روبل روسیه بار دیگر سقوط کرد


روبل روسیه بار دیگر سقوط کرد12-مرداد-99

روبل روسیه بار دیگر سقوط کرد
مسکو - ایرنا- با کاهش ارزش نفت یورالز (نفت روسیه) در بازار جهانی، روبل روسیه در طول روزهای اخیر در مقابل دلار آمریکا و یورو روند نزولی در پیش گرفته و به پایین‌ترین میزان خود در چهار ماه اخیر رسیده است.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا از مسکو، در حالی که ارزش هر دلار آمریکا در اوایل سال میلادی جدید (اواسط دی‌ماه) حدود ۶۱ روبل بود اما هم‌اکنون در اسبربانک بزرگترین بانک روسیه به 74.5 روبل رسیده است.
قیمت هر یورو نیز با افزایش چشم‌گیری به نزدیک 88 روبل رسیده است و صاحبنظران کاهش بهای نفت یورالز روسیه در بازار جهانی و اعمال دوباره محدودیت های کرونایی در برخی کشورها را علت بروز این وضعیت خوانده اند.
روند کاهش ارزش روبل در یک هفته اخیر سرعت بیشتری یافته است به طوری که ارزش برابری آن در برابر دلار حدود 5 درصد و دربرابر یورو 9 درصد کاهش یافته است.
به گزارش رسانه های روسیه ازجمله خبرگزاری ریانووستی، اخبار مربوط به اعمال دوباره قرنطینه در چین، لبنان و ویتنام بخاطر افزایش موارد ابتلا به بیماری کرونا بر روند کاهش ارزش روبل روسیه تاثیر گذاشت.
 کاهش ارزش نفت روسیه نیز در این مورد تاثیر گذاشت و بهای نفت یورالز برای نخستین بار در سه ماه اخیر 0.13 درصد کمتر از قیمت نفت برنت در بازار جهانی شد.
  بهای نفت یورالز روسیه 42.1 دلار برای هر بشکه اعلام شده است بیش از یک دلار کاهش یافته است.
در همین حال شبکه تلویزیونی روسیه 24 اعلام کرد که افزایش واردات روسیه در ماههای اخیر بر کاهش ارزش روبل روسیه تاثیر گذاشت
بر اساس اطلاعات سایت رسمی مبادلات بازرگانی خارجی روسیه، روسیه در سه ماهه نخست سال 2020، 142 میلیارد و 139 میلیون دلار مبادلات بازرگانی خارجی داشت.
از این رقم 88 میلیارد و 981 میلیون دلار مربوط به صادرات روسیه و 53 میلیارد و 158 میلیون دلار واردات کالاها است.
براساس اطلاعات این سایت، صادرات روسیه در سه ماهه نخست سال جاری 14.75 درصد کاهش و واردات کالاها به روسیه 0.22 درصد افزایش یافته است
هر از چندگاهی با آغاز سقوط ارزش روبل در روسیه، بانک مرکزی در نظام ارزی این کشور مداخله می‌کند و با کنترل خرید و فروش ارز در این کشور و تزریق ارزهای خارجی در بازار از سقوط بیش از پیش روبل می‌کاهد تا مانع سربار شدن تورم بیشتر بر اقتصاد این کشور شود.
به عقیده صاحبنظران، در صورت ادامه روند نزولی ارزش روبل روسیه، بانک مرکزی این کشور مداخله خواهد کرد تا از این روند جلوگیری کند