پارك خودرو و پاركبانها!27تیر-93
مگر هر زمان خامنه ای بدلایل خاص که از
وی خواسته می شود تا پس از خود سازی ونشئه وتوپ توپ شدن دیدارهای نمایشی- سفارشی
داشته باشد سر که منبر می رود با آسمان وریسمان بهم دوختن از موضع ضد آمریکایی
ودشمن شناسی روضه خوانی ومخ زنی وهذیان گویی نمی کند وبیلان یا لیست بالا بلند از
مجموعه ی طرح های پیشرفته منحصربه فرد علمی- اقتصادی- صنعتی – هسته ای ..... مدعی نمی شود که رژیم
ولایت فقیه نامشروع الگوی کشورهای دیکتاتور ساقط شده منطقه ودمکراتیک ترین کشور
منطقه می باشد . در صورتیکه گذشته از
بحران اقتصادی رژیم ولایت فقیه رکوردار جهانی بودن مرگ و میر تصادفات جاده های
غیر استاندارد می باشد اکنون نیز گزارش شده است به طور ميانگين هر 500 هزار خودرو
15 تا 35 دقيقه وقت صرف ميكنند تا جاي پارك پيدا كنند و در تهران جهت رفع كاستي
120 تا 600 هزار پارك خودرو، نيازمند پاركينگهاي طبقاتي غير همسطح هست .
به طور ميانگين هر 500 هزار خودرو 15 تا
35 دقيقه وقت صرف ميكنند تا جاي پارك پيدا كنند و ما در تهران جهت رفع كاستي 120
تا 600 هزار پارك خودرو، نيازمند پاركينگهاي طبقاتي غير همسطح هستيم. امروزه
در زندگي مدرن و شهر نشيني و ماشيني شدن زندگيها باعث شده است كه استرس، شلوغي و
به تبع آن مشكلات ديگر اجتماعي و.... ظاهر شود. امروزه خودروها مهمترين وسايل حمل
و نقل شهر هستند كه اين موجود دوپا را تا حد امكان سريعتر و زودتر به سرمنزل مقصود
خود ميرسانند. اما اين خودروها نياز به جايي جهت ايستادن دارند تا هم جاده و مسير
را شلوغ نكنند و هم رفت و آمد را دچار اختلال نكنند، و جاي پارك يكي از مهمترين و
چالشيترين موضوعات شهر نشيني و زندگي ماشيني است كه نيازمند مداقه و تامل بيشتري
است. به گزارش عصر خبر، استان تهران به عنوان مركز كشور 80 ميليوني ايران با
مساحتي بيش از 20 هزار كيلومتر مربع و شهر تهران با 10 ميليو ن نفر جمعيت و 700
كيلومتر مربع وسعت جز كلان شهرهاي مهم كشور محسوب ميشود كه جابجايي بيش از 2
ميليون مسافر شهري نيازمند وجود مديريت سيستم حمل و نقل است. اما امروزه خودروها
با سرنشينان خود به سفرهاي داخل شهر نسبت به وسايل حمل و نقل عمومي ترجيح داده شدهاند
و نتيجه اين شده است كه شهر شلوغ و معابر پر از ماشينهاي مختلف در مدل، رنگ و شكلهاي
مختلف باشد كه باعث شلوغي هر چه بيشتر شهر شده است و محل عبور مسافران پياده را با
مشكلات مواجه كرده است. به طور ميانگين در 500 هزار خودرو 15 تا 35 دقيقه وقت
صرف ميكنند تا جاي پارك پيدا كنندو عمده آنها به علت شلوغي معابر و خيابانها و
حتي كوچهها به سختي ماشين خود را در محل دور دستي پارك ميكنند و فرسنگها پياده
روي كنند تا به محل كار خود برسند. در اين پروسه طولاني اگر با پاركبانها مواجه شوند
كه مشكلات و دردسرهاي مربوط به خود را دارد و مستلزم پرداخت هزينهاي است. پاركبانها
به مثابه زورگيراني عمل ميكنند كه فكر ميكنند تمام خيابان حتي پاركينگ خانههاي
شهروندان و ادارات دولتي و خصوصي هم ملك شخصي آنان است و آنها حق دارند تحكم
كنند. آنها تا ميتوانند با شهروندان از سر مذاكره براي كسب درآمد وارد ميشوند و
اين موضوع به معضلات خرد شهر افزوده است. در شرايطي كه در آينده
شايد خودرو هم مثل سيمكارت و موبايل شود و زير پاي هر شهروند يك ماشين باشد (اكنون
به ازاي هر 8 شهروند 1 نفر ماشين دارد) كمبود جاي پارك معضلي جدي است. ضمنا در
شرايط كنوني در زندگي شهري بين 120 تا 600 هزار جاي پارك كم است و اين يعني يك
مشكل بزرگ در مديريت زندگي روزانه شهروندان، مديريت شهري و مديريت حمل و نقل و
ترافيك شهروندان. گاهي اوقات هم وقتي شهروندان جاي پارك
پيدا نميكنند مجبورند مقداري پول به برخي واسطهها بدهند تا آنها برايشان جاي
پارك باز كنند. يعني شما براي زميني كه تقريبا مشاع است يك پول بدهي و براي ماشينت
جا باز كني. اين واقعا مضحك و درد آور است و نيازمند بررسي از طريق معاونت
حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران و همچنين مشاركت شوراي شهر براي رفع معضل است.
شايد اكنون چندان به چشم نيايد اما در آينده يقينا دچار مشكلات جدي خواهيم شد. شهروندي
كه يك خودرو در خانواده 5 نفري خود دارد به ما گفت: هميشه زماني كه به مكانهاي
شلوغ ميروم جاي پارك نيست. مثلا شما همين مسير گلديس و خيابانهاي اطراف و اكناف
آن را نگاه كنيد. افتضاح است مگر اين همه هم ماشين ميشود. آيا نبايد شمارهگذاري
ماشين مديريت شود. اگر اين كار جدي دنبال نشود آينده ترافيك شهري تاريك است. هر
خياباني كه ميروي پر از ماشين است و جا براي سوزن انداختن هم نيست ضمنا برخي
حاشيه خيابانها را حريم شخصي خود كردهاند و نميتوانيم پارك كنيم.
از او پرسيديم كه چقدر طول ميكشد كه ماشينت را پارك كني؟ اصلا جاي پارك برايت وجود دارد؟ كه پاسخ داد: من به سختي براي ماشينم جاي پارك پيدا ميكنم، به طور متوسط 5 تا 30 دقيقه طول ميكشد تا يك جاي 3 متري براي پارك پيدا كنم. ضمنا اگر خيلي راننده خوبي باشي در اين حد ميتواني مناسب پارك كني وگرنه كه هيچ. شهروند تهراني در خصوص اينكه گاهي سر پار ك كردن دعوا، جر و بحث و حتي كتك كاري ميشود گفت: ممكن است در جايي پارك كني كه فرد بر روي آن مغازه داشته باشد و شما مجبوري جاي پاركت را تغيير دهي. اگر جر و بحث كني بايد دعوا كني و اين خود مشكلات جانبي به همراه دارد كه نميارزد اين كار را انجام دهي. سيما 28 ساله گفت: من يك 207 دارم، هر بار كه ميخواهم جاي پارك پيدا كنم كلافه ميشوم چرا يك پاركينگ بزرگ براي هر منطقه در نظر گرفته نميشود؟ اگر پاركينگ طبقاتي احداث شود بسياري از مشكلات حل ميشود. ماشين بيچاره من هميشه استرس پارك شدن دارد.
با توجه به شرايط بغرنج پاركينگها در تهران علاوه بر كمبود پاركينگ، دريافت وجه از شهروندان هم مزيد بر علت شده است. ضمنا جاي پارك فروشي يكي از مشاغل كاذب و پر در آمد در تهران تبديل شده است. اما در تهران جهت رفع كاستي 120 تا 600 هزار پارك خودرو نيازمند پاركينگهاي طبقاتي غير همسطح هستيم، ضمنا طرح عريض سازي معابر و كوچههاي فرعي و همچنين ايجاد پاركيينگهاي ناحيهاي و منطقهاي بزرگ از ديگر نيازهاي شهروندان تهراني جهت مديريت ترافيك و پارك خودروهاست.
از او پرسيديم كه چقدر طول ميكشد كه ماشينت را پارك كني؟ اصلا جاي پارك برايت وجود دارد؟ كه پاسخ داد: من به سختي براي ماشينم جاي پارك پيدا ميكنم، به طور متوسط 5 تا 30 دقيقه طول ميكشد تا يك جاي 3 متري براي پارك پيدا كنم. ضمنا اگر خيلي راننده خوبي باشي در اين حد ميتواني مناسب پارك كني وگرنه كه هيچ. شهروند تهراني در خصوص اينكه گاهي سر پار ك كردن دعوا، جر و بحث و حتي كتك كاري ميشود گفت: ممكن است در جايي پارك كني كه فرد بر روي آن مغازه داشته باشد و شما مجبوري جاي پاركت را تغيير دهي. اگر جر و بحث كني بايد دعوا كني و اين خود مشكلات جانبي به همراه دارد كه نميارزد اين كار را انجام دهي. سيما 28 ساله گفت: من يك 207 دارم، هر بار كه ميخواهم جاي پارك پيدا كنم كلافه ميشوم چرا يك پاركينگ بزرگ براي هر منطقه در نظر گرفته نميشود؟ اگر پاركينگ طبقاتي احداث شود بسياري از مشكلات حل ميشود. ماشين بيچاره من هميشه استرس پارك شدن دارد.
با توجه به شرايط بغرنج پاركينگها در تهران علاوه بر كمبود پاركينگ، دريافت وجه از شهروندان هم مزيد بر علت شده است. ضمنا جاي پارك فروشي يكي از مشاغل كاذب و پر در آمد در تهران تبديل شده است. اما در تهران جهت رفع كاستي 120 تا 600 هزار پارك خودرو نيازمند پاركينگهاي طبقاتي غير همسطح هستيم، ضمنا طرح عريض سازي معابر و كوچههاي فرعي و همچنين ايجاد پاركيينگهاي ناحيهاي و منطقهاي بزرگ از ديگر نيازهاي شهروندان تهراني جهت مديريت ترافيك و پارك خودروهاست.