۱۲خرداد،زنگ خطر کرونا در سنندج و برگزاری سالگرد ارتحال امام در فضای مجازی+تصاویر


۱۲خرداد،زنگ خطر کرونا در سنندج و برگزاری سالگرد ارتحال امام در فضای مجازی
استانها - ایرنا- آمارهای جدید وزارت بهداشت ،‌درمان و آموزش پزشکی حکایت از این دارد که این ویروس خطرناک تر شده و کوچکترین غفلت در رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و جدی نگرفتن هشدارها، تعداد مبتلایان را افزایش داده و کشور را با خطر موج دوم بیماری روبرو خواهد کرد.
اگرچه ثبات نسبی و کاهش اندک موارد ابتلا به کرونا در برخی استان ها با وضعیت قرمز در روزهای اخیر دیده شده، اما شرایط در سیستان و بلوچستان ، سنندج، آذربایجان‌های شرقی ، لرستان، کرمانشاه، هرمزگان ،خراسان شمالی  و خوزستان همچنان قرمز است و تعداد مبتلایان روند صعودی داشته است ، رعایت نکردن هشدارها ، پروتکل ها و همچنین فاصله اجتماعی در دیگر استان ها ممکن است منجر به بروز موج دوم این بیماری شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این ارتباط گفت: همه گیری کرونا تمام نشده بلکه این ویروس چموش تر و خطرناک تر شده است. اگر غفلت کنیم و ساده بگیریم دقیقه ۹۰ گل می زند و تمام دستاوردها در کنترل این اپیدمی از بین می رود.
سعید نمکی امروز دوشنبه در حاشیه مراسم اجرای کشوری طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در جمع خبرنگاران در وزارت بهداشت افزود: عده ای تصور می کنند، دستاورد مهار کرونا در کشور به سادگی به دست آمده است و اپیدمی کرونا تمام شده است
وی گفت: مردم نشان دادند به دولت اعتماد دارند و به توصیه ها عمل می کنند اما کوچکترین غفلت می تواند تمام موفقیت ها را از بین ببرد و آبروی ما را در عرصه بین المللی خدشه دار کند، اگر  غفلت کنیم دقیقه ۹۰ از ویروس کرونا گل می خوریم، عادی شدن وضعیت خطرناک است، حتی در برخی دستگاههای دولتی برخی به غلط تصور می کنند خطر کرونا تمام شده و همه چیز عادی شده است. این طور نیست، کرونا تمام نشده و هر لحظه ممکن است با یک خطر جدید و یک پیک جدید این بیماری مواجه شویم.
نمکی افزود: در خوزستان و بسیاری از استانهای گرم و در استانهایی مثل کرمانشاه، هرمزگان و سیستان و بلوچستان  اکنون شاهد بازگشت و افزایش موارد این بیماری هستیم، این وضعیت در بقیه استانها هم می تواند رخ بدهد .
با وجود بکارگیری ظرفیت ها برای کنترل شیوع این بیماری توسط دستگاه ها همچنان توجه به توصیه های متخصصان و پزشکان، اتخاذ روش های پیشگیرانه، رعایت نکات بهداشتی، دوری از اضطراب ، حداقل رساندن تماس ها  از مهمترین اقداماتی است که هر فرد می تواند برای مقابله با این ویروس انجام دهد.
خبرنگاران مراکز استانی و دفاتر ایرنا در ۲۴ ساعته گذشته تلاش کردند تا تازه ترین اخبار و گزارش ها با محوریت کرونا را به اطلاع عموم برسانند و هشدارهای لازم در خصوص رعایت موازین و پروتکل های بهداشتی بدهند.

در این جمع بندی به مهمترین خبرها با  محوریت بیماری کووید ۱۹ اشاره می شود:


گزارش های کرونایی
همچنین با توجه به نزدیکی ایام الله ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه مصادف با رحلت ملکوتی بناینگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد و برگزاری آیین های مختلف در فضای مجازی به دلیل شیوع ویروس کرونا، مراکز و دفاتر استانی تهیه گزارش و مصاحبه با این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
اخبار وقوع آتش سوزی و همچنین مهار آن دربرخی از  استان ها از جمله کهگیلویه وبویر احمد و همچنین مناطق دیل گچساران  پس از چند روز با تلاش نیروهای امدادی مردمی، سپاه، ارتش، بسیج، محیط زیست، منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌ها و ادارات آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خاییز کهگیلویه مهار شد بخش دیگری از تولیدات استان ها را در این بازه زمانی تشکیل می دهد.
گزیده ای از اخبار مهم استان ها 
گزارش های استانی 
بر اساس آخرین آمار اعلامی  رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ،تاکنون ۱۵۴ هزار و ۴۴۵ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و ۸۷۸ نفر رسید.
کیانوش جهانپور روز دوشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (دوازدهم خرداد) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاههای علوم پزشکی دو هزار و ۹۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۶۵۲ مورد بستری و  دو هزار و ۳۲۷ (حدود ۷۸ درصد) از موارد سرپایی و افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۱۵۴ هزار و ۴۴۵ نفر رسید
وی بیان کرد: بر اساس این گزارش ها تاکنون ۱۲۱ هزار و ۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده اند. ۲۵۷۸ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.
جهانپور گفت: تاکنون ۹۵۵ هزار و ۸۶۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.
ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.