گزیده خبرهای ویژه وغیر ویژه مرتبط به مذاکره ی هسته ای و فعالیت رقیب و...

 گزیده خبرهای  ویژه وغیر ویژه مرتبط به مذاکره ی هسته ای و فعالیت رقیب و.....3 آذر -92
گزیده خبرهای  ویژه وغیر ویژه دروغ نامه ی کیهان که بطور مستقیم وغیر مستقیم مرتبط به مذاکره ی هسته ای و فعالیت رقیب مدعی اصلاح طلب در این زمینه و غیرو است . تا جاییکه انتقاد شده که چرا مطبوعات در مورد مذاکره هسته ای در ژنو سکوت کردند؟ یااینکه عقب نشینی غنی سازی هسته ای در کار نیست . مردم از تحریم ها حمایت کردند . وارد صحنه شدن پاسداران و بسیج که همراه با تهدید است. یا اینکه رایزنی فعالیت آماده باش دادن برای ورود به بازار مکاره ی دهم   محمد رضا عارف است . د ر صورتی اگر چنانچه جام زهر هسته ای سر کشیده شود نه اینکه از طریق شورای نگهبان آلت دست خامنه ای مجوز ورود به نامزدان رقیب مدعی اصلاح طلب داده نمی شود تا بتواننئ  از مزایای جام زهر استفاده کنند که امکان ادامه بحران سازی ها علیه ی دولت مدعی اعتدال آنقدر افزایش می یابد تا سقوط کند یا دولت روحانی بطور کامل ناکار آمد گردد .به خصوص که فرمانده با بهانه حجاب گیر به دولت داده است . بنابراین تبلیغات رسانه های برون مرزی محور توافق موقت 6 ماهه مذاکره ی هسته ای در ژنومهم نیست ، بلکه واکنش نهاد ورسانه های خبررسانی وابسته به خامنه ای وپاسداران و بازار مکاره مهم می باشد.
روزنامه غربگرا و زنجیره‌ای شرق پس از ماه‌ها تشجیع غرب و ضعیف‌شماری طرف ایرانی، به غرب هشدار داد که توقع مصالحه غیر شرافتمندانه را از ایران نداشته باشد.مقاله 10 سال پیش این روزنامه که صراحتا مدعی شد چون ایران تقوای اتمی ندارد، آمریکا و غرب اجازه نمی‌دهند ایران برنامه غنی‌سازی داشته باشد! برگ شرم‌آوری در پرونده قطور فراز و نشیب‌های این 10 ساله است. روزنامه مذکور طی ماه‌های اخیر نیز با ذوق‌زدگی تمام و با استفاده از برخی سیاسیون فعال در جریان سازش تلاش کرد به ادعای خود تابوی رابطه را بشکند و حتی تا آنجا پیش‌‌رفت که به قلم یکی از شبه روشنفکران مدعی شد مگر ما برای آمریکا چه کرده‌ایم که حالا انتظار داریم تحریم‌ها را لغو کند. این شبه روشنفکر در مقاله پنج‌شنبه روزنامه شرق از عقده‌های خود درباره اینکه نامش مثلا آلفرد جانسون یا دیوید اسمیت نیست و در دانشگاه‌های آمریکا تدریس نمی‌کند، سخن گفت.روزنامه‌ای با این پرونده قطور اکنون - گویا که احساس کرده آش سازش‌طلبی و تحقیر ملت ایران زیادی شور شده - در سرمقاله‌ای که عنوان «هشدار صریح» را یدک می‌کشد، می‌نویسد: غرب در تلاش است جمهوری اسلامی و دولت مشروع و منتخب آن را تحت فشار قرار دهد و هر چه بیشتر از ایران امتیاز بگیرد و نهایتا به یک مصالحه غیر شرافتمندانه بکشاند. هشدار روشن این است که این تصور نه تنها نادرست بلکه بسیار خطرناک است و بی‌ثباتی را در اعماق خاورمیانه به ویژه در روابط بین ایران و غرب نهادینه می‌کند. نادرست است از آن بابت که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران برخاسته از پشتوانه مردمی و حکومتی بسیار روشن، تن به چنین مصالحه‌ای نخواهند داد.