خطیبان جمعه: ترویج فرهنگ تولید سرلوحه کار نهادها باشد

 خطیبان جمعه: ترویج فرهنگ تولید سرلوحه کار نهادها باشد   9فروردین-98
استانها -ایرنا- امامان جمعه کشور در خطبه های این هفته نمازجمعه با اشاره به نامگذاری امسال به نام «رونق تولید» ازسوی رهبر معظم انقلاب گفتند: در مسیر پیشرفت و آبادانی، نهادهای فرهنگی به ویژه روحانیت باید گفتمان اقتصاد مقاومتی را ترویج و تبلیغ کنند و شعار سال را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.
به گزارش خبرنگاران ایرنا از مراکز استانها، امامان جمعه در خطبه های این هفته افزودند: رونق تولید یک حلقه مهم از زنجیره اقتصاد مقاومتی است و در سال جاری باید ارزیابی درستی از ظرفیت ها و محدودیت های واحدهای تولیدی و صنعتی انجام شود.
آنان با اشاره به اهمیت علم و دانش و آگاهی و پژوهش برای دستیابی به قله های پیشرفت و افتخار، خاطرنشان کردند: مسئولان در پایان امسال باید به خوبی نشان دهند که بر اساس برنامه ریزی جامع و راهبردی، تا چه حد موانع تولید برطرف و با سیل تحریم مقابله شده است.
امامان جمعه با بیان اینکه تبیین گام دوم انقلاب در راستای عملکرد ضعیف اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است، افزودند: در گام دوم انقلاب اشاره شده که عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی در کشورمان بایستی اصلاح شود.
آنان در بخش دیگری تاکید داشتند: راهکارهای ترسیم شده از سوی رهبری معظم انقلاب در قالب بیانیه گام دوم انقلاب باید بطور جد از سوی مسئولان مورد توجه و آن را سرلوحه کار خود قرار دهند.
امامان جمعه همچنین با اشاره به بروز سیل در چند نقطه از کشور، ضمن ابراز همدردی با مردم کشورمان به ویژه هموطنان در استانهای گرگان، مازندران و فارس، افزودند: مردم و مسئولان با لبیک به ندای مقام معظم رهبری به میدان آمدند که جای تشکر و قدردانی دارد.
آنان با تاکید بر اینکه مسئولان از تهدیدهای طبیعی درس عبرت بگیرند ادامه دادند: تبدیل رودخانه به جاده، ساختن بنا در حریم رودخانه ها، تخریب منابع طبیعی و تنگی مسیل ها موجب جاری شدن سیلاب می شود و این موارد به زندگی مردم در سیل های اخیر کشور آسیب زده است.
امامان جمعه اظهار داشتند: مسئولان ضمن ارزیابی علت جاری شدن سیلاب، مشکلات را برطرف کنند که برای دومین بار این اتفاق تکرار نشود زیرا در سیل های اخیر هزاران میلیارد تومان خسارت به کشور وارد شده است.
آنان در بخش دیگری از سخنان خود به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان از سوی آمریکا را مورد اشاره قرار دادند و گفتند: این رخداد بسیار زشتی است که از سوی دولت ترامپ رئیس جمهوری آمریکا رقم خورده است و برخی از دولت های عربی به جای آنکه در برابر این ذلت ایستاگی کنند، به کشتار مردم مظلوم مشغولند.
رژیم صهیونیستی بلندی های جولان را در جریان جنگ 6 روزه با اعراب در سال 1967 اشغال کرد؛ پارلمان این رژیم در سال 1981 میلادی این منطقه را جزو مناطق اسراییل اعلام کرد، هرچند براساس قوانین بین المللی، جولان به سوریه تعلق دارد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه اول فروردین ماه امسال در توئیتی اعلام کرد اینک زمان آن فرارسیده که پس از 52 سال، واشنگتن به طور کامل حاکمیت اسراییل بر بلندی های جولان را به رسمیت بشناسد.
از دیگر محورهای مورد تاکید امامان جمعه کشور می توان به 9 فروردین سال 1291 سالروز اشغال ایران توسط متفقین، بزرگداشت روز دوازدهم فروردین، روز طبیعت و روز 27 رجب میلاد خاتم الانبیاء (ص) اشاره کرد.
خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی بخش هایی از خطبه های ایراد شده برخی مراکز را به شرح ذیل گزارش کرده اند:

