چند میلیون ایرانی به ترکیه سفر کردند؟

 چند میلیون ایرانی به ترکیه سفر کردند؟۱۳-بهمن-۱۴۰۱

با سفر ۲.۳ میلیون نفر ایرانی به ترکیه چقدرپول ازایران به ترکیه انتقال داده شده است؟ در حالی که تعداد معدودی شهروندان ترکیه ممکن است وارد ایران شوند.


گردشگران آلمانی با ۵.۷ میلیون نفر، چشمگیرترین حضور را در ترکیه در سال ۲۰۲۲ داشتند و پس از آن روس‌ها با ۵.۲ میلیون نفر، بریتانیایی‌ها با ۳.۳ میلیون نفر، بلغاری‌ها با ۲.۹ میلیون نفر و ایرانی‌ها با ۲.۳ میلیون نفر قرار دارند.ایرانی‌ها در رتبه پنجم پرترددترین مسافران خارجی به کشور ترکیه قرار گرفته‌اند و سهم مهمی در افزایش درآمدهای گردشگری این کشور در سال گذشته میلادی داشته‌اند.به گزارش ایسنا، بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی مقامات ترکیه، این کشور در سال گذشته میلادی درآمدهای حاصل از گردشگری خود را با افزایش ۵۳.۴ درصدی به ۴۶.۳ میلیارد دلار رسانده است و درحالی که هزینه سفرهای شخصی ۳۴.۵ میلیارد دلار از کل درآمد گردشگری ترکیه را تشکیل می‌دهد، ۱۱.۸ میلیارد دلار نیز از محل تورهای گردشگری به جیب ترکیه رفته است.  گردشگران در سال ۲۰۲۲ بیشتر برای سرگرمی، فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی از ترکیه بازدید کردند که ۶۷.۱ درصد از بازدیدکنندگان این کشور را شامل شده است و تنها حدود ۴.۶ درصد از گردشگران با انگیزه‌های تجاری به ترکیه سفر کرده‌اند.گردشگران آلمانی با ۵.۷ میلیون نفر، چشمگیرترین حضور را در ترکیه در سال ۲۰۲۲ داشتند و پس از آن روس‌ها با ۵.۲ میلیون نفر، بریتانیایی‌ها با ۳.۳ میلیون نفر، بلغاری‌ها با ۲.۹ میلیون نفر و ایرانی‌ها با ۲.۳ میلیون نفر قرار دارند.با رفع محدودیت‌های کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۲، گردشگران روس‌ تا حدودی به دلیل محدودیت‌های پروازی اعمال شده توسط کشورهای غربی به دنبال جنگ روسیه در اوکراین، استقبال زیادی از ترکیه کردند؛ همچنین تخمین زده می‌شود صدها هزار روس در سال گذشته به عنوان پناهگاهی برای سرمایه‌گذاری در املاک و سایر دارایی‌ها به ترکیه مهاجرت کرده‌اند.  استانبول، معروف‌ترین شهر ترکیه و بزرگ‌ترین شهر آن از نظر جمعیت، با میزبانی از بیش از ۱۶ میلیون گردشگر، برترین جاذبه برای بازدیدکنندگان خارجی بوده است و پس از آن شهر تفریحی آنتالیا با ۱۲.۸ میلیون بازدیدکننده قرار دارد. در حالی که اِدرنه، شهری در شمال غربی ترکیه در مرز بلغارستان و یونان، پذیرای ۴.۶ میلیون گردشگر بوده است.  بر اساس آمار رسمی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، این کشور در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۴.۶ میلیون گردشگر خارجی جذب کرد که نسبت به سال قبل ۸۰.۳ درصد افزایش داشته است.اگر شهروندان ترکیه‌ای که در خارج از کشور زندگی می‌کنند نیز به این تعداد اضافه شود، شمار ورودی‌ها به ترکیه در سال ۲۰۲۲ به ۵۱.۴ میلیون نفر می‌رسد که فاصله اندکی با رقم ۵۱.۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ و قبل از همه‌گیری کرونا دارد.«مهمت نوری ارسوی» ـ وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه ـ اظهار کرده که انتظار می‌رود تعداد ورودی‌های خارجی به این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۶۰ میلیون برسد، پیش از آن‌که در سال ۲۰۲۸ به ۹۰ میلیون برسد. او همچنین چشم‌انداز درآمدهای گردشگری ترکیه را در پنج سال آینده، ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام کرده است.  آمارهای ارائه شده همچنین نشان می‌دهد تعداد گردشگران خارجی وارد شده به ترکیه تنها در ماه دسامبر ۲۰۲۲ نسبت به مدت ‌زمان مشابه در سال ۲۰۲۱ با ۲۷ درصد افزایش به ۲.۴ میلیون نفر رسیده است. موسسه آمار ترکیه (TurkStat) اعلام کرده درآمد گردشگری در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی با ۲۲.۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۱۱.۳۷ میلیارد دلار رسیده است.ارز خارجی حاصل از درآمد گردشگری نقشی حیاتی برای اقتصاد ترکیه ایفا می‌کند؛ زیرا برنامه اقتصادی جدید دولت بر برگرداندن کسری منابع مالی، اولویت دادن به صادرات، تولید و سرمایه‌گذاری و در عین حال مهار تورم فزاینده تمرکز دارد.کاهش ارزش «لیر» ترکیه یکی از محرک‌های اصلی گردشگران اروپایی و عرب در سال گذشته برای انتخاب این مقصدِ سفر بوده است. «لیر» در برابر دلار آمریکا در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۴ درصد و در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۳۰ درصد نزول ارزش یافت، اما در سه ماهه آخر ثابت ماند.وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه با تاکید بر این‌که دولت به جای تمرکز بر مناطق مجاور، کار خود را در زمینه تنوع بخشی به بازار گردشگری و فعالیت‌های تبلیغاتی گسترش خواهد داد، اظهار کرد: «هر مقصدی که ترکیش ایرلاینز به آن پرواز می‌کند، بازار هدف ما است. ما بازارهای متمرکز جدیدی را در محدوده تنوع محصول تشکیل داده‌ایم و شاهد افزایش بسیار چشمگیر مسافران در این بازارها خواهیم بود.»«ارسوی» بویژه به آمریکا اشاره کرد و گفت: «در سال گذشته از یک میلیون بازدیدکننده از ایالات متحده فراتر رفتیم. هدف ما میزبانی از ۱.۷ یا ۱.۸ میلیون بازدیدکننده در سال ۲۰۲۳ است. ما همچنین بر کشورهای آمریکای جنوبی، اسکاندیناوی، خلیج فارس و خاور دور تمرکز خواهیم کرد. مزیت دیگر این کشورها آن است که آن‌ها از یک مقصد دور افتاده می‌آیند، بنابراین با توجه به میانگین اقامت طولانی‌تر، پول بیشتری خرج می‌کنند.»