کی‌یف می‌گوید ۱۹۸ غیرنظامی کشته ، قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسی به سوئیفت

 حمله روسیه به اوکراین؛ کی‌یف می‌گوید ۱۹۸ غیرنظامی کشته شده‌اند، قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسی به سوئیفت۸-اسفند-۱۴۰۰

رئیس‌جمهوری روسیه بامداد پنج‌شنبه پنجم اسفند فرمان حمله تمام عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین در سه روز گذشته هدف حملات گسترده روسیه از راه دریا، خشکی و هوا قرار گرفته است.

عملیات اطفای حریق ساختمانی در کی‌یف به دنبال حملات هوایی روس‌هامسکو به نیروهای خود دستور داد که «از همه جوانب» در خاک اوکراین پیشروی کنند در حالی که غرب روز شنبه تحریم‌های سختی را علیه نظام بانکی روسیه اعمال کرد.مقامات اوکراین می‌گویند که از روز پنج‌شنبه و آغاز تهاجم روس‌ها تاکنون ۱۹۸ شهروند غیرنظامی از جمله سه کودک کشته شده‌اند. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل نیز روز شنبه کشته شدن دست‌کم ۶۴ غیرنظامی را تایید کرد و گفت که اما ارقام واقعی «به مراتب بیشتر از این است» چرا که این نهاد هنوز در حال بررسی گزارش‌هاست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسکو گفت که با موشک‌های کروز خود اماکن نظامی در اوکراین را هدف قرار گرفته است و همچنان این حملات ادامه خواهد یافت.

اما در سومین روز تهاجم روسیه به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، تاکید کرد که کشورش هرگز تسلیم کرملین نمی‌شود.

ارتش اوکراین در همین روز اعلام کرد که یک یورش به پایتخت را دفع کرده اما همچنان در حال جنگ با «گروه‌های خرابکار» است که به پایتخت نفوذ کرده‌اند.

زلنسکی در پیام ویدیویی گفت: «ما تا زمانی که کشورمان را آزاد نکرده‌ایم، خواهیم جنگید.»

او ساعاتی قبل از آن گفته بود که اوکراین نقشه مسکو برای سرنگوی وی را خنثی کرده و سپس از روس‌ها خواست که به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، فشار بیاورند تا جنگ را متوقف کند.

۰۶:۵۱

جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی، سوئیفت، روز شنبه اعلام کرد که خود را آماده اجرای اقدامات جدید کشورهای غربی در تحریم شماری از بانک‌های روسی طی روزهای آینده می‌کند.

این نهاد در اطلاعیه‌ای گفت: «ما در حال هماهنگی با مقامات اروپایی هستیم تا از فهرست نهادهایی که مشمول اقدامات جدید خواهند شد، مطلع شویم و ما خود را آماده اجرای این دستورالعمل‌های قانونی می‌کنیم.»

ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا روز شنبه بر سر قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسی به سوئیفت به توافق رسیدند.

۰۵:۵۰

شهردار شهرک واسیلکیف، واقع در جنوب غرب کی‌یف، اعلام کرد که نیروهای روس این شهرک را هدف حملات موشکی خود قرار داده و یک پایانه نفتی را به آتش کشیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ناتالیا بالاسینوویچ گفت: «دشمن می‌خواهد همه چیز را در این اطراف نابود کند.»

عکس‌ها و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، شعله‌های آتش را نشان می‌دهد که شباهنگام آسمان را روشن کرده‌اند.

۰۵:۴۴

اوکراین می‌گوید که نیروهای روسیه یک خط لوله گاز را در خارکیف، دومین شهر بزرگ این کشور، منفجر کرده‌اند.

۰۵:۴۰


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، به وزارت امور خارجه این کشور دستور داد تا اسلحه‌های بیشتری به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار در اختیار اوکراین قرار داده شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بایدن در یادداشتی به آنتونی بلینکن با استناد به قانون کمک‌های خارجی خواست که ۳۵۰ میلیون دلار به اوکراین جهت دفاع از خود اختصاص یابد.

اوکراین خواستار دریافت موشک‌های ضدتانک جاولین و موشک‌های استینگر برای مقابله با جنگنده‌های روسی شده است.

آقای بلینکن در اطلاعیه‌ای گفت که این سومین دستور رئیس جمهوری ایالات متحده برای ارسال سلاح به اوکراین امری «بی‌سابقه» است.

پنتاگون اعلام کرد که این کمک‌های نظامی شامل اسلحه‌های مخصوص خودروهای زرهی، اسلحه‌های کوچک، جلیقه‌های ضدگلوله و مهمات مختلف می‌شود.

ایالات متحده یک بار پاییز ۲۰۲۱ و یک بار نیز در ماه دسامبر از ذخایر تسلیحاتی خود به اوکراین کمک کرد. به گفته بلینکن، ایالات متحده طی یک سال گذشته بیش از ۱ میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین کرده است.

