کرونا بار دیگر در گیلان ترمز برید

 کرونا بار دیگر در گیلان ترمز برید/ نارنجی شدن 3 شهر گیلان۱۲-تیر-۱۴۰۰

به گفته معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان شهرستان آستارا به لحاظ شیوع کرونا قرمز، شهرستان‌های آستانه‌اشرفیه، رودبار و ماسال نارنجی و مابقی شهرها زرد و در آستانه نارنجی شدن هستند.کرونا بار دیگر در گیلان ترمز برید/ نارنجی شدن 3 شهر گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، میزان آمار بستری شدن بیماران کرونایی حاکی از شیوع و آغاز بحرانی جدید یعنی شیوع پیک پنجم کووید ۱۹ در برخی استان‌های کشور است.

کرونا با هیچ فرد و استانی شوخی نداشته و باید با واقعیت‌ها کنار آمد، زیرا در هر زمانی امکان قرمز شدن تمامی‌ استان‌های کشور وجود دارد و زنگ خطر جدی در کشور به صدا درآمده و اگر رعایت دستورالعمل‌ها جدی گرفته نشود وضعیت کرونا در استان‌ها روز به روز وخیم‌تر می‌شود.

طبق اعلام وزارت بهداشت سرعت شیوع و گسترش دلتا ویروس کرونا چندین برابر بیشتر از ویروس گونه‌های قبلی بوده و در حال حاضر ۹۲ شهر کشور قرمز، ۱۸۳ شهر نارنجی و ۱۷۳ در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند‌ که این امر حاکی از سراغ موج جدید کرونا در کشور است.

با توجه به فضایی که کشور در آن قرار دارد، برای اینکه دچار محدودیت‌های قبلی نشده و شهر‌ها دوباره تبدیل به وضعیت قرمز نشوند رعایت کامل پروتکل‌ها یک الزام است تا دوباره مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید نباشیم.

وضعیت کرونا در گیلان هم تعریف چندانی نداشته و به گفته معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ۲۴ ساعت گذشته ۸۱ بیمار کرونایی جدید شناسایی و ۲۷۳ بیمار هم در بیمارستان‌های استان بستری بوده که از این میزان حال ۵۱ نفر از آنان وخیم است.

دهنادی مقدم می‌گوید مهم‌ترین عامل در سه برابر شدن افراد بیماران کرونایی شناسایی‌شده در گیلان عدم رعایت همگانی دستورالعمل‌های بهداشتی است به‌طوری اکنون شهرستان آستارا به لحاظ شیوع کرونا قرمز، شهرستان‌های آستانه‌اشرفیه، رودبار و ماسال نارنجی و مابقی شهرها زرد و در آستانه نارنجی شدن هستند.

متولی درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان قدرت سرایت دلتا ویروس را چندین برابر گونه‌های قبلی دانسته سه الی چهار برابر بوده و مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس بسیار بیشتر از دیگر نوع جهش‌یافته‌ است.

اگرچه تاکنون موردی از ویروس دلتا در بیماران کرونایی در گیلان‌شناسایی نشده ولی با توجه به مسافرت‌های انجام‌شده به این استان به‌زودی سر و کله نوع جهش‌یافته کرونا در گیلان پیدا خواهد شد لذا به‌منظور جلوگیری از آغاز موج پنجم کووید ۱۹ بیش از بیش باید پروتکل‌های بهداشتی در گیلان رعایت شود.