انتقاد از رهاشدگی ۱۵ میلیون دانش‌آموز

 در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

۱۲-آبان-۱۴۰۰

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: بلاتکلیفی در آموزش و پرورش باعث شده بخش جدی از حداقل سرمایه‌هایی که آموزش و پرورش از سال‌های گذشته داشته هم از دست برود و بدنه یک میلیون نفری به همراه ۱۵ میلیون دانش‌آموز به صورت رها در ساختار آموزش و پرورش حرکت کنند.

"حسین تاریخی" دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آسیب‌های ناشی از فضای مجازی بر دانش آموزان گفت: دو مقوله در مورد آسیب‌های فضای مجازی مطرح است، یک مقوله‌اش ناظر بر این است که اکنون تعداد قابل توجهی از بچه‌ها اصلا به فضای مجازی دسترسی ندارند و برای این که این دسترسی را ایجاد کنند متاسفانه دست به انجام روش‌های غیرمنطقی می‌زنند.

وی در این باره توضیح داد: به این صورت که دانش آموزان برای دسترسی به اینترنت با دوستانشان مشارکت می‌کنند و به طور مثال در کافی‌شاپ‌ها می‌روند تا از آن بستر استفاده کنند. آن‌ها برای این که به فضای مجازی دست پیدا کنند دست به هر پروسه و اقدامی می‌زند تا نیازشان را برطرف کنند.

تاریخی با اشاره به بی‌ عدالتی جهت تامین بستر برای شرکت دانش آموزان در فضای مجازی گفت: این باعث شده حجم زیادی از عدم اعتماد به نفس برای بچه‌ها در فضای مجازی اتفاق بیفتد. این یک موضوع جدی است و همه تلاش می‌کنند دسترسی عادلانه‌ای برای دانش آموزان با سطح بضاعت مختلف رخ دهد.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان اظهار داشت: تصور کنید یک دانش آموزی که یک کیف پررنگ و لعاب داشته در کنار دانش آموزی است که فقط یک پلاستیک دارد، بنابراین یک حس تحقیر و حقارت ویژه‌ای برای او ایجاد می‌شود و خود به تنهایی یک آسیب فوق العاده است.

وی درباره اینکه فضای مجازی تناسبی با فضای اجتماعی ندارد، افزود: نکته بعدی در مورد محیط فضای مجازی است که دانش آموزان ما اکنون به آن وارد می‌شوند؛ مشخصا برخی از شبکه‌های اجتماعی ما هیچ تناسبی با فضای نوجوان ما ندارند و فضای آزادی که برای دسترسی دانش آموزان به این محیط فراهم شده، باعث تبعات سنگینی می‌شود.

تاریخی گفت: پیشنهاد ما این بود که حتما پلتفرم‌های تخصصی برای استفاده نوجوان رقم بخورد. در اینجا آمار و اطلاعات دقیقی از میزان آسیب و سطح نفوذ آسیب وجود ندارد ولی طبیعتا تا دو سه سال آینده تبعات آن مشاهده خواهد شد.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با اشاره به ولنگاری فضای مجازی گفت: دراین باره که مشخصا ولنگاری در فضای مجازی برای دانش آموزان به شدت آسیب زاست توافق نظر وجود دارد. از این جهت پیشنهاد خوبی مطرح شده که پلتفرم‌های تخصصی نوجوان طراحی شود، همچنین شبکه شاد ظرفیت‌های خود را تقویت کند و هم پلتفرم اختصاصی برای دانش آموزان ایجاد شود.

تاریخی خاطرنشان کرد: امیدوارم با همت وزارت ارتباطات و همراهی آموزش و پرورش بتوانیم در آینده شاهد این رویه باشیم. وزارت ارتباطات نوید داده بود تا پایان سال پلتفرم اختصاصی کودک و نوجوان رونمایی شود.

وی در واکنش به تعلل در انتخاب وزیر آموزش و پرورش و آسیبی که این تعلل می‌تواند به شرایط فعلی آموزش و پرورش ایجاد کند، گفت: ظاهرا کسانی که در حال حاضر تصمیم گیر و دست اندرکار هستند نسبت به اتفاقاتی که در محیط آموزش و پرورش رخ می‌دهد، خیلی آشنایی دقیقی ندارند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: بلاتکلیفی در آموزش و پرورش باعث شده بخش جدی از حداقل سرمایه‌هایی که آموزش و پرورش از سال‌های گذشته داشته هم از دست برود و بدنه یک میلیون نفری به همراه ۱۵ میلیون دانش آموز به صورت رها در ساختار آموزش و پرورش حرکت کنند.

تاریخی ادامه داد: از طرف دیگر می‌دانیم که موضوع آموزش و پرورش موضوعی نیست که شبیه سایر وزارتخانه‌ها باشد و تصمیم گیری در موردش خیلی راحت باشد. امیدواریم مجموعه تصمیم گیر و دست اندرکار بتوانند با فراغ بال و بدون حاشیه‌های سیاسی تصمیم گیریشان در مورد آموزش و پرورش را تسریع کنند.

وی اظهار داشت: این را هم می‌دانیم که نباید فضای تصمیم‌گیری برای آموزش و پرورش تحت فشارهای رسانه‌ای و سیاسی قرار بگیرد چون آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای نیست که بخواهد با این هجمه‌های سیاسی تصمیم گیری شود.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در پایان بیان کرد: بدترین آفت برای آموزش و پرورش این است که ما تحت تاثیر مناسبات سیاسی قرار بگیریم و اکنون به نظر می‌رسد این مساله در حال تقویت شدن است و امیدوارم دوستان زودتر بتوانند جمع‌بندی کنند و تصمیم بگیرند.