تصادفات؛ سومین عامل مرگ در کشور

 تصادفات؛ سومین عامل مرگ در کشور  ۲۷-اسفند-۱۴۰۳

اعتراف شده است که تصادفات، پس از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها، سومین علت مرگ در کشور هستند درحالی که سالانه بیش از ۲۰ هزارنفر درجاده های مرگ بار کشور جان می دهند که نتیجه جاده سازی های غیر استاندارد که اغلب ازسوی قرارگاه خاتم پاسداران غارتگر وباج گیر احداث شده اند وخودروهای فرسوده وناایمن به دلیل رانت خواری وفاسد وورود خودروهای دسته چندم وتولید خودروهای غیر استاندارد داخلی است . موازی آن باید بیش ازآمار مرگ تصادفات جاده ای بیماری های قلبی وعروقی وسرطان سالانه درکشور مرگ  داشته باشند که ناشی از عدم بهداشت و درمان و تأمین اجتماعی و  هزینه بالای دارویی  ودرمانی  همراه با  کمبود  موادخوراکی وغذایی لازم وضروری  وتغذیه ناسالم غذایی  وآلودگی هوا واسترس دائمی  مرتبط با شرایط بشدت امنیتی و خفقانی  به ویژه فشار سنگین اقتصادی برروی خانواده هاست.

تصادفات؛ سومین عامل مرگ در کشور

دکتر محمداسماعیل قیداری در نشستی خبری، با اشاره به برگزاری پویش ملی نه به تصادف، گفت: این پویش در واقع پویش نه به مرگ است؛ چراکه تصادفات، پس از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها، سومین علت مرگ در کشور هستند.سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مرگ ناشی از تصادفات را سومین عامل مرگ در کشور خواند و ضمن تاکید بر نقش نیروی انسانی در تصادفات، بر لزوم پیشگیری از این مرگ‌ها تاکید کرد.به گزارش ایسنا، دکتر محمداسماعیل قیداری در نشستی خبری، با اشاره به برگزاری پویش ملی نه به تصادف، گفت: این پویش در واقع پویش نه به مرگ است؛ چراکه تصادفات، پس از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها، سومین علت مرگ در کشور هستند.وی افزود: مرگ ناشی از تصادفات اغلب در قشر فعال جامعه اتفاق می‌افتد و همین موضوع فاجعه بزرگ‌تری است. بنابراین مرگ ناشی از تصادفات دردناک‌تر، پرهزینه‌تر و عواقب اجتماعی و اقتصادی بیشتری دارد.سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به معلولیت‌های ناشی از تصادفات نیز گفت: تصادف باعث معلولیت می‌شود و این نیز فاجعه‌بارتر است و در مجموع تصادفات مهم‌ترین اثر اجتماعی اقتصادی و زندگی را به دنبال دارد.قیداری با بیان اینکه مقوله پیشگیری در سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی نیز نقش مهمی دارد اما نه به اندازه تصادفات، افزود: پیشگیری در تصادفات راحت‌تر است؛ اگر بتوانیم علل تصادفات را حل کنیم، به نظر می‌رسد عوارض آن را کم کرده‌ایم.وی افزود: در پویش نه به تصادف، برای کاهش حداقل ۸ درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات هدفگذاری شده است. سالانه حدود ۲۰هزار مرگ به دلیل تصادفات داریم که رقم بالایی است و این عدد به هیچ وجه قابل قبول نیست و وظیفه همه است که این عدد را کاهش دهیم.سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در دوران کرونا آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات کاهش یافت و در مجموع این آمار در ۱۰ سال اخیر سالانه حدود ۱۷هزار نفر بوده است که متاسفانه از سال ۱۴۰۰ مجددا افزایشی شده است. البته این آمار در دهه ۸۰ بالاتر بوده است؛ اما در مجموع آمارهای فعلی به هیچ وجه قابل قبول نیست و لازم است در جهت کاهش آن عمل شود.او مهم‌ترین عامل در مرگ و میر ناشی از تصادفات را عامل انسانی خواند و گفت: هرچند بحث جاده و خودرو مسایل خاص خود را دارند، اما مهم‌ترین فاکتور، عامل انسانی است.