گزیده ها قسمت دوم


گزیده ها قسمت دوم  11 اردیبهشت - 98
تحريم براي كشوري با 15همسايه معنا ندارد
معاون اسبق وزارت خارجه:
يك مسئول سابق وزارت خارجه معتقد است سياست تحريم براي كشوري كه 15 همسايه دارد، معنا ندارد؛ البته بايد بدانيم كه با چه سازوكاري مي توانيم با اين كشورها تعامل داشته باشيم.
محمدرضا باقري معاون اسبق وزارت امور خارجه و سفير اسبق ايران در تركيه در گفت وگو با خبرگزاري مهر گفت: آقاي بشار اسد در آن سفر به پاس قدرشناسي از مقام معظم رهبري، دولت و آحاد ملت ايران، ضمن تاكيد بر گسترش همكاري هاي دوجانبه در همه زمينه ها، پيشنهادات مناسبي را براي مشاركت در پروژه هاي گوناگون ساخت و ساز در كشور سوريه، به جمهوري اسلامي ايران ارائه كرد.
باقري گفت: اينك لازم است شركت هاي مختلف ايراني وارد عمل شده و فرصت همكاري هاي صنعتي تجاري با سوريه را مغتنم بشمارند. كشورهاي همسايه و البته برخي بازيگران بين المللي درصدد مشاركت بيشتر در دوران بازسازي سوريه هستند تا بلكه بتوانند در آينده آن كشور از نفوذ و تواني برخوردار باشند. لذا نتيجه حضور در اين دوران صرفا نمي تواند اقتصادي باشد و ثمرات سياسي امنيتي براي ما به همراه دارد.
وي گفت: دشمنان ايران و عراق از روابط راهبردي ميان اين دو كشور نگران هستند و براي رفع اين نگراني هم تا كنون توطئه هاي بسياري را به كار بسته اند. طرح ايجاد اختلاف ميان دو ملت، در ماه هاي اخير از جمله تلاش هاي دشمنان براي كاهش اين روابط به حساب مي آيد كه خوشبختانه با هوشياري دوطرف، با شكست مواجه شدند. بنابراين بايد با دقت نظر بيشتري نسبت به پيشبرد روابط تهران- بغداد نگاه كرد. يعني از يك طرف نه چندان تفاهمات و توافقات دو طرف را بزرگ جلوه داد و از طرف ديگر، زمينه تحريك دشمنان مشترك را هم فراهم نكرد.
باقري درخصوص تعامل بهتر و بيشتر با كشورهاي همسايه نيز اظهار داشت: در اصول سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران تعامل و توسعه مناسبات با كشورهاي همسايه و منطقه اي اهميت بالايي دارد اما اين مهم گاهي مورد غفلت يا كم توجهي قرار گرفته است. سياست تحريم براي كشوري كه داراي 15 همسايه است معنا ندارد، البته بايد بدانيم كه با چه سازوكاري مي توانيم با كشورهاي همسايه تعامل بيشتري در ابعاد سياسي و اقتصادي داشته باشيم.
كوچ 56 مدير بازنشسته به بزرگ ترين هولدينگ پتروشيمي كشور
56 مدير بازنشسته در حالي به هلدينگ پتروشيمي خليج فارس منتقل شده اند كه اين بيم وجود دارد بزرگترين هلدينگ پتروشيمي كشور با مديريت غيرتخصصي، دچار تزلزل در جايگاه خود در اقتصاد ملي شود.
به گزارش خبرگزاري تسنيم، شركت هلدينگ پتروشيمي خليج فارس به عنوان پولدارترين شركت بورسي ايران و صنعت پتروشيمي، يكي از بنگاه هاي اقتصادي ايران است.
40 درصد سهام اين شركت متعلق به سهام عدالت است و 20 درصد سهام آن نيز در مالكيت شركت ملي صنايع پتروشيمي قرار دارد. مابقي سهام اين شركت هم متعلق به صندوق بازنشستگي صنعت نفت و چند شركت ديگر است. بخشي از سهام اين شركت هم در بورس در اختيار سهامداران خرد است.
با توجه به اينكه دولت متولي مديريت سهام عدالت است و 40 درصد سهام مجموعه هلدينگ پتروشيمي خليج فارس به همراه 20 درصد سهام دولتي اين مجموعه، بيش از نيمي از سهام آن را تحت مديريت دولت قرار داده، در عمل اين شركت، دولتي محسوب مي شود؛ اگرچه در نامه نگاري هاي مجموعه وزارت نفت، اين هلدينگ، شركتي غيردولتي محسوب شده كه اعضاي هيئت مديره آن به صورت مستقيم و غيرمستقيم از سوي وزارت نفت و شركت هاي اصلي تابعه آن تعيين مي شوند.
ازاين رو، در جريان اجراي قانون منع به كارگيري بازنشستگان در دستگاه هاي دولتي كه در نيمه دوم سال گذشته اجرايي شد، اين شركت نمي توانست از اين قانون مستثني باشد؛ اما در عمل شاهد بوديم كه بيش از 50 نفر از بازنشستگان دستگاه هاي مختلف به اين هلدينگ نقل مكان كردند و جاي مديران باسابقه آن را گرفتند.
در نامه اي كه بهمن ماه سال گذشته از سوي بازرس كل امور نفت سازمان بازرسي كل كشور به شركت صنايع پتروشيمي خليج فارس ارسال شد، درباره به كارگيري 56 نفر از بازنشستگان ارگان ها و نهادهاي مختلف در اين شركت، سوال شده بود.
نكته جالب اينجاست كه مديرعامل شركت صنايع پتروشيمي خليج فارس نيز، خود يكي از اين بازنشستگان است كه پس از بازنشستگي در متروي تهران، به عنوان مديرعامل بزرگترين هلدينگ پتروشيمي كشور منصوب شده است، حال آنكه چه ارتباطي بين مديريت در متروي شهري با مديريت در تخصصي ترين و بزرگترين هلدينگ صنعت پتروشيمي ايران وجود دارد، جاي سوال است.
بررسي هاي اوليه نشان مي دهد كه اغلب اين 56 مدير بازنشسته، تخصصي غيرمرتبط با صنعت پتروشيمي دارند و از دستگا ه هايي به هلدينگ پتروشيمي خليج فارس آمده اند كه هيچ ارتباطي بين فعاليت گذشته آنها با نگاه تخصصي به صنعت پتروشيمي وجود ندارد؛ از اينرو، اين بيم وجود دارد كه بزرگترين هلدينگ پتروشيمي كشور با مديريت غيرتخصصي، دچار تزلزل در جايگاه خود در اقتصاد ملي شود.
گفتني است كيهان اسفندماه سال گذشته خبري درباره حضور اين افراد در پتروشيمي خليج فارس منتشر كرده بود.
درگزارش مذكور آمده بود: در شرايطي كه از منظر قانوني به كارگيري بازنشستگان در مراكز دولتي ممنوع مي باشد، اخيرا شركت صنايع پتروشيمي خليج فارس اقدام به جذب مديراني بازنشسته با حقوق هاي بالا كرده است!
البته شركت هلدينگ پتروشيمي خليج فارس بلافاصله با ارسال جوابيه اي تلاش كرد با غيردولتي خواندن اين شركت، از پاسخگويي به اصل مطلب كيهان فرار كند.
اين واكنش در حالي رخ داد كه نكته اصلي مطلب كيهان چرايي حضور مديران بازنشسته در راس بزرگ ترين شركت پتروشيمي كشور با حقوق هاي بالا بوده كه در جوابيه توجهي به آن نشده بود.
در پاسخ كيهان تاكيد شد: متاسفانه با حضور تيم جديد مديريتي كه از فقدان دانش و تجربه مرتبط با حوزه نفت رنج مي برند عملكرد اين شركت در بخش توليد افت قابل ملاحظه اي داشته است، به طوري كه ميزان توليد در بازه زماني 1/1/96 تا 27/11/96 معادل 18.4060884 تن بود كه از زمان حضور تيم جديد در بازه 1/1/97 تا 27/11/97 به 17.521.241 تن كاهش يافته است. به عبارت ديگر، به دليل ضعف مديريت و حضور افراد ناآشنا با مسائل فني، حدود يك ميليون تن (معادل شش درصد) از توليدات اين شركت كاسته شده است.
مناطق آزاد به محلي براي واردات رسمي كالاي قاچاق تبديل شده است
يك توليدكننده:
يك توليدكننده با اشاره به مشكلات مالياتي و بانكي گفت: مناطق آزاد به محلي براي قانوني كردن ورود كالاي قاچاق تبديل شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، دومين نشست هم انديشي مجمع كارآفرينان ايران با حضور وزير امور اقتصادي و دارايي دوشنبه شب در محل وزارت اقتصاد برگزار شد. نماينده يك شركت توليدكننده پوشاك در اين نشست به مشكلات توليد اشاره كرد و گفت: يكي از مشكلات عديده به ماليات ارزش افزوده بازمي گردد كه از صنف اخذ نمي شود و از صنعت مي گيرند.
