تصاویر تسخیر سفارت امریکا در آبان 58 .

تصاویر ضمیمه شده بس گفته ها وناگفته ها دارد . زیرا بدلیل کودتای 28 مرداد 32 که منجر به سقوط دولت ملی زنده یاد مصدق شد . پس از آن حکومت شاه 35 سال ادامه یافت تا اینکه در 22 بهمن سال 57  حکومت شاه سقوط کرد و خمینی جایش را گرفت .ولی بدلیل عملکرد حمایت آمریکا  از شاه  ونقش  در کودتای 28 مرداد 32 منجر به تنفر شدید ضد آمریکایی در اذهان عمومی مردم ایران شده بود .به خصوص اینکه موقعیت شوروی سابق در منطقه در حال پیشروی وگسترش بود که مکمل فضای تبلیغاتی ضد آمریکایی پس از انقلاب در ایران شد . البته وجود جنبش های انقلابی همچون جنبش آزادیبخش ملی فلسطین و سایر جنبش های انقلابی در آمریکای لاتین وآفریقا  وحرکت  اعتصاب غذای بابی ساندز  اهل ایرلند جنوبی در زندان انگلیس  هم موجب شده بود تا جو ضد آمریکایی یا امپریالیسم در ایران پرر نگ  تر گردد . از سوی دیگر فضای نیم بند دمکراتیک دوران  دولت موقت  مهندس بازرگان سبب حضور وفعالیت تبلیغاتی سازمان های انقلابی و سیاسی و احزاب وجریانات چپ از موضع ضد امپریالیستی- آمریکایی شده بود . حال بماند که مجاهدین   مقابل توده ای  که تضاد برروی لیبرالیسم  را برجسته می کرد خطر اصلی  را ارتجاع و مبارزه با آن  تأکید می کرد وبمرور ثابت شد که این تأکید تحلیل و پیش بینی درست و اصولی بود . بهرحال فضای نیم بند دمکراتیک وحضور نیروهای فعال سیاسی در د انشگاه ها که همگام با برپایی میزهای کتاب وبحث های روشنفکری حاشیه ای بود .موازی آن بحث های داغ خیابانی و کارگری و... هم وجود داشت که این حضور دانشجویان و دانش آموزان وکارگران در صحنه و  فعالیت  مبارزاتی سیاسی وصنی شان نه مورد خوشآیند خمینی ونه آمریکا بود . به ویژه اینکه هرروز که سپری می شد از نیروهای حامی  ارتجاع کنده و حذب نیروهای پیشتاز انقلابی به خصوص مجاهدین می شد . آنچنان که عجیب موجب جنب وجوش وفعالیت های سیاسی دانش آموزان در محیط مدارس وکلاس های درس شده بود که خطری بزرگ برای خمینی و اطرافیان وپیروان شان بود . بنابراین برای تغییر فضا و محدود وخنثی وحتی حذف فیزیکی کردن نیروهای انقلابی- سیاسی مخالف  و تحمیل فضای سرکوب و سانسور در جامعه نیاز به طراحی پشت صحنه اشغال سفارت آمریکا در تهران بود . برای همین  ابتدا طرح این اقدام  در روز 12 آبان 58 کلید خورد که همراه با پخش مستقیم  سخنرانی احمد خمینی از رادیو  بعد از پخش اخبار 2 بعداز ظهر بود که کلید خورد و با عنوان "  امام در بستر مبارزه با آمریکاتنهاست " ولی از سوی دولت موقت بازرگان  مسیر تظاهرات 12 آبان به جای جلوی سفارت آمریکا در تهران به میدان خراسان هدایت شد وطرح اشغال سفارت آمریکا در تهران اجرا نشد تا اینکه روز بعد در 13 آبان عملی شد .
فراموش نشود پس از بالا رفتن  از دیوار سفارت آمریکا واشغال سفارت آمریکا از سوی دانشجویان پیرو خط امام  آن موقع شنیده شد که  قبل از دانشجویان ان وارد ساختمان های سفارت شوند  آخوندها محمد بهشتی و محمد جواد باهنر وارد ساختمان سفارت آمریکا  شدند وپس از بهمراه بردن اسناد ومدارک خود به دانشجویان مجوز ورود به درون ساختمان های سفارت آمریکا داده شد .برای اینکه بهشتی وباهنر با وزارت  آموزش وپرورش شاه همکاری می کردند و جزو تدوین کنندگان کتب فقه دبیرستان های کشور بودند.