**
اردبیل
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با محکوم کردن جنایت کشتار مسلمانان در مساجد کشور نیوزیلند گفت: سیاستمداران آمریکا و اروپا با سوء استفاده از جنایات وهابی ها و داعش به اسلام هراسی دامن می زنند.
آیت الله سید حسن عاملی در نخستین خطبه نماز جمعه اردبیل در سال 1398 افزود: آنها خود گروه تروریستی داعش را بر اساس جریان منحرف وهابیت ایجاد کرده و در حال دامن زدن به اسلام هراسی هستند ولی با بی شرمی تمام، تروریسم را به اسلام نسبت می دهند.
وی حضور اروپایی ها و جوامع استکباری غرب در سوریه را نتیجه همین اسلام هراسی دانست و اظهار کرد: امروز علاوه بر جنایات متعدد در سرزمین های اسلامی، هر فتوای غیرعقلانی، غیرشرعی و غیرمنطقی از وهابیت نشات می گیرد و رسانه های غربی همین فتواها و اقدامات جنایت بار را با مهارتی خاص منعکس کرده و با تحریک نژادپرستان و تندروها، کشتن مسلمانان را تشویق می کنند.

**
بوشهر
امام جمعه موقت بوشهرگفت:به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بربلندی های جولان توسط رئیس جمهوری آمریکا اقدامی بطورکامل انتخاباتی است.
حجت الاسلام یوسف جمالی درخطبه های نمازجمعه افزود: این اقدام که برای جلب رضایت رژیم اشغالگر در انتخابات صورت گرفته محکوم است.
وی بیان کرد: به رسمیت شناخته شدن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان نقض آشکار حقوق بین الملل است و در این راستا آمریکا همواره نشان داده به هیچکدام از معاهده ها به جز معاهده های تامین کننده منافع آنها پایبند نیست.
جمالی ادامه داد: آنچه برای آمریکا ارزش ندارد جان انسان ها و حق حاکمیت کشورهاست که همواره توسط آنها نقض می شود.

**
سمنان
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: شعار سال رونق تولید که با درایت رهبر معظم انقلاب انتخاب شد، نسخه درمان مشکلات به خصوص مسائل اقتصادی کشور است.
آیت الله سید محمد شاهچراغی در خطبه های نماز جمعه این هفته سمنان در مسجد امام(ره) این شهر با اشاره به تحریم های دشمنان در سال های اخیر، افزود: رونق تولید یکی از مبانی اقتصاد مقاومتی برای حل و فصل مسائل کشور است.
وی بیان کرد: تحقق رونق تولید بر عهده مسئولان کشور است که البته حمایت مردمی را می طلبد.
شاهچراغی با اشاره به وقوع سیل های اخیر در کشور گفت: مردم و مسئولان با لبیک به ندای مقام معظم رهبری به میدان آمدند که جای تشکر و قدردانی دارد.

**
خراسان رضوی
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: نظام جمهوری اسلامی و کشور ایران مدیر انقلابی و جهادی می پسندد زیرا مدیریت تکلیف مدار و مسئولانه است که می تواند به نفع مردم عمل کند.
آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد در حرم مطهر امام رضا(ع) افزود: ملت ایران در عمر 40 ساله انقلاب اسلامی تجربه مدیران انقلابی و جهادی فراوانی را داشته و اصرار رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حضور مدیران جهادی، با هدف خدمت به مردم است.
وی به دو گونه شامل مدیریت 'فرصت طلبانه و مقتدرانه' و مدیریت 'مسئولانه و تکلیف محور' اشاره و بیان کرد: مدیریت مقتدرانه و فرصت طلب به هیچوجه مدیریت جهادی نیست و دردی از روی دل مردم بر نمی دارد زیرا مدام به دنبال سود و منفعت خود است. مدیریت فرصت طلبانه است که موجب می شود نعمت الهی همچون باران به نغمت و مایه نکبت تبدیل شود.

