار پناه ببرند.
دولت برای تنظیم بازار با واردات انواع گوشت هر کیلوگرم گوشت منجمد را 28هزار و 500 تومان و هر کیلو گوشت گوسفندی گرم را 38تا 40 هزار تومان در استان های مختلف کشور عرضه می کند.
این در حالی است که هم اکنون قیمت گوشت گرم گوسفندی در بازار مازندران بین 75 تا 85 هزار تومان در هر کیلوگرم ، فیله گوسفندی تا 113هزار تومان و همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله 80 هزار تومان و راسته آن تا 90 هزار تومان برای مصرف کنندگان عرضه می شود.
گزارش میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که فروشگاههای زنجیره ای در ساری مرکز استان مازندران به صورت نا منظم و به مقدار کم گوشت منجمد و گرم توزیع می کنند و در واقع متقاضیان خرید گوشت در ماههای اخیر با روند یکسانی در شعبه های این فروشگاههای مواجه نبودند.
یکی از شهروندان ساروی که از نبود گوشت منجمد در یکی از فروشگاههای زنجیره شاکی بود به خبرنگار ما گفت: این پنجمین باری است که با هدف خرید گوشت گوساله منجمد از آن طرف شهر به این فروشگاه مراجعه می کنم ،اما گوشتی موجود نیست.
وی که خود را کبری خلیل زاده معرفی کرد، افزود: قیمت 28 تا 30 هزار تومان گوشت منجمد برای افراد کم درآمد در شرائط اقتصادی امروز بسیار مناسب است، اما واقعیت این است که فقط قیمت گذاری شده و گوشتی وجود ندارد.
این شهروند ساروی با بیان این که مسئولان فروشگاه هم از زمان توزیع گوشت های منجمد اظهار بی اطلاعی می کنند، گفت: واقعا نمی دانیم ، آیا دست هایی در کار است و یا نه وضعیت به همین منوال بی سرو سامان است؟
یکی شهروند دیگر ساروی هم که به خاطر مراجعه چند باره و نبود گوشت گرم در فروشگاه زنجیره ای دیگر این شهر گله مند بود، گفت: عمده گوشت های یارانه ای را خودشان به صورت یکجا به رستوران ها و آشپزخانه های مرکزی می فروشند و فقط مقدار کمی از آن را به صورت نمایشی در این فروشگاهها عرضه می کنند.
با این حال، مسئول بازرگانی یک فروشگاه زنجیره ای در ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: استقبال مردم از گوشت قرمز با نرخ دولتی اعم از منجمد گرم زیاد است، اما به دلیل کمبود و نبود رویه یکسان توزیع، به نظر می رسد افکار عمومی بویژه افرادکم درآمد از هدف حمایتی دولت بهره مند نمی شوند.
وی که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، افزود: اگر چه در فروشگاه ما اطلاع رسانی شده است که هر نفر می تواند از یک بسته گوشت بهره مند شود، ولی وقتی گوشت دولتی می آید کنترلش برای ما سخت است و خریداران هم رعایت نمی کنند و بلاخره سودجویی در این زمینه ممکن است بروز کند.
**
بی میلی قصابی ها به گوشت دولتی
اصولا برای توزیع عادلانه هر کالایی در درجه اول زیرساخت های موجود که بیشترین ظرفیت را برای این کار دارند مورد توجه قرار می گیرند ولی در توزیع گوشت قرمز با نرخ دولتی در مازندران قصابی ها چندان میلی به انجام این کار ندارند.
مدیر یک قصابی در ساری که گوشت گوسفندی دولتی با قیمت هر کیلو گرم 59 هزار تومان عرضه می کند به خبرنگار ایرنا گفت: در اینجا ما به هر کسی به هر مقداری که لازم داشته باشد ،گوشت در اختیار قرار می دهیم.
وی با بیان این که تفاوت قیمت 30 تا 40 هزار تومانی گوشت گوسفندی گرم دولتی و آزاد مردم را به صف کشانده است، افزود: البته با توجه به کمبود ،گوشت دولتی زود تمام می شود.
