تهاجم روسیه به اوکراین؛ ارتش روسیه برج تلویزیونی کی‌یف را هدف قرار داد

 تهاجم روسیه به اوکراین؛ ارتش روسیه برج تلویزیونی کی‌یف را هدف قرار داد۱۱-اسفند-۱۴۰۰

رئیس‌جمهوری روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین در شش روز گذشته شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.

لحظه اصابت موشک روسیه به برج تلویزیونی کی‌یف

۰۲:۰۷

بانک جهانی روز سه‌شنبه اعلام کرد که در حال آماده کردن یک بسته کمکی سه میلیارد دلاری برای کشور اوکراین است و این بسته کمکی شامل دست‌کم ۳۵۰ میلیون دلار وجه فوری می‌شود.

بانک جهانی در بیانیه مشترک خود با صتدوق بین‌المللی پول ضمن اظهار تاسف از تهاجم روسیه به اوکراین گفت که بخش اول این کمک مالی هفته جاری جهت تصویب به هیات مدیره ارائه می‌شود و پس از آن نیز به سرعت۲۰۰ میلیون دلار برای بهداشت و آموزش به اوکراین اختصاص می‌یابد.

صندوق بین‌المللی پول نیز آخرین درخواست‌های اوکراین برای کمک مالی اضطراری را اوایل هفته آینده بررسی می‌کند.

۰۲:۰۲


نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، روز دوشنبه با انتشار نامه‌ای از زندان آن‌چه را که در اوکراین می‌گذرد، «نبردی بین دمکراسی و دیکتاتوری» دانست و از مردم اوکراین به ‌خاطر ایستادگی‌شان در برابر تهاجم نظامی روسیه ستایش به عمل آورد.

خانم ستوده در این نامه که خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد نوشته شده است خواستار کمک جهانیان به مردم اوکراین شد که «نمی‌خواهند بی سر و صدا زیر پوتین‌های متجاوزان له شوند».

این فعال حقوق بشر نوشت: «من به عنوان زنی که در کشوری زیسته‌ام که ۸ سال تمام مستقیما درگیر جنگ بوده است، می‌توانم وحشت ناشی از جنگ و خشونت عریان علیه انسان‌های بی‌دفاع را تصور کنم و وحشت خود از تجاوزی چنین بی‌پروا را به شما اعلام کنم.»

خانم ستوده ادامه داد: «این جنگ نبردی بین دمکراسی و دیکتاتوری است، اما خوشبختانه مردم اوکراین در این نبرد تنها نیستند و دنیا با نگرانی زیادی به کمک اوکراین شتافته است.»

۲۳:۰۳

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گوید شورای حکام آژانس قرار است بامداد چهارشنبه نشستی را دربارهٔ «پیامدهای ایمنی، امنیت و تبعات پادمانی وضعیت در اوکراین» برگزار کند.

خبرگزاری رویترز هم خبر داده که پیش‌نویس قطعنامه‌ای که برای نشست اضطراری روز چهارشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال آماده شدن است، تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم می‌کند.

رویترز در ادامه می‌نویسد: «این اقدام ممکن است در حالی که مسکو با غرب برای دستیابی به توافق هسته‌ای در مورد ایران همکاری می‌کند، خشم مسکو را برانگیزد».

نشست اضطراری شورای حکام آژانس به درخواست اوکراین برگزار می‌شود.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی تحلیلی از قول کارشناسان می‌نویسد که بالا گرفتن خصومت‌ها بین روسیه و غرب می‌تواند بر گفت‌وگوهای برجام نیز تأثیر بگذارد و می‌افزاید: جنگ «در حال تضعیف تفاهم» بین کشورهای طرف توافق هسته‌ای با ایران است و در ارتباط با برجام، «وضعیت بسیار شکننده است».

۲۲:۴۱

شبکه رادیویی «اکو مسکو»، از قدیمی‌ترین رسانه‌های رادیویی روسیه، پس از انتقادهای مقامات این کشور از نحوه پوشش اخبار تهاجم ارتش روسیه به اوکراین، فعالیت خود را متوقف کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با تایید توقف فعالیت رادیو «اکو مسکو» در روز سه‌شنبه گزارش داد که مدیرمسئول این رادیو اعلام کرده که فعالیت این رسانه متوقف شده است.

این گزارش می‌افزاید دولت روسیه فشار بر رسانه‌های آزاد را برای ارائه گزارش‌های تهاجم نظامی به اوکراین بر اساس روایت رسمی کرملین افزایش داده است.

کرملین همچنین شبکه تلویزیونی مستقل «دوزهد» را نیز تعطیل و دادستانی کل روسیه علیه این دو رسانه اعلام جرم کرده است.

دادستانی روسیه این رسانه‌ها را به انتشار اخباری تحریک‌آمیز برای فعالیت‌های افراطی و اطلاعات غلط از عملکرد نظامیان روسی در اوکراین متهم کرده است.