در ادامه این نعل‌زنی وارونه و گم کردن رد تحرکات خائنانه چند ماه اخیر روزنامه شرق آمده است: در داخل و حتی خارج کشور کمتر نیروی سیاسی را می‌توان یافت که ایرانی باشد و خود را ایرانی بداند اما تسلیم ایران به غرب باشد. ملت ایران برای این پروژه 60 ساله پیش از آن بها پرداخته که اکنون از حقوق بین‌المللی خود کوتاه بیاید.شرق ادامه می‌دهد: علاوه بر نادرستی تصور توانایی غرب برای به زانو درآوردن ایران، توجه غیرمعمول به اثر تحریم‌ نیز خطرناک است. غرب و به ویژه یک بار چنین تحمیلی را در کودتای 28 مرداد تجربه کرده و آثار فراموش‌نشدنی آن را بر ذهن ملت ایران و روابط دوجانبه چشیده است.شرق همچنین نوشت که بحران اقتصادی کنونی منشأ درونی و داخلی دارد و بیش از آن که مربوط به تحریم‌ها باشد ناشی از سوء مدیریت است.روند فعالیت شرق طی چند ماه اخیر القای این گزاره ثابت بوده که کلید گشایش‌های اقتصادی در سازش و امتیاز دادن به غرب به ویژه آمریکاست. برخی گروهک‌ها نظیر نهضت آزادی و طیفی از افراطیون مدعی اصلاحات طی دهه اخیر به تواتر روزنامه شرق را دست به دست گردانده‌اند.یادآور می‌شود ادبیات سیاه و مرعوبانه نشریات زنجیره‌ای طی سالهای اخیر نقش مهمی در تشجیع محافل تندرو غربی برای افزایش فشارها علیه ملت ایران داشته و به عنوان کد در تحلیل‌های مبتنی بر توهم سیاستمداران آمریکایی و اروپایی مورد استفاده قرار گرفته است.
«محمدرضا عارف، کار چینش ترکیب اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی مجلس را آغاز کرده است.»به گزارش جهان‌نیوز، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات، در جلساتی با چهره‌های اصلاح‌طلب استان‌ها که مقیم تهران هستند، از آنان خواسته افراد همسو با اصلاح طلبان که قابلیت رای‌آوری در شهرستان‌ها را دارند،‌ معرفی کرده یا خودشان از شهرستان‌ها نامزد شوند.نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم که در آخرین روزها با فشار برخی اصلاح‌طلبان استعفا داد از سویی در تلاش است تا با برنامه‌ریزی انجام شده، اقدام به فعال‌سازی کانون‌های دانشگاهی نماید. پیش از این نجفقلی حبیبی از چهره‌های دانشگاهی اصلاح‌طلب و رئیس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی، تشکل مشابهی تحت عنوان انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، راه‌اندازی کرده بود.همچنین یک منبع مطلع به خبرنگار جهان‌نیوز گفت که همسر عارف نیز ارتباط خود را با بانوان مطرح اصلاح‌طلب گسترش داده است.
7 سال پیش تعلیق غنی‌سازی در ایران معنا داشت اما اکنون این موضوع غیر واقعی به نظر می‌رسد.خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به مذاکرات ژنو اختصاص داشت از قول داریل کیمبل از انجمن تسلیحات نوشت: تعلیق غنی‌سازی ایران در سال 2005 ممکن بود زیرا این کشور کمتر از 300 دستگاه سانتریفیوژ در یک سایت هسته‌ای داشت، اما اکنون که ایران بیش از 19 هزار سانتریفیوژ نصب کرده و 10 هزار دستگاه سانتریفیوژ این کشور اکنون در 2 سایت هسته‌ای فعال است غیرواقعی به نظر می‌رسد.از سوی دیگر روزنامه فایننشال تایمز ضمن تحلیلی خاطرنشان کرد؛ آمریکا 7 سال پیش مذاکرات را به شکست کشاند اکنون نباید آن روند را تکرار کند. حسین موسویان در این تحلیل می‌نویسد: این ادعا که تحریم‌ها تهران را وادار به حضور پای میز مذاکرات کرده؛ نادرست است. در حقیقت ایران میز مذاکرات را از زمان آغاز گفت‌وگوها در سال 2003 ترک نکرده است. همچنین ایران در سال‌های 2003 تا 2005 در حالی با کشورهای اروپایی مذاکره می‌کرد که اصلاً تحریمی وجود نداشت.وی ادامه می‌دهد: در ماه مارس سال 2005، ایران تدابیر محکمی را تدوین و ارائه کرد؛ هدف از این تدابیر اطمینان از شفافیت در سایت‌های هسته‌ای و ارائه تضامین معتبر برای تغییر ندادن برنامه هسته‌ای‌اش در ابعاد نظامی بود. پیشنهادها شامل اجرای پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که نظارت‌های در محل تأسیسات هسته‌ای را ممکن می‌ساخت، توسعه برنامه غنی‌سازی را محدود می‌کرد، غنی‌سازی رادر حد 5 درصد متوقف کرده، اجازه استفاده از سوخت را به ایران می‌داد و نه ساخت سلاح هسته‌ای، همه اورانیوم غنی شده ایران را به میله سوخت تبدیل می‌کرد، اطمینان از این بابت حاصل می‌شد که فراوری یا جداسازی پلوتونیوم در تأسیسات آب سنگین وجود ندارد. تهران همچنین قواعدی را پیشنهاد داد که براساس آن ممنوعیت دائم توسعه، ذخیره‌سازی و استفاده از سلاح هسته‌ای را در ازای احترام به حقوق هسته‌ای‌اش براساس معاهده عدم تکثیر هسته‌ای موسوم به ان‌پی‌تی ممکن می‌ساخت. این پیشنهادات شبیه به مطالبات «فرانسوا اولاند»، رئیس جمهوری فرانسه است که او در سفر به اراضی اشغالی 17 نوامبر (26 آبان) مطرح کرد.موسویان می‌افزاید: این مذاکرات در سال 2005 شکست خورد؛ زیرا آمریکا اصرار می‌کرد ایران از حق غنی‌سازی خود عقب‌نشینی کند. غرب فرصت حل اختلافات را از دست داد و در عوض تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد. تحریم‌ها بر خلاف گفته بعضی از مقامات اسرائيلی و اعضای کنگره آمریکا، تنها باعث افزایش چشمگیر توانایی هسته‌ای ایران شده است.در ادامه این تحلیل آمده است؛ ایران پیش از این اورانیوم را در حد 5 درصد در یک سایت هسته‌ای با 3 هزار سانتریفیوژ غنی‌سازی می‌کرد و ذخیره جزئی از اورانیوم غنی شده در اختیار داشت. اما امروزه اورانیوم را در حد 20 درصد در دو سایت هسته‌ای با 19 هزار سانتریفیوژ غنی‌سازی می‌کند و 8 هزار کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده همچنین سانتریفیوژهای پیچیده‌تری در اختیار دارد.سخنگوی اسبق تیم مذاکرات هسته‌ای از غرب خواست درباره تأثیر تحریم‌ها مبالغه نکند.
