حمله اوین نامه کیهان به سریال خاتون: کارکرد

 حمله  اوین نامه کیهان به سریال خاتون: کارکرد بریده‌های این سریال با هشتگ‌های «زن زندگی آزادی» و «اعدام نکنید» را بررسی کنید13-دی-1401

اوین نامه کیهان سربازجوشریعت نداری  که مبتلا به بیماری هاری است پارس کنان به چه کس وبرنامه ونظری که موافق میلش نبوده باشد حمله نکرده است ؟

روزنامه کیهان با حمله به سریال خاتون نوشت: این سریال از زمان انتشار تا کنون با حمایت بسیاری از چهره‌های سیاسی حاکمیتی مواجه و در مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیونی مورد تمجید واقع شده و رویکرد‌های آینده‌نگرانه آن به کلی نادیده گرفته شده است؛ به عنوان مثال با فعال شدن هشتگ اعدام نکنید، سکانسی از سریال که کاراکتر خاتون معترض به کشته شدن دوست مبارزش پروین توسط عوامل زیردست شوهرش، در صفحات مجازی بار‌ها بازنشر شد. در یکی از روایات‌ فرعی سریال، نویسنده و کارگردان سریال تینا پاکروان، نقش زنی را ایفا می‌کند که همسرش دستگیر شده است. روایت او چنین است: «ریختند با یک ماشین سیاه (همسرم) را به زور بردند، هیچ‌کس نمی‌داند کجا؟ هر کجا می‌روم نام او نیست، نمی‌دانم بابت نبودن نام او خوشحال باشم یا ناراحت؟» خاتون می‌گوید: «به چه جرمی او را گرفتند؟» زن می‌گوید: «این‌ها برای گرفتن دنبال جرم نمی‌گردند، هرکاری دلشان می‌خواهد دارند می‌کنند. زدن، کشتن، گرفتن، سربه نیست کردن. فعلا زور دست این‌هاستمیزانسن طوری طراحی شده و روایت به صورتی عرضه می‌شود که گویی همسر یکی از دستگیر شدگان آشوب‌های اخیر مشغول گفتگو با یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان است، چون عبارت‌هایی که او به کار می‌برد هیچ شباهتی با نحوه برخورد با معترضان در زمان اشغال کشور در دوران ورود متفقین به ایران ندارد. بسیاری از جزئیات نمایشی سریال هیچ ارتباطی به وقایع پسا شهریور ۱۳۲۰ ندارد و بیشتر لحظات، ارجاعاتی به رخداد‌های روز است. یکی از ارجاعات طعنه‌دار امروزی در لوکیشن کتاب فروشی زمانی در قالب دیالوگ ارائه می‌شود که خاتون به اخوان کتاب فروش می‌گوید کتاب جدید چه خبر؟ اخوان پاسخ می‌دهد: «هیچی، همینا رو نصفشو از ترس سانسور گذاشتیم تو انبار.» در حالی‌که با ورود متفقین کشور در شرایط جنگی و هرج و مرج طلبانه‌ای قرار داشت و سانسور حکومتی محلی از اعراب نداشت. با این حال مسئولین و منتقدانی که در تمجید از این سریال با یکدیگر رقابت داشتند، یک‌ بار دیگر کارکرد بریده‌های این سریال را با هشتگ‌های «زن زندگی آزادی» و «اعدام نکنید» در فضای مجازی باید بررسی کنند.