با وجود بارندگی‌های اخیر، ذخایر آبی تهران همچنان منفی است

 با وجود بارندگی‌های اخیر، ذخایر آبی تهران همچنان منفی است10-مرداد-1401

کمبودآب تهران برخلاف بارندگی های شدید ویرانگر پرتلفات وخسارات ناشی ازعدم مدیریت حکومتی بیش از 43 ساله است.

یک مقام شرکت آب منطقه‌ای تهران گفته است که با وجود آنکه بر اثر سیل و بارندگی‌ها بیش از ۹ میلیون متر مکعب به ذخایر سدهای پنجگانه تهران اضافه شده، اما همچنان ذخایر آبی پایتخت منفی است.

بر اساس گفته‌های مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی در شرکت آب منطقه‌ای تهران، پیش از بارندگی‌های اخیر میزان آب ذخیره شده در سدهای پنجگانه تهران در مقایسه با متوسط بلندمدت، ۳۴ درصد منفی بود، اما پس از آن این میزان به ۲۵ درصد کاهش یافت.

محمد شهریاری در گفت‌وگو با ایلنا بیشترین افزایش ذخیره آب را در سد ماملو و به میزان پنج و نیم میلیون متر مکعب اعلام کرده است.

او در عین حال افزوده است که وقوع بیشترین سیلاب در حوضه آبریز سد ماملو، باعث افزایش کدورت آب این سد و خروج تصفیه‌خانه هفتم از مدار شده، اما به زمان از سرگیری فعالیت این تصفیه‌خانه اشاره نکرده است.

پیش از این بارندگی‌ها، مقامات مسئول در پایتخت اعلام کرده بودند که ذخیره سدهای استان تهران به نسبت سال گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته، امری که به معنی کمبود آب آشامیدنی در این کلان‌شهر است.

این میان به ویژه فروردین ماه تهران شاهد کمبود بارندگی و کاهش ذخیره سدها بود، به طوری که میزان بارش‌های تهران در این ماه فقط ۱۰ میلی‌متر بود، درحالی که آمار متوسط بارش‌های فروردین ماه استان تهران ۴۳.۵ میلی‌متر است.