نخست‌وزیر اسرائیل: رویکرد جهان در قبال ایران باید شبیه برنامه «جنگ ستارگان» ریگان باشد

 نخست‌وزیر اسرائیل: رویکرد جهان در قبال ایران باید شبیه برنامه «جنگ ستارگان» ریگان باشد۱۱-آبان-۱۴۰۰

نفتالی بنت (نفر وسط) همراه با آنتونیو گوترش (راست) دبیرکل سازمان ملل و بوریس جانسون، نخست‌وزیر اسرائیل در اجلاس گلاسکو

نخست‌وزیر اسرائیل که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی به گلاسکو سفر کرده، گفته است که رویکرد جهان در قبال ایران باید شبیه برنامه موسوم به «جنگ ستارگان» رونالد ریگان در جریان جنگ سرد با شوروی باشد.

نفتالی بنت روز دوشنبه ۱۰ آبان در آغاز سفر به گلاسکو در گفت‌وگو با روزنامه بریتانیایی «تایمز» گفت که کشورش با ایران در جنگ سرد است و هدف دولت او «بالا بردن هزینه برای ایران» است.

به گفته وی، رونالد ریگان مسکو را بمباران نکرد اما با سیاست‌ فشار خود موجب تغییرات اساسی در شوروی و فروپاشی آن شد.

در نتیجه رویکرد آمریکا در دوران رونالد ریگان، هزینه‌های دولت وقت مسکو در رقابت نظامی در برابر آمریکا افزایش یافت که اقتصاد آن ابرقدرت را فلج کرد؛ امری که عملا موجب پایان جنگ سرد شد.

نفتالی بنت به روزنامه تایمز گفت که «ایران با یک رژیم پوسیده نمی‌تواند اساسی‌ترین نیازها، حتی آب پاک، را برای مردم خود تامین کند ولی همگان می‌دانند که اکنون به اوج پیشرفت‌ در غنی‌سازی اورانیوم رسیده است. اما همزمان رشد قوی اسرائیل (در اقتصاد) غیر از ارتقای سطح رفاه مردم اسرائیل، امکان می‌دهد که (دولت و ارتش اسرائیل) توانمندی نظامی خود شامل تهاجمی و تدافعی را تقویت کنند».

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا

بیشتر در این باره:

بلینکن: آمریکا مشغول رایزنی با هم‌پیمانان خود برای بازگشت ایران به برجام است

 آقای بنت گفته است اسرائیل چنان کار می‌کند که در همه زمینه‌ها همیشه چند قدم از ایران جلوتر باشد؛ انرژی، نوآوری، فن‌آوری، اقتصاد و غیره.

نفتالی بنت با این توصیه خود، روز دوشنبه در گلاسکو به طور جداگانه با رئیس‌جمهوری فرانسه و نخست‌وزیران بریتانیا و استرالیا در باره «پیشرفت سریع رژیم ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم» گفت‌وگو کرد.

او به این رهبران گفت که برنامه هسته‌ای ایران و پیشرفت‌های اخیر آن، «یک تهدید است».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ایران مهم‌ترین مقوله مطرح شده در مذاکرات نفتالی بنت با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا بود.

در حالی که کشورهای اروپایی به طور اصولی از بازگشت آمریکا و ایران به تعهدات‌شان بر اساس برجام حمایت می‌کنند، اسرائیل اما تاکید کرده که با احیای برجام و احتمال بازگشت آمریکا به آن مخالف است و برجام را اساسا امری می‌داند که دیگر «موضوعیت ندارد».

به گزارش روزنامه هاآرتص، نفتالی بنت از اسکات موریسون خواست تا استرالیا در نشست پیش‌رو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواخر ماه جاری میلادی، فعالیت‌های هسته‌ای ایران را «محکوم کند».

درخواست برای معرفی حزب‌الله به عنوان «گروه تروریستی»

همچنین به نوشته جروزالم پست، نخست‌وزیر اسرائیل از همتای استرالیایی خود خواسته است تا آن کشور مانند بسیاری از دولت‌های اتحادیه اروپا، گروه حزب‌الله لبنان را که مهم‌ترین متحد منطقه‌ای ایران است، در فهرست تروریستی خود قرار داده و تحریم کند.

پارلمان استرالیا با وجود بررسی‌های پیشین هنوز حزب‌الله را به عنوان «گروه تروریستی» معرفی نکرده است؛ امری که اسرائیل به عنوان دوست استرالیا، در تصویب آن شتاب دارد.

در این میان، رسانه‌های اسرائیل روز دوشنبه گزارش دادند که ارتش این کشور به‌دنبال احتمال رویارویی با ایران، مقابله با راکت‌هایی را تمرین می‌کند که ممکن است حزب‌الله لبنان به نشانه حمایت از جمهوری اسلامی، به سوی اسرائیل شلیک کند.

سخنگوی ارتش در مورد رزمایشی که در شمال این کشور در نزدیکی لبنان در جریان است، گفته که ارتقای توانایی‌های نظامی برای «طیفی از سناریوها» تمرین می‌شود.

به نوشته جروزالم پست، ارتش اسرائیل در ماه نوامبر تمرینات دیگری را نیز برای رویارویی در چند جبهه همزمان، در صورت وقوع درگیری میان اسرائیل و ایران، برگزار خواهد کرد.

افزون بر نیروی هوایی، زمینی و دریایی که در مانورهای جدید ارتش اسرائیل مشارکت دارند، نیروی سایبری این کشور نیز توان اطلاعاتی و عملیاتی خود را محک می‌زند.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل میان حمله سایبری سه‌شنبه گذشته به ۴۷۰۰ سامانه سوخت در سراسر ایران با واحد ۸۲۰۰ «امان»، سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، ارتباط قائل شده است.

ایران که هنوز با عواقب حمله بی‌سابقه به سامانه سوخت خود روبروست و در تلاش برای بازگردان هزاران جایگاه سوخت به روال کار عادی است، این حمله سایبری را بخشی از جنگ «رژیم صهیونیستی» و آمریکا با ایران عنوان کرده است.

از سوی دیگر، روزنامه هاآرتص روز دوشنبه نوشت که اقدامات اسرائیل در برابر ایران بیان سرخوردگی است در حالی که نتایج عملی نداشته و تهران مسیر خود را در پیشبرد برنامه اتمی تغییر نداده است.

بر اساس گزارش روزنامه تایمز، رسانه‌های اسرائیل و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر