گزیده ها 6 اسفند - 97


گزیده ها  6 اسفند - 97
قاليباف: 80 درصد اقتصاد كشور دست دولت است مديران بي عرضگي شان را به حساب انقلاب نگذارند
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مديريتي كه به مردم و جوانان اعتماد نمي كند، از باورهاي انقلاب فاصله گرفته و بي عرضگي شان را به حساب انقلاب مي گذارد.
محمد باقر قاليباف در يادواره شهداي مسجد اصفهانك افزود: وقتي ما بخواهيم در مسير انقلاب حركت كنيم با سختي هايي مواجهيم اما با وجود همه اين مشكلات خدمات خوبي در حوزه زيرساخت ها شكل گرفته اما در كنار اين افتخارات متاسفانه مشكلاتي وجود دارد كه باعث آزردگي خاطر و غصه همه مي شود. تلخ تر آن زماني است كه بعضي مشكلاتي كه در حوزه مسائل معيشتي است را به انقلاب و ارزش هايي كه برايشان جان داده ايم نسبت مي دهند و يا مي گويند اگر ما با آمريكا دشمني نكنيم اين مشكلات را نخواهيم داشت. سختي و تلخي اين حرف ها بيشتر از خود مشكلات است.
وي افزود: بخش قابل توجهي از اين نابساماني هاي حوزه معيشتي ريشه در مسير انقلاب و اسلام و حركت در مبارزه با ظلم ندارد. حتي ريشه در تحريم ها هم ندارد بلكه ريشه اصلي آن در ناكارآمدي و ضعف مديريت است. اين ها غير قابل تحمل است و نبايد آنها را به گردن آمريكا انداخت.
قاليباف با بيان اينكه ما به دنبال دشمن تراشي نيستيم، خاطرنشان كرد: اگر فكر كنيم كه دشمناني كه قريب به يك قرن به كشورمان خيانت كرده اند، دشمناني كه از عصر مشروطه تا 28 مرداد و تا شكل گيري انقلاب و كودتاها و تحريم ها و فشارهاي بعد از انقلاب به ما خيانت كرده اند، ممكن است بيايند و گره از كار ما باز كنند و ما به آنها اعتماد كنيم، سخت در اشتباه هستيم
وي با بيان اينكه اگر امروز كاري از دست مان بر بيايد بايد براي مردم انجام دهيم، گفت: به تعبير امام راحل كه مي فرمودند «اگر كسي كاري از دستش بربيايد و براي مردم انجام ندهد مصداق عيني ضد انقلاب است» بايد گره از كار مردم باز كنيم و اگر اين طور نكنيم يعني ما نمي خواهيم راه شهدا را ادامه دهيم.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه از اينكه مي بينيم بزرگ مرداني كه مقابل دشمن مردانه ايستادند و سرخم نكردند امروز در مقابل زن و فرزندشان بخاطر مشكلات اقتصادي سرشان پايين است شرمنده مي شويم، تاكيد كرد: مشكلاتي كه امروز مي بينيم به دليل نبود امكانات و پول و تحريم نيست. نمي گويم تحريم روي كشور اثر ندارد, اثر دارد اما نه اينكه دچار اين مشكلات فعلي بشويم.
قاليباف با بيان اينكه وقتي كار خوبي انجام مي شود مي گوييم ما بوديم اما وقتي خراب مي شود حاضر نيستيم مسئوليت بپذيريم و گردن ديگران مي اندازيم، تصريح كرد: ما با آمريكا مبارزه مي كنيم و شهيد مي شويم اما زير بار ذلتش نمي رويم زيرا اسلام به ما اجازه نداده پا روي عزت و استقلال مان بگذاريم. مشكل گشا و راه حل دست مردم است. اين يك شعار نيست بلكه هميشه مردم گره از مشكلات باز كرده اند
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه 80 درصد اقتصاد كشور دست دولت است، گفت: در كنار دو عامل باورهاي انقلاب و اعتماد به مردم بايد به جوانان هم ميدان داد تا مشكلات حل شود. از آغاز انقلاب تاكنون هر تحول مثبتي شكل گرفته توسط جوانان بوده اما امروز به اينها فرصت نمي دهيم نه فرصت برابر كه اصلا فرصت نمي دهيم.