يكي ديگر از توليدكنندگان با اشاره به اظهارات رئيس جمهور و معاون اول رئيس جمهور مبني بر اينكه هر كسي با چمدان پول بياورد مانعي جلوي پايش نيست گفت: پنج ماه است تجهيزات توليد كه بابت آن ارز پرداخت شده در گمرك معطل است و هر بار بايد برويم و بياييم و نتيجه نمي گيريم.وي تاكيد كرد: علاوه بر مشكلات مالياتي، مناطق آزاد به محلي براي قانوني كردن ورود كالاي قاچاق تبديل شده است مثلا كالايي از مرز بازرگان به منطقه آزاد انزلي مي آيد و با اعلام 75 درصدي ضايعات فرايندي كالا بدون هيچ مشكلي به داخل مي آيد حال آنكه ضايعات آن كمتر از سه درصد است.
يك توليدكننده ديگر به موضوع حمايت از سرمايه گذاري خارجي پرداخت و يادآور شد: سرمايه گذاري خارجي با دلار هزار تومان صورت گرفته و الان حتي دلار چهار هزار و 200 توماني هم نيست، قانوني براي حمايت از سرمايه گذاري تدوين شود كه هر نرخي كه در اول كار گشايش مي شود با همان نرخ نيز تسويه شود چرا كه نوسان قيمتي سرمايه گذاري و توليد را با مشكلات عديده روبرو مي كند.در ادامه يكي ديگر از توليدكنندگان به مشكلات گمركي اشاره كرد و خطاب به وزير اقتصاد گفت: شما شعار مي دهيد، رئيس كل بانك مركزي شعار مي دهد، رئيس جمهور شعار مي دهد كه تسهيلات بانكي وجود دارد و در اختيار توليدكننده قرار مي گيرد اما هيچ خبري نيست.وي پيشنهاد كرد كارآفرينان هر صنعت در جلسات هيئت دولت حضور يافته و مسائل را مطرح كنند. اين توليدكننده همچنين خواستار اجراي تعهدت ارزي و توافقات انجام شده با بانك مركزي شد.
يك توليدكننده مشهدي به آمارهايي از وضعيت زندان ها پرداخت و گفت: 48 درصد زندانيان براي اولين بار به زندان مي روند، 800 هزار نفر براي سرقت سال 97 به زندان رفتند و 40 درصد از 172 هزار نفري كه مشمول عفو شده بودند به زندان بازگشتند. امروز روز حرف زدن و شعار دادن نيست. روز گذشته به زندان رفتم و آنجا زندانيان داشتند كتم را پاره مي كردند و همه خواستار شغلي بودند كه وقتي از زندان بيرون مي آيند مشغول شوند. يكي از آنها قسم مي خورد كه 10 روز ديگر از زندان بيرون مي آيد اما نمي خواهد به زندان برگردد، به او شغلي بدهم.
كشف حدود 6 تن مواد مخدر در چهار شهر كشور
پنج هزار و 927 كيلوگرم انواع مواد مخدر در شهرهاي ايرانشهر، قم ، كرج و بندر عباس كشف و ضبط شد.
 سرويس شهرستان ها از اين مقدار مواد مخدر دو هزار و 560 كيلوگرم توسط پليس سيستان و بلوچستان، يكهزار و 337 كيلوگرم توسط پليس قم- تهران، 617 كيلوگرم توسط پليس استان البرز و يكهزار و 413 كيلوگرم توسط پليس استان هزمرگان كشف و ضبط شد.
جانشين فرمانده انتظامي سيستان و بلوچستان از انهدام باند حرفه اي قاچاق و كشف  دو هزار و 560 كيلوگرم انواع مواد مخدر در شهرستان ايرانشهر خبر داد.
سرتيپ احمد طاهري در اين باره اظهار داشت: ماموران انتظامي ايرانشهر با پشتيباني اطلاعاتي پليس مبارزه با مواد مخدر سراوان يك باند قاچاق را كه به صورت مسلحانه و با استفاده از خودروهاي تيزرو قصد جابه جايي محموله سنگين مواد افيوني از مناطق مرزي به عمق كشور را داشتند، شناسايي كردند.
وي افزود: تيم هاي عمليات ويژه پليس مبارزه با مواد مخدر با رصد مداوم تحركات اعضاي اين باند مسلح سرانجام روز يكشنبه قاچاقچيان را در حال جابه جايي مواد مخدر با 2 دستگاه پژو 405 و يك دستگاه وانت در يكي از محورهاي مواصلاتي فرعي شهرستان ايرانشهر شناسايي كردند.
جانشين فرمانده انتظامي سيستان و بلوچستان تصريح كرد: قاچاقچيان به محض ورود به منطقه كمين پليس به سمت عوامل انتظامي تيراندازي و با توجه به آتش پرحجم تكاوران پليس با برجا گذاشتن خودروها به سمت ارتفاعات منطقه متواري شدند.
وي با اشاره به دستگيري 2 عضو اين باند قاچاق مسلحانه اظهار داشت: پليس مبارزه با مواد مخدر در پاكسازي از منطقه و خودروها 2 تن و 398 كيلو ترياك، 146 كيلوگرم حشيش، 9 كيلو و 200 گرم هروئين، 6 كيلو و 900 گرم ساير مواد مخدر به همراه يك قبضه سلاح كلاش، سه تيغه خشاب و 2هزار و 48 عدد فشنگ كلاش كشف كردند.
همچنين فرمانده انتظامي استان قم از كشف يك تن و 337 كيلو مواد مخدر در عمليات مشترك پليس مبارزه با مواد مخدر استان هاي «قم و تهران بزرگ» خبر داد.
سرتيپ آقاخاني عنوان كرد: با انجام تمركز پليس مبارزه با مواد مخدر فرماندهي انتظامي «تهران بزرگ»، محل دپوي مواد مخدر در شهرك صنعتي سلفچگان قم شناسايي شد كه با اعلام به پليس مبارزه با مواد مخدر استان قم موضوع در دستور كار ماموران اين استان قرار گرفت.
فرمانده انتظامي استان قم گفت: در ادامه با هماهنگي قضايي، تيم عملياتي پليس مبارزه با مواد مخدر استان قم براي دستگيري قاچاقچيان به محل شناسايي شده اعزام شدكه 2 متهم در اين رابطه دستگير شدند.
سردار آقاخاني گفت: طي بازرسي به عمل آمده از داخل كارخانه سنگبري 381 كيلو و 600 گرم مواد مخدر از نوع مرفين و 956 كيلو و 100 گرم ترياك در قالب 191 بسته كشف شد.
فرمانده انتظامي استان قم عنوان كرد: سرانجام متهمان به همراه پرونده متشكله تحويل مرجع قضايي شدند.
همچنين فرمانده انتظامي البرز گفت: با تلاش ماموران پليس مبارزه با مواد مخدر اين استان، 617 كيلوگرم انواع مواد مخدر ترياك در يك عمليات مشترك با پليس استان كرمان كشف شد.
سرتيپ عباسعلي محمديان افزود: ماموران پليس مبارزه با مواد مخدر استان البرز درپي تحقيقات پليسي دريافتند كه يك محموله مواد مخدر قرار است از استان كرمان به استان مركزي و سپس به استان البرز انتقال و توزيع شود.
وي خاطرنشان كرد: با پشتيباني اطلاعاتي پليس البرز ماموران پليس مبارزه با مواد مخدر استان كرمان ، محل دپو مواد مخدر دريك منزل مسكوني در كرمان كه به صورت ماهرانه جاسازي شده بود، كشف شد. محمديان گفت: با كشف اين مواد يك نفر دستگير و تحويل مراجع قضايي شد.
همچنين فرمانده انتظامي استان هرمزگان از كشف يك تن و 413 كيلوانواع مواد مخدر خبر داد
سرتيپ «عزيزاله ملكي» گفت: پليس مبارزه با مواد مخدر استان با اشرافيت كامل بر محورهاي مواصلاتي استان موفق شد، هشت دستگاه خودرو سبك و سنگين حامل مواد مخدر را شناسايي و 18 سوداگر مرگ را دستگير كند.
وي ، افزود: اين مقدار مواد كشف شده شامل يك هزار و 179 كيلو ترياك، 232 كيلو حشيش، 16 گرم هروئين و يك كيلو و 776 گرم ساير مواد است كه با تلاش پليس شهرستان هاي بندرعباس، ميناب، رودان، خمير و حاجي آباد كشف شده است.