هشتم اردیبهشت و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

 هشتم اردیبهشت و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها۸-اردیبهشت-۱۴۰۱

هشتم اردیبهشت و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان‌ها- ایرنا- تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در اغلب مناطق کشور خبر خوب این روزهاست، روندی که با همت مردم در تکمیل واکسیناسیون و رعایت دقیق تدابیر بهداشتی سرعت بیشتری می یابدو به پایان کار کرونا می انجامد .

 تا همین جند ماه پیش شیوع ویروس کرونا چنان تاخت و تاز می‌کرد که ابتلا و گرفتاری خانواده‌ها یکی از چالش‎‌های فکری و روانی هر فرد شده بود.

پزشکان و پرستاران در خط مقدم مبارزه با شیوع ویروس کرونا شبانه‌روز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فعالیت می‌کردند تا از جان باختن افراد بیشتری در برابر این ویروس ناشناخته جلوگیری کنند.

حالا پس از ۲ سال از شیوع ویروس کرونا و اجرای تدابیر لازم برای مقابله با آن، نگرانی‌ها نسبت به گذشته فروکش کرده است؛ هر چند پزشکان و کارشناسان هنوز هم به صورت جدی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید دارند.

طبق اعلام وزارت بهداشت، طی این مدت، ویروس عامل بیماری کووید ۱۹ در کشورمان  ۷ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۴۰۲ هموطن را مبتلا و  ۱۴۱ هزار و ۵۸ نفر را قربانی کرده است.

تجربه های گذشته و خیزهای متعدد کرونا نشان داده که رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی و غافلگیرکننده از مهمترین ویژگی های سویه های مختلف این ویروس  است و بر این اساس، باید تاکید کارشناسان را در مورد غفلت نکردن از خطر آن  و اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی جدی گرفت. 

مروری بر گزارش های خبرنگاران ایرنا نشان می دهد که هم اکنون بسیاری از استان ها از نظر کاهش شیوع کرونا در بهترین حالت طی دو سال گذشته به سر می برند و آمار قربانیان نیز اغلب تک رقمی یا صفر شده است. با این حال، از اردبیل خبر رسیده است که پس از چند روز سیر  نزولی شیوع کرونا در استان، طی شبانه روز گذشته شمار بیماران مبتلا به این ویروس روند صعودی داشت و آمار بیماران جدید به ۱۶ نفر رسید.

برای اطلاع از وضعیت کرونایی مناطق مختلف کشور، تازه ترین پیگیری های خبرنگاران استانی ایرنا را مرور می کنیم.

کرونا در خوزستان/ ثبت روز بدون فوتی 

سخنگوی ستاد کرونا خوزستان از ثبت یک روز بدون فوتی کرونایی در استان خبر داد و گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد مرگی ناشی از ابتلا به کرونا در استان نداشتیم.

دکتر سیدمحمد علوی اظهار داشت: تعداد مراجعین به مراکز جامع خدمات سلامت و سایر مراکز درمانی استان نسبت به روزهای قبل افزایش داشته که این موضوع بیشتر مربوط به علائم تنفسی، آلرژی و تنگی نفس ناشی از آلودگی هوا است.

 در شبانه روز گذشته ۲ هزار و ۶۹۲ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان های استان مراجعه کردند که این روند مثل روزهای قبل کاهشی بوده است.

در حال حاضر ۳۸ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند که نسبت به روز قبل از آن سه نفر کمتر شده، تعداد کل بهبودیافتگان از آغاز بیماری تاکنون ۵۹۰ هزار و ۲۱ مورد بوده همچنین میزان بهبود یافتگی در استان ۹۷.۵ است.

سخنگوی ستاد کرونا خوزستان با اشاره به تزریق هفت میلیون و ۲۱۵ هزار واکسن کرونا در استان  گفت: تاکنون ۸۵.۴ درصد از افراد بالای ۱۲ سال استان در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند همچنین ۷۳.۵ درصد نوبت دوم و ۳۳ درصد سه دُز واکسن  را دریافت کرده اند

در حال حاضر یک شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۸ شهرستان زرد و هشت شهرستان آبی کرونایی هستند.

کرونا در چهارمحال و بختیاری / تداوم کاهش مبتلایان 

 روند شیوع کرونا در این استان به کمترین حد خود رسیده و استان پس از گذر از چند پیک در بهترین شرایط قرار دارد.

به واقع،  روند ابتلا در بخش سرپایی و بستری و همچنین میزان فوتی ناشی از کرونا در استان همچنان رو به کاهش است و طی روزهای گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده است.

در شبانه‌روز گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده است و ۴۳ درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری دُز سوم واکسن را دریافت کرده اند

بر اساس رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان‌های اردل، کیار، سامان و بروجن در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های شهرکرد، بن، فارسان، لردگان، خانمیرزا و کوهرنگ در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار گرفتند.

کرونا در اردبیل/ افزایش شیوع و بستری ۱۶ بیمار جدید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد:  طی شبانه روز گذشته شمار بیماران مبتلا به این ویروس روند صعودی طی کرد و آمار بیماران جدید به ۱۶ نفر رسید.

هشتم اردیبهشت و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

دکتر علی محمدیان اردی  با اشاره به افزایش شیوع کرونا در استان اردبیل گفت: با تداوم روند کنونی، طی ۲۴ ساعت گذشته شمار بستری همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل به ۴۸ فرد مبتلا افزایش یافت.

وی افزود: با صفر شدن شمار فوتی‌های کرونا در استان اردبیل برای بیست و پنجمین بار در سال جاری طی شبانه‌روز گذشته، مجموع جان‌باختگان ۶ موج شیوع کرونا در این استان در مدت ۲۶ ماه گذشته در رقم ۲ هزار و ۷۹۹ نفر باقی ماند.

رهم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، نیر، خلخال، مشگین‌شهر، سرعین، نمین، اصلاندوز، بیله‌سوار، کوثر و گرمی در وضعیت زرد و شهرستان پارس‌آباد در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

دکتر محمدیان‌اردی با اشاره به تزریق دز سوم واکشن کرونا به معادل ۴۱ درصد جمعیت هدف تعیین شده در استان، افزود: تزریق دُز سوم واکسن کرونا در پیشگیری از ابتلا و کاهش شدت بیماری بسیار مهم است و همه مردم باید این دُز را تزریق کنند تا هم خود این افراد به ویروس کرونا مبتلا نشوند و هم سبب آلوده شدن دیگران نشوند.

از سوی دیگر، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با صدور اطلاعیه ای از واجدان شرایط برای تزریق دز چهارم واکسن کرونا دعوت کرد که جهت دریافت این نوبت واکسن به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

در این فراخوان از کلیه افراد بالای ۸۰ سال ساکن در استان و کارکنان بخش بهداشت و درمان استان که چهار ماه از دریافت نوبت سوم واکسن آنها گذشته، دعوت شده است که جهت دریافت نوبت چهارم واکسن کرونا به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی استان مراجعه کنند.

کرونا در ایلام/ ثبت هشت ابتلای جدید 

 هشت مورد ابتلا و بستری جدید کرونا ۲۴ ساعت گذشته در استان ثبت شد و مجموع مبتلایان هم اکنون به ۷۹ هزار و ۴۵۹ نفر افزایش یافته است.

طی شبانه روز گذشته مورد فوتی ثبت نشده و مجموع فوتی های استان یک هزار و ۲۵۰ نفر است.

هم اکنون شهرستان دره شهر، بدره، سیروان و هلیلان در وضعیت نارنجی و شهرستان های ایلام، ایوان، چرداول، ملکشاهی، مهران، آبدانان، دهلران  و چوار نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

کرونا در سیستان و بلوچستان/ ۱۲ مبتلای جدید

 با ابتلای ۱۲ نفر دیگر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان تاکنون به ۱۶۹هزار و ۵۳۹ نفر رسیده است.

در شبانه‌روز گذشته فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است و  هم‌اینک ۳۴ بیمار حاد تنفسی و پنج فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند. 

کرونا در خراسان رضوی/ کاهش ۱۶ درصدی بستری شدگان

 شمار بستری شدگان بیماران در بیمارستانهای خراسان رضوی طی ۹ روز گذشته با بیش از ۱۶ درصد کاهش از ۳۳۴ مورد به ۲۷۹ مورد رسیده است که از این تعداد ۸۸ نفر آنان بد حال بوده و در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانهای استان تحت درمان هستند.

 تعداد بستری شدگان روزانه کرونایی در بیمارستانهای خراسان رضوی روز گذشته، ۱۲۷ نفر و تعداد فوتی های کرونایی در این استان یک تن گزارش شده است.

در همین حال به گفته مسوول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مرکزی مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هر چند روند بستری بیماران در حال کاهش است اما همچنان رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک، اجتناب از دورهمی‌ها و حفظ فاصله اجتماعی مهمترین راهکار در پیشگیری از ابتلا به کرونا محسوب می شود و باید عموم مردم به آن توجه داشته باشند.

هشتم اردیبهشت و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

دکتر محمد پهلوان افزود: از زمان شروع واکسیناسیون گروه‌های هدف تاکنون حدود ۳۷.۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال یعنی ۱۵ هزار و ۴۴۲ نفر در مناطق تحت پوشش این دانشگاه دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

کرونا در همدان/ یک فوتی و ۴۰ بیمار جدید

 با مرگ یک بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به سه هزار و ۳۳۵ نفر رسید.

 همچنین با شناسایی ۴۰ بیمار بستری جدید مشکوک و قطعی مبتلا به کرونا، شمار بیماران بستری در بیمارستان های استان همدان به ۲۱۲ نفر رسید.

 تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک و قطعی کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۱۱۸ مورد بوده است.

تمامی شهرستان های استان همدان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

کرونا در کرمانشاه/ ضرورت تزریق دز سوم واکسن 

معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب گفت: تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای در امان ماندن از این ویروس ضروری است از این رو افراد واکسیناسیون را باید جدی بگیرند.

دکتر «محسن‌ مرادی»  افزود: واکسیناسیون تا مدت زمان مشخصی در بدن تولید عوامل ایمنی در برابر بیماری مشخصی خواهد کرد و این عوامل ایمنی بعد از گذشت زمان، کاهش می یابد.

وی در ادامه گفت: افرادی که واکسیناسیون نوبت‌های اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده و دُز سوم را دریافت نکرده اند عملا با افرادی که هیچ واکسنی دریافت نکرده اند، تفاوتی ندارند.

کرونا در استان مرکزی/ تزریق ۲۱۴ هزار و ۴۸۶دُز واکسن کرونا در خمین 

گفت: ۲۱۴ هزار و ۴۸۶ دُز واکسن کرونا از آغاز طرح واکسیناسیون عمومی کووید ۱۹ تاکنون در سه نوبت در خمین تزریق شده است.

مجتبی دیده‌دار رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین با اعلام این خبر افزود: این میزان واکسن در خمین شامل ۸۹ هزار و ۴۸۷ دُز نوبت اول، ۸۱ هزار و ۵۳۵ دُز نوبت دوم و ۴۳ هزار و ۴۶۴ دُز نوبت سوم است که برای گروه‌های هدف تزریق شده است.

وی با اشاره به ثبت ۳۳ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در هفت روز گذشته در خمین ادامه داد: یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این بازه زمانی در خمین جان باخته است.
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین، اظهار داشت: پس از آموزش حضوری و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها چهار گروه بازرسی و نظارت بهداشت محیط در قالب گروه‌های سه نفره بر فعالیت مراکز آموزشی نظارت می‌کنند و تاکنون گزارشی درباره عدم رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی در مراکز آموزشی شهرستان دریافت نشده است.

کرونا در ایران/ ۱۷ قربانی دیگر

وزارت بهداشت امروز اعلام کرد که در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند،  همچنین ۹۶۹ بیمار جدید نیز شناسایی شد.

از دیروز تا امروز ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹۶۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۷۲ نفر از آنها بستری شدند.

در حال حاضر ۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۲۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۷۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  

کرونا تاکنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و امیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.  

به گفته علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با توجه به روند نزولی شیوع کرونا و سویه امیکرون، اکنون بهترین فرصت است که مردم برای واکسیناسیون به ویژه دز یادآور اقدام کنند و نباید این فرصت طلایی واکسیناسیون را از دست داد.