کمبود آب روستاهای سرپل‌ذهاب به دلیل فرسودگی خطوط شبکه انتقال است

 کمبود آب روستاهای سرپل‌ذهاب به دلیل فرسودگی خطوط شبکه انتقال است7-فروردین-1400

کمبود آب روستاهای سرپل‌ذهاب به دلیل فرسودگی خطوط شبکه انتقال است

قصرشیرین- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: فرسودگی تاسیسات، خطوط انتقال و شبکه توزیع و از طرفی هم اضافه برداشت‌ها، دلیل کمبود و قطعی آب برخی روستاهای بخش «قلعه‌شاهین» شهرستان سرپل‌ذهاب است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا کاکاوند روز شنبه در حاشیه بازدید از روستاهای بخش قلعه‌شاهین سرپل ذهاب، افزود: خوشبختانه این منطقه از نظر منابع تامین آب مشکل ندارد اما برای رفع مشکل کمبود و قطعی آب برخی روستاها، ابتدا لایروبی سراب را در دستور کار داریم که تا ۲ ماه آینده انجام خواهد گرفت.

او اظهار داشت: همچنین برای تامین اعتبار بازسازی تاسیسات شبکه انتقال و توزیع آب از نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و فرماندار سرپل ذهاب درخواست می کنیم اعتبارات ملی و استانی حوزه آب روستایی را بیش از سال های قبل مورد توجه قرار داده تا ما هم بتوانیم به وعده های خود عمل کرده و شرایط مناسبی در خور مردم شهرستان ایجاد کنیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه گفت: با توجه به اینکه در بعضی از روستاهای بخش مرکزی و مجتمع های آبرسانی نیاز به تامین منابع جدید آب از جمله حفر چاه وجود دارد مقرر شد تا ۱۰ روز آینده کارشناسان منابع آب جهت بررسی لازم و مکان یابی محل حفر چاه جدید به منطقه اعزام شوند.

کاکاوند ادامه داد: همچنین مشکل کمبود آب تعدادی از روستاها را نیز می توان با تامین آب از چاه های اجاره ای خصوصی که با توجه به راه اندازی سامانه گرمسیری از مدار خارج شده اند و با کمک فرماندار شناسایی شده اند، برطرف کرد.

او گفت: همچنین تکمیل پروژه های نیمه تمام شهرستان که از سال های گذشته به دلیل کمبود اعتبار و در چند مورد به دلیل وجود معارض و مشکلات اجتماعی ناتمام مانده اند نیز نیازمند رفع مشکل است و در این زمینه تلاش خود را به کار می گیریم.

آب و فاضلاب اولویت کاری شهرستان است

فرماندار سرپل ذهاب نیز در این بازدید گفت: این بازدید با هماهنگی های صورت گرفته با مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه و  نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی در پی مطالبه های به حق مردم انجام گرفت و از نزدیک مشکلات مردم در خصوص تامین آب بررسی شد.

«نورالدین فرزادی‌پور» افزود: در سطح شهرستان منابع تامین آب مناسب و سراب های متعددی وجود دارد  ولی با این وجود همواره با مشکلاتی روبرو بوده ایم.

وی اظهار داشت: عمده مشکل ما در دشت ذهاب و در دهستان پشت تنگ و بخش قلعه شاهین، بحث فرسودگی و ناکارآمد بودن شبکه آبرسانی، خطوط انتقال و مخازن است که همین امر موجب نارضایتی و انتقاد مردم شده است.

او اظهار امیدواری کرد با لایروبی سراب قلعه شاهین و بهسازی شبکه های فرسوده و به کارگیری چاه های خصوصی جهت تامین منابع آب در دشت ذهاب، زمینه برطرف شدن مشکلات مردم فراهم شود.

فرماندار سرپل ذهاب ادامه داد: اولویت کاری خود را کمک به اجرای طرح ها و پروژه های آب و فاضلاب قرار خواهم داد تا در سطح توان و اعتبارات بتوان این مشکلات را به حداقل برسانیم.

فرزادی پور با اشاره به اهمیت ارزش گذاری آب، افزود: از مردم می خواهیم در خصوص مصرف آب صرفه جویی کنند و قدردان این نعمت الهی باشند چون ما هر قدر منابع آبی هم داشته باشیم اما در مدیریت مصرف آب مداخله نکنیم قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد.

شهرستان سرپل ذهاب دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ مشترک آب روستایی است که در ۲ بخش مرکزی و قلعه شاهین زندگی می‌کنند.

این شهرستان در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت دارد.