گزیده خبرها قسمت ششم


گزیده خبرها قسمت ششم  9 بهمن - 97
اسحاق جهانگیری دیروز در بدو ورود به فرودگاه دمشق ازسوی وزرای حمل و نقل و اقتصاد سوریه، وزیر راه و شهرسازی کشورمان و رئیس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه مورد استقبال قرار گرفت.دکتر جهانگیری در جریان این سفر دو روزه با بشار اسد رئیس جمهور، عماد خمیس نخست وزیر،‌ ولید معلم وزیر خارجه و برخی دیگر از مقامات سوری دیدار و گفتگو خواهد کرد.شرکت در نشست کمیسیون مشترک عالی ایران و سوریه، حضور در مراسم امضاء موافقت نامه‌های همکاری دو کشور، برگزاری کنفرانس مشترک خبری، سخنرانی در همایش بازرگانی ایران و سوریه، زیارت مقام حضرت زینب(س)، زیارت مرقد حضرت رقیه(س) و بازدید از مسجد اموی از دیگر برنامه‌های معاون اول رئیس جمهور در این سفر خواهد بود.گفتنی است وزیر نیرو، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و رئیس سازمان حج و زیارت در این سفر همراه معاون اول رئیس جمهور هستند.
سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: واگذاری کارت به فروشندگان و اعلام رمز آن به معنای افتادن در دام اسکیمر است.
سرهنگ حسین رمضانی با بیان اینکه متاسفانه هنوز برخی از شهروندان در هنگام خرید، خودشان عملیات بانکی را انجام نمی‌دهند، اظهار کرد: این افراد برای پرداخت بهای کالا یا خدمات خریداری شده کارت بانکی خود را به همراه رمز آن در اختیار فروشندگان قرار می‌دهند تا عملیات بانکی را فروشندگان انجام دهند.
وی با بیان اینکه یک بار کشیدن کارت بانکی روی دستگاه اسکیمر یا کارتخوان متصل به اسکیمر کافی است تا تمام اطلاعات کارت بانکی شهروند ثبت شود، افزود: این عمل اشتباه است و اگر فروشنده مجرم باشد می‌تواند به جای کشیدن کارت بانکی شما در دستگاه کارت‌خوان در دستگاه اسکیمر کارت کشیده و اطلاعات کارت بانکی شما را کپی کند و با دانستن رمز آن به راحتی از کارت شما برداشت کند.
سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه داد: شهروندان حتماً در هنگام خرید، خود عملیات بانکی را انجام دهند و به هیچ عنوان رمز خود را برای فروشندگان اعلام نکنند.
این مقام انتظامی تاکید کرد: وارد کردن رمز عبور توسط مشتری می‌تواند تضمین‌کننده امنیت کارت‌بانکی باشد چرا که حتی در صورت نصب اسکیمر بر روی دستگاه کارت‌خوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از کارت بانکی، امکان‌پذیر نخواهد بود.
سرهنگ رمضانی با بیان اینکه شهروندان مراقب باشند حتماً در هنگام انجام عملیات بانکی در دستگاه‌های کارت خوان یا عابر بانک کسی رمز آنها را مشاهد نکند، گفت: هنگام انجام عملیات بانکی با دستگاه کارتخوان، دستگاه در معرض دید دوربین‌های مدار بسته فروشگاه نباشد که ورود رمز شما را بتواند ثبت کند.
وی به شهروندان توصیه کرد: هنگام انجام عملیات بانکی در دستگاه‌های کارتخوان، دقت کنند دستگاه‌های مزبور شکسته، چسب خورده و یا قطعه اضافی به آن متصل نباشد چرا که هر کدام از این علائم می‌تواند نشانه‌ای از وجود دستگاه اسکمیر در کنار دستگاه کارتخوان باشد که می‌تواند اطلاعات بانکی کارت شما را کپی کند.
وی با بیان اینکه به خاطر سپردن این اطلاعات ازسوی شهروندان می‌تواند به رفتار و تصمیم‌گیری بهتر در مواقع مهم کمک کند، افزود: اگر شهروندان هنگام پرداخت وجه خرید از طریق دستگاه کارتخوان بانکی با قطعه اضافی متصل به کارتخوان برخورد کردند از کشیدن کارت بانکی خودداری کنند و حتی می‌توانند این موارد را به بانک مربوطه و یا پلیس فتا از طریق سایت پلیس فتا گزارش دهند.