«تحریم‌ها نه تنها باعث مهار ایران از پیشرفت نشده بلکه احساسات ضد‌آمریکایی را در میان مردم این کشور افزایش داده است.نشریه فارین پالیسی در یادداشتی نوشت: آمریکا برای بیش از سه دهه از هیچ کاری برای منزوی کردن، مهار و بطور کلی برخورد با ایران فروگذار نکرد، با این حال توانایی‌های هسته‌ای ایران پیشرفت کرد و توان تهران برای سنگ‌اندازی در برابر امیال و اهداف آمریکا در خاورمیانه با قوت ادامه دارد.این نشریه می‌افزاید: اکنون زمان آن فرا رسیده که بپذیریم بعید است تلاش‌ها برای به حاشیه راندن و محدود کردن ایران به بهبود اوضاع منتج شود. مخصوصا که ایران توانایی‌های هسته‌ای را هم دارد.رزا بروکس در این تحلیل با بیان اینکه تشدید تحریم‌ها احتمالا به اهداف آمریکا ضربه خواهد زد، نوشت: آشکار است سالها تحریم‌ مانع از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نشده و برعکس، ایران در طی دو دهه گذشته خطوط قرمز را یکی بعد از دیگری رد کرده است. تحریم‌ها بی‌تردید اقتصاد ایران را تضعیف کرده اما در این خصوص هم تاثیر تحریم‌ها در بهترین حالت، یکدست و متناسب نبوده است.فارین پالیسی معتقد است: از یک سو، مشکلات اقتصادی حاصل از اعمال تحریم‌های شدیدتر بی‌شک در مجبور کردن ایران به حضور در سر میز چانه‌زنی دخیل بوده و از دیگر سو، همانطور که «جوی گوردون» در نوشتاری در فارین پالیسی خاطر نشان کرد: با «تحدید توان ایران برای خرید و تولید نفت، بنزین و گاز طبیعی»، در حقیقت تحریم‌ها مقامات این کشور را به این باور رسانده که «توسعه انرژی هسته‌ای برای رفع نیازهای ملت ضرورت بسیار بیشتری پیدا کرده است».فارین پالیسی با اشاره به اینکه تحریم‌ها مردم را نشانه می‌گیرد، می‌نویسد: براساس نتایج حاصل از نظرسنجی موسسه «گالوپ» در اوایل ماه نوامبر (آبان/آذر)، تحریم‌ها احساسات ضدآمریکایی در ایران را افزایش داده است. بدتر از همه اینکه تحریم‌ها به افزایش حمایت مردمی از برنامه هسته‌ای منجر شده است. نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که میزان حمایت ایرانیان از تداوم برنامه هسته‌ای، به رغم تاثیرات شدید تحریم‌های اقتصادی افزایش یافته و به 68 درصد رسیده که قبلا 63 درصد بوده است.فارین پالیسی درباره اجماع به وجود آمده دراین‌باره خاطر نشان می‌کند: حتی یهودیان ایران هم اخیرا در حمایت از برنامه هسته‌ای کشورشان تجمعی برپا کردند. جای تعجب ندارد که بسیاری از ایرانیان به برنامه هسته‌ای کشورشان از دریچه «غرور ملی» می‌نگرند و این پرسش‌ها را مطرح می‌کنند که چرا صرفا برخی از کشورهای کم شمار می‌توانند عضو باشگاه هسته‌ای باشند؟ اگر جهان پذیرای برنامه هسته‌ای نظامی اسرائیل، پاکستان و هند است، چرا نباید ایران را بپذیرد؟
فرمانده کل سپاه پاسداران: هیچ‌کدام از دولت‌هایی که روی کار آمدند در زمینه عفاف و حجاب کاری انجام ندادند
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: هیچ‌کدام از دولت‌هایی که روی کار آمدند در زمینه عفاف و حجاب کاری انجام ندادند و باید در این زمینه اراده جدی وجود داشته باشد.سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر دیروز در مراسم بزرگداشت بسیج دانشجویی که در دانشکده حقوق و علوم ‌سیاسی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، گفت: بسیج کنار فعالیت‌های اجتماعی باید از انقلاب و دستاوردهای آن دفاع کند و این وجه مشترک بسیج و سپاه است.وی افزود: اگر نیروی انقلابی اطاعت محض از ولایت نداشته باشد، انقلابی نیست.وی افزود: در انتخاب معیار برای سنجش فرد انقلابی نباید دچار خطا شویم.جعفری تأکید کرد: سخنان امام(ره) و روحیه آفندی و تهاجمی ایشان، آن زمان کامل پیاده نمی‌شد.فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: روحیه جهادی فقط در برابر تهدیدهای سخت و جنگ نیست، بلکه در همه ابعاد است.وی با بیان اینکه استکبار نقطه مقابل انقلاب است، اظهار داشت: برخی‌‌ها می‌گویند چه‌کار به استکبار و آمریکا داریم اما از سوی دیگر ادعای انقلابی بودن می‌کنند و توجیه‌ آن‌ها هم دلسوزی نسبت به مردم است و دلیلی برای کنار گذاشتن اصل انقلاب یعنی استکبارستیزی می‌آورند، اما اگر استکبارستیزی را از انقلاب بگیریم، انقلاب ما تعطیل و خلاص می‌شود.وی افزود: چفیه‌ای که بر دوش رهبر معظم انقلاب است، برای مقابله با کسانی بود که شعار توقف انقلاب را سر می‌دادند که عده‌ای در سال 78 این شعار را سر می‌دادند.جعفری خاطرنشان کرد: حاکم کردن تفکر بسیجی، الزام قطعی و اجتناب‌ناپذیر برای کشور است.فرمانده کل سپاه پاسداران تأکید کرد: سپاه در زمینه عفاف و حجاب فعالیت‌های ایجابی فرهنگی انجام می‌دهد، البته 5 سال است که این فعالیت را آغاز کرده است.به گزارش تسنیم، وی افزود: هیچ کار سلبی در زمینه عفاف و حجاب به‌عهده بسیج و سپاه نیست.
در حالی که چالش اصلی ایران و گروه 1+5 در دور جدید مذاکرات ژنو پذیرش حق غنی‌سازی کشورمان از سوی طرف‌ غربی بوده است، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر مدعی شد که هیچ کشوری حق غنی‌سازی ندارد.«مری هارف» به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت: هیچ کشوری حق غنی‌سازی ندارد، اما ایران می‌تواند به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای دسترسی داشته باشد.پیش از این «جن ساکی» دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز این موضوع را بیان کرده اما گفته بود این مسئله در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مورد بحث قرار می‌گیرد.به گزارش فارس هارف در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان با وجود رد حق غنی‌سازی کشورها، گفته است: ایران باید به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای دسترسی داشته باشد.وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز همصدا با سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پذیرش حق غنی‌سازی ایران را ترسناک خواند و تصریح کرد اسرائیل بدون کمک آمریکا نمی‌تواند در جهان کاری بکند.لیبرمن گفته:‌ در صورتی که جامعه بین‌المللی اجازه غنی‌سازی اورانیوم را به ایران بدهد، یک رقابت هسته‌ای در منطقه آغاز خواهد شد که گستره آن را حتی «ترسناک‌ترین فیلم‌های وحشتناک هالیوود هم نمی‌توانند به تصویر بکشند.»رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه قلمداد می‌شود که از پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی ناظر بر برنامه هسته‌ای‌اش اجتناب کرده است. تعداد کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل بین 200 تا 400 عدد برآورد شده است.وی به جدل‌های لفظی بین آمریکا و اسرائیل در چند وقت گذشته اشاره کرد و گفت: «اسرائیل نمی‌تواند در جهان بدون همکاری و کمک آمریکا که مهمترین شریک راهبردی ما است عمل کند. ما باید دشواری‌هایی که آنها با آن مواجه هستند را در نظر بگیریم و با طراحی یک سیاست خارجی متنوع‌تر به آنها کم کنیم.»وی تصریح کرد که رفتار اسرائیل با آمریکا مناسب نبوده است و ادامه داد: «ما نمی‌توانیم از آمریکا مطالبه زیادی داشته باشیم و بار زیادی روی دوش آنها بگذاریم. ما به متحدان جدید نیاز داریم.»
سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای بسیج را مظهر نیروی کارآمد درونی کشور و برگ برنده و سرنوشت ساز ملت ایران برای مقابله با دشمنان و چالش‌ها و تهدیدات فرا روی انقلاب و میهن اسلامی دانست.سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با گرامیداشت سی‌وچهارمین سالگرد تشکیل بسیج مستضعفین، بسیج را مظهر نیروی کارآمد درونی کشور و برگ برنده و سرنوشت‌ساز ملت ایران برای مقابله با دشمنان و چالش‌ها و تهدیدات فراروی انقلاب و میهن اسلامی دانست.این بیانیه با ترسیم برکات حضور بسیج در عرصه‌های خطیر و سرنوشت‌ساز کشور اثربخشی فرازمانی و راهبردی اقدام امام را مورد اشاره و با تاکید بر اینکه بسیج فراتر از ساختارها و سازماندهی‌های متعارف یک تفکر عالمانه و ریشه‌دار در آموزه‌های دینی و انقلابی و دارای افقی جهانی است، آورده است: عمق راهبردی فرهنگ و تفکر بسیجی فراتر از مرزهای انقلاب و کشور اسلامی هم‌اینک در رویکرد و رفتار مستضعفین سایر نقاط جهان تبلور یافته است و آنان با الگو گرفتن از تفکر بسیج در ایران اسلامی برای رفع از موانع و چالش‌های موجود در راه دست‌یابی به استقلال و آزادی کشورشان، در مقابل نظام سلطه و استکبار قد علم کرده‌اند.همچنین روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای با گرامیداشت هفته بسیج، تاکید کرد که فرهنگ بسیج به مثابه الگویی کارآمد در عرصه‌های مختلف مظهر ثبات، افتخار و عظمت نظام اسلامی ایران است.گفتنی است؛ رئیس مجلس خبرگان رهبری و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای هفته بسیج را گرامی داشتند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس از بازدید تعدادی از اعضای این کمیسیون از تأسیسات هسته‌ای کشور طی روزهای آینده خبر داد و گفت: بازدید از تأسیات هسته‌ای «آب سنگین اراک» و «فردو» در دستورکار اعضای کمیسیون قرار گرفته است.حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعلام این خبر افزود: هدف اعضای کمیسیون از این بازدید، آشنایی بیشتر با مسائل فنی و نیز بررسی مشکلات مالی آن‌هاست.عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بازدید از تأسیسات هسته‌ای کشور وظیفه قانونی اعضای کمیسیون است، در گفت وگو با تسنیم تأکید کرد: هنوز زمان دقیق این بازدید‌ها مشخص نیست و در جلسه روز یکشنبه کمیسیون در مورد تعیین زمان دقیق این بازدید‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.
مقایسه حجم و محتوای اخبار و گزارش‌های رسانه‌های داخلی و خارجی درباره مذاکرات هسته‌ای ژنو نشان می‌دهد طرف غربی از مانور گسترده رسانه‌ای برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند.نگاهی به نحوه کار رسانه‌ای غرب طی چند روز اخیر درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 نشان می‌دهد توازن و تعادل قابل قبولی در این مورد وجود ندارد. رسانه‌های غربی اخبار و گزارش‌های متعدد و مفصلی درباره متن و محتوای مذاکرات ژنو منتشر کرده‌اند که حاکی از ارتباط مستمر، حساب شده و گسترده آنان با منابع دیپلماتیک در صحنه مذاکرات است.در مقابل اگرچه تیم ایرانی، گروهی تقریبا پرجمعیت از خبرنگاران را با خود به ژنو برده است اما فضای رسانه‌های داخلی در خصوص مذاکرات در رکودی آشکار به سرمی‌برد.این در حالی است که کیهان پیش از این بارها اعلام کرده بود مطلع بودن مردم و افکار عمومی از روند مذاکرات هسته‌ای می‌تواند به عنوان ابزار و امتیازی برای تیم مذاکره کننده محسوب شود.دیروز نیز رسانه‌های غربی در ادامه این روند به جزئیات مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 پرداختند.روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به توافق پیشنهادی موقت هسته‌ای، نوشت: منطق چنین توافقی، راضی کردن ایران است که حاضرنیست تمامی غنی‌سازی خود را حتی برای 6 ماه به حالت تعلیق درآورد.