روسیه همکاری های فضایی در گویان فرانسه را تعلیق کرد

 روسیه همکاری های فضایی در گویان فرانسه را تعلیق کرد۷-اسفند-۱۴۰۰

روسیه همکاری های فضایی در گویان فرانسه را تعلیق کرد

تهران – ایرنا – در پی تصویب تحریم های اتحادیه اروپا، روسیه همکاری های فضایی با اروپا در گویان فرانسه را تعلیق کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک ، "دمیتری روگوزین"، رئیس سازمان فضایی روسیه امروز اعلام کرد که در پی تصویب تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه، همکاری های این نهاد با اروپا در حوزه پرتاب فضاپیما از گویان فرانسه به حالت تعلیق در می آید.

به گفته این مقام، روسیه کارمندان خود را نیز از این قلمرو فرانسه در آمریکای جنوبی فرا خوانده است.

رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در پی تهاجم روسیه به اوکراین، نشست اضطراری در بروکسل برگزار کردند و بر سر تحریم‌هایی که برای تحمیل «عواقب گسترده و شدید» بر مسکو طراحی شده بود، توافق کردند.

در نتیجه‌گیری نشست اضطراری رهبران اروپایی آمده است: این تحریم‌ها بخش مالی، بخش‌های انرژی و حمل‌ونقل، کالاهای با کاربرد دوگانه و همچنین کنترل صادرات و تأمین مالی صادرات، سیاست روادید، فهرست‌های دیگری از اشخاص روسی را در برمی‌گیرد. روسیه به خاطر این اقدام تجاوزکارانه و تمام ویرانی‌ها و تلفات جانی ناشی از آن، پاسخگوی اعمال خود خواهد بود.

جنگ در اوکراین امروز وارد سومین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه (۲ اسفند) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه (۵ اسفند) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و ساعاتی بعد از آن نیز مسکو اعلام کرد که مراکز نظامی را در اوکراین هدف قرار داده‌ است.