اخبار استان هاا در ۲۴ ساعت گذشته

از قرائت پیام «ظریف» در یادواره شهدای شیمیایی سردشت تا تعیین سرنوشت برجام در وین
استانها - ایرنا - قرائت پیام ظریف در یادواره شهدای شیمیایی سردشت، مشخص شدن سرنوشت برجام در نشست کشورهای امضاکننده برجام، تدوین برنامه جامع «معبد آناهیتا تا ۱۴۰۰»، در غرب کرمانشاه، فعالیت ۲۷ پایانه مرزی در کشور، احداث باغ ژاپنی برای تقویت روابط ایران و ژاپن، آغاز عملیات احداث یکصد واحد مسکونی مناطق سیل زده گلستان، ترافیک در جاده های شمالی، افتتاح سالن یادمان شهدای شیمیایی سردشت با حضور سخنگوی وزارت خارجه و ساماندهی بازار اجاره مسکن توسط دولت از جمله عناوین مهم خبری و گزارشی منتشره بر روی خروجی اخبار استان‌های ایرنا در ۲۴ ساعت گذشته است.
خبر نخست استان های امروز به برگزاری یادواره شهدای شیمایی سردشت اختصاص داشت که ۴۰ خبرنگار و عکاس رسانه‌های محلی، ملی و خارجی در بخش های دیداری، شنیداری و نوشتاری برای پوشش آیین سی و دومین سالگرد بمباران شیمیایی هفتم تیر سردشت در این شهرستان حضور دارند.
خبرنگاران برخی رسانه‌ها از روز قبل از برگزاری مراسم وارد این شهر شده و مشغول تهیه گزارش و مصاحبه‌های مردمی در این خصوص هستند و دیگر رسانه‌ها نیز امروز وارد این شهرستان می‌شوند.
یک گروه چهار نفری از خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز از روز گذشته در سردشت مستقر شده تا حال و هوای مردمانی که ساکن اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی هستند و شکوه آیینی که برای بزرگداشت شهدای این فاجعه برگزار می شود را همزمان با سالگرد آن یعنی هفتم تیر ثبت کنند.
برنامه جامع «معبد آناهیتا تا ۱۴۰۰» در حال اجرا است
اجرای برنامه جامع معبد آناهیتا ۱۴۰۰ دیگر خبرمهم استان های ایرنا در ۲۴ ساعت گذشته بود که رپرست پایگاه ملی معبد آناهیتا در این خصوص گفته که تدوین برنامه جامع «معبد آناهیتا تا ۱۴۰۰»، شهرستان کنگاور در غرب کرمانشاه در حال اجرا است.
مرتضی گراوند اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حفاظت و ساماندهی بنای معبد آناهیتا اقدام به راه اندازی مجدد و تجهیز پایگاه ملی و تشکیل هیات راهبردی در سال ۱۳۹۵ کرد که پس از برنامه ریزی و تعیین خط مشی‌ها توسط این هیات راهبردی، فعالیت‌ها بر اساس مبانی علمی مرمت و ساماندهی محوطه‌های تاریخی آغاز شد.
عملیات نصب ماشین آلات در ۳۵۰۰ طرح شهرک های صنعتی
معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از بین طرح های در دست ساخت در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور، ۳۵۰۰ طرح در مرحله نصب ماشین آلات قرار دارند.
محمدعلی عزیزمحمدی در حاشیه بازدید از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین افزود: بخشی از این طرح‌ها که دارای پیشرفت فیزیکی بالا هستند، امسال راه اندازی و مورد بهره برداری قرار می‌گیرند و۱۳ هزار و ۵۰۰ طرح مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در مرحله نصب سوله هستند.
این مسئول گفت: یکی از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران این است که بتوان با ارائه تسهیلات بانکی به طرح‌های نیمه تمام که دارای پیشرفت فیزیکی بالا و توجیه اقتصادی مناسب هستند، آنها را زودتر تکمیل و به مرحله بهره برداری رساند.
وی در ادامه با اشاره به شناسایی ۴۰۰ خوشه صنعتی توسط این سازمان، گفت: تاکنون کار ساماندهی ۱۰۰ خوشه به پایان رسیده و در نظر داریم تا ساماندهی ۴۰ خوشه صنعتی دیگر را نیز پیش ببریم.
فعالیت ۲۷ پایانه مرزی در کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هم اکنون ۲۷ پایانه مرزی برای تسهیل رفت و آمد در کشور فعالیت دارد که زمینه ساز اشتغال خوبی هم در این مناطق شده است.
عبدالهاشم حسن نیا در بازدید از پایانه مرزی دو غارون افزود: مبادلات تجاری مرزی اعم از ورود و خروج مسافر و ترانزیت انواع کالا یکی از شاخص‌های اصلی در برقراری ارتباط بین کشورهای همسایه و نیز امرار معاش مرزنشینان است و امروزه تبادلات کالا و مسافر سبب توسعه اقتصاد دو طرفه در مرزها شده است از این رو باید تمام تلاش خود را در استفاده بهینه از پایانه‌های مرزی انجام دهیم.
پایانه مرزی دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد. روزانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر مسافر اعم از اتباع ایرانی و خارجی در این پایانه تردد دارند.
تقویت روابط ایران و ژاپن با احداث پروژه باغ ژاپنی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان گفت: پروژه باغ ژاپنی در بوستان مفاخر رشت، می تواند روابط دو کشور ایران و ژاپن را تقویت کند.
کیوان محمدی در دیدار با هیأت بلندپایه ژاپنی در رشت افزود: با توجه به سابقه همکاری ایران و ژاپن طی قرون متمادی و نیز شباهت‌های زیاد گیلان و ژاپن، امیدواریم زمینه تداوم همکاری‌ها بیش از گذشته فراهم شود.
وی با استقبال از طرح احداث باغ ژاپنی در گیلان، این پروژه را مقوم روابط دو کشور ایران و ژاپن دانست و افزود: ایران دارای فرهنگ غنی در همه زمینه‌ها ازجمله وجود سبک باغ ایرانی و باغ‌های معروف در تهران، شیراز، بیرجند، کرمان و اصفهان است که کتب بسیاری نیز در این خصوص تألیف شده است.
یوکی هارو کوبایاشی رئیس دفتر سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این آژانس در نقاط مختلف جهان از جمله ایران، احداث باغ ژاپنی را یکی از فعالیت‌های داوطلبانه جایکا به منظور گسترش ارتباطات فرهنگی با کشورها دانست و گفت: شباهت بسیار نزدیک دو اقلیم گیلان و ژاپن باعث شد شهر رشت را به منظور تحقق پروژه باغ ژاپنی در ایران انتخاب کنیم.
کوماتسو کیوشی مجری احداث باغ ژاپنی نیز با اشاره به سوابق کاری خود در حوزه باغداری گفت: تمام تلاش خود را مبنی بر انجام درست کار انجام خواهیم داد.
۲ پهنه اکتشافی در قم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: ۲ پهنه اکتشافی مصوب در حوزه معادن در این استان وجود دارد که می تواند نقش مهمی در روند توسعه اقتصادی قم ایفا کند.
محمود سیجانی بیان کرد: پهنه اکتشافی زواریان که برای اکتشاف طلا در اختیار سازمان زمین شناسی قرار دارد و پهنه اکتشافی حوض سلطان که برای اکتشاف مس در اختیار شرکت ملی مس ایران قرار گرفته است، از جمله مهمترین ظرفیت‌های معدنی قم برای استخراج مواد راهبردی و مورد نیاز کشور هستند.
وی بیان کرد: ۲ درصد معادن کل کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد.
 
ورود دانشجویان پزشکی اوکراینی به خراسان شمالی
‌‌به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی، برای نخستین بار در استان، گروهی از دانشجویان پزشکی اوکراینی بتازگی برای شرکت در دوره های آموزشی، وارد این استان شده اند.
سیداحمد هاشمی اظهار داشت: هشت نفر از دانشجویان رشته پزشکی از کشور اوکراین، وارد خراسان شمالی شده و به مدت یک ماه در این استان حضور دارند.
وی افزود: دانشجویان اوکراینی، در چهار هفته در دوره‌های آموزشی بخش‌های مختلف همچون اطفال، زنان و زایمان و عمومی شرکت می‌کنند.
آغاز عملیات احداث یکصد واحد مسکونی مناطق سیل زده گلستان
خبر دیگر استان ها با احدث واحدهای مسکونی در مناطق سیلزده استان گلستان اختصاص داشت که مسئول بسیج مساجد و محلات سپاه قدس استان گیلان از آغاز عملیات احداث یکصد واحد مسکونی مناطق سیل زده گلستان خبر داد.
حجت الاسلام حاتم نصیری اظهار داشت: برای اجرای هر یک از این واحدها حدود ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.
وی افزود: این واحدها در روستاهای گمیشان استان گلستان احداث می‌شود که به هر واحد ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی و ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت و مابقی هزینه‌های این واحدها از سوی مردم نوعدوست و خیر استان گیلان تأمین می‌شود.
 
قرائت پیام وزیر امور خارجه در سی و دومین یاد واره شهدای بمباران شیمایی سردشت
وزیر امور خارجه با صدور پیامی بمباران شیمیایی سردشت را لکه سیاهی در تاریخ معاصر عنوان کرد و گفت: این حادثه یکی از تلخ‌ترین خاطره های به جامانده نزد ایرانیان از هشت سال جنگ تحمیلی و یادآور یکی از غم بار ترین روزها در تاریخ دفاع مقدس است.
در پیام «محمدجواد ظریف» که روز جمعه توسط «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه در سی و دومین یادواره شهدای بمباران شیمیایی سردشت قرائت شد، آمده است: حمله‌های شیمیایی رژیم بعث عراق علیه نظامیان و غیرنظامیان ایرانی به ویژه مردم بی دفاع شهر سردشت در جریان جنگ تحمیلی که با سکوت مشمئزکننده مجامع بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد همراه بود، از غم بارترین روزها در تاریخ دفاع مقدس است و تا ابد این لکه ننگ بر پیشانی عاملان و حامیان این جنایت باقی خواهد ماند.
ایران نامه شکایت تجاوز پهپاد آمریکایی را به شورای امنیت برد
معاون حقوقی وزارت امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه ایران طی نامه ای شکایت تجاوز پهپاد آمریکایی به خاک کشورمان را به شورای امنیت برد.
غلامحسین دهقانی اظهار داشت: پس از این تجاوز و سرنگونی یک پهپاد تجسسی آمریکا به قلمرو هوایی ایران، وزارت امور خارجه در نامه‌ای شکایت خود را به شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل این سازمان برد و بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد به این تجاوز شکایت کرد.
بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد، یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان هدف آتش پدافند یکپارچه هوایی کشورمان قرار گرفت و سرنگون شد.
مشخص شدن سرنوشت برجام در نشست وین
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نشست کشورهای امضاکننده برجام که امروز / جمعه / در وین برگزار می شود، ماندن ایران در برجام را مشخص می کند.
سیدعباس موسوی روز جمعه در حاشیه مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدای بمباران شیمیایی سردشت و در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور معاونان وزیران امور خارجه ۱+۴ و مدیران سیاسی وزارتخانه ها با هدف بررسی تحولات به وجود آمده در اجرای تعهدات برجام به میزبانی اتریش برگزار می شود که نقش مهمی در سرنوشت برجام دارد.
وی ادامه داد: مقرر شده است تا در این نشست تصمیم نهایی کشورهای باقیمانده در خصوص تعهدات برجام مشخص و به طبع آن نیز سرنوشت ایران در قبال پایبندی به برجام تعیین شود.
سنگینی ترافیک ترافیک راه های البرز
رئیس پلیس راه استان البرز اعلام کرد که ترافیک در آزاد راه تهران - کرج - قزوین پرحجم و جاده کرج - چالوس سنگین است.
سرهنگ رضا گودرزی روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت: جاده کرج - چالوس از میدان امیرکبیر کرج تا تونل شماره پنج دارای بار ترافیکی سنگین و از تونل شماره پنج تا دهانه جنوبی تونل کندوان دارای بار ترافیکی نیمه سنگین است.