 بهرصورت پس از این اشغال سفارت آمریکا در تهران منجر به سقوط دولت موقت مهندس بازرگان شد وفضای نیم بند دمکراتیک بسته شد . حزب توده فرصت طلبانه زیر پرچم ضد امپریالیستی امام سنگر گرفت تا سیاست واهداف اربابان کرملین نشین شان  علیه ی آمریکا را دنبال کنند .از سوی دیگر کمک به حاکمان ایران در سرکوب سازمان های انقلابی وجریانات سیاسی وحذف شان از صحنه کرد تا جای بیشتری برای مانور ضد آمریکایی ومنتقدان و مخالفان داشته باشد .طوریکه بدلیل نفوذ  اولین جرقه ی انشعاب  در سازمان چریک های فدایی خلق  از طریق فرخ نگهدار زده شد وفرزند خوانده اکثریت را با هم خود همراه نمود تا بطور مضاعف  علیه ی ر قبا و مخالفان فضا ویکه سازی کنند . از طرف دیگر خمینی شیاد تلاش می کرد تا قانون اساسی که نقش ویژه به جایگاه ولایت فققیه داده  بود  را در فضای التهابی تشنج زا در نظر سنجی  مورد نظرش به تصویب برساند تا بستر بقدرت کامل رسیدنش باهمراهان هموار وانحصاری گردد . در مجموع اینکه معجزه ی اشغال سفارت آمریکا در 13 آبان 58 تا حال همچنان معجزه گری می کند . برای همین است که سردار مشنگ محمد رضا نقدی اعتراف کرده است حذف شعار مرگ بر آمریکا حذف قانون اساسی رژیم فاشیستی مذهبی ایران است . در صورتیکه از زمان اشغال سفارت آمریکا در 13 آبان 58 تا حال زد وبند های پشت پرده بین طرفین بظاهر متخاصم ادامه داشته است . زیرا پس از گرد و خاک  ضد آمریکایی برپا کردن خمینی که کارکنان  سفارت آمریکا به  گروگان گرفته شدند اینان  را متهم به جاسوسی می کرد وتأکید بر محاکمه کردن شان می نمود .ولی از طریق الجزایر  ونقش بهزاد نبوی با سلام وصلوات آزاد شدند . پس از آن داستان ایران کونترا ونقش برادران قربانی  فاش شد . آنگاه سروکله ی مک فارلین نماینده ی ویژه ریگان رئیس جمهور آمریکا از حزب جمهوریخواه در اوج جنگ با طنین  انداز بودن مرگ بر آمریکا در تهران پیدا شد ودیدار با رفسنجانی سوگلی خمینی  کرد وکلت وکتاب وکیک تحویلش  داد . در ادامه پس از اشغال نظامی افغانستان رفسنجانی در خطبه نماز جمعه تهران خود خطاب به بوش اعتراف کرد وگفت بوش می داند اگر همکاری ما نبود  طالبان همچنان در افغانستان بر سر قدرت بود . البته مشابه همین سیاست همکاری اشغال نظامی  افغانستان در اشغال نظامی کشور  عراق  دنبال شد.
بهرحال گذشته از اینکه تعدادی از دانشجویان شرکت کننده در اشغال سفارت آمریکا در 13 آبان 58 تهران بازداشت و حتی برخی اعدام شدند . اما معرکه گیری شعاری مرگ بر آمریکا وبرپایی مراسم تظاهرات های نمایشی - تبلیغاتی ضد آمریکایی  که هر سال در 13 آبان سال روز اشغال سفارت آمریکا در تهران بر گزار می شد ادامه ی همان اهداف  اشغال 13 آبان 58می باشد که نه در راستای مطالبات  مردم  و منافع ملی کشور نبوده است ، بلکه در بستر پیگیری  اهداف خاص از جمله جنگ قدرت وثروت و حذف مخالفان  وخاموش کردن صدای منتقدان و معترضان وناراضیان ومحدود کردن قدرت مانور رقیب  بوده است . بطور مثال نمایش معرکه گیری ضد آمریکایی 13 آبان امسال هدف   دفاع از اهداف نظامی هسته ای  در مذاکرات هسته ای  و فشار برروی دولت ورئیس جمهور برای پیشبرد این سیاست بوده است . همچنین مخالفت و اخلال گری در سیاست نزدیکی دولت ورئیس جمهور با آمریکا بخشی  دیگر از هدف  می باشد  چون برگردان گفته ی خامنه ای است که تأکید کرده مذاکره فقط محور مذاکره ی هسته ای ولا غیر است .در نهایت اینکه  سیاست واهداف اشغال سفارت آمریکا آنسوی معادله ی موهبت الهی بودن جنگ خانمانسوز ایران و عراق بوده است .زیرا که پارامتر  اصلی  کمک کننده بقای رژیم ضد بشری ایران وتوجیه  گر سیاست سرکوب وسانسور وجنگ افروزی وپیگیری اهداف نظامی هسته ای   و.... بوده است .
