گرد و غبار مدارس و دانشگاه‌های کرمانشاه را در نوبت عصر تعطیل کرد

 گرد و غبار مدارس و دانشگاه‌های کرمانشاه را در نوبت عصر تعطیل کرد۱۲-اردیبهشت-۱۴۰۱

مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: گرد و غبار مدارس و دانشگاه‌های سراسر استان را در نوبت عصر تعطیل کرد.گرد و غبار مدارس و دانشگاه‌های کرمانشاه را در نوبت عصر تعطیل کرد

غلامرضا شهبازی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار کرد: به دلیل نفوذ ذرات گردوغبار در جو استان،کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا برای تعیین و تکلیف کردن وضعیت آموزش در مدارس در نوبت بعدازظهر جلسه برگزار کرد.

وی گفت: براساس تصمیم‌گیری این کارگروه، تمامی مقاطع تحصیلی، دانشگاه‌ها و مدارس، در نوبت عصر در سراسر استان کرمانشاه به دلیل غلطت بالای آلاینده‌های هوا تعطیل اعلام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از هم‌استانی‌ها به خصوص مبتلایان به بیماری‌های ریوی، قلبی، سالمندان و کودکان خواست، در این وضعیت جوی تاحد امکان از منزل خارج نشوند و فعالیت‌های خود را در فضای باز به حداقل برسانند و همچنین وضعیت آلودگی هوا را از طریق رسانه‌ها پیگیری کنند و تا برگشتن به شرایط عادی، توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

فرحناز اقبالی‌کلهر معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در خصوص وضعیت گردو غبار حاکم بر جو استان، اظهار کرد: در حال حاضر شاخص آلودگی هوا در شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و اسلام‌آباد غرب با عدد ۵۰۰ شرایط خطرناک دارند.

وی این عدد را برای شهر کرمانشاه ۳۶۷ اعلام کرد و گفت: این شاخص آلودگی حکایت از آن دارد که کرمانشاه هم وارد مرجله خطرناک شده است و سایر نقاط استان استاندار هستند.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به فعالیب بودن ۹ ایستگاه شاخص آلودگی هوا در استان، گفت: لحظه به لحظه وضعیت چک می‌شود و نتایج به کارگروه اضطرار اطلاع داده می‌شود تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی یادآور شد: از ساعت چهار بامداد وضعیت بحران را در شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل‌ذهاب داشتیم و اسلام‌آبادغرب هم از ساعت هفت صبح وارد بحران شد و کرمانشاه هم از ساعت ۱۱ وارد بحران شده است.

اقبالی‌کلهر در خصوص منشأ این گرد و خاک، تصریح کرد: توده‌های گرد و غباری که از طریق مرزهای غربی وارد استان می‌شود، کانون تشکیل آن‌ها از صحاری عراق و سوریه و بخشی از صحرهای اردن است که اقداماتی در این خصوص در سطح ملی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: همچنین رابطه معکوسی بین میزان بارندگی و تولید گرد و غبار وجود دارد؛ سال‌های که بارندگی هر چقدر کم‌تر باشد پوشش گیاهی ضعیف‌تر می‌شود و ایجاد گرد و غبار بیشتر اتفاق می‌افتد و امسال با توجه به اینکه میزان بارندگی در کشور ایران حتی عراق، سوریه و اردن هم کم بوده امکان تشکیل بیشتر توده‌های گرد و غبار وجود دارد.

گفتنی است، براساس پیش‌بینی هواشناسی از بعدازظهر امروز میزان گرد و غبار ورودی از سمت شهرستان‌های مرزی کاهش خواهد یافت.