قاليباف خاطرنشان كرد: وضع كشور زماني كه درآمد كشور 5برابر افزايش يافته بدتر از زماني است كه اين شرايط را نداشتيم پس مشكل مديريت است. مديريتي كه به مردم و جوانان اعتماد نمي كند، از باورهاي انقلاب فاصله گرفته و بي عرضگي شان را به حساب انقلاب مي گذارد.
قاليباف تاكيد كرد: اين مشكلات واقعا كمرشكن است اما كشور ما توان اداره خودش را به شكل مناسبي كه مردم اذيت نشوند با همه فشارهاي تحريم هم از جهت مالي و هم منابع انساني دارد. اميدوارم همه ما مسئولان توجه كنيم كاري نكنيم اين مردمي كه هميشه براي كشور افتخار آفرينند خيرمان را از خدا نخواهند. ان شاالله دعاي مردم پشت سر مسئولان باشد و مسئولان هم بدانند عزت دنيوي و اجر اخروي شان در گرو رضايت اين مردم است. اميدوارم محروماني كه هميشه پاي انقلاب بودند را به فراموشي نسپاريم و به مردم خدمت كنيم.
انتقاد صفارهرندي از دوري برخي رسانه ها از مقدسات و ارزش هاي ديني
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: دوري از مقدسات و ارزش هاي اسلامي و ديني در بين برخي رسانه هاي داخلي كشور نيز رواج يافته است.
ساري- خبرنگار كيهان: محمد حسين صفار هرندي، در همايش «رسانه در گذر انقلاب» در مجتمع غدير سپاه كربلاي مازندران با تبيين نقش و كاركرد رسانه انقلابي و انقلاب رسانه اي اظهار داشت: شهيدان رسانه اي بسياري نظير شهيد حسن باقري و باغباني خود به تنهايي يك رسانه بوده و اثرگذار در جامعه هستند.
وي افزود: اثرگذاري مردان رسانه اي نظير باغباني و باقري در دوران دفاع مقدس بسيار مغفول مانده و بايد توسط رسانه متعهد به جامعه بازگو شود.
وي با اشاره به اينكه آثار خون هاي شهداي رسانه و هنرمند بسيار ماندگار شده و اين شهدا در واقع خون نگار شدند، تصريح كرد: وجود افرادي نظير شهيد باغباني به عنوان رسانه اثرگذار در جبهه مقاومت تبديل شده است.
صفارهرندي با بيان اينكه كار شهداي رسانه اي نظير شهيد آويني و باغباني به عنوان كار تاثيرگذار و ماندگار همواره يادآوري مي شود، افزود: رسانه عبارت از ابزار، پيام و پيام رسان بوده و اگر فرد رسانه اي در نبرد ابزارها كم آورده بايد بر عنصر پيام تكيه بزنند.
وي با اعلام اينكه يكي از رسانه هاي همچنان موثر و قدرتمند در جامعه، همچنان رسانه منبر است ، گفت: پيام منبر پيام دعوت به آرمان هاي الهي، تبليغ حكومت علوي و اسلامي بوده و اين پيام بسيار اثرگذار در جامعه بوده و است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه رسانه ها بايد آنچنان تاثير موفقي در جامعه باشند تا خدا آنان را قبول كند، تصريح كرد: متاسفانه كساني در كشور هستند كه زيرپرچم مستكبرين عكس يادگاري مي گيرند و افتخار رسانه انقلابي در اين بوده كه زير پرچم جمهوري اسلامي ايران و بسيج رسانه عكس يادگاري مي گيرند.