**
کرمان
امام جمعه موقت کرمان با بیان اینکه مسئولان به احیاء و توسعه صنعت بیمه توجه کنند گفت: پس از حوادث اخیر کشور، ضروری است که کشاورزی، دامداری، صنعت و منازل مسکونی مردم در مقابل حوادث و بلایای طبیعی بیمه شود و مسئولان به احیای این صنعت توجه کنند.
حجت الاسلام اصغر عسکری در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر کرمان افزود: مسئولان باید با توسعه پوشش بیمه ای و بدون استفاده از بیت المال به نیازهای مردم رسیدگی کنند.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان از تهدیدهای طبیعی درس عبرت بگیرند ادامه داد: تبدیل رودخانه به جاده، ساختن بنا در حریم رودخانه ها، تخریب منابع طبیعی و تنگی مسیل ها موجب جاری شدن سیلاب می شود و این موارد به زندگی مردم در سیل های اخیر کشور آسیب زده است.

**
گلستان
نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان گفت: مردم سیل زده مناطق گوناگون این استان همچنان به دریافت کمک های مردمی و دولتی احتیاج دارند و نباید روند توزیع این کمک قطع شود.
آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در خطبه های نماز جمعه این هفته گرگان اظهار داشت: از ابتدای وقوع سیلاب، گروه های مردمی، دولتی، بسیج، سپاه و ارتش در حال امدادرسانی و کمک به آسیب دیدگان بوده و نمونه کاملی از نوع دوستی و وظیفه شناسی را به نمایش گذاشتند.
نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: اهالی گمیشان و خواجه نفس هم اتحاد شگفت انگیز خود را در این سیل نشان دادند و با اجرای طرح سیل بند با کیسه های شنی، مانع از ورود آب به شهرهای خود شدند.

**
فارس
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: در سیل اخیر نباید از زحمات و تلاش های مدیران و مسئولان استان و شهر غافل شد و هماهنگی و همراهی در سیل اخیر سبب عزت و عظمت شیراز شد.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه شیراز افزود: همه باید بدانیم که در کارهای بزرگ این چنینی اگر همه دست به دست هم ندهند، نمی توان موضوع را سروسامان داد و از این رو، هماهنگی و همراهی در سیل اخیر مایه عزت و سربلندی شیراز شد.
وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به مردم سیل‌زده فارس گفت: ایشان در پیام خود خواستار تسریع در پیگیری امر بوده‌اند و ما نیز این مساله را منعکس کرده‌ایم.

**
چهارمحال وبختیاری
امام جمعه موقت شهرکرد با اشاره به نامگذاری سال 98 با عنوان رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری، تاکید کرد : مشکلات اقتصادی موجود کشور با رونق تولید و افزایش آن برطرف می شود.
حجت الاسلام ابوالحسن فاطمی در خطبه های دومین نماز جمعه سال 98 در مصلای امام خمینی (ره) این شهر افزود : رونق تولید در اصل تداوم بخش اقتصاد مقاومتی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و مسوولان باید به این دو مولفه توجه جدی داشته باشند.
به گفته وی، برای رفع مشکلات اقتصادی مورد نظر رهبر انقلاب باید به توان تولیدی کشور توجه کرد چرا که نمی توان برای بهبود وضعیت اقتصادی دست به دامن خارجی ها شد.

**
زنجان
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: نجات اقتصاد کشور و خودکفایی نیازمند اقداماتی مجاهدانه، برنامه ریزی شده و با مطالعه و جلوگیری از واردات بی رویه است.
حجت الاسلام علی خاتمی در خطبه های دومین جمعه از سالجاری به نامگذاری سال اشاره کرد و افزود: باید در این باره برای رضای خدا کار شود تا مانع از واردات بی رویه از دیگر کشورها باشیم.
وی تاکید کرد: ضعف مدیریت و واردات بی رویه از اشکالات مهم در سال گذشته بود و این مهم هنوز هم تهدید است که همه باید دست به دست هم بدهیم تا از فرصت های پیش روی برای خودکفایی بهره مند شویم و نباید به دشمن دل ببندیم به آنها اعتماد کنیم.

