هشدار گزارشگران بدون مرز درباره وضعیت روزنامه‌نگاران ایرانی در ترکیه


هشدار گزارشگران بدون مرز درباره وضعیت روزنامه‌نگاران ایرانی در ترکیه  13 اردیبهشت-99
ایران از نظر آزادی رسانه‌ها، در میان ۱۷۰ کشور جهان در رتبه ۱۷۳ قرار دارد
سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به سوابقی از «ربودن و کشتن پناهجویان» توسط جمهوری اسلامی، درباره وضعیت دشوار اقامت و زندگی ۱۲ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار ایرانی ساکن ترکیه هشدار داد.
در گزارش این سازمان که روز پنج‌شنبه، ۱۱ اردبیهشت، منتشر شد، از دولت ترکیه و کمیسر عالی سازمان ملل برای پناهندگان در ترکیه خواسته شده که برای «تضمین امنیت» این گروه از روزنامه‌نگاران و «تسهیل دریافت اقامت آنها در کشوری امن» همکاری لازم را داشته باشند.
در حال حاضر اداره مهاجرت ترکیه مسئول اصلی رسیدگی به پرونده‌های پناهجویان در این کشور است. سازمان گزارشگران بدون مرز نوشته که عملکرد این اداره «دیرکرد جدی» دارد و «تاثیر منفی بر وضعیت پناهجویان گذاشته است».
تاثیر منفی سیاست‌های مهاجرتی دولت ترامپ بر پرونده برخی پناهجویان، تهدید توسط نهادهای امنیتی ایران، افزایش تهدیدها از طریق شبکه‌های اجتماعی و بحران‌هایی چون کرونا از دیگر مواردی است که در گزارش این سازمان به عنوان مشکلات زندگی این گروه از پناهجویان نام برده شده است.
شراگیم زند و علیرضا روشن، دو روزنامه‌نگار ایرانی با اشاره به این مشکلات گفته‌اند که زندگی‌شان را در سایه تهدید سپری می‌کنند و به رسیدگی به وضعیت‌شان امیدوار نیستند.
در این گزارش همچنین به پرونده آرش شعاع شرق و مسعود مولوی اشاره شده است.
آرش شعاع شرق در بهمن‌ماه ۹۵ پس از شکایت یک نماینده مجلس به جزای نقدی و تحمل ۴۰ ضربه شلاق محکوم شد. او پس از افزایش فشارهای قضایی به ترکیه رفت ولی به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز روز ۱۶ بهمن ۹۶ توسط چند مرد مسلح در مقابله خانه‌اش در شهر وان ترکیه ربوده شد و «پس از ربودن‌اش او را به بهانه انتقال به آنکارا به ایران و به دست سپاه پاسداران می‌دهند».
مسعود مولوی وردنجانی نیز روز پنج‌شنبه، ۲۳ آبان سال ۹۸، در محله شیشلی استانبول هدف اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.
تصویری از مسعود مولوی که در اکانت توییتر او منتشر شده است.

خبرگزاری رویترز روز هشتم فروردین‌ماه، در گزارشی اختصاصی نوشت که او به دستور دو مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی که در کنسولگری ایران کار می‌کردند، به قتل رسیده است.
دولت آمریکا نیز اعلام کرده که وزارت اطلاعات ایران «دخالت مستقیم» در این ترور داشته است.
پیش از انتشار گزارش رویترز، ارتباط مسعود مولوی با مدیر سابق آمدنیوز، افشاگری‌های او درباره سازمان اطلاعات سپاه و برخی چهره‌های قضایی، کشته شدن او در ترکیه و همزمانی این ترور با اعتراض‌های آبان‌ماه در داخل ایران سبب شده بود که نظریه احتمال ترور او توسط دستگاه‌های امنیتی ایران مطرح شود.
سازمان گزارشگران بدون مرز در تازه‌ترین رتبه‌بندی آزادی رسانه‌ها در ۱۸۰کشور جهان، جمهوری اسلامی ایران را در رتبه ۱۷۳ قرار داده است.
«شاخص آزادی رسانه‌ها در جهان» عنوان گزارشی است که سالانه توسط سازمان گزارشگران بدون مرز تهیه می‌شود.
در این گزارش، ترکیه هم در رده ۱۵۴ قرار دارد و جزو کشورهای امن برای روزنامه‌نگاران محسوب نمی‌شود.