پیشتر، خدمت فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی دولت فدرال روسیه (روسکماندزور) که به «اداره سانسور» نیز مشهور است طی اطلاعیه‌ای از رسانه‌های کشور خواسته بود که در پوشش حوادث شرق اوکراین، تنها اطلاعات رسمی منابع دولت روسیه را منتشر کنند.

این نهاد مسئول سانسور رسانه‌ای در روسیه در ادامه گفته بود ما تاکید می‌کنیم که تنها منابع رسمی روسیه، منبع اطلاعات «قابل اعتماد» در رابطه با وضعیت اوکراین است.

گزارشگران بدون مرز روسیه را از نظر آزادی رسانه‌ها در رده ۱۵۰ از میان ۱۸۰ کشور جهان و بعد از کشورهایی نظیر ونزوئلا و جمهوری کنگو قرار داده است.

۲۱:۵۵

درپی پیشروی کُند نیروهای روس در ششمین روز از تهاجم به اوکراین، فرماندهان روسی با تغییر تاکتیک خود به بمباران مناطق شهری اوکراین روی آورده‌اند.

ارتش روسیه در این ارتباط روز سه‌شنبه به ساکنان کی‌یف هشدار داد که خانه‌های خود را ترک کنند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور به اهدافی در کی‌یف که به گفته این وزارتخانه مورد استفاده سازمان امنیت اوکراین و همچنین اماکن مربوط به ارتباطات است، حمله خواهند کرد.

وزارت دفاع روسیه به ساکنان نزدیک به چنین مکان‌هایی هشدار داد که خانه‌های خود را ترک کنند، در حالی که هیچ اطلاعاتی در مورد محل قرارگیری چنین اهدافی در شهر سه میلیون نفری کی‌یف ارائه نکرد.

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده روز سه‌شنبه گفت که ارتش روسیه در تأمین غذا و بنزین سربازان خود در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

او گفت که مشخص نیست این امر به دلیل اشتباهات در برنامه‌ریزی بوده یا دلیل آن اجرای نادرست برنامه‌ها است.

به نوشته رویترز، این مقام پنتاگون که نخواست نامش فاش شود، گفت که برخی از نیروهای روسی «روحیه خود را باخته‌اند»، حال آن‌که مقاومت اوکراینی‌ها «به‌شدت» در حال افزایش است.

این مقام در مورد حرکت نیروهای روس به سمت کی‌یف نیز گفت که «به نظر نمی‌رسد پیشرفت زیادی داشته باشند».

۲۱:۵۰

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یک منبع دولتی روسی گزارش داد که دور دوم مذاکرات روسیه و اوکراین برای دوم مارس (۱۱ اسفند) برنامه‌ریزی شده است.

پس از دور اول مذاکرات که روز دوشنبه انجام شد و هیچ نتیجه ملموسی به همراه نداشت، طرفین اعلام کرده بودند که در روزهای آینده مجدداً با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

به نوشته رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز سه‌شنبه گفت که روسیه باید پیش از شروع مذاکرات معنادار دربارهٔ آتش‌بس، بمباران شهرهای اوکراین را متوقف کند.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه گفت بعید است که هیئت‌های اوکراین و روسیه برای گفت‌وگوهای برنامه‌ریزی شده در روز چهارشنبه ۱۱ اسفند با یکدیگر ملاقات کنند و افزود که خواسته‌های مسکو برای پایان دادن به تهاجم این کشور «غیر واقعی» است.

کالین به تلویزیون «سی‌ان‌ان ترک» گفت: «ما با تیم‌های مذاکره‌کننده در تماس هستیم و آنها به احتمال زیاد (چهارشنبه) ملاقات نخواهند کرد و به احتمال زیاد دو روز به تعویق می‌افتد.»

وی افزود که امیدوار است ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با درک آسیب اقتصادی که به روسیه وارد می‌کند، به این حمله پایان دهد.

۲۱:۲۷

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، در پیامی توئیتری با اشاره به کشته شدن ۲۹ کودک بر اثر شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی، واکنش رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر «مخالفت» با جنگ را به باد انتقاد گرفت.

علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه در اولین اظهارنظر رسمی‌اش درباره تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، حتی یک بار هم نام این کشور را نبرد و در مقابل، آمریکا را در مورد حمله روسیه به اوکراین مقصر دانست و گفت که حکومت ایران خواستار توقف جنگ است.

حامد اسماعیلیون از این‌که علی خامنه‌ای نامی از روسیه نبرده انتقاد کرده و رهبر جمهوری اسلامی را «آدم‌کش» خطاب کرده است.

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ به‌ فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن از جمله ۱۶۴ ایرانی جان باختند.

جمهوری اسلامی پس از سه روز تمام پنهان‌کاری و اظهارات متناقض و خلاف واقع، سرانجام اذعان کرد که پدافند ضدهوایی سپاه به این هواپیمای مسافربری شلیک کرده، اما دلیل شلیک «خطای انسانی» است.

اوکراین، کانادا و برخی ناظران می‌گویند این ادعا را قبول ندارند و حکومت ایران در حال لاپوشانی دلایل اصلی این ماجرا است.

۲۰:۴۷

گزارش‌ها حاکی است که زیردریایی‌های هسته‌ای روسیه برای انجام رزمایش در دریای بارنتز حرکت کرده‌اند و خودروهای پرتاب موشک‌های قاره‌پیمای این کشور نیز روز سه‌شنبه در جنگل‌های برفی سیبری مستقر شده‌اند.

این خبر پس از آن مخابره می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به دلیل تنش‌های پیش‌آمده با غرب بر سر حمله به اوکراین، به نیروهای هسته‌ای کشورش دستور آماده‌باش داد.

به نوشته آسوشیتدپرس، ناوگان شمالی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که چند زیردریایی هسته‌ای این کشور در تمرین‌هایی شرکت می‌کنند که برای «آموزش مانور در شرایط طوفانی» طراحی شده است.

به گفته نیروی دریایی روسیه، چند ناو جنگی که وظیفه حفاظت از شبه‌جزیره کولا در شمال غربی روسیه را دارند به این مانورها خواهند پیوست.

وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد در منطقه ایرکوتسک در شرق سیبری، یگان‌های موشکی استراتژیک، پرتابگرهای موشک بالستیک قاره‌پیما «یارس» را در جنگل‌ها به صورت پراکنده و مخفیانه مستقر کرده‌اند.

۲۰:۳۲

جشنواره فیلم کن روز سه‌شنبه اعلام کرد که به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین از ورود هیئت‌های روسی در رویداد امسال در ماه مه جلوگیری خواهد کرد.

تیم جشنواره کن در بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت کامل از مردم اوکراین نوشت که «با این وضعیت غیرقابل قبول مخالفیم و رویکرد روسیه و رهبران آن را محکوم می‌کنیم.»

در این بیانیه آمده است که «جشنواره کن با وفاداری به تاریخ خود که در سال ۱۹۳۹ با مقاومت در برابر دیکتاتوری فاشیست و نازی آغاز شد، همیشه خود را در خدمت هنرمندان و کارشناسان سینما قرار خواهد داد؛ هنرمندانی که صدای خود را علیه خشونت، سرکوب و بی‌عدالتی بلند می‌کنند.»

جشنواره فیلم کن در سال ۱۹۳۹ برای رقابت با جشنواره فیلم ونیز در ایتالیا که تحت کنترل فاشیست‌ها بود، تأسیس شد. رویداد امسال این جشنواره قرار است از ۱۷ تا ۲۸ مه برگزار شود.

۱۹:۵۸

ارزش واحد پول روسیه به رغم تزریق ذخایر ارزی شرکت‌های نفتی این کشور در بازار، باز هم به شدت سقوط کرد و هر دلار آمریکا در روز سه‌شنبه ۱۱۵ روبل معامله شد.

قیمت روبل روز دوشنبه با افتی سهمگین مواجه شده بود و در ساعاتی از روز هر دلار به ۱۱۷ روبل رسید.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز گزارش داد که دولت روسیه به شرکت‌های بزرگ کشور از جمله گازپروم (بزرگترین صادرکننده گاز جهان) و روس‌نفت (بزرگترین صادرکننده نفت روسیه) دستور داده است تا ۸۰ درصد از ذخایر ارزی خود را به بازار تزریق کنند.

با تزریق چشمگیر دلار توسط این شرکت‌ها به بازارهای کشور، نرخ روبل برای مدت کوتاهی بهبود یافت اما تا لحظه تنظیم این خبر در شامگاه سه‌شنبه، هر دلار آمریکا ۱۱۵ روبل معامله شد و افت واحد پول روسیه کماکان ادامه دارد.

حتی قبل از تحریم‌های آمریکا و غرب، ۱۳ درصد از مردم روسیه زیر خط فقر زندگی می‌کردند و افت ارزش روبل بر زندگی مردم روسیه به شدت تاثیر خواهد گذاشت.

قبل از تهاجم روسیه به اوکراین هر دلار آمریکا حدود ۷۸ روبل روسیه بود.

نشریه «هیل» آمریکا در همین زمینه گزارش داده که روسیه هم‌اکنون حدود ۶۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد که نیمی از آن‌ها به خاطر تحریم‌ها مسدود شده است.

نشریه هیل می‌نویسد مشکل این‌جاست که ذخایر ارزی روسیه در صورتی که صادرکننده‌های کالا مایل به معامله با این ذخایر نباشند، به هیچ دردی نمی‌خورد.