واکنش ها به شوک ظریف

 واکنش ها به شوک ظریف 8اسفند-97
تهران-ایرنا- انتشار پیام استعفای «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی، با موجی از واکنش ها مواجه شد و بسیاری از مقامات و مسوولان از طریق پیام در شبکه های فضای مجازی با این استعفا مخالفت کردند و آن را باعث شادی دشمنان نظام اسلامی دانستند.
شوک در شبکه های اجتماعی: استعفای ظریف دیپلماسی
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، پس از انتشار پیامی از سوی «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در فضای مجازی، توفانی از اظهارنظرها و مخالفت ها توسط مقامات و شهروندان با این استعفاء در فضای مجازی به پا شد و اغلب آنان با این استعفا مخالفت کردند.
**
نمایندگان، مخالفین استعفای ستون دیپلماسی
قریب به اتفاق نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، مخالفت خود را با این استعفاء اعلام کردند. «بهرام پارسایی» در پیامی نوشت: «ظریف بار مسولیتی را به دوش می کشد که تمام اختیاراتش را ندارد. با استعفایش دشمنان این کشور و دلواپسان دیروز، جشن پیروزی می‌گیرند و ملتی که با افتخار از دیپلماسی عزتمدانه و میهن دوستانه ظریف حمایت کردند، دلواپسند. اما دلواپسی از جنس وطن‌دوستی».
«
محمدرضا بادامچی» نیز نوشت: «تلاش‌های رییس دستگاه دیپلماسی در دفاع از ایران و نظام، تحسین مردم، مسئولان و حتی دشمنان را برانگیخت. از رییس جمهور محترم می‌خواهیم ضمن عدم پذیرش استعفای وزیر امور خارجه، از دکتر محمدجواد ظریف به‌صورت جدی حمایت کنند و درباره ماوقع به مردم گزارش دهند».
«
بهروز نعمتی» در پیامی ضمن اشاره به پیامک یکی از شهروندان به وی که نوشته بود «آقای نعمتی شما نماینده ما هستید، لطفا نگذارید دولت پنهان، دکتر ظریف را از کار برکنار کند. ما نگران آینده کشورمان هستیم»؛ چنین نوشت: «دکتر جواد؛ من جواب مردم را چی بدم؟».
«
فاطمه سعیدی» به پیام های مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت: «عده‌ای در داخل هم‌نوا با رژیم صهیونیستی مشغول ابراز خوشحالی از استعفای ظریف هستند. دکتر ظریف فردی مومن و متدین و انقلابی است امیدواریم ادامه کار برای وی هموار شود».
**
استعفای ظریف، خسارت به دستگاه دیپلماسی و شادی دشمنان
برخی از نمایندگان و فعالان سیاسی و رسانه ای، استعفاء وزیر امورخارجه را برای دستگاه دیپلماسی کشور خسارت بار دانستند. «علیرضا رحیمی» نماینده مجلس شورای اسلامی هم نوشت: «ظریف، دومی ندارد. جانشین او یا با کرنش مدیریتی خسارت ساز خواهد شد و یا به نام انقلابی گری دستاوردهای زیادی را بر باد خواهد داد. اگر استعفای ظریف جدی و قطعی باشد ثابت می کند خنجر مخالفان داخلی اثرگذار بوده است. فردا قبل از جلسه علنی مجلس پشت پرده های استعفا را بحث خواهیم کرد»
«
جلیل رحیمی جهان آبادی» نماینده تربت جام، تایباد و باخرز در دو توئیت جداگانه به استعفای ظریف پرداخت. وی در توئیت اول خود نوشت: « استعفای دکتر ظریف ، وزیر خارجه کم نظیر ایران، از سقوط مصدق ، غمبارتر است ، جهان و ایران سیاستمداری با شرافت ، میهن دوست و صلح طلب و مردمی را از دست داد ، تنها گذاشتن دکتر ظریف را تاریخ ایران بر ما نخواهد بخشید». وی در توئیت دیگری آورد: «دکتر ظریف نماد دیپلماسی عقلانی ، مردمداری و میهن دوستی است دکتر ظریف تنها نیست».
**
استعفاء راه حل نیست
برخی از مقامات و مسوولان مخالفت صریح خود را با این استعفاء اعلام کرده و به صورت تلویحی از ظریف خواستند که به کار خود ادامه دهد؛ زیرا استعفاء راه حل نیست. «محمود واعظی» رییس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی و در واکنش به این خبر نوشت: «اخبار منتشر شده مبنی بر پذیرش استعفای دکتر ظریف از سوی رئیس جمهوری قویا تکذیب می شود». وی سپس در توئیت دیگری نوشت: «سخنان امروز رئیس جمهور در تجلیل از وزیر امور خارجه‌‌اش گواهی روشن بر رضایت کامل نماینده ملت ایران از مواضع و عملکرد هوشمندانه و موثر دکتر ظریف و پاسخی محکم به برخی تحلیل های نادرست ومغرضانه است از نظر دکتر روحانی جمهوری اسلامی ایران تنها یک سیاست خارجی و یک وزیر امورخارجه دارد».
«
محمود صادقی» هم چنین آورد: «استعفا راه حل مناسبی برای مواجهه با مشکلات و چالش ها نیست؛ با پرهیز از تداخل وظایف، زمینه را برای هم افزایی قوای کشور و تقویت مدیران اجرایی فراهم کنیم».
«
محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات در پیامی در شبکه اجتماعی «اینستاگرام»، تلاش کرد به ظریف برای ادامه مسیر دیپلماسی کشور، دلگرمی دهد و نوشت: «ننشین برادر، پاشو بایست جواد جان! مردم نگرانند».
«
حسام الدین اشنا» مشاور رییس جمهوری نیز در پیام توئیتری خود آورد: « همگی به تذکرات مقام معظم رهبری در درس خارج توجه کنیم. همراهان و همکاران به آسانی نیامده‌اند که به آسانی کناره‌گیری کنند. نسبت به همراهان روزهای سخت قدردان باشیم».

**
نمایندگان منتقد ظریف و انتقاد مجدد از وی
نمایندگانی که مشهور به مخالف با محمد جواد ظریف و تلاش های دیپلماتیک وی بودند نیز از این استعفا استقبال کردند. «سید حسین نقوی حسینی» توئیت کرد: «استعفا و فرار از زیر بار مسئولیت که در دولت روحانی رواج یافته درست نیست و ظریف باید بماند. اگر مسیر غلطی بوده و موجب خسارت به سیاست خارجی و منافع و عزت ملی شده، باید باشجاعت به اشتباه خود اعتراف و مسیر خود را تغییر دهد نه اینکه فرار کند و استعفا دهد».
«
احمد امیرآبادی فراهانی» نیز توپ استعفای ظریف را به زمین دولت انداخت و نوشت: آنچه از قرائن و شواهد پیداست استعفای ظریف ربطی به مسائلی مثل جبهه مقاومت و اینها ندارد. ظریف بارها درمجلس اعلام کردند با سردار سلیمانی کاملا هماهنگیم. بنابراین استعفای ظریف را باید درداخل دولت جستجو کرد