براساس این گزارش، ایران حاضر نیست که به هیچ عنوان ذخایر اورانیوم خود را به کشورهای دیگر برای تبدیل شدن به میله‌های سوختی صادر کند.مقامات غربی اعلام کردند که از ایران همچنین درخواست شده است که به مدت 6 ماه ساخت رآکتور آب سنگین اراک را متوقف کند.به گفته این مقامات غربی، ایران همچنین موافقت کرده است که سانتریفیوژهای نسل دوم بسیار سریعتر دیگری نصب نکند و یکهزار یا بیشتر این سانتریفیوژها که از پیش نصب شده‌اند اما هنوز در دست استفاده قرار ندارند را نیز راه‌اندازی نکند.براساس این گزارش، ایران همچنین با بازرسی‌های ناخوانده به منظور این که نشان دهد به توافق احتمالی عمل می‌کند، موافقت خواهد کرد.این روزنامه در گزارش دیگری سفر جان‌کری به ژنو را نشانه‌ای از پیشرفت دانست و نوشت: جان‌کری برای شرکت در مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران به ژنو سفر می‌کند، نشانه‌ای که حاکی از نزدیک شدن مذاکره‌کنندگان به یک توافق است.شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز گزارش داد که سفر دیپلمات‌های ارشد کشورهای گروه 1+5 به مکان مذاکرات هسته‌ای با ایران (ژنو) نشان می‌دهد که تلاش‌ها برای رسیدن به دستاورد در زمینه توافق هسته‌ای با ایران جان تازه‌ای گرفته است.این شبکه خبری گزارش داد که اعلام خبر سفر ناگهانی وزیران امور خارجه گروه 1+5 به ژنو حاکی از آن بود که مذاکرات هسته‌ای با ایران که قرار بود روز جمعه به پایان برسد، روز شنبه ادامه خواهد داشت گرچه امیدها به وضوح فراتر از گفت‌وگوی صرف می‌رفت.وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که کری پس از گفت‌وگو با اشتون و تیم مذاکراتی آمریکا تصمیم گرفت «با امید رسیدن به توافق» به ژنو سفر کند.خبرگزاری رویترز نیز با اعلام خبر سفر جان‌کری به ژنو، گزارش داد که به نظر می‌رسد تهران و گروه 1+5 به تحقق یک توافقنامه اولیه نزدیک‌تر شده‌اند.خبر سفر کری در واشنگتن پس از آن اعلام شد که دیپلمات‌ها در شهر سوئیسی ژنو اعلام کردند که یکی از مشکلات اصلی در مذاکرات حل شده است.دیپلمات‌ها پیش از اعلام خبر سفر کری به ژنو گفتند که مصالحه‌ای درباره پافشاری ایران بر روی حقش در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و به رسمیت شناختن بین‌المللی آن پیشنهاد شده است که می‌تواند راه را برای یک دستاورد احتمالی در مذاکرات فشرده‌ای که روز چهارشنبه آغاز شد، باز کند.به نوشته فایننشال تایمز، تریتا پارسی، رئيس شورای ملی ایرانی آمریکایی که همواره برای تعامل بین آمریکا و ایران لابی می‌کند، گفت: ایرانیان تا همین جا از یک تغییر اساسی در موضع غرب سود برده‌اند: غرب پذیرفته است که در پایان مذاکرات، تهران می‌تواند غنی‌سازی را در خاک خود داشته باشد، البته با محدودیت‌هایی. اما ایرانیان بر روی زبانی تاکید دارند که اطمینان حاصل می‌کند پس از اینکه ایران اعتماد جامعه بین‌المللی را احیا کرد، تا ابد با رفتاری متفاوت از سایر کشورهای عضو معاهده ان.پی.تی برخورد نخواهد کرد.همچنین شبکه تلویزیونی «یورونیوز» در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای ژنو یادآور شد برای اولین بار حق غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران، در طرح توافق موقت شش ماهه و قابل تمدید، پیش‌بینی شده است.«آنشل ففر» خبرنگار روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم از توافق در مورد حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم خبر داده، اما نوشته است ایران و 1+5 هنوز در مورد وضعیت نیروگاه آب‌سنگین اراک اختلاف نظر دارند. پایگاه «بلومبرگ» نیز به نقل از یک دیپلمات غربی که خواسته نامش فاش نشود، از موضع سخت‌گیرانه آمریکا در قبال پروژه نیروگاه آب سنگین اراک خبر داده است.این دیپلمات همچنین اشاره کرده است که طرفین هنوز در مورد نحوه اشاره به غنی‌سازی در توافقنامه، به تفاهم نرسیده‌اند.

رسانه‌های غربی با انتشار گزارش‌هایی از عصبانیت ریاض درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 خبر دادند.شاهزاده الولید بن‌طلال، عضو خاندان سلطنتی‌ آل‌سعود، در مصاحبه اخیر خود با پایگاه خبری بلومبرگ مدعی شد که واشنگتن نباید برای توافق با تهران عجله کند اما به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا مغلوب ایران شده است.وی گفت: هیچ اعتمادی به دولت اوباما وجود ندارد که بتواند کار درست را درباره ایران انجام دهد. وی در ادامه افزود: اسرائیل، عربستان و کشورهای خاورمیانه واقعا نگران این مسئله هستند.بنابر این گزارش، الولید مانند نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مدعی است که ایران در مذاکرات خود با قدرت‌های بزرگ جهان، تنها به دنبال کاهش تحریم‌ها است و متعهد به پایان دادن برنامه هسته‌ای خود نمی‌باشد. وی همچنین مدعی شد «چرا این کشورها کاهش تحریم‌ها را پیشنهاد می‌دهند»؟به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی همچنین خطاب به کشورهای عضو 1+5 افزود: «به فشارها ادامه دهید. تحریم‌ها چیزی است که موجب شروع مذاکرات شده است. چرا به فشار نباید ادامه داد»؟الولید همچنین گفت اوباما کسی است که ناامیدانه به گلوگاه سیاسی رسیده است و نیاز به یک پیروزی دارد و برای رسیدن به یک توافق با ایران خیلی عجله دارد.روزنامه تایمز نیز با انتشار گزارشی نوشت: عربستان به غرب هشدار داده است که اگر آمریکا و انگلیس و سایر قدرت‌های بزرگ در مهار برنامه هسته‌ای ایران شکست بخورند، دست روی دست نخواهد گذاشت. تایمز این اظهارات را به نقل از «محمد‌بن نواف بن عبدالعزیز» سفیر سعودی در لندن نوشته است.سفیر عربستان در لندن در این گفت ‌و گو تاکید کرده است که «همه گزینه‌ها روی میز است».روزنامه تایمز نوشت: سفیر سعودی این مطلب را در اشاره تلویحی به این مسئله بیان کرد که کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس نگران و ناراحت از برنامه هسته‌ای ایران هستند و ادعا می‌کنند که ممکن است به رقابت تسلیحاتی هسته‌ای منجر شود.تایمز نوشت که این مصاحبه با سفیر عربستان در انگلیس میزان ناامیدی و نگرانی عربستان از تعامل غرب با ایران را منعکس می‌کند.بن عبدالعزیز در این مصاحبه گفته است که تعجیل واشنگتن برای جذب تهران و بازنگری گسترده در سیاست خارجی آمریکا در منطقه، امری مبهم است.به گزارش فارس، وی افزود: سیاست آتش‌بس در گذشته موفقیت‌آمیز نبود و فکر نمی‌کنم که در قرن 21 به موفقیت برسد.سفیر سعودی همچنین گفت که بازیگران اصلی در شورای امنیت همگی باید سرزنش شوند، زیرا هرگونه معامله‌ای که صورت گیرد، آنها در برابر آن مسئول هستند.پیش از این رسانه‌های غربی گزارش‌های متعددی را در خصوص سرمایه‌گذاری عربستان در برنامه‌ هسته‌ای پاکستان و احتمال وارد کردن بمب هسته‌ای از این کشور منتشر کرده بودند.