این قصاب ساروی با بیان این که زمان توزیع و مقدار سهمیه برای فروشگاهش ثابت نیست، گفت: متاسفانه این وضعیت سبب می شود تا متقاضیان این نوع گوشت بیشتر مواقع دست خالی برگردند و مهم تر این که این نوع گوشت به دست افراد مستحق نمی رسد.
با این حال بسیاری از قصابی های مازندران معتقدند که توزیع گوشت دولتی را نمی پذیرند و علت آن را هم بی سر و سامانی وضعیت توزیع و سهمیه می دانند.
صاحب یک مغازه قصابی در ساری در این باره گفت: توزیع گوشت دولتی در قصابی به درد سرش نمی ارزد و یکی از مشکلات مهمش هم این است که ممکن است مشتری های ثابت خودم را از دست بدهم.
وی توضیح داد: قصابیم مشتری های خاص خودش را در محله دارد و تا 90 درصدشان هم ثابت هستند و نمی خواهم با توزیع گوشت دولتی این مشتری ها را از دست بدهم برای این که وقتی مسئولیت چنین کاری را قبول کنم گذشته از دردسرهای مستقیم ، دیگر نمی توانم به مشتری هایم برسم.
این قصاب در باره دردسرهای توزیع گوشت قرمز دولتی هم گفت: علاوه بر این که توزیع زمان و مقدار گوشت های دولتی ساماندهی و برنامه ریزی شده نیست، لنگی و تنگی هایی که مسئولان برای گوشت های دولتی مطرح می کنند از حال و حوصله من خارج است.
**
توزیع 150 تن گوشت قرمز دولتی در 6 ماه
مدیر بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در خصوص نارضایتی مردم از توزیع گوشت های منجمد و گرم دولتی به خبرنگار ایرنا گفت: حق با مردم است، چرا که به نسبت نیازشان گوشت منجمد و گرم دولتی توزیع نمی شود.
سلیمان حاتم نژاد با بیان این که در 6 ماه اخیر متوسط 150 تن گوشت گرم و منجمد وارد استان و توزیع شده است، افزود: 20 درصد این گوشت ها به مراکز بیمارستانی دولتی و مراکز آموزشی و نظامی و انتظامی استان داده شد، 20 درصد به عنوان سهمیه در فروشگاههای زنجیره ای و تعاونی های دستگاههای دولتی توزیع شد و بقیه هم با هماهنگی کارگروه تنظیم بازار شهرستان ها که فرماندار، جهاد کشاورزی و صنعت ، معدن و تجارت عضو اصلی آن هستند به مباشرین مورد تایید آنان تحویل و در مناطق مختلف از جمله قصابی ها و پروئینی عرضه گردید.
وی با اعلام این که بازرسان تعزیرات و سازمان جهاد کشاورزی و صنعت و معدن بدرستی توزیع گوشت ها را رصد می کنند، ادامه داد: این گه گفته می شود گوشت ها به آشپزخانه های مرکزی و رستوران ها ارسال می شود کذب محض است.
مدیر بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در عین حال این فرضیه عمومی را قابل تامل دانست که افراد سود جو با اجیر کردن برخی نسبت به خرید گوشت نرخ دولتی برای مصارف رستوران ها و آشپزخانه ها اقدام کنند.
وی گفت: ممکن است از این طریق بخشی از گوشت دولتی به دست شهروندان نرسد و این وضعیت هم ناشی از تعریف نشدن مکانیسم عرضه عادلانه است.
حاتم نژاد توضیح داد: اگرچه گوشت یارانه ای کم است و دولت هزینه سنگینی را در تامین گوشت متحمل می شود ولی باید مکانیسم عادلانه ای برای برخورداری همه افراد از این یارانه تعریف شود و علت نارضایتی مردم هم بیشتر به خاطر نبود چنین مکانیسمی است