گزیده ها11 اردیبهشت - 98


گزیده ها11 اردیبهشت - 98
رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی پایتخت، با اشاره به دستگیری یک جاعل کلاهبردار در محدوده شرق تهران، گفت: این متهم با منتسب کردن خود به دستگاه‌های حکومتی، دولتی و نظامی، اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرد.
به گزارش ایسنا، سرهنگ کارآگاه "کامیار چهری"، در تشریح این خبر گفت: چندی پیش تعدادی از شهروندان ساکن محدوده‌های شرق و مرکزی تهران، ضمن مراجعه به شعبه 12 بازپرسی دادسرای ناحیه 3 تهران، از فردی شکایت کردند که به بهانه واگذاری سهمیه‌های مختلف دانشگاهی و اعطای پروانه وکالت، از آنها اخاذی‌هایی با مبالغ 60 و 70 میلیون تومان کرده است.
وی افزود: با ارجاع این پرونده ازسوی دادسرا به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، موضوع تحت عنوان کلاهبرداری و جعل عنوان مورد بررسی قرار گرفت و کارآگاهان این پایگاه برای بررسی‌های اولیه از شکات دعوت کردند تا تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کنند.
به گفته وی شاکیان در بررسی‌های انجام شده اظهار داشتند که با شرکت و خدمات متهم از طریق فضای مجازی آشنا شده و پس از حضور در موسسه این متهم، وی با معرفی خود تحت عناوین حکومتی و منتسب دانستن خود به ادارات دولتی و نظامی، به آنها وعده داده که با توجه به سهمیه‌هایی که کانون وکلا و دانشگاه‌های معتبر کشور دارد، می‌تواند آنها را وارد دانشگاه کرده و یا پرونده وکالت در کمترین زمان ممکن برایشان فراهم کند و با توجه به این مساله از هر یک مبالغی بالغ بر 70 الی 80 میلیون تومان دریافت کرده است.
چهری، تصریح کرد: در تحقیقات تکمیلی مشخص شد، این متهم 55 ساله که علی نام داشته به همراه فرزندانش یک شرکت صوری در خیابان جردن تاسیس کرده و خدمات خود را از طریق سایت‌های مجازی تبلیغ می‌کرده و از آنجا که معلولیت پا داشته و با عصا حرکت می‌کرده، خود را جانبار معرفی کرده و ضمن انتساب خود به ارگان حکومتی، دستگاه‌های دولتی و نظامی به مراجعه کنندگان که اکثرا داوطلبان کنکور سراسری و یا وکلای تازه فارغ التحصیل شده بودند، وعده می‌داده که با ارتباطات خود در این دستگاه‌ها، می‌تواند سهمیه اخذ پروانه وکالت و یا سهمیه کنکور سراسری را برای آنها دریافت کند و در ازای این کار از آنها کلاهبرداری می‌کرده است.
رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی پایتخت، اظهار کرد: با به دست آمدن سرنخ‌های مذکور ازسوی مالباختگان و اخذ چهره متهم، تیمی از کارآگاهان این یگان برای دستگیری متهم و همدستانش به محل تاسیس شرکت اعزام شدند اما مشخص شد که وی مدتی پیش شرکت واهی خود را منحل کرده و از محل گریخته است.
وی بیان کرد: تحقیقات تخصصی و فنی در این خصوص آغاز شد تا این که طی بررسی‌های انجام شده ازسوی کارآگاهان، مخفیگاه متهم واقع در محدوده حکیمیه تهرانپارس شناسایی و با هماهنگی‌های لازم ازسوی مرجع قضایی تیمی از ماموران برای دستگیری متهم به محل اعزام شدند.
چهری، ادامه داد: از آنجا که خانواده متهم سعی داشتند با منحرف کردن مسیر تحقیقات و دستگیری به فرار و مخفی شدن متهم کمک کنند، بنابر هماهنگی‌های انجام شده ازسوی مرجع قضایی مجوز ورود به منزل دریافت و کارآگاهان پس از ورود به منزل به کاوش برای دستگیری متهم پرداختند که در نهایت این جاعل کلاهبردار درحالی که زیر تختخوابش پنهان شده بود، دستگیر و برای تحقیقات به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.
وی اظهار کرد: متهم در تحقیقات انجام شده به جرم خود مبنی بر جعل عنوان و سوءاستفاده از عناوین دولتی و نظامی، اعتراف کرده و اذعان داشت که با تبلیغ در فضای مجازی و تاسیس یک موسسه صوری در محدوده خیابان جردن، اقدام به اخذ وجه از مراجعه کنندگان کرده و با وعده اخذ سهمیه دانشگاه و کانون وکلا، کلاهبرداری می‌کرده است.
رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به شناسایی 11 تن از شاکیان پرونده و میزان 2 میلیارد کلاهبرداری ازسوی متهم، بنابر دستور بازپرس شعبه 12 دادسرای ناحیه 3 تهران، متهم برای شناسایی مالباختگان دیگر پرونده و کشف سایر جرایم، در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
سرکلانتر هفتم پایتخت از دستگیری دو فروشنده یوروهای جعلی خبر داد که با فروش آن موجب بازداشت زنی در کشور آلمان شده بودند، خبرداد.
سرهنگ دوست علی جلیلیان دراین‌باره گفت: مدتی قبل پرونده‌ای به دادخواهی مردی میانسال از دادسرای ناحیه 36 جرایم مالی و ارزی به کلانتری 109 بهارستان ارجاع شد و شاکی پس از حضور در کلانتری در اظهارات خود گفت که در بیست و یکم فروردین ماه سال جاری مبلغ 10 هزار یورو به مبلغ یک میلیارد و600 میلیون ریال از فردی در میدان فردوسی خریداری کرده و مبلغ 2500 یورو را همسرش به کشور آلمان انتقال داده و در آنجا پلیس آلمان پول‌ها را جعلی تشخیص داده و همسرش را بازداشت کرده است و پس از آن نیز فروشنده دیگر پاسخگوی تماس‌هایش نبوده است.
وی با اشاره به اینکه تیمی از ماموران کلانتری 109 بهارستان شناسایی و دستگیری متهم را در دستور کار قرار دادند، گفت: در تحقیقات پلیسی متهم پرونده در میدان فردوسی دستگیر و تحقیقات پلیسی وارد گام بعدی شد.
جلیلیان اضافه کرد: متهم در بازجویی انجام شده ضمن اعتراف به جرم ارتکابی مدعی شد که یوروهای جعلی را از شخصی در ولنجک خریداری کرده که شناسایی متهم دوم پرونده نیز در دستور کار قرار گرفت و پس از مدتی مراقبت‌های ویژه از مخفیگاه وی در نهایت این متهم نیز در روز گذشته «نهم اردیبهشت ماه» در مخفیگاهش دستگیر و به کلانتری منتقل شدند.
سرکلانتر هفتم پلیس پایتخت افزود: با اعتراف متهمان به همکاری یکدیگر مبنی بر فروش یوروهای جعلی، تحقیقات پلیسی برای کشف سایر جرایم مشابه متهمان و شناسایی سایر همدستان آنان ادامه دارد.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از برقراری جو پایدار در بیشتر مناطق کشور طی امروز خبر داد و گفت: پنجشنبه (12 اردیبهشت) در بخش‌هایی از استان‌های مازندران، گیلان، تهران، البرز و قزوین بارش پراکنده باران با احتمال رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
احد وظیفه در گفت‌و‌گو‌یی اظهارکرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، در بخش‌هایی از شمال غرب کشور، ارتفاعات البرز و دامنه‌های جنوبی آن، بخش‌هایی از شمال استان مرکزی، ارتفاعات کرمان و قسمت‌هایی از شمال شرق کشور بارش پراکنده باران و گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه امروز (11 اردیبهشت) در غالب مناطق کشور جوی پایدار خواهد بود، گفت‌: طی روز پنجشنبه (12 اردیبهشت) در بخش‌هایی از استان‌های مازندران، گیلان، ارتفاعات البرز و دامنه‌های جنوبی آن شامل استان‌های تهران، البرز، قزوین همچنین بخش‌هایی از زاگرس مرکزی و شمال شرق کشور بارش پراکنده باران با احتمال رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
افزایش نسبی دما در بیشتر مناطق کشور
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه تا روز جمعه (13 اردیبیهشت) روند افزایش نسبی دما در اکثر مناطق کشور پیش‌بینی می‌شود، گفت: طی سه روز آینده در بخش‌هایی از استان‌های کرمان، سیستان‌ و بلوچستان و شرق هرمزگان وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی پیش‌بینی می‌شود.
وزش باد شدید در زابل
وظیفه با بیان اینکه امروز (11 اردیبهشت) در زابل وزش باد به بیشترین مقدار خود طی سه روز آینده می‌رسد، اظهار کرد: مرکز و نیمه شرقی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان به سبب وزش باد شدید مواج پیش‌بینی می‌شود همچنین اواخر روز پنجشنبه (12 اردیبهشت) و طی روز جمعه (13 اردیبهشت) در سواحل شمالی کشور و اردبیل افزایش محسوس دما را خواهیم داشت.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پایان با اشاره به وضعیت جوی پایتخت طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران امروز وفردا (11 و 12 اردیبهشت) صاف در بعد از ظهر همراه با افزایش ابر و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. بیشترین و کمترین دمای تهران طی این دو روز به ترتیب 25 و 13 درجه سانتیگراد و 27 و 15 درجه سانتیگراد خواهد بود.