۰۴:۵۶

سازمان ملل متحد تایید کرد که در جریان حمله روسیه به خاک اوکراین از روز پنج‌شنبه تاکنون دست‌کم ۶۴ غیرنظامی کشته شده‌اند و مجموع شمار کشته‌ها و زخمی‌های غیرنظامی نیز دست‌کم ۲۴۰ نفر است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در گزارش روز شنبه خود تاکید کرد که اعتقاد دارد «ارقام واقعی» مربوط به کشته‌ها و زخمی‌های جنگ اوکراین «به مراتب بیشتر از این است»، چرا که هنوز بسیاری از گزارش‌ها دراین‌باره در دست بررسی هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سازمان همچنین گفت، خساراتی که به تاسیسات زیرساختی اوکراین وارد شده باعث قطع دسترسی هزاران نفر به برق و آب شده است.

گزارش‌ پیشین سازمان ملل که روز جمعه منتشر می‌شد عنوان می‌کرد شمار کشته‌های غیرنظامی این جنگ دست‌کم ۲۵ نفر و شمار زخمی‌های غیرنظامی نیز دست‌کم ۱۰۲ نفر است و اغلب این خسارات جانی بر اثر بمباران و حملات هوایی بوده است.

۰۴:۰۲

یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن، روز یکشنبه گفت که توکیو با دیگر اعضای گروه ۷ برای تصمیم‌گیری در مورد اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه همکاری می‌کند.

ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا و کانادا روز شنبه نسبت به قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسیه به نظام پرداخت بین‌المللی سوئیفت اقدام کردند، امری که در واکنش به حمله تمام عیار روسیه به اوکراین بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه ژاپن که در برنامه‌ای تلویزیونی حضور یافته بود در پاسخ به سئوالی درباره موضع این کشور در قبال قطع دسترسی روسیه به سوئیفت اظهار داشت: «ما باید تاثیر این رخداد بر بازارهای بین‌المللی را بسنجیم در عین حال که به اقدامات کشورهای غربی نیز توجه ویژه‌ای داریم».

۰۳:۴۹

دنیز شمیهال، نخست وزیر اوکراین، بامداد یکشنبه با انتشار توییتی از آخرین دور تحریم‌های ایالات متحده و متحدان علیه روسیه قدردانی کرد.

او نوشت: «سپاسگزار دوستانمان هستیم... به خاطر تعهدی که برای حذف شماری از بانک‌های روسی از نظام سوئیفت داشتند» و به خاطر «مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه».

ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا و کانادا روز شنبه بر سر قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسی به نظام پرداخت بین‌المللی سوئیفت توافق کردند. تحریم‌های جدید غرب شامل محدودیت‌هایی برای بانک مرکزی روسیه نیز می‌شود.

۰۲:۰۷


ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا و کانادا روز شنبه بر سر ممانعت از دسترسی شماری از بانک‌های روسیه به نظام پرداخت بین‌المللی سوئیفت به توافق رسیدند.

قطع دسترسی روسیه به سوئیفت نقطه عطفی در تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه محسوب می‌شود که در روزهای اخیر تهاجم گسترده‌ای را از زمین و هوا و دریا به اوکراین آغاز کرده است.

دور جدید تحریم‌های غرب علیه روسیه همچنین شامل ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی روسیه می‌شود که طی روزهای آینده اعمال خواهد شد.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمسیون اروپا، گفت که او تلاش خواهد کرد تا اتحادیه اروپا دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را مسدود کند تا امکان تراکنش نداشته باشند.

وی با اشاره به قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسی به سوئیف عنوان کرد که این اقدام به قطع ارتباط این بانک‌ها از نظام اقتصادی بین‌المللی منجر می‌شود و به توانایی عملیاتی آنها در سطح جهان آسیب می‌رساند.

رئیس کمیسیون اروپا افزود که سومین اقدام اتحادیه اروپا نیز محدود کردن فروش حق شهروندی این اتحادیه یا به عبارتی پاسپورت طلایی است که به روس‌های ثروتمند مرتبط با حکومت روسیه اجازه می‌داد تا شهروند کشورهای اتحادیه اروپا بشوند و به نظام مالی ما دسترسی داشته باشند.

۲۳:۴۸۷.۱۲.۱۴۰۰

وزارت دفاع آمریکا با تاکید بر تعهد ایالات متحده به ادامه تامین تسلیحاتی اوکراین گفته است بر اساس مشاهدات ما، مقاومت اوکراین «بسیار بیشتر» از آن چیزی است که روسیه انتظار داشت.

این بیانیه که روز شنبه ۷ اسفند در سایت پنتاگون منتشر شده می‌افزاید نشانه‌هایی از «ناامیدی فزاینده» روسیه از عدم پیشرفت، خصوصا در جبهه شمال اوکراین دیده می‌شود.

وزارت دفاع آمریکا در ادامه گفته است نیروهای روسیه تاکنون نتوانسته‌اند کنترل هیچ کدام از شهرهای اوکراین را در دست بگیرند، اگرچه طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۰ موشک به اوکراین پرتاب کرده‌اند و صدماتی به مناطق مسکونی و زیرساخت‌های کشور وارد کرده‌اند.

بر اساس این بیانیه، روسیه طی ۲۴ ساعت گذشته یک سوم از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی خود در مرزهای اوکراین را وارد این کشور کرده و از سه سمت به این کشور حمله کرده است.

پنتاگون همچنین به کمک یک میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین طی یک سال گذشته اشاره کرده و گفته است جو بایدن رئیس‌جمهوری کشور نیز روز شنبه کمک اضطراری نظامی ۳۵۰ دلاری به اوکراین را امضا کرد.