سازمان همکاری و توسعه اقتصادی: اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ به سطح پیش از کرونا بازمی‌گردد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی: اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ به سطح پیش از کرونا بازمی‌گردد 12-آذر-99

 

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی روز سه‌شنبه، ۱۱ آذر، اعلام کرد که با توجه به نقش واکسن‌ها در احیای فعاليت‌های اقتصادی در پایان سال ۲۰۲۱ نرخ رشد اقتصادی جهان به سطح دوران قبل از بحران کرونا بازمی‌گردد، ولی میزان رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف جهان ناموزون خواهد بود.

به گفته این نهاد، امیدواری محتاطانه به توزیع واکسن‌های بيماری کوويد ۱۹ در هفته‌های آینده خوش‌بینی به احیای اقتصاد جهان را افزایش داده است.

لارنس بون، اقتصاددان ارشد در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، در پیشگفتار گزارش جدید این نهاد در مورد چشم‌انداز اقتصاد جهانی نوشت: «برای اولین بار از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا اکنون امید به آینده روشن‌تری وجود دارد

او ضمن اشاره به این نکته که رعایت محدودیت‌های مربوط به مقابله با شیوع ویروس تا چند ماه دیگر نیز ادامه خواهد یافت، افزود: «پیشرفت در زمینه تولید واکسن و روش‌های درمان این بیماری امیدواری به آینده را افزایش و ابهام را کاهش داده است. راهی که در پیش داریم امیدوارکننده، ولی همراه با چالش خواهد بود

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی معتقد است که کاهش حجم فعالیت‌های اقتصادی جهان به دلیل قرنطینه و توقف فعالیت‌های عادی در ماه‌های اوج شیوع ویروس در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۴.۲ درصد خواهد بود. ولی در عین حال پیش‌بینی می‌کند فعالیت‌های اقتصادی به زودی احیا خواهد شد و نرخ رشد متوسط اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ نیز به ۴.۲ درصد خواهد رسید.

با وجود اعمال محدودیت‌های جدید در بسیاری از کشورهای جهان تحت تاثیر موج دوم شیوع ویروس کرونا نرخ کاهش حجم اقتصاد جهان و نرخ رشد اقتصادی سال آینده به نسبت ارقامی که در گزارش ماه سپتامبر این نهاد اعلام شد پایین‌تر است.

پیش‌بینی‌های این نهاد نشان می‌دهد که در سال آینده منشاء یک سوم از رشد اقتصادی جهان چین باشد، ولی میزان رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا و آمریکا به نسبت سهم آنها در اقتصاد جهانی کمتر خواهد بود.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در گزارش خود یادآوری می‌کند که با توجه به دشواری‌های واکسینه کردن تمامی جمعیت جهان، ابهام در مورد مدت تاثیرگذاری واکسن و احتمال ادامه برخی از محدودیت‌های مربوط به کنترل شیوع ویروس «آینده اقتصاد جهان هنوز هم بسیار مبهم است».

این نهاد در عین حال در مورد پیامدهای اجتماعی بحران کرونا هشدار می‌دهد که تحت تاثیر آن جمعیت وسیعی بیکار شده‌اند.

لارنس بون، اقتصاددان ارشد این نهاد، گفت: «با وجود تزریق مشوق‌های اقتصادی چشمگیر و امیدواری به احیای اقتصاد جهان در سال آینده، باید این واقعیت را پذیرفت که بحران کرونا به بافت اقتصادی بسیاری از کشورها لطمه زده است

یکی از دلایل اصلی افزایش شاخص سهام در بازار مالی آمریکا امیدواری به احیا سریع و پر شتاب رشد اقتصادی کشور در سال ۲۰۲۱ است.

بیشتر در این باره:

شاخص داوجونز برای نخستین بار از مرز ۳۰ هزار واحد گذشت

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که به دولت‌های ۳۷ کشور عضو این نهاد مشورت می‌دهد یکی از دلایل اصلی «احیای سریع» اقتصاد در بسیاری از کشورهای جهان را اقدام سریع دولت‌ها و بانک‌های مرکزی برای تزریق مشوق‌های مالی می‌داند.

لارنس بون افزود: «بدون این کمک‌ها و مشوق‌های بزرگ، شرایط اقتصادی و اجتماعی فاجعه‌بار می‌شد

به گفته او، اختصاص این هزینه‌ها در ماه‌های آینده نتیجه خواهد داد و به مرور بخش بیشتری از موسسات اقتصادی و تجاری فعالیت خود را احیا خواهند کرد.

او از دولت‌های جهان خواست که حتی با وجود توزیع واکسن و کنترل شیوع ویروس در ماه‌های آینده و از سوی دیگر افزایش چشمگیر بدهی‌های دولتی، مشوق‌های اقتصادی را قطع نکنند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از دولت‌های جهان خواست که سرمایه‌گذاری و مشوق‌های اقتصادی را به کالاها و خدمات اساسی مثل بهداشت، آموزش و پرورش و زیرساخت‌های فیزیکی و دیجیتال اختصاص دهند که زیربنای رشد اقتصادی در آینده خواهند بود.این نهاد در عین حال خواستار اقدامات قاطع و عاجل برای کاهش فقر، مبارزه با بی‌عدالتی در دستمزد و بازگشت به همکاری‌های بین‌المللی شد.