آمریکا می‌گوید از پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده به شورای حکام درباره ایران حمایت می‌کند

 آمریکا می‌گوید از پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده به شورای حکام درباره ایران حمایت می‌کند۱۳-خرداد-۱۴۰۱

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده

ایالات متحده روز پنج‌شنبه تایید کرد که به همراه اروپایی‌ها از قطعنامه‌ای حمایت خواهد کرد که از ایران می‌خواهد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. این در حالی است که ایران هشدار داده چنین اقدامی می‌تواند دیپلماسی را متوقف کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در آستانه نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ما می‌توانیم تایید کنیم که قصد داریم به بریتانیا، فرانسه و آلمان بپیوندیم تا قطعنامه‌ای را به تصویب برسانیم که از ایران می‌خواهد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‎کاملا همکاری کند.»

وی اظهار داشت، گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «نگرانی‌هایی جدی را برانگیخته و ایران نتوانسته پاسخ باورپذیری به پرسش‌های این نهاد بدهد».

آقای پرایس به خبرنگاران گفت: «ضروری است که ایران به تعهدات حقوقی خود بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای کاملا پایبند باشد.»

ایران روز چهارشنبه نسبت به «اقدامات غیرسازنده» در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد و گفت که «پاسخ محکم و متناسبی» به آن خواهد داد.

این تقابل در حالی است که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، از فروردین ماه تاکنون متوقف مانده است.

دولت بایدن بر خلاف دولت دونالد ترامپ که توافق هسته‌ای با ایران را به‌طور یکجانبه لغو کرد، خواستار بازگشت واشینگتن به این توافق شده است. اما مذاکره‌کنندگان آمریکایی می‌گویند که علی‌رغم یک سال مذاکرات غیرمستقیم، شانس دستیابی به توافق کاهش یافته است.

دولت بایدن گفته است که در ازای بازگشت کامل ایران به برجام، تحریم‌ها علیه تهران را لغو خواهد کرد. اما ایران خواستار آن است که ایالات متحده سپاه پاسداران را نیز از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند و اکنون عدم پذیرش این خواسته تهران، سرنوشت برجام را مبهم ساخته است.

آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که ایران به پرسش‌ها درباره وجود مواد هسته‌ای در سه سایت اعلام نشده پاسخ نداده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ک.خ