این مقام انتظامی ادامه داد: در صورتی که احساس کردید خریدار از ترفند اسکیمر استفاده کرده تغییر سریع رمز بانکی کارت می‌تواند مانع از برداشت غیرمجاز از کارت بانکی شما شود، لذا تغییر رمز ماهانه و دوره‌ای کارت‌های بانکی یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از عملی شدن اهداف مجرمانه، مجرمان سایبری است.
این مقام انتظامی افزود: دستگاه کارتخوان بانکی در فروشگاه‌ها باید در اختیار خریدار باشد تا خودش کارت را کشیده و رمز را وارد کند، این دستگاه‌ها نباید دور از دسترس یا دید مشتری باشد و فروشنده خود کارت بکشد و از مشتری تقاضای اعلام رمز بانکی کند.
براساس گزارش سایت پلیس، سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد: برخی مجرمان در قالب فروشندگان دوره‌گرد با نصب اسکیمر بر روی کارتخوان‌های سیار به دنبال سرقت اطلاعات بانکی شهروندان هستند، از این رو شهروندان هنگام خرید از آنها نیز باید خود عملیات بانکی را انجام دهند و به هیچ وجه رمز خود را در اختیار فروشندگان دوره‌گرد قرار ندهند.
سرهنگ رمضانی در پایان گفت: هموطنان در صورت مواجهه با موارد مشکوک می‌توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از وقوع آتش‌سوزی در یک ساختمان مسکونی دو طبقه در خیابان فلاح تهران خبر داد.
سید جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ساعت 14 و 13 دقیقه دوشنبه یک مورد آتش‌سوزی در منزل مسکونی در خیابان فلاح، خیابان عابدی به سامانه 125 آتش‌نشانی شهرداری تهران اعلام شد که بلافاصله دو ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند.
وی ادامه داد: محل آتش‌سوزی یک ساختمان دو طبقه قدیمی بود که طبقه بالایی که 50 متر وسعت داشت، به‌طور کامل شعله‌ور شده و اطلاعات اولیه حاکی از آن بود که افرادی در این واحد محبوس هستند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران افزود: آتش‌نشانان همزمان با خاموش کردن شعله‌های آتش به داخل واحد نفوذ کردند و موفق شدند چهار نفر را که در وضعیت خطرناکی در محاصره آتش بودند، نجات دهند.
وی ادامه داد: دو مرد و دو زن میانسال که هر چهار نفر دچار سوختگی‌های شدید از نقاط مختلف بدن شده بودند با تلاش آتش‌نشانان نجات یافتند و برای ادامه روند درمان به عوامل اورژانس تحویل داده شدند.
ملکی در پایان گفت: آتش کاملاً خاموش و از سرایت آن به اطراف جلوگیری شد همچنین در ادامه محل حادثه برای تشخیص علت اصلی این حادثه به کارشناسان مربوطه تحویل داده شد.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از تداوم بارش برف و باران در تعدادی از استان‌ها خبر داد و گفت: طی روزهای آینده در نیمه شرقی و جنوبی کشور وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک باعث اختلال در تردد در جاده‌های مواصلاتی می‌شود.
احد وظیفه در گفت‌و‌گویی افزود: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی، سامانه بارشی در کل نیمه غربی کشور و دامنه‌های البرز مرکزی به‌صورت بارش پراکنده در مناطقی از شمال شرق فعال است.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه بارش در ارتفاعات و گردنه‌ها به‌صورت برف، کولاک و احتمالاً رخداد پدیده بهمن خواهد بود، تاکید کرد: در استان‌های واقع در جنوب غرب و غرب بارش به شکل رگبار و رعد و برق خواهد بود همچنین وزش باد شدید و در مناطق مستعد بارش تگرگ و آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها پیش‌بینی می‌شود.
به گفته وظیفه افزایش سرعت باد روی عراق احتمالاً شرایط را برای نفوذ گرد و خاک به نقاط مرزی کشور مهیا می‌کند و اگر چه رویداد جوی گرم‌باد در سواحل شمالی و استان اردبیل حاکم است اما به تدریج با شمالی شدن جریانات باد روی خزر، بارش در نیمه غربی سواحل و اردبیل نیز شروع می‌شود و شدت بارش‌ها ابتدا روی مرز بین گیلان و اردبیل و به تدریج با قوت کمتر سرتاسر سواحل شمالی را در بر خواهد گرفت.
این کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه امروز (9 بهمن) گستره بارش‌ها در بخش‌هایی از شمال شرق، شرق و سواحلی شرقی، دریای خزر، مرکز و جنوب کشور خواهد بود، گفت: به‌تدریج از ضخامت ابرها و به دنبال آن از شدت بارش‌ها در نیمه غربی کشور کاسته خواهد شد. همچنین فردا وزش باد شدید در بیشتر مناطق کشور به‌ویژه در نیمه شرقی و جنوبی با بیشینیه 70 کیلومتر بر ساعت رخ می‌دهد و خیزش گرد و غبار در شرق و جنوب شرق کشور موجب اختلال در رفت و آمد و جاده‌های مواصلاتی می‌شود.
مدیر کل پیبش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه سامانه بارشی فردا (10 بهمن) به‌تدریج از شمال شرقی ایران خارج می‌شود، اظهارکرد: در بامداد چهارشنبه (10 بهمن ماه) در برخی مناطق مه و یخبندان صبحگاهی مورد انتظار است. با توجه به شرایط پیش رو از انجام برنامه‌های کوهپیمایی و دره‌نوردی در بازه زمانی (8 تا 10 بهمن ماه) جدا پرهیز شود.
وظیفه با اشاره به اینکه اوایل وقت امروز (9 بهمن) خلیج فارس مواج و طوفانی پیش‌بینی می‌شود، گفت: حداکثر سرعت باد 50 کیلومتر در ساعت، ارتفاع موج در بخش‌های شمالی و مرکزی تا 210 سانتی‌متر می‌رسد ضمن اینکه آب‌های دریای خزر متلاطم پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در مورد وضعیت آب و هوای تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: امروز (9 بهمن) آسمان تهران ابری، همراه با بارش باران و احتمال رعد و برق و وزش باد و گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. حداکثر و حداقل دمای تهران 10 و 6 درجه سانتیگراد خواهد بود. همچنین فردا (10 بهمن) آسمان پایتخت صاف همراه با غبار صبحگاهی و در بعد از ظهر افزایش ابر با بیشینه و کمینه دمای 12 و 1 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
*
آماده باش پایگاه‌های امداد و نجات استان‌های غربی در پی اخطاریه هواشناسی
معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر از آماده باش پایگاه‌های امداد و نجات در استان‌های غرب و شمال غربی کشور خبر داد.
شاهین فتحی در گفت‌وگو با ایسنا با در این باره تصریح کرد: با توجه به اخطاریه سازمان هواشناسی، مبنی بر ورود سامانه بارشی از غرب کشور، سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز برای انجام امدادرسانی‌های احتمالی به هموطنان، از دیروز به پایگاه‌ها امداد و نجات اعلام آماده‌باش کرده است.
وی ادامه داد: با توجه به اخطاریه اعلام شده ازسوی هواشناسی که بارش‌ها عموماً در استان‌های غرب و شمال غربی پیش‌بینی شده و احتمال سیل و آبگرفتگی در آن‌ها وجود دارد، پایگاه‌ها این استان‌ها از روز گذشته درحالت آماده‌باش قرار گرفتند.
فتحی تاکید کرد که آماده‌باش این پایگاه‌ها تا پایان روز سه‌شنبه 16 بهمن ماه ادامه دارد.
*
کرج- چالوس مسدود شد
محور کرج - چالوس در محدوده پیچ سرهنگ به دلیل سقوط بهمن تا اطلاع ثانوی مسدود شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، پلیس راه اعلام کرد: محور کرج- چالوس در محدوده پیچ سرهنگ به دلیل سقوط بهمن تا اطلاع ثانوی موقتا مسدود است.
بر پایه این گزارش عوامل پلیس راه و راهداری درحال پاکسازی محورند.
*
مه شدید در محورهای هراز و فیروزکوه
رئیس پلیس راه شرق استان تهران از بارش برف و باران در محورهای هراز و فیروزکوه خبر داد و گفت: به دلیل مه در این محورها، دید افقی کاهش یافته است.
سرهنگ سیاوش محبی در گفت‌و‌گو با مهر در تشریح وضعیت ترافیکی و جوی محورهای مواصلاتی شرق استان تهران اظهار داشت: تردد در همه محورهای مواصلاتی شرق استان تهران عادی و روان است.
وی از بارش برف در محور هراز خبر داد و گفت: در دیگر محورهای مواصلاتی شرق استان تهران نیز شاهد بارش باران هستیم و تمامی محورها لغزنده است.
رئیس پلیس راه شرق استان تهران از هموطنان خواست از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و اضافه کرد: شاهد مه شدید و کاهش دید افقی در محورهای هراز و فیروزکوه هستیم.
*
خوزستانی‌ها تا پایان بارندگی از سفرهای غیرضروری خودداری کنند
رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش سنگین در مدت کوتاه، گفت: مردم از سفرهای غیرضروری در زمان بارندگی اجتناب کنند.
سرهنگ رضا دولتشاهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش سنگین در مدت کوتاه احتمال ریزش کوه در اندیکا وجود دارد که بر همین اساس محور اندیکا – شهرکرد تا امروز صبح (9 بهمن‌ماه) برای کلیه خودروها و تا صبح روز شنبه (13 بهمن‌ماه) برای تردد اتوبوس‌ها ممنوع اعلام شده است.
وی با بیان اینکه در هیچ کدام از محورهای خوزستان مشکل خاصی وجود ندارد، افزود: درحال حاضر حتی در جاده اندیکا مشکل خاصی وجود ندارد و تردد در مسیرهای خوزستان به سهولت درحال انجام است.
دولتشاهی توصیه کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش باران، برف و وزش باد شدید، مردم از سفرهای غیرضروری در زمان بارندگی اجتناب کنند. همچنین به شهرهای شمالی مخصوصاً اندیکا، ایذه و دهدز سفر نکنند تا شرایط بهبود یابد.
*
شکسته شدن 2 سیل‌بند در دشت آزادگان و جاری شدن آب در شهر "رُفیع"
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان از شکسته شدن سیل‌بند روستای آلبوعفری در شهرستان دشت آزادگان و سیل‌بند شهر رفیع در شهرستان هویزه خبر داد.
صادق سلامت در گفت‌وگو با ایسنا –، اظهار کرد: صبح دوشنبه، سیل‌بند روستای آلبوعفری در شهرستان دشت آزادگان شکسته شد که تلاش برای ترمیم سیل بند با امکانات موجود ادامه دارد. اکنون آب وارد روستا شده است.
وی افزود: برای استقرار اردوگاه اسکان اضطراری، چادرهای امدادی به این منطقه ارسال شده است.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: همچنین سیل‌بند شهر رفیع در شهرستان هویزه شکسته شده و آب در شهر جاری شده است اما اهالی شهر برای تخلیه مقاومت می‌کنند. برای ایجاد اردوگاه اسکان اضطراری نیز چادرهای امدادی به منطقه ارسال شده است.
سلامت بیان کرد: یک اردوگاه اسکان اضطراری با ظرفیت 250 نفر در روستای سیدخلف شهرستان شوش برپا شده است. همچنین با توجه به تخلیه روستای چم کنار شوشتر، یک اردوگاه اسکان اضطراری با ظرفیت 250 نفر در نزدیکی این روستا در منطقه امن ایجاد شده است.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان در سایر روستاها درحال ارزیابی هستند.
*
باران هوای تهران را «پاک» کرد
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا به‌تدریج کاسته خواهد شد و وضعیت کیفی هوای بیشتر مناطق شهر تهران بهبود خواهد یافت.
حسین شهبازی در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: با تداوم بارش باران و وزش باد تا امروز (9 بهمن ماه) انتظار می‌رود وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق پایتخت در شرایط مطلوب قرار داشته باشد و وزش باد شدید در برخی ساعات بعدازظهر سبب افزایش موقتی غلظت ذرات معلق شود.
براساس پیش بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا با حاکمیت شرایط جوی ناپایدارطی دیروز (8 بهمن ماه) برای برخی ساعات صبحگاه بارش متناوب باران و در بعدازظهر وزش باد نسبتاً شدید به بزرگی بالاتر از 5 متربرثانیه انتظار می‌رود. این شرایط جوی تا فردا (9 بهمن ماه) کم وبیش ادامه می‌یابد و برخی ساعات همراه با بارندگی و وزش باد شدید به بزرگی بالاتر از 8 متربرثانیه از سمت نواحی شمال غربی - غربی خواهد بود.
وی تصریح کرد: این شرایط پابرجا نخواهد بود و کاهش تدریجی میزان ناپایداری جوی از شبانگاه امروز (9 بهمن ماه) دور از انتظار نیست همچنین دما تا روز آینده روند کاهشی خواهد داشت.
شهبازی در پایان میانگین کیفیت هوای پایتخت طی 24 ساعت گذشته را 39 و در شرایط پاک اعلام کرد.