**
مازندران
نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری با قدردانی از حضور رییس جمهوری در مناطق سیلزده مازندران و گذراندن مصوبات مختلف برای جبران خسارت ها ، گفت : از دولت محترم می خواهم تا مصوبات مربوط به سیل را هرچه زود تر محقق کنند.
آیت الله نور الله طبرسی در خطبه های نماز جمعه ساری افزود : اجرای بسیاری از مصوباتی که در گذشته در موارد مشابه وجود داشته یا به دلیل حجم کار مسئولان به طول انجامیده و یا حتی به فراموشی سپرده شد ولی امیدوارم مصوبات مربوط به سیل مازندران با توجه به عمق فاجعه و خسارات فراوان بزودی اجرایی شود.
وی با قدردانی از صبر و تحمل سیلزدگان و ورود همگانی مردم مازندران از ابتدای وقوع سیل برای کمک رسانی به هم استانی های خود ، گفت : از مسئولان استانی و کشوری و بویژه رهبر معظم انقلاب برای صدور دستور ویژه قدردانی می کنم .

**
قم
خطیب جمعه قم گفت: در مسیر پیشرفت و آبادانی، نهادهای فرهنگی به ویژه روحانیت باید گفتمان اقتصاد مقاومتی را ترویج و تبلیغ کنند و در سال جاری شعار «رونق تولید» را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.
آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر مقدس قم افزود: رونق تولید یک حلقه مهم از زنجیره اقتصاد مقاومتی است و در سال جاری باید ارزیابی درستی از ظرفیت ها و محدودیت های واحدهای تولیدی و صنعتی انجام شود.
وی با اشاره به اهمیت علم و دانش و آگاهی و پژوهش برای دستیابی به قله های پیشرفت و افتخار، خاطرنشان کرد: مسئولان در پایان امسال باید به خوبی نشان دهند که بر اساس برنامه ریزی جامع و راهبردی، تا چه حد موانع تولید برطرف و با سیل تحریم مقابله شده است.

**
کردستان
امام جمعه موقت سنندج گفت: امروز همه باید دست نیازمندان و کسانی که خانه و کاشانه آنها در اثر وقوع سیل از بین رفته و در محاصره آب قرار دارد و همه چیز خود را از دست داده اند را بگیریم و در کمک به آنها ایثار و از خودگذشتگی داشته باشیم.
ماموستا فایق رستمی در خطبه های نماز جمعه این هفته اظهار داشت: مردم کشور امروز همچون روزهایی که در کرمانشاه زلزله شد فداکاری و ازخودگذشتگی خود را در کمک به سیل زدگان استان گلستان نشان دادند.
وی با بیان اینکه باید به مردم فهیم کشور در این شرایط درود فرستاد که همیشه در حمایت از نیازمندان پیشقدم هستند، افزود: وظیفه هر مسلمانی است که در این روزهای سخت به کمک مردم سیل زده استان گلستان بشتابد.

**
کرمانشاه
امام جمعه کرمانشاه، 12 فروردین روز جمهوری اسلامی را عید انقلاب دانست و گفت: امروز جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت در دنیا مطرح است.
آیت الله مصطفی علما در خطبه های نماز جمعه این هفته در مسجد جامع کرمانشاه افزود: در 12 فروردین سال 1358 حدود 99 درصد از مردم به جمهوری اسلامی آری گفتند و شایسته است که در سالروز این حادثه بزرگ به خود ببالیم.
او تمام دشمنی‌ها و تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی را به خاطر وجود کلمه اسلام عنوان و اظهار کرد: برای حفظ این کلمه و هویت اسلامی ایران هزینه‌های بسیاری شده و شهیدان زیادی جان خود را تقدیم کرده‌اند.

**
لرستان
نماینده ولی فقیه درلرستان و امام جمعه خرم آباد گفت:درسیل اخیر از تجربه گذشته به خوبی استفاده شد و با مدیریت صحیح بحران شاهد کاهش تلفات بودیم.
آیت الله سید احمد میرعمادی در خطبه های این هفته نماز جمعه خرم آباد در مصلی الغدیر این شهرستان اظهار داشت: خسارات سیل اخیر بیشتر از حد تصور است و بسیاری از زیرساخت ها دچار خسارت جدی شده و بسیاری از راه های روستایی قطع می باشند و برخی از مردم از امکانات بهره مند نیستند.
وی گفت: دولت باید اعتبار لازم برای جبران خسارات ناشی از سیل را پرداخت کند.
آمام جمعه خرم اباد اظهار داشت: اقدام جنایتکارانه رییس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن بلندی های جولان نزد جهانیان مشروعیت ندارد.