 
 فرارودر روز 13 آبان 1358 گروهي از دانشجويان چهار دانشگاه تهران که خود را «دانشجويان مسلمان پيرو خط امام» مي‌ناميدند، سفارت ايالات متحده آمريکا در تهران را تسخير کردند و ديپلمات‌هاي حاضر در ساختمان را به گروگان گرفتند. اين اقدام بعدها به تسخير لانه جاسوسي معروف شد.اين اقدام چند روز پس از آن صورت گرفت که شاه ايران بعد از مدتي سرگرداني در کشورهاي مختلف سرانجام به آمريکا رفت. اين موضوع باعث خشم دانشجويان مسلماني شد که از فرداي انقلاب در پي محاکمه شاه بودند. اين‌ چنين بود که آنان تصميم گرفتند در جريان برگزاري راهپيمايي به مناسبت سالروز کشتار دانش‌آموزان در سال 1357 که به عنوان روز دانش‌آموز شناخته مي‌شد، سفارت ايالات متحده را تسخير کنند.از ساعت 16‌‌ همان روز، آزاد کردن گروهي از ايرانياني که به عنوان ارباب رجوع يا کارمند در داخل سفارت بودند آغاز شد و آمريکايي‌ها با چشم بسته به محل ديگري منتقل شدند. همزمان يکي از متحصنين که در داخل سفارت بود، پس از خارج شدن از آنجا در گفت‌وگو با روزنامه‌ها گفت: ما به عنوان اعتراض به سياست آمريکا اينجا را اشغال کرده‌ايم و گروهي از دانشجويان در محوطه متحصن شده‌اند و اعلام کرده‌اند که تحصن آن‌ها ادامه خواهد داشت.فرداي آن روز روزنامه‌ها پر بود از گزارش‌هاي اختصاصي از اشغال سفارت آمريکا. موضوعي که حالا به بزرگ‌ترين بحران در روابط ايران و آمريکا تبديل شده بود. امام (ره) به مناسبت 13 آبان پيامي داده بود که در آن آمده بود: «بر دانش‌آموزان، دانشگاهيان، محصلين علوم دينيه است که با قدرت تمام حملات خود را عليه آمريکا و اسراييل گسترش داده تا آمريکا را وادار به استرداد اين شاه مخلوع جنايتکار نمايند.» پيامي که مطلع نخستين اطلاعيه دانشجويان مسلمان پيرو خط امام شد. آنان در اين اطلاعيه با اعلام اينکه «انقلاب ايران موقعيت آمريکا را در ابعاد سياسي، اقتصادي و استراتژيکي در منطقه برهم زده است»، افزودند: «ما دانشجويان مسلمان پيرو خط امام خميني ضمن دفاع از موضع قاطعانه امام در مقابل آمريکاي جهان‌خوار به منظور اعتراض به دسيسه‌هاي امپرياليستي و صهيونيستي سفارت جاسوسي آمريکا در تهران را به تصرف درآورده‌ايم تا اعتراض خويش را به گوش جهانيان برسانيم».اعتراض نسبت به پذيرش شاه از سوي دولت آمريکا، اعتراض به عملکرد دولت موقت، شناسايي جاسوسان آمريکايي و عوامل داخلي آن‏‌ها، پايان دادن به توطئه‌گري و سلطه جويي‏هاي آمريکاييان در ايران، نشان دادن ضربه شستي به ايالات متحده به تلافي طراحي و اجراي کودتاي 28 مرداد 32، اعتراض به آمريکا به علت ايجاد فشار تبليغاتي انحصاري و کمک و حمايت از افراد ضد انقلاب و فراري عليه انقلاب اسلامي از جمله مواردي بود که از سوي دانشجويان به عنوان دلايل تسخير سفارت عنوان شد.طي روزهاي بعد از تسخير سفارت آمريکا دانشجويان در گفت‌وگو با رسانه‌ها بار‌ها تاکيد کردند که سفارت آمريکا لانه جاسوسي و مرکز توطئه‌ها و طرح‌هاي ضدانقلاب است. اما در عين حال تاکيد کردند اين حرکت يعني اشغال سفارت محدود خواهد بود اما اشغال سفارت که در ابتدا قرار بود «محدود به زمان» باشد حدود 444 روز به طول انجاميد.