*
هوای تهران سالم است
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از سالم بودن هوای تهران طی امروز (11 اردیبهشت) خبر داد و گفت: احتمال افزایش غلظت ذرات معلق وجود دارد.
حسین شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، وزش باد در برخی ساعات احتمال افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به دنبال خواهد داشت، با این وجود شرایط سالم کیفیت هوا در بیشتر مناطق شهر تهران برقرار خواهد بود.
وی ادامه داد: انتظار می‌رود تا صبحگاه امروز (11 اردیبهشت) افزایش نسبی در غلظت برخی آلاینده‌ها مشاهده شود و از بعدازظهر همراه با افزایش میزان ناپایداری جوی، وضعیت کیفیت هوای پایتخت در شرایط بهتری قرار گیرد.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: پیش‌بینی‌های انجام‌ شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان‌دهنده برقراری شرایط جوی نسبتاً ناپایدار در دهمین روز از اردیبهشت 98 است که سبب بارش پراکنده و خفیف باران در صبح و وزش باد با بزرگی بالاتر از پنج متر بر ثانیه از سمت نواحی غربی طی برخی ساعات روز خواهد شد.
به گفته شهبازی، به‌تدریج از شبانگاه از میزان ناپایداری جوی کاسته می‌شود و این شرایط تا صبحگاه امروز (11 اردیبهشت) کم و بیش ادامه خواهد داشت. هرچند با تغییر شرایط جوی به‌تدریج بر میزان ابرناکی و سرعت وزش باد طی برخی ساعات افزوده خواهد شد. همچنین دمای تهران تا روز آینده روند افزایشی دارد.
وی اظهار کرد: کیفیت هوای تهران درحال حاضر 72 و در شرایط سالم است.
*
بازگشت برف و باران به محورهای مواصلاتی
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از بارش برف و باران در برخی از محورهای مواصلاتی کشور خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی درباره آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور اظهارکرد: شاهد بارش برف در ارتفاعات محور کرج - چالوس هستیم. همچنین بارش باران در بیشتر محورهای استان‌های البرز و شرق تهران و محور هراز استان مازندران مشاهده می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به بارش باران و برف به رانندگان توصیه می‌کنیم که هنگام تردد در محورهای مواصلاتی نکات ایمنی از جمله فاصله طولی مناسب را رعایت کنند.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا درباره وضعیت ترافیکی راه‌های کشور نیز اظهار کرد: ترافیک در آزادراه قزوین به کرج از پایانه شهید کلانتری تا پل فردیس و در ادامه آزادراه کرج به تهران از پل فردیس تا پل کلاک نیمه‌سنگین است.
به گفته وی سایر محورهای کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار هستند.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در پایان با اعلام شماره تلفن 88255555 گفت: شهروندان قبل از آغاز تردد در محورهای مواصلاتی حتما از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور مطلع شوند.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور درحالی از حادثه ریزش تونل در آزادراه تهران-شمال و محبوس شدن افرادی در تونل خبر داد که بنا بر اعلام پلیس حادثه در محدوده کارگاهی پروژه رخ داده است.
مجتبی خالدی گفت: این حادثه حدود ساعت 8:58 دقیقه (سه شنبه) در حوالی سیاه بیشه، قبل از پل زنگوله، تونل البرز در آزادراه تهران-شمال رخ داد.
وی افزود: با اعلام حادثه به اورژانس 115 بلافاصله نیروهای اورژانس و بالگرد به محل اعزام شدند و به بیمارستان‌های منطقه آماده‌باش اعلام شد.
خالدی در اطلاعات تکمیلی گفت: در این حادثه 3 نفر از تونل خارج شده که یکی از آنها دچار سوختگی صددرصد شده است و با اورژانس هوایی به تهران منتقل شد.
وی با بیان اینکه علت حادثه هنوز مشخص نیست همچنین گفت: احتمال می‌رود که هفت نفر نیز در تونل محبوس شدند.
اعزام سه نفر با سوختگی شدید به بیمارستان
اورژانس کشور در خبری تکمیلی از اعزام سه نفر با سوختگی شدید به بیمارستان به وسیله بالگرد اورژانس هوایی طی این حادثه خبر داد و گفت: همچنان پنج نفر در داخل تونل محبوس هستند. اتوبوس آمبولانس اورژانس البرز در محل مستقر است.
فوت یکی از کارگران محبوس
زکریا اشکپور سخنگوی اورژانس مازندران از فوت یکی از کارگران محبوس در حادثه پروژه خبر داد و گفت: دو نفر همچنان در تونل محبوسند.
وی از خارج شدن 3 نفر از پنج کارگری که پس از انفجار تونل در دست احداث آزاد راه تهران شمال، گرفتار شده بودند، خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه یک نفر فوت کرد.
وی افزود: دو نفر دیگر به دلیل سوختگی درحال اعزام به مراکز درمانی هستند.