**
استان مرکزی
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: تدابیر پیشگیرانه از حوادث غیر مترقبه و اقدامات کنترلی و خدمت رسانی بهنگام در شرایط بحران باید در کشور تقویت شود و راهبردهای کارشناسی در کاهش خسارت های احتمالی صورت بگیرد.
آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» در خطبه های نماز جمعه اراک افزود: ایران اسلامی در منطقه ای خشک واقع شده و آب حاصل از بارش ها باید به درستی مدیریت شده و دستگاه های متولی برای پیشگیری از حوادث احتمالی می بایست برنامه های کاربردی و اثربخشی داشته باشند.
وی اظهارداشت: آب موضوعی ملی برای کشور است و امسال که میزان بارندگی افزایش یافته باید برای جلوگیری ازهدر رفت آن تمهیدات شایسته اندیشیده شود.

**
یزد
نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه یزد با اشاره به نامگذاری سال 98 از سوی مقام معظم رهبری به « رونق تولید» در بخش اقتصاد تأکید کرد: این شعار با ایجاد اتاق‌های فکر در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ تحقق می‌یابد.
آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر یزد در مسجد ملأ اسماعیل افزود: اتاق‌های فکر باید با حضور جوانان فکور، متدین ، انقلابی و مسئولیت‌پذیر تشکیل شود تا بتوانند با ایده و طرح‌های خود ما را نسبت به بیگانگان بی‌نیاز کنند.
وی اظهار داشت: باید بسیاری قطعات موردنیاز صنعت و واحدهای تولیدی در داخل ساخته و تامین شود و از تهیه آن از خارج کشور خودداری کنند.

**
سیستان وبلوچستان
امام جمعه موقت زاهدان با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: مسئولان در حوزه رونق تولید باید اهتمام بیشتری داشته باشند زیرا تنها راه نجات کشور و اشتغالزایی جوانان توجه به شعار سال است.
حجت الاسلام احمد راهداری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان با تبریک فرا رسیدن سال نو اظهار داشت: نامگذاری امسال به «رونق تولید» توسط رهبر معظم انقلاب نشان از اهمیت و توجه به این مساله مهم در حوزه پیشرفت کشور دارد.
امام جمعه موقت زاهدان ادامه داد: حوزه تولید دارای 2 بخش راهبردی و عملیاتی است که باید همزمان به این بخشها توجه اساسی شود.

**
اصفهان
امام جمعه موقت اصفهان گفت:مسوولان نظام اسلامی باید بیش از پیش و با قوت و قدرت با هر گونه ظلم و ستمی مبارزه کنند.
حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در نماز جمعه اصفهان افزود: وجود ظلم و فساد در جامعه باعث ایجاد یاس و ناامیدی در مردم می شود.
وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اهداف دشمن، ترویج یاس و ناامیدی در جامعه است و مسوولان باید با عملکرد خود مانع بروز این امر در میان مردم شوند.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به این که در روزهای گذشته منکرات و خلاف هایی در شهر دیده و گزارش شده است، اظهارداشت: مسوولان شهر نباید با عنوان خوشی مردم دست به هر اقدام خلافی بزنند و در مقابل آن سکوت کنند.

**
هرمزگان
نماینده ولی فقیه درهرمزگان و امام جمعه بندرعباس با اشاره به جاری شدن سیل در چند استان، ظرف روزهای اخیر هشدار داد: افرادی که با مجوز شهرداری ها به ساخت و ساز در حاشیه دریا می پردازند با قانون طبیعت مبارزه نکنند.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی درخطبه های نماز جمعه این هفته شهر بندرعباس اظهار کرد: اگر دراین ساخت و سازها، خطر و بلایای طبیعی اتفاق بیافتد چه کسی پاسخگوی آن خواهد بود؟
نماینده ولی فقیه درهرمزگان بیان داشت: باید ازخسارت های وارد شده در اثرهرگونه بلای طبیعی عبرت گرفته شود زیرا این جهان هستی با نعمت های خدادادی براساس قانون تکرارمی شود.

