تجمع اهالی دو روستا در مقابل دادگستری برای گرفتن حق آبه

 ایلنا از قزوین خبر می دهد:

۱۱-مرداد-۱۴۰۱

اهالی دو روستای اویرک و علی آباد از توابع الموت با تجمع مقابل دادگستری کل استان قزوین در زمینه حق آبه این دو روستا خواستار احقاق حقوق خود شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، آبرسانی یکی از موضوعاتی است که چالش‌هایی را با خود به همراه داشته است، اهالی دو روستای اویرک و علی آباد از توابع الموت هم برای احقاق حقوق خود در این راستا مقابل دادگستری کل تجمع کردند.

به گفته اهالی این دو روستا قطع آب این روستا و تخصیص آن به روستای دیگر، مخالف اسناد ثبتی موجود است و باعث شده آب شرب و کشاورزی این دو روستا با مشکل مواجه شود.

یکی از اهالی این روستاها به خبرنگار ایلنا گفت: با قطع آب درختان و محصولات کشاورزی ما در حال خشک شدن است و مسئولین هم جز پاسکاری به ارگان‌های مختلف جواب درستی به ما نمی‌دهند.

او ادامه داد: مسئولین دستگاه قضا قول داده بودند روز شنبه از محل چشمه بازدید کنند اما تا امروز شاهد اتفاق خاصی نبودیم، در کنار بخش کشاورزی آب شرب روستا هم با مشکل مواجه شده و با تانکر آبرسانی می‌شود که آن هم کیفیت خوبی ندارد.

یکی دیگر از اهالی هم گفت: کارشناس پنج نفره برای بررسی مستندات در منطقه حضور پیدا کردند اما بدون اینکه از سرچشمه بازدید کنند نظر دادند که چشمه اصلی برای زرآباد است و آب یک چشمه فصلی به اسم پاسارگاد برای دو روستا در نظر گرفته شد.

او گفت: ما نه دنبال آشوب هستیم و نه حوصله و وقت این کار را داریم و تنها خواسته ما بازگشت آب به این دو روستا است و قطع آب ما و اختصاص آن به روستای دیگر دور از انصاف است.

نماینده این دو روستا که موضوع را از مسئولین قضایی پیگیری می‌کند هم گفت: براساس مدارک موجود در سال 1317 سند ثبتی موجود است که آب این چشمه به دو روستای اویرک و علی آباد تخصیص پیدا می‌کند و دادنامه‌های سال‌های گذشته و حتی حکم دیوان به نفع ما است اما براساس حکمی که در آبان ماه سال گذشته اجرا شد آب این روستا قطع شد.

او ادامه داد: کارشناس دادگستری هم از استان دیگر برای بررسی به منطقه آمدند اما بدون بازدید از محل چشمه نظر کارشناسی صادر کردند، چندین بار هم برای بررسی پرونده تشکیل دادیم که حتی پرونده ما در یک بازه زمانی در دستگاه قضایی استان گم شد!

او عنوان کرد: حتی براساس آنچه در حکم اجرائیه آمده هم نباید آب روستا قطع می‌شد، بلکه باید در سه محل که محل استراحت دام‌ها بوده حوزچه‌های مکانیزه برای آبشخور دام‌ها ایجاد می‌شد، اما آب به طور کامل قطع شد.

خواسته مردم این روستا که تعداد قابل توجهی از آن‌ها در مقابل دادگستری تجمع کرده بودند این بود که بتوانند با رئیس دادگستری استان دیدار داشته و خواسته خود را بیان کنند.

همچنین از نظر آن‌ها آب این چشمه از گذشته متعلق به این دو روستا بوده وقطع آن برای اهالی که بخشی از معیشت خود را از کشاورزی تامین می‌کنند مشکل آفرین شده است.

اهالی این دو روستا قطع آب را ناعادلانه دانسته و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند، آن‌ها در ادامه در دیوان مشکل خود را پیگیری خواهند کرد.

این اولین بار نیست که کم آبی در استان قزوین مشکل آفرین شده و با توجه به کاهش بارش‌ها قطعا آخرین بار هم نخواهد بود و از این رو نیاز داریم برداشت آب‌ها و میزان مصرف آب از منابع آب‌های زیرزمینی را کنترل کنیم.