تصادفات رانندگی سالانه ۶۰ هزار معلول و ۲۰ هزار فوتی برجا میگذارد6-فروردین - 1404
به وضوح با تجربه 46 ساله عملکرد رژیم فاسد وباندباز وعوامفریب ودروغ گوی وجنگ افروز وسرکوبگر ولایت فقیه ثابت شده است که هرگز برآوردن حق وحقوق ومطالبات مردم ایران نه رعایت نشده است که حتی حفاظت ازجان شهروندان ارزشی نداشته است همانگونه که دفاع ازمنافع ملی جایگاهی نداشته است .چون هدف استفاده ازهر تاکتیک و ترفندو عوامفریبی و بهانه ای برای بقای رژیم منفور ولایت فقیه و رهبر ام الفسادش خامنه ای رمال وغارتگری هرچه بیشتر ارگان های سرکوبگر امنیتی واطلاعاتی وبسیجی وپاسداری وشرکای شان با حمایت قوه فاسدقضاییه بوده است. برای همین موازی رشدتورم افسارگسیخته ادامه دار که موجب خمیده کردن کمر شهروندان مقابل فشارطاقت فرسای اقتصادی شده است ازسوی دیگر خودروهای فرسوده وغیر استاندارد وجاده های ناایمن عامل تصادفات رانندگی سالانه ۲۰ هزار فوتی همراه با ۶۰ هزار معلول بوده است. حال بماند آمار مرگ های ناشی ازآلودگی هوا وبیماری های گوارشی و... ناشی ازکمبود دارو وعدم تغذیه مناسب واعدام ها هم درسال بسیار بالاست .

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تصادفات جادهای سالانه هزاران کشته و معلول بر جا میگذارد؛ نیاز به فرهنگسازی و نظارت جدی داریم.علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر اظهار کرد: طبق آمار اولیه، تصادفات نسبت به سالهای گذشته حدوداً ۷-۸ درصد کاهش داشته است. اما باید توجه داشت که هنوز زمان زیادی از سال نگذشته و در ایام خاص مانند شبهای قدر و ماه رمضان معمولاً سفرها کاهش مییابد و احتمالاً در نیمه دوم تعطیلات شاهد افزایش تصادفات خواهیم بود.وی افزود: با این حال، تلاشهای زیادی از سوی پلیس راهور و دستگاههای مسئول برای کاهش تصادفات در حال انجام است. یکی از اهداف اصلی، فرهنگسازی و افزایش آگاهی عمومی درباره رعایت قوانین رانندگی است. به نظر میرسد که عامل انسانی نقش زیادی در تصادفات دارد. با فرهنگسازی و تغییر رفتار رانندگان، میتوان به میزان زیادی تصادفات و مرگ و میرها را کاهش داد.به گفته رئیسی؛ در تلاش هستم تا در ۳ سال باقی مانده با تمام قدرت بر موضوع تصادفات ترافیکی کار کنیم، چرا که اعتقاد دارم که میتوان آمار را کاهش داد و علی رغم مشکلاتی از قبیل خودرو و جاده، ۷۰ تا ۸۰ درصد خطای انسانی است و عامل انسانی صحیح میتواند مشکلات خودرو و جاده را جبران کند.وی افزود: به همین دلیل در ۲۰ هزار مرگی که اتفاق میافتد با یک فرهنگ سازی درست تعداد مرگ و میر را کاهش دهیم.فرهنگسازی یا افزایش جریمهها؟ راهکار مؤثر کدام است؟به گفته رئیسی؛ این زمینه، به نظر میرسد که فرهنگسازی و توجه به اجرای دقیق قوانین و جرایم مؤثرتر از افزایش جریمههاست. جریمههای مالی فعلی در ایران به اندازه کافی مؤثر نیستند و باید به سمت جریمههای سنگینتر و در برخی موارد حتی محدودیتهای رانندگی برای رانندگان پرخطر رفت. در برخی کشورها، جریمههای سنگین و امتیاز منفی برای تخلفات باعث شده است که رفتار رانندگان بهطور چشمگیری تغییر کند. این مسئله در ایران نیز میتواند نتیجهبخش باشد.تصادفات جادهای؛ قتلی خاموش در جادههای کشور-رئیسی خاطرنشان کرد: مسئله تصادفات جادهای به واقع یک بحران بزرگ است که گاه حتی از مشکلات بزرگتر نظیر قتلهای عمدی و غیرعمدی هم کمتر مورد توجه قرار میگیرد و در جادهها هم مثل هر جای دیگر، وقتی یک نفر جانش را از دست میدهد، عملاً یک قتل غیرعمد اتفاق میافتد. این تصادفات و مرگ و میرها، همچنان که اشاره کردید، نه تنها به از دست دادن جان انسانها بلکه به آسیبهای جدی جسمانی نیز منجر میشود که آثار بلندمدت بسیار تلخی دارد.وی افزود: واقعاً باید به مسئله رانندگی و فرهنگ جادهای توجه بیشتری کنیم. از آنجا که در حال حاضر دوربینها هم مشکل دارند و نیروی پلیس و بازرس هم همیشه قادر به پوشش همه مناطق نیستند، باید به طرق دیگر نظارتها را تقویت کرد و آگاهی مردم را نسبت به خطرات جدی رانندگی به خصوص در ساعات شب افزایش داد.آمار نگرانکننده مصدومان تصادفات رانندگی تا مصدومیت-وی افزود: سالانه ۶۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی دچار معلولیت میشوند و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر مصدوم شدید ترافیکی داریم، همچنین حدود ۵۲ درصد از مصدومان حوادث ترافیکی در لحظه تصادف جان خود را از دست میدهند که این موضوع نشان دهنده ناایمن بودن خودروهای کشور است.لزوم همکاری همهجانبه برای کاهش تلفات جادهای-به گفته رئیسی؛ مسئله این است که اگر مردم به اهمیت جان دیگران توجه بیشتری داشته باشند و رعایت اصول ایمنی را جدی بگیرند، این آمارها میتواند کاهش یابد و در شرایطی که تعداد زیادی از افراد به دلیل رانندگی پرخطر جانشان را از دست میدهند یا به شدت آسیب میبینند، باید یک تغییر جدی در فرهنگ عمومی و در نحوه برخورد با این موضوع ایجاد شود.معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: همچنین، با همکاری بین نهادهای مختلف مانند تعزیرات حکومتی و بخش خصوصی برای نظارتهای بهداشتی و ایمنی، قطعاً میتوان از شدت بحرانها کاست و شرایط بهتری را ایجاد کرد. این یک مسئولیت جمعی است که باید همگان در آن شریک باشند.وی در پایان گفت: امیدوارم که در آینده با اقدامات صحیح و پیگیریهای جدیتر، شاهد کاهش تصادفات و آسیبها در جادهها باشیم.محدثه رمضانعلی