**
آذربایجان غربی
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: مدیریت بحران اخیر در استان با وجود بارش قابل توجه و بیشتر از مناطق سیل زده، شایسته قدردانی است که باید در این خصوص از مدیران مرتبط تجلیل کرد.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در خطبه های نماز جمعه این هفته ارومیه افزود: بارش باران در آذربایجان غربی طی هفته گذشته 2 برابر شیراز بود ولی هیچ بحرانی در استان ایجاد نشد.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه تهدید تحریم امروز در کشور به فرصت تبدیل شده است، بیان کرد: بنده ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه ها داشته و از روند تولید علم توسط محققان دانشگاهی اطلاع دارم و امیدوارم به زودی شاهد جهشی عظیم در تولید علم و پیشرفت تکنولوژی در کشور باشیم.

**
البرز
نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج گفت: راه مقابله با آمریکا و ایادی شان که مرتب درحال ضربه زدن به اسلام و مسلمانان هستند مقاومت و همبستگی است.
آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی در خطبه های این هفته نماز جمعه کرج افزود: پیروزی های سوریه و تحولاتی که در منطقه رخ داده سبب وحشت صهیونیست ها شده و سبب شد تا آمریکا به کمک رژیم اشغالگر قدس آمده و با زیر پا گذاشتن قطعنامه های سازمان ملل بلندی های جولان سوریه را به اسرائیل غاصب پیوند بزند.
وی اضافه کرد: آمریکا با این اقدام خود حقوق مردم جهان اسلام را نادیده گرفته است و به واقع به تبع آن محبوبیت جهانی خود را نیز از دست داده است.

**
خراسان شمالی
امام جمعه موقت بجنورد گفت: بحران هایی چون سیل های روزهای اخیر باید به فرصتی برای شناسایی نواقص و رفع کمبودهای بخش های مختلف تبدیل شود.
حجت الاسلام سیدمرتضی موسوی جاجرمی در خطبه های این هفته نماز جمعه مرکز استان خراسان شمالی با اشاره به مشکلات ناشی از سیل برای مردم این استان و کشور اظهار داشت: این سیل ها باید مقدمه ای برای ساختن خانه های مستحکم تر و ایجاد زیرساخت های مناسب باشد.
وی افزود: با بارندگی هایی که امسال صورت گرفت خشکسالی برطرف شده و باران فراوان زمین را سیراب کرده که این خود زمینه لازم را برای رونق تولید در بخش کشاورزی فراهم کرده است.

**
قزوین
نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین جوانان را مهم‌ترین سرمایه‌های جامعه دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب درباره جوانان بسیار سفارش کردند و فرمودند عمده پیشرفت های کشور توسط جوانان مؤمن صورت گرفته است.
آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در خطبه های نمازجمعه با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال جدید در مشهد مقدس ، افزود: هر کجا که می بینیم موفقیتی است جوانان پیش قدم بوده اند و در پیروزی انقلاب اسلامی و پیشرفت های صنعتی نظیر احداث پالایشگاه تولید بنزین حضور جوانان را می بینیم و باید بر روی جوانان که مهمترین سرمایه های جامعه ما هستند، سرمایه گذاری کنیم.
وی بیان کرد: انتظار به حق مردم این است که از یک اقتصاد شکوفا برخوردار باشند، رفاه عمومی داشته باشند، طبقه ضعیف از وضعیت غیر قابل قبول خارج شود و از مشکلات نجات پیدا کند و اینها فرمایشاتی بود که رهبری در باب رونق تولید ملی انتظار دارند.

**
خراسان جنوبی
امام جمعه موقت بیرجند گفت: برای رونق تولید ابتدا باید بروکراسی اداری کاهش یابد و بعضی ساختارهای اقتصادی، قانون ها و آیین نامه ها اصلاح شود.
حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی در خطبه های نمازجمعه بیرجند در مصلای المهدی (عج) افزود: بسیار مهم است که تولید کشور رونق داشته باشد و رونق تولید در داخل یعنی ارزش پول ملی بالا می رود و فرزندان ما شغل پیدا می کنند.
خطیب جمعه بیرجند گفت: هرچند مجلس شورای اسلامی در پایان دوره قبل مجلس تصویب کرد که همه دستگاه ها هر کدام قانونی رو می بینند که نیازمند اصلاح است را به مجلس گزارش دهند تا اصلاح انجام شود اما تا امروز هیچ دستگاهی این کار را انجام نداده و مجلس راسا ابتدای کار این دوره بعضی قوانین را لغو کرد.