سخنگوی اورژانس مازندران خاطرنشان کرد: همچنان دو نفر در تونل محبوس هستند و تلاش نیروهای امدادی برای یافتن و خروج آنها ادامه داد.
3
کشته در حادثه ریزش تونل در کارگاه آزادراه تهران-شمال
شاهین فتحی معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با اعلام حادثه ریزش تونل در کارگاه آزادراه تهران شمال در محدوده کندوان و پل زنگوله، نیروهای امداد و نجات هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند.
وی با بیان اینکه در محل حادثه 11 نفر حضور داشتند گفت: هشت نفر از حادثه دیدگان مصدوم شده بودند که سه نفر از آنها صورت سرپایی درمان شدند، همچنین چهار نفر به وسیله بالگرد اورژانس و یک نفر به وسیله آمبولانس هلال احمر مراکز درمانی منتقل شدند.
فتحی ادامه داد در این حادثه تاکنون سه تن جان خود را از دست دادند.
وی همچنین گفت: پنج نفر دیگر به مراکز درمانی منتقل شدند که دارای سوختگی بین 60 تا 100 درصد بودند.
جزئیاتی تازه از دلیل انفجار تونل آزادراه تهران-شمال
شجاع میرزایی مسئول هماهنگی پروژه آزادراه تهران-شمال در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت تونل در بخش ساخت این آزادراه در محور کندوان که دچار انفجار شده است، اظهار کرد: هنوز علت اصلی انفجار مشخص نیست و درحال حاضر جت فن‌ها به منظور خروج هوای آلوده درحال فعالیت هستند تا دود از تونل تخلیه شود د.
وی ادامه داد: گروه‌های فنی پس از تخلیه دود وارد تونل می‌شوند تا با بررسی علت سانحه مشخص شود.
مسئول هماهنگی پروژه آزادراه تهران-شمال با اشاره به اینکه حفاری این تونل سال گذشته به اتمام رسیده بود و پیمانکاران درحال لاینینگ تونل هستند، گفت: به منظور لاینینگ، پشت قوص تونل لایه پی وی سی ژئوممبران قرار می‌گیرد و لایه بعدی آن میلگرد است، پس از آن نیز قالب قرار داده شده و بتن ریزی انجام می‌شود که درحال حاضر در مرحله بستن میلگرد و ژئوممبران بوده‌ایم، اما به دلیل وقوع آتش‌سوزی و با توجه به اینکه جنس پی وی سی مستعد انفجار بوده چنین اتفاقی رخ داده است.
میرزایی با اشاره به اینکه در مجموع 11 نفر حین حادثه در تونل بودند، اظهار کرد: سه نفر از کارگران به صورت سرپایی درمان و پنج نفر نیز راهی بیمارستان شدند، هر چند که متاسفانه سه نفر از کارگران که دچار سوختگی شده بودند فوت شدند.
انتقال مصدومان انفجار تونل البرز به بیمارستان مدنی کرج
بابایی رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز گفت: 11 نفر در حادثه ریزش تونل آزاد راه تهران – شمال مصدوم شدند که سه نفر از آنها فوت شدند.
وی اظهار کرد: صبح سه‌شنبه شاهد انفجار تونل در آزاد راه تهران -شمال (حوالی سیاه بیشه، قبل از پل زنگوله) بودیم.
وی ادامه داد: این حادثه به علت انفجار گاز متان اتفاق افتاده ولی علت اصلی آن در دست بررسی قرار دارد.
وی ابراز کرد: در زمان ریزش 11 نفر داخل تونل بودند که سه نفر از آنها فوت شدند و سه نفر نیز به درمانگاهی بعد از تونل کندوان انتقال داده شده و به علت سطحی بودن آسیب به صورت سرپایی درمان شدند.
این مسئول خاطر نشان کرد: پنج نفر دیگر که دچار سوختگی شدید شده بودند در دو پرواز بالگرد به بیمارستان شهید مدنی کرج انتقال داده شدند.
وی اظهار کرد: در این عملیات یک دستگاه اتوبوس آمبولانس برای پوشش حوادث احتمالی به محدوده وقوع حادثه اعزام شد. سه دستگاه آمبولانس نیز این پنج مصدوم را به طرف دیگر تونل انتقال و تحویل بالگرد داده است.
محمد حسن رحمتی مدیر بیمارستان مدنی کرج نیز با اشاره به انتقال پنج مصدوم انفجار در پروژه آزادراه تهران-شمال به این بیماستان، گفت: حال دو تن از مصدومان این حادثه وخیم است.
وی افزود: پس از وقوع حادثه انفجار در پروژه آزادراه تهران-شمال، پنج نفر از مصدومان این حادثه که هر پنج نفر آقا و در رنج سنی 40 تا 50 سال قرار دارند به بیمارستان مدنی کرج منتقل شدند.