«حمله نیروهای شهرداری تهران» به یک مرکز شبانه‌روزی کاهش آسیب‌های زنان+فیلم

 «حمله نیروهای شهرداری تهران» به یک مرکز شبانه‌روزی کاهش آسیب‌های زنان3-مرداد-1401

نیروهای داوطلب مرکز شبانه‌روزی کاهش آسیب زنان برای کمک به افراد معتاد در مناطق حاشیه‌ای شهر

مدیر یک مرکز شبانه‌روزی کاهش آسیب زنان در تهران می‌گوید که در پی فشارها برای تعطیلی، این مرکز مورد «حمله» نیروهای دولتی برای انتقال مددجویان به مراکز ترک اعتیاد اجباری دولتی قرار گرفته است.

سپیده علیزاده، مدیر موسسه «نور سپید هدایت» روز یک‌شنبه، دوم مرداد در توییتی ضمن اعلام این خبر با اشاره به «تخت‌های خالی» و فراری شدن ۹۰ نفر از مددجویان این مرکز گفته است که «زنان معتاد بی‌خانمانی که طی سالها به گرمخانه‌های شهرداری تهران اعتماد کرده بودند، در خیابان‌ و پاتوق‌های شهر خوابیدند تا طعمه شما نشوند و به یک باره درها را نبندید، حمله نکنید و برای کمپ ماده ۱۶ بی‌خاصیت‌تان کِیس جور نکنید.»

اشاره خانم علیزاده به «کمپ ماده ۱۶» به مراکز ترک اعتیاد دولتی برمی‌گردد که بر اساس ماده ۱۶ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر با هدف ترک اجباری معتادان موسوم به «متجاهر» با بودجه‌های هنگفت دولتی راه‌اندازی شده‌اند.

خانم علیزاده پیشتر از فشار شهرداری تهران برای تعطیلی مرکز نگهداری رایگان زنان آسیب‌دیده خبر داده و گفته بود که مسئولان بارها او را تهدید و اتهاماتی چون «سیاه‌نمایی» و «تامین خوراک برای بیگانگان» را به او وارد کرده‌اند.

احسان بداغی، روزنامه‌نگار نیز پیشتر با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر فشار شهرداری تهران برای تعطیلی «مرکز جامع کاهش آسیب بانوان» شوش از احتمال تغییر کاربری ساختمان این مرکز به «تالار عروسی» خبر داده بود.

ساختمان محل استقرار مرکز جامع کاهش آسیب بانوان در منطقه شوش از سال ۱۳۹۸ و طی یک تفاهم‌نامه با هدف ارائه خدمات به زنان بی‌سرپناه به مدت دو سال در اختیار موسسه نور سپید هدایت قرار گرفته بود، اما از مدت‌ها پیش شهرداری منطقه ۱۲ با اعمال فشارهای مختلف بر پایان فعالیت این مرکز اصرار داشته است،از جمله آب این مرکز در دی ماه گذشته به دلیل عدم پرداخت قبض، قطع شد.

بنا بر اعلام مدیران این مرکز در آن زمان پرداخت قبض آب این مرکز پیش از آن توسط شهرداری انجام می‌شد، ولی این سازمان برای ماه‌ها از پرداخت آن سرباز می‌زد.