در فصل بهار، بهاري بخوريد

خوراكي‌ها
در فصل بهار، بهاري بخوريد .
 13 اردیبهشت -93
بحث مهم و اصلی این است که در شرایطی که نرخ رشد تورم وگرانی وفقر وبیکاری بیداد می کند و80% جمعیت در زیر خط فقر اقتصادی بسر می برند چند در صد مردم توانایی یا قدرت خرید وتهیه این میوه ها وسبزیجات برای مصرف دارند؟
متخصصان تغذيه توصيه مي‌كنند در فصل بهار غذاي سبك و زود هضمي بخوريد. زيرا در اين فصل چربي‌هاي اضافه فصل زمستان در بدنتان انباشته شده است. چاي "زنجبيل" تازه و داغ نيز به شما كمك مي‌كند مواد اضافي بدن را سريع‌تر دفع كنيد. نوشيدن شربت‌هاي ليمو، نارنج، آلبالو، به، غوره، انار، سكنجبين، كاسني و زرشك نيز در اين فصل توصيه مي‌شود. سعي كنيد ميوه و سبزيجات را از وعده‌هاي غذايي خود حذف نكنيد و با خوردن جوانه‌ها در سالاد، همراه سبزيجات و مصرف سوپ سبزي و انواع بوراني در وعده ناهار، مفيدتري به بدن خود برسانيد. سبزيجات سبز رنگ جوان مثل ريحان، كرفس، كاهو، اسفناج، باميه، كدو، كلم، برگ‌سبز تربچه و چغندر را فراموش نكنيد. خورش‌ها و خوراك‌هاي سبزيجات را بدون سرخ‌شدن تهيه كنيد و ميوه‌هاي تازه فصل مثل انواع توت‌ها همراه بادام خام و فرني، تمرهندي ترش يا شيرين، كاهو با سكنجبين، از ميان وعده‌هاي مفيدي هستند كه مصرفشان توصيه مي‌شود.
* تنقلات گرم و پر كالري را كنار بگذاريد
براي پاكسازي كبد از غذاهاي با طبع گرم، تلخ و بويژه شور بايد پرهيز شود. در اين فصل شما به گوشت قرمز كمتري نياز داريد و بايد از مصرف مواد و غذاهاي چرب و تند بپرهيزيد. تغذيه متعادل، آلرژي فصل بهار را نيز كاهش مي‌دهد. متخصصان معتقدند ويتامين D3 مي‌تواند التهاب را كاهش دهد يا ويتامين C از استرس وارد به بدن بر اثر آلرژي‌ها مي‌كاهد. ويتامين A نيز به عملكرد مناسب مخاط بدن كمك مي‌كند و ويتامين B12 مانع از فعاليت باكتري‌هاي حساسيت‌زا در روده مي‌شود. مصرف پياز و سير موجب افزايش قدرت سيستم ايمني بدن مي‌شود و مصرف آن از آلرژي‌هاي فصل بهار پيشگيري مي‌كند. خوردن مرتب آن به مقاوم‌شدن افرادي كه به گرده گياهان در فصل بهار حساسيت دارند، كمك فراواني مي‌كند. هويج، اسفناج و ديگر سبزي‌هاي رنگي، حاوي بتاكاروتن، سيستم ايمني بدن را تقويت و از بروز حساسيت‌هاي فصلي جلوگيري مي‌كنند.