بایدن ماه آینده در نشست شورای همکاری خلیج فارس «شرکت می‌کند»

 بایدن ماه آینده در نشست شورای همکاری خلیج فارس «شرکت می‌کند»14-خرداد-1401

جو بایدن

چند مقام آمریکایی روز جمعه، ۱۳ خرداد، به شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفتند که سفرهای جو بایدن، رئیس جمهور، به عربستان سعودی و اسرائیل به تعویق افتاده تا با برنامه‌ریزی یک سفر گسترده‌تر برای او در منطقه، در نشست شورای همکاری خلیج فارس نیز شرکت کند.

یک مقام ارشد دولت به این شبکه گفت که کاخ سفید برای سفر جو بایدن جهت حضور او در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس کار می‌کند، و هنگامی که تاریخ و جزئیات آن اعلام شود، آگاهی‌رسانی خواهد شد.

کاخ سفید پیشتر خبرهای سفر جو بایدن به عربستان سعودی و اسرائیل در طول ماه جاری میلادی، ژوئن، را تایید نکرده بود.

آقای بایدن روز جمعه گفت که هنوز مطمئن نیست که به عربستان برود یا با محمد بن‌ سلمان، ولیعهد سعودی، دیدار کند.

با این حال، رسانه‌های منطقه، از جمله اسرائیل، از تدارکات جدی دولت‌های ریاض و اورشلیم برای حضور آقای بایدن خبر داده بودند. رسانه‌های اسرائیل تاریخ ۲۳ ژوئن، دوم تیر، را برای حضور جو بایدن در این کشور اعلام کرده بودند.

در این میان، هنوز تاریخ مشخصی برای تشکیل اجلاس بعدی سران شورای همکاری خلیج فارس تعیین نشده است.

این احتمال قوی مطرح است که اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در ماه میلادی آتی، ژوئیه، برگزار شود و سران سه کشور دیگر خارج از شورا (مصر، اردن و مراکش) نیز در آن حضور یابند.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، سفر آقای بایدن به عربستان از این نظر برای کاخ سفید اهمیت دارد که او می‌خواهد در مورد وضعیت بازار نفت و افزایش بهای آن گفت‌وگو کند.

افزایش بهای سوخت، به دلیل ادامه جنگ روسیه در اوکراین، موجب ناخشنودی مردم آمریکا شده است.

به گزارش ان‌بی‌سی، آقای بایدن در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، به دنبال راه‌هایی برای کمک به کاهش بهای نفت و گاز است.

گروهی از بستگان قربانیان حملات تروریستی ۲۱ سال پیش شبکه القاعده به آمریکا از آقای بایدن خواسته‌اند در صورت سفر به عربستان، حکومت ریاض را در مورد گزارش‌هایی پاسخ‌گو کند که مدعی است میان عوامل آن حملات با برخی مقامات سعودی ارتباطاتی وجود داشته است.

آقای بایدن در کارزار انتخاباتی خود «قول» داده بود تا عربستان را در ارتباط با قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی که توسط گروهی از مهره‌های نزدیک به ولیعهد عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول سلاخی شد، تحت فشار قرار دهد.