گفت وگوی وزرای خارجه آمریکا و امارات درباره لبنان و سوریه

 تدوام مداخله جویی آمریکا در منطقه غرب آسیا

نیویورک- ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در پی تداوم سیاست های مداخله جویانه واشنگتن در دیدار با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان همتای اماراتی خود در حاشیه اجلاس اقلیمی سازمان ملل (کاپ ۲۶) در گلاسکو، درباره تحولات لبنان و سوریه گفت و گو کرد.

 بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، وزرای امور خارجه آمریکا و امارات همچنین درباره سایر موضوعات مهم دوجانبه و منطقه ای گفت و گو کردند.
بلینکن همچنین در این دیدار مدعی حمایت قوی آمریکا از آرمان های مردم سودان برای دموکراسی  و نیاز به احیای فوری دولت انتقالی به رهبری غیرنظامی در این کشور تاکید کرد.
بر اساس این بیانیه، آمریکا نگران تضمین بازارهای متعادل انرژی است و از تولیدکنندگان مهم انرژی مانند امارات می‌خواهد تا زمانی که بازارهای انرژی و شرایط اقتصادی گسترده‌تر در پی همه‌گیری کووید-۱۹ عادی شوند، تولید را افزایش دهند.
بر اساس این بیانیه، بلینکن در پایان از کمک امارات به آمریکا برای خروج و انتقال امن افراد از افغانستان و همچنین عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی قدردانی کرد.
بلینکن پیش از دیدار با همتای اماراتی خود با نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان دیدار و گفت و گو کرد.
بلینکن که کشورش با اعتیاد به تحریم و استفاده از این ابزار قهرآمیز یکجانبه در سیاست خارجی، موجب فشارهای اقتصادی بر مردم کشورهای زیادی در جهان برای پیشبرد اهداف خود شده است، در این دیدار مدعی ادامه حمایت آمریکا از مردم لبنان در شرایطی که این کشور از اثرات یک بحران اقتصادی بی سابقه رنج می برد، شد.
وزیر خارجه آمریکا در تداوم سیاست های مداخله جویانه آمریکا در منطقه غرب آسیا، مدعی است نخست وزیر لبنان را برای نجات این کشور و بازگرداندن اعتماد بین المللی از طریق  اصلاحات لازم تشویق کرده است.
بلینکن همچنین بر اهمیت برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در بهار سال میلادی ۲۰۲۲ تاکید و مدعی شد واشنگتن به همکاری با لبنان برای صلح و رفاه در منطقه ادامه خواهد داد.
رئیس جمهوری لبنان امروز سه شنبه در اظهاراتی، نسبت به حل اختلاف این کشور با عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس ابراز امیدواری کرده است.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، «میشل عون» در دیدار با هیاتی از پارلمان اروپا که به بیروت سفر کرد، گفت که حل اختلاف با عربستان و برخی از کشورهای خلیج فارس در همه سطوح ادامه دارد. وی نسبت به رسیدن به «راه حل های مناسب» ابراز امیدواری کرد.

روابط لبنان با عربستان و برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس طی یک هفته اخیر شاهد تنش بوده است. این تنش پس از آن آغاز شد که سخنانی از «جرج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان در رسانه ها منتشر شد که او در آن، از تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن انتقاد کرد.  قرداحی، جنگ علیه یمن را «بیهوده» خواند و گفت که «حوثی ها» از خود در مقابل این حملات دفاع کرده اند.
در پی این اظهارات،  عربستان سفیر خود در بیروت را فراخواند و سفیر لبنان را اخراج کرد. کویت، بحرین و امارات نیز در دنباله روی از عربستان سفرای خود در بیروت را احضار کردند.
از سوی دیگر جرج قرداحی که طی روزهای اخیر درخواست هایی از او برای استعفایش مطرح شده است، دیروز  در گفت و گو با تلویزیون «الجدید» لبنان تاکید کرد که استعفا نمی کند.
او روز سه شنبه نیز در گفت و گو با روزنامه «الدیار» لبنان گفت که این مساله به  «کرامت ملی» لبنان تبدیل شده است.
گفته می شود میقاتی در تلاش است تا با رایزنی با مقام های غربی به ویژه آمریکا و فرانسه مانع از فروپاشی دولتش در پی تنش های اخیر با کشورهای حاشیه خلیج فارس شود.
همزمان تلاش های دیپلماتیکی هم برای حل اختلافات لبنان با این کشورها در حال شکل گیری است. در این راستا قرار است وزیر خارجه قطر به زودی به بیروت سفر کند.