وي با اعلام اينكه تظاهرات ميليوني 22 بهمن امسال در قاب عكس رسانه هاي متعهد وجود نداشت و به گفته آنان ارزش خبري و تصويري نداشته است، افزود: متاسفانه جنس برخي رسانه ها از جنس مزدوري است و خبري كه ربطي به ايران نداشته عده اي از اصحاب رسانه در رسانه هاي خود عزاي عمومي مي گيرند.
صفارهرندي با اشاره به اينكه متاسفانه بي وطني، دوري از مقدسات و ارزش هاي اسلامي و ديني در بين برخي رسانه هاي داخلي كشور نيز رواج يافته است، يادآور شد: تفكر مقاومت اكنون در مناطقي از كشورهاي اروپايي و فرانسه تلالو يافته كه شهروند فرانسوي بر روي جليقه زرد خود عكس قاسم سليماني را مي چسباند.
وي با بيان اينكه رسانه ها نگران نباشند كه همه ابزارهاي رسانه اي قوي دنيا را در اختيار ندارند بلكه از طريق عنصر پيام نظرات و خواسته هاي جامعه را به مخاطبان القا كنند، تصريح كرد: رسانه انقلابي و ارزشي همواره ماندگار، پايا و موثر خواهد بود.
در پايان مراسم از اصحاب رسانه بسيجي مازندران تجليل شد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن پیش‌بینی روند فعالیت سامانه بارشی در دامنه‌های زاگرس، از ورود سامانه بارشی جدید در روز سه شنبه (7 اسفند) و بارش شدید در نیمه غربی کشور خبر داد.
احد وظیفه در گفت‌وگویی، اعلام کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، فعالیت سامانه بارشی موجب بارش باران در دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌های لرستان، کرمانشاه وایلام می‌شود. همچنین بارش پراکنده برای دامنه‌های زاگرس جنوبی و بخش‌هایی از جنوب شرق کشور پیش‌بینی می‌شود.
وی با اشاره به این که امروز (دوشنبه - 6 اسفند) در بخش‌های مرکز شرق و شمال شرق کشور ابرناکی و بارش پراکنده انتظار می‌رود، گفت: برای نیمه شرق کشور و بخش‌های هرمزگان و بوشهر وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان این که فردا (سه شنبه - 7 اسفند) سامانه بارشی جدید از غرب وارد کشور می‌شود و موجب بارش در غرب کشور می‌شود، افزود: این سامانه موجب بارش باران و وزش باد در نیمه غربی و دامنه‌های البرز غربی خواهد شد. در اواخر وقت روز سه شنبه فعالیت سامانه بارشی در نیمه غربی شدت می‌یابد و برای نواحی جنوب غربی کشور رگبار و رعد برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.
وظیفه با تاکید بر این که سامانه بارشی طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه (8 و 9 اسفند) در سایر مناطق کشور گسترش خواهد یافت، گفت: امروز وفردا (دوشنبه و سه شنبه 7 و 6 اسفند) خلیج فارس و دریای عمان مواج پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پایان با اشاره به وضعیت هوای پایتخت طی دو روز آینده، گفت: امروز (دوشنبه 6 اسفند) هوای تهران صاف تا کمی ابری گاهی همراه با وزش باد خواهد بود. بیشترین و کمترین دمای تهران در این روز 12 و 4 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. همچنین هوای تهران در روز سه شنبه (7 اسفند) صاف تا کمی ابری در اواخر وقت همراه با افزایش ابر و با احتمال بارش پراکنده خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود در روز سه شنبه بیشترین دمای تهران 13 درجه سانتی گراد و کمترین حد دما 6 درجه سانتی‌گراد باشد.
*
آشفتگی‌های اقلیمی؛ نگرانی سازمان هواشناسی
سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی وضع بارش و دمای ایران طی سه ماه آینده را در محدوده نرمال و تا حدی بیش از نرمال پیش‌بینی کرد و نسبت به آشفتگی‌های اقلیمی در کشور ابراز نگرانی کرد.
ایمان بابائیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شود که در دوره سه ماهه اسفند 1397 تا اردیبهشت 1398، بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت، در محدوده نرمال تا قدری بیشتر از نرمال، به‌ویژه در نیمه شمالی و شرقی کشور باشد.