**
آذربایجان شرقی
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با بیان اینکه جنگ اقتصادی دشمن علیه کشورمان را باید قبول کنیم، گفت: اصلاحات اقتصادی و نجات از وابستگی به نفت در سایه تحریم ها اتفاق می افتد.
حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم در خطبه های نماز جمعه تبریز اظهار داشت: تلاش برای اداره امور کشور بدون درآمدهای نفتی و بازدارندگی اقتصادی در شرایط کنونی ضروری است.
وی بابیان اینکه تنها راه نجات کشور توجه و عمل به بیانات وفرمایشات مهم مقام معظم رهبری درمشهد است،افزود: جنگ روانی دشمن آغازشده ونباید فراموش کنیم که در اولین روز سال جدید رهبری فرمودند سال رونق تولید را سال فرصت ها بدانیم نه سال تهدیدها بر این اساس باید تلاش همگانی مضاعف شود.

**
گیلان
نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت با اشاره به در پیش بودن روز جمهوری اسلامی ، 12 فروردین ماه را روز طلوع برکت الهی برای ملت ایران دانست.
آیت الله رسول فلاحتی درخطبه های نمازجمعه این هفته رشت به بخش هایی از فرمایشات مقام معظم رهبری در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب 4 محور داشت و نخستین آن بیان مطالب دقیق و فنی رونق تولید بود.
وی ادامه داد: این بشارت را کشاورزان و تولیدکنندگان درنامگذاری سال رونق تولید بپذیرند که این روند به نفع تولید داخلی است.
نماینده ولی فقیه در گیلان از افزایش 38 درصدی گرایش به تولیدات داخلی در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: استفاده از کالای داخلی توسط مردم ایران یک برد برای تولیدکنندگان کشور است.

**
همدان
ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان گفت: یکدلی، وحدت، انسجام و بسیج همگانی مردم برای کمک به سیل زدگان بسیار با اهمیت و ستودنی است.
حجت الاسلام حبیب‌ الله شعبانی ‌موثقی در آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه شهر همدان اظهار داشت: با مدیریت درست تلفات بلایای طبیعی بسیار کاهش می‌یابد و مشکلات کمتر می‌شود.
امام جمعه همدان گفت: اعزام یک تیم پزشکی و گروهی از بسیج سازندگی از استان همدان به مناطق سیل زده به علاوه کمک 900 میلیون ریالی مردم و کمک 500 میلیون ریالی استاندار برای خرید وسایل مورد نیاز را باید نمادی از دغدغه مندی مردم دانست.
حجت الاسلام شعبانی ‌موثقی با بیان اینکه وقوع بلایای طبیعی در هر کشوری خسارت و تلفات خود را بر جای می‌گذارد گفت: البته ما منکر ضعف مدیریت در برخی مسائل نیستیم اما مساله اینجاست این کشورها که قبله آمال برخی غرب‌گرایان شده‌اند هم درگیر تلفات و خسارات بلایای طبیعی شده‌اند.

**
کهکیلویه وبویراحمد
امام جمعه یاسوج گفت: همگان اعم از مردم و مسئولان اجرایی برای کمک به رونق تولید در کشور همت، اقدام و تلاش کنند زیرا یک وظیفه عمومی است.
حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حسینی در خطبه های نماز جمعه اظهار داشت: دشمنان در سال های اخیر اقتصاد ایران را نشانه گرفته اند و هدف اصلی آنان از چنین اقدامی نیز ضربه زدن به نظام و انقلاب است.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب با دوراندیشی خود و در راستای خنثی کردن این توطئه شوم دشمنان چند سال است که بر مسأله اقتصاد و بهبود وضعیت آن در کشور تأکید می کنند.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی عنوان کرد: بحث تولید از شاخه های مهم اقتصاد مقاومتی است و چنانچه اجناس باکیفیت در کشور تولید و عرضه شود ایرانیان نیز به دلیل داشتن غیرت ملی اقدام به خرید کالاهای خارجی نمی کنند.