وی ادامه داد: خط شمالی آزاد راه تهران - کرج از گرمدره تا پل فردیس و ادامه آزاد راه کرج - قزوین از پل فردیس تا پایانه شهید کلانتری کرج دارای بار ترافیکی پرحجم گزارش شده است.
محدودیت های ترافیکی در جاده های گیلان و مازندران
سرهنگ حسین محمدپور رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان از اعمال محدودیت های ترافیکی در جاده های استان امروز و فردا (جمعه و شنبه) خبر داد.
، محدودیت‌های ترافیکی در محور رشت - قزوین و آستارا - اردبیل و بالعکس طی امروز و فردا (جمعه و شنبه) اعمال می‌شود.
ترافیک سنگین در جاده های مازندران که یک روز قبل از تعطیلات آخر هفته آغاز شده بود همچنان ادامه دارد و بیشتر جاده های استان درگیر تردد پرحجم خودروها هستند.
افتتاح سالن یادمان شهدای شیمیایی سردشت با حضور سخنگوی وزارت خارجه
دیگر خبر استان ها در ۲۴ ساعت گذشته به آئین بهره برداری از سالن یادمان شهدای شیمیایی سردشت با حضور سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه اختصاص داشت.
در این آیین، محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی، نماینده مردم سردشت در مجلس شورای اسلامی، خانواده‌های معظم شهدای بمباران شیمیایی سردشت و اقشار مختلف مردم نیز حضور داشتند.
این مطالب گزیده‌ای از اخبار ۲۴ ساعت گذشته ایرنا در حوزه استان هاست که هر روز در قالب بسته خبری منتشرمی شود.
ساماندهی بازار اجاره مسکن توسط دولت
خبر مهم دیگر استان ها در ۲۴ ساعت گذشته مطلبی بود که وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد. وی گفت که از قبل از انقلاب اسلامی تاکنون دولت هیچ گاه در بازار مسکن استیجاری مداخله نکرده است اما وضعیت نابسامان اجاره مسکن، دولت را بر آن داشته تا برای نخستین بار به سیستم مسکن استیجاری از طریق "سند اجاره داری حرفه‌ای" ورود کرده و بازار اجاره مسکن را سامان بخشد.
محمد اسلامی روز جمعه در حاشیه بازدید از بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد در جمع خبرنگاران افزود: ماده ۲ قانون ساماندهی و ماده ۲ آئین نامه اجرایی این قانون، اجاره داری حرفه‌ای و ایجاد مؤسسات حرفه‌ای در این خصوص را تشریح کرده که وزارت راه و شهرسازی تحقق این مواد قانونی را دنبال می‌کند.
وی اضافه کرد: بازار اجاره مسکن در کشور به لحاظ سنتی از بازار پول تبعیت می‌کند و این موضوع، وضعیت نامناسبی را برای مسکن استیجاری به وجود آورده است و براین اساس هر زمان که نرخ دلار و شرایط پول در بازار تغییر پیدا می‌کند اجاره مسکن مانند قیمت سایر کالاها و خدمات افزایش می‌یابد.
ورود نخستین میهمانان خارجی کنگره بین المللی مشاهیر کُرد به سنندج
رئیس کمیته تشریفات کنگره بین المللی مشاهیر کُرد از ورود نخستین مهمانان خارجی این کنگره به سنندج خبرداد و گفت: این مهمانان در یکی از هتل های شهر سنندج مستقر و ساکن شدند.
آرش حسین پناهی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: انور قره داخی و سعدون کاکه ایی از اساتید و هنرمندان برجسته حوزه موسیقی نخستین مهمانان خارجی کنگره مشاهیر کُرد هستند که وارد سنندج شدند.
وی با اشاره به اینکه این دو هنرمند کُرد از اقلیم کردستان عراق مهمان مردم سنندج هستند، اضافه کرد: قرار است در طول برگزاری این کنگره و در برنامه های جنبی آن این اساتید حوزه موسیقی به اجرای برنامه بپردازند.
این مطالب گزیده‌ای از اخبار ۲۴ ساعت گذشته ایرنا در حوزه استان هاست که هر روز در قالب بسته خبری منتشر می‌شود..