وی در مورد جزییات بارشی کشور در ماه جاری گفت: در آخرین ماه از سال 97 انتظار می‌رود مسیر عبور سامانه‌های بارشی عمدتاً متمرکز بر نیمه شمالی کشور باشد و در مناطق جنوب غربی، بارش در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال قرار گیرد.
سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی درباره شرایط دمایی کشور اظهار کرد: دمای کشور در دوره سه ماهه اسفند 97 تا اردیبهشت 98 در محدوده نرمال نسبت به میانگین بلندمدت پیش‌بینی شده است.
به گفته بابائیان، در اسفند ماه به استثنای مناطق شمالی و مرکزی کشور، در سایر مناطق دما در محدوده نرمال تا یک درجه کمتر از نرمال مورد انتظار است.
این اقلیم‌شناس در ادامه با اشاره به اینکه براساس میانگین اقلیمی، میزان بارش کشور در دوره زمانی اول مهر (اول سال زراعی) تا 30 بهمن‌ماه، 130.8 میلی‌متر است، گفت: این درحالیست امسال در این بازه زمانی، میزان بارندگی کشور 166.6 میلی‌متر ثبت شده است و در مدت مشابه سال گذشته 59.9 میلی‌متر بارش در سطح کشور رخ داده بود که نشان‌دهنده افزایش 27.3 و 178.1 درصدی بارش سال جاری در مقایسه با دوره بلندمدت و سال گذشته است.
بابائیان با اشاره به یک نکته مهم در مورد بارش‌های اخیر کشور، این طور توضیح داد که با وجود افزایش بارش کشور تاکنون، اغلب استان‌های واقع در جنوب و جنوب شرق کشور تا پایان دی ماه با کاهش بارش بین 20 تا 85 درصدی مواجه بوده‌اند. چنین شرایطی نشان از افزایش روند آشفتگی‌های اقلیمی کشور به ویژه در خصوص متغیر «بارش» را دارد که انتظار می‌رود در شرایط گرمایش جهانی موجود، کم و بیش تداوم داشته باشد بنابراین نیازمند برنامه‌ریزی برای کاهش پیامدهای سوء تغییر اقلیم و سازگاری با آن در کشور است.
سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی گفت: نوسانات شدید بارش حدود یک ماه گذشته موجب شد تا برخی استان‌های واقع در جنوب و جنوب شرق کشور از جمله سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان جنوبی، یزد و هرمزگان در فاصله کمتر از یک ماه حدود یک سوم بارش سال زراعی را دریافت کنند. این وضعیت مشخصه غالب اقلیم حال و آینده کشور است که نه تنها موجب تامین نشدن منابع آب‌های زیرزمینی می‌شود بلکه می‌تواند با ایجاد سیلاب، باعث تلفات جانی و خسارت به تاسیسات زیربنایی کشور شود.
*
بارش پراکنده باران و وزش باد در تهران
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به سالم بودن هوای تهران گفت: برای امروز نیز در برخی ساعات آغازین روز بارش پراکنده باران و وزش باد موثر پیش‌بینی می‌شود.
حسین شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پیش‌بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان دهنده برقراری شرایط جوی نسبتا آرام است، اظهار کرد: این شرایط سبب افزایش نسبی غلظت برخی آلاینده‌ها می‌شود.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه این وضعیت جوی تا امروز (6 اسفند) کمابیش ادامه دارد، تصریح کرد: در برخی ساعات آغازین روز بارش پراکنده باران و وزش باد موثر به بزرگی 3 تا 5 متر بر ثانیه انتظار می‌رود.
به گفته شهبازی، همچنین دمای هوا در پایتخت تا روز آینده روند کاهشی دارد.
وی با بیان اینکه براساس نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، با وجود افزایش نسبی غلظت آلاینده‌ها طی برخی ساعات وضعیت کیفیت هوای سالم در اکثر مناطق شهر تهران برقرار است، اظهار کرد: بر این اساس انتظار می‌رود تا امروز (6 اسفند) این شرایط همچنان تداوم داشته و وزش باد در برخی ساعات افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به دنبال داشته باشد.
شهبازی در پایان با اشاره به کیفیت هوا تصریح کرد: کیفیت هوای هم‌اکنون تهران با شاخص میانگین 67 همچنان در شرایط سالم است.
*
هشدار پلیس راهور در پی لغزنده شدن راه‌ها
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا درباره لغزنده شدن برخی راه‌های کشور هشدار داد.
سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: طبق آخرین گزارش‌های دریافتی شاهد بارش برف در محورهای خرم آباد، پیرانشهر، الشتر، کرمانشاه، خرم آباد و بروجرد هستیم. همچنین بارش باران نیز در اغلب محورهای لرستان و چهارمحال بختیاری مشاهده می‌شود. وی در ادامه با اعلام هشدار درباره لغزنده شدن برخی از محورهای مواصلاتی گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده محورهای مواصلاتی استان‌های مرکزی، همدان،‌اصفهان و کرمانشاه به علت بارش باران لغزنده خواهد شد و در پی آن به رانندگان توصیه می‌کنیم که با دیگر خودرو‌ها فاصله طولی مناسب داشته و با سرعت مطمئنه حرکت کنند.
فرمانده انتظامی شرق استان تهران گفت: پلیس شرق استان تهران در کشفیات اخیر موفق به شناسایی تمامی باندهای آدم‌ربایی در شرق استان تهران شده است.
به گزارش ایسنا، سردار عبدالرضا ناظری با بیان اینکه پلیس شرق استان تهران در 11 ماه اخیر موفق به کشف 8496 کیلو انواع مواد مخدر شده است که آمار قابل قبولی است، توضیح داد: از کشفیات دیگر پلیس شرق استان تهران، کشف 2500 عدد قرص روانگردان به همراه مقادیر زیادی مواد مخدر است.
وی خاطرنشان کرد: در این کشفیات مواد مخدر، پلیس موفق به انهدام 26 باند مواد مخدر و دستگیری 126 قاچاقچی عمده فروش شده است.
ناظری اظهار کرد: در کشفیات صورت گرفته موفق به دستگیری 1473 خرده فروش و کشف و ضبط 63 خودرو و موتورسیکلت از توزیع کنندگان مواد مخدر شده است که در این بین 358 معتاد متجاهر را دستگیر و تحویل دستگاه قضایی داده است.
وی عنوان کرد: دستگیری باند تهیه و توزیع مشروبات الکلی دست ساز به همراه متهمان و کشف و ضبط تعداد زیادی مشروبات دست ساز از کشفیات پلیس شرق در 11 ماهه امسال بوده است.
ناظری بیان کرد: در کشفیات صورت گرفته، باند سارقین فرش و قالیچه قدیمی 23 فقره بود و در این بین موفق به دستگیری تمامی مال‌خران در این حوزه شده است.
فرمانده انتظامی شرق استان تهران تصریح کرد: پلیس شرق استان تهران موفق به دستگیری 18 نفر سارق منزل شد که این افراد به 63 فقره سرقت اعتراف کردند و تعداد زیادی اموال سرقتی به صاحبان اصلی تحویل شد.
وی افزود: با توجه به سرقت‌هایی که صورت گرفته از خودروها، پلیس ناجا سه باند سارق داخل خودرو را دستگیر کرد که به 40 فقره سرقت از خودروها در شهرستان‌های ورامین، قرچک، فیروزکوه، دماوند، پاکدشت و پیشوا اعتراف کردند و پرونده آنها در دستگاه قضایی درحال بررسی بیشتر قرار دارد.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه دشت ورامین قطب کشاورزی استان تهران است پلیس موفق به دستگیری دو باند سارقین احشام شد؛ این دو باند به 6 فقره سرقت احشام و دام از دامپروری‌ها اقدام کردند و این سرقت‌ها در شهرستان